De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Inderdaad en veel van die redenen om die aanbeveling te doen gaan niet op voor Europese beleggers. Vanguard zelf zit in hun target date funds en lifetime strategy funds Op 60% USA 40% international dacht ik, hetzelfde als iwda dus.
Welke zijn volgens jullie de beste Emerging Markets aandelentrackers? Al dan niet algemene diversificatie of specifieke landen.
Spreekt voor zich dat ze in Europa beschikbaar moeten zijn.
Spreekt voor zich dat ze in Europa beschikbaar moeten zijn.
Waarom zou hetgeen Jack Bogle aan Amerikaanse beleggers suggereert anders zijn voor Europeanen. Het gaat toch om dezelfde bedrijven. Ik heb hem zelfs ooit Vanguard horen bekritiseren omdat ze sinds hij daar weg is allerlei producten maken die volgens hem niet nodig zijn. Bij hem is het gewoon een S&P500 tracker met een algemene bond tracker.
Wel, ten eerste raad hij Total US stock market aan ipv de s&p daarnaast is er dan ook het wisselkoersrisico voor ons wat zij niet lopen, indirect lopen ze dat wel maar dan wordt het ingewikkeld. Ook zijn Amerikanen patriottten weet je wel America First dusja enkel investeren in Amerika is denk ik ook patriotisme en zij kunnen dat ook aangezien Amerika de economische grootmacht is. Dan zijn er ook nog de historische rendementen uit het recente verleden blijkt dat US only beter gepresteerd heeft als global dus dat zien ze ook als een reden te meer. Maar dan natuurlijk als de VS een japanneke doet dan zijt ge gejost.
Je kan erin beleggen met hedging waarbij je rendement hetzelfde is maar afhankelijk van de eur/usd zal je niet dezelfde koopkracht winnen of verliezen.
Ik beleg globaal gespreid en ben er content mee, het consensus van de markt is voor mij perfect.
Edit: voor obligaties raad hij voor de simpelheid idd Total bond aan maar dat indexfonds vind hij eigenlijk niet goed omdat er obligaties gedekt door hypotheken inzitten en te weinig bedrijfsobligaties. Dacht dat hij 60% corporates en 40% intermediate term treasury aanraadde.
Voor iemand die op de eenvoudigste manier wil indexbeleggen is msci world + global Aggregate bond eur hedged een goede startpositie.
Je kan erin beleggen met hedging waarbij je rendement hetzelfde is maar afhankelijk van de eur/usd zal je niet dezelfde koopkracht winnen of verliezen.
Ik beleg globaal gespreid en ben er content mee, het consensus van de markt is voor mij perfect.
Edit: voor obligaties raad hij voor de simpelheid idd Total bond aan maar dat indexfonds vind hij eigenlijk niet goed omdat er obligaties gedekt door hypotheken inzitten en te weinig bedrijfsobligaties. Dacht dat hij 60% corporates en 40% intermediate term treasury aanraadde.
Voor iemand die op de eenvoudigste manier wil indexbeleggen is msci world + global Aggregate bond eur hedged een goede startpositie.
Verschillende redenen:
- wij zijn geen amerikanen
- wij wonen niet in de US
- wij worden niet betaald in USD
- wij betalen niet in USD
Waarom meer dan de helft van de aandelen uitsluiten door enkel in de S&P500 te beleggen? Ja, ze hebben het goed gedaan de laatste 10 jaar, maar niet het decenium daarvoor. Wie weet wat deze subset de volgende periode zal doen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EMIM
http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P00013BGK
Meer dan 2000 aandelen in de Emerging Markets, zowel Large cap als Small Cap, verdeelt volgens de grootte van de bedrijven.
Jaarlijkse kost 0,18%. Accumulerend: dus je betaald geen Belgische RV op de dividenden.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 2 oktober 2018, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Uitstekend, bedankt!B7H4long schreef: ↑2 oktober 2018, 10:57iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EMIM
Meer dan 2000 aandelen in de Emerging Markets, zowel Large cap als Small Cap, verdeelt volgens de grootte van de bedrijven.
Jaarlijkse kost 0,18%.
Wat is het verschil met pakweg EEM?
Kan je EEM kopen als Belgische belegger?
Het is EMIM op Amsterdam in dat geval denk ik
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Tiens, is CSPX de enige fysieke, kapitaliserende S&P500 ETF of zijn er nog andere?
Blijkbaar nog een paar andere. O.a., hedged versies.
IE00B3ZW0K18
IE00BD34DK07
IE00B5BMR087
...
Op justetf.com maar eens een keer S&P 500 intyppen.
IE00B3ZW0K18
IE00BD34DK07
IE00B5BMR087
...
Op justetf.com maar eens een keer S&P 500 intyppen.
Ik bedoelde eigenlijk non-hedged zoals CSPX maar dus kapitaliserend en fysiek.
Is ishares met hun CSPX de enige?
Is ishares met hun CSPX de enige?
Natuurlijk niet. Waar heb je gezocht?
Heel veel fundproviders hebben een S&P500 fonds; meestal verschillende in veschillende currencies.
Morningstar geeft 126 VS large cap fondsen met "500" in hun naam.
ETF geeft er ook verschillende blz vol.
Heel veel fundproviders hebben een S&P500 fonds; meestal verschillende in veschillende currencies.
Morningstar geeft 126 VS large cap fondsen met "500" in hun naam.
ETF geeft er ook verschillende blz vol.
Als er volgens jou zoveel zijn, kan je enkele isin codes geven van reguliere S&P500 fondsen van andere providers die dus fysiek en kapitaliserend zijn. Ik heb op M* gezocht en steeds KIID of prospectus moeten lezen en diegene ik vond waren uitkerend of synthetisch.