De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
De inflatie-calculators die je her en der op het internet vindt, stellen allemaal dat 40 dollar in 1919 in 2011 ongeveer 550 euro waard was. Dat is een serieus verschil met 8.7 miljoen...
Uiteraard is het wel een beetje oneerlijk om er een uitzonderlijk succesvol bedrijf uit te pikken.
Uiteraard is het wel een beetje oneerlijk om er een uitzonderlijk succesvol bedrijf uit te pikken.
Als je gewoon de Dow Jones index neemt zie je ook de kracht van aandelen op lange termijn hoor: van 100 naar 17.000 in 114 jaar (en al 26.000 nog 4 jaar later). Dat is dan nog met inbegrip van de crashes van 1929 en 2008.
Volgens https://www.usinflationcalculator.com/ is het bijna het dubbele (meer dan 2000%). Nog altijd verwaarloosbaar in vergelijking met CocaCola Company natuurlijk.
Topic op pagina 3 terwijl het vuurwerk juist gaat beginnen
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Hopelijk niet.
Als je veel aandelen afzonderlijk bekijkt (vooral Europese aandelen), dan bewegen ze horizontaal sinds 2016.
Veel aandelen zijn al meer dan 15% gedaald tov hun piek in 2016.
En dan moet alles nog beginnen?
De "sterke waarden" waar Dirk2 zo graag naar verwijst zagen er gisteren niet goed uit op de Nasdaq. VIX ging ook de hoogte in. Rentes verder omhoog. Europa kleurt verder rood. Als "door de steun zakken" nodig is om een echte dieprode duik te zien zou dat wel eens voor deze maand kunnen zijn.
Dan kunnen we zeggen dat het gezegde terug klopt, dat het telkens gebeurt in oktoberreteiP schreef: ↑5 oktober 2018, 11:04De "sterke waarden" waar Dirk2 zo graag naar verwijst zagen er gisteren niet goed uit op de Nasdaq. VIX ging ook de hoogte in. Rentes verder omhoog. Europa kleurt verder rood. Als "door de steun zakken" nodig is om een echte dieprode duik te zien zou dat wel eens voor deze maand kunnen zijn.
Indien het gebeurt, staan we klaar om bij te kopen.
Bij het draadje "Amerikaanse aandelen" Zie je duidelijk mijn uitleg over sterke waarden in een dalende trend.Daar schreef ik:
"Bij een algemene berenmarkt gaan zulke waarden tot ongeveer 2 keer harder gaan dalen. Dus als de Nasdaq - 20% gaat, gaan deze van -30% tot -40%."
Maar het is ook zo dat de index niet meer kan stijgen als die sterke waarden het laten afweten.
De zwakke aandelen hebben niet de kracht om zelf de index te doen stijgen.
Ik heb hier ook al lang gewezen op de almaar dalende buy to sell ratio: Steeds maar minder aandelen deden mee aan de stijging. Er was zelfs maar een sector of 3 die nog in een stijgende trend zat in Amerika.
Je hebt eigenlijk op 30 augustus en bij de openingspost letterlijk gezegd dat we net in deze sterkste waarden moeten zitten en nu beweer je het omgekeerde, dat ze harder gaan zakken. Zelfs met een trailing stoploss zou je je broek scheuren want ze zaten wellicht toen allemaal al aan hun piek.Dirk2 schreef: ↑5 oktober 2018, 11:43Bij het draadje "Amerikaanse aandelen" Zie je duidelijk mijn uitleg over sterke waarden in een dalende trend.Daar schreef ik:
"Bij een algemene berenmarkt gaan zulke waarden tot ongeveer 2 keer harder gaan dalen. Dus als de Nasdaq - 20% gaat, gaan deze van -30% tot -40%."
Maar het is ook zo dat de index niet meer kan stijgen als die sterke waarden het laten afweten.
Ik heb hier ook al lang gewezen op de almaar dalende buy to sell ratio: Steeds maar minder aandelen deden mee aan de stijging. Er was zelfs maar een sector of 3 die nog in een stijgende trend zat in Amerika.
reteiP schreef: ↑5 oktober 2018, 12:04Je hebt eigenlijk op 30 augustus en bij de openingspost letterlijk gezegd dat we net in deze sterkste waarden moeten zitten en nu beweer je het omgekeerde, dat ze harder gaan zakken. Zelfs met een trailing stoploss zou je je broek scheuren want ze zaten wellicht toen allemaal al aan hun piek.Dirk2 schreef: ↑5 oktober 2018, 11:43
Bij het draadje "Amerikaanse aandelen" Zie je duidelijk mijn uitleg over sterke waarden in een dalende trend.Daar schreef ik:
Ik ben hier steeds verrast van het gebrek aan kennis over de beurs.
Ten eerste op 30 augustus gaf ik juist aan dat we voorlopig te hoog stonden. je moest op een dip wachten en ik dat maar steeds aangeven waar dat dal en die top was. Nergens vind je die info die juist uitkwam en die alle ervaren rotten zien!
Het geeft dus helemaal geen zin om dit nog te posten. Ik heb zelfs voor dat deze recente daling begon aangegeven dat we een stijgende wig hadden. Ook dit heb je niet gelezen en mijn draadje over de DAX waarschijnlijk ook niet.
Ik moet hier steeds energie steken in alles maar te herhalen. Best eens wat Amerikaanse boeken lezen, want al die wat langere termijn traders werken uniform op deze manier. Ik ben dan nog de enige die dit op een forum verklapt.
Ik ben veel te goed. Al die anderen komen nooit op forums.
Je moet ook de index waarin je belegt opvolgen. Markettiming is heel belangrijk.
De meeste waarden hebben zelfs op deze korte periode mooie winsten gehad, ik heb er zelfs via AMD mooi uitgelegd waar je steeds je stoploss moet plaatsen, of best een stoploss in gedachten om het slot af te wachten. Gisteren rond het slot zijn er bij mij waarden uitgegaan, maar nog anderen zitten nog goed. Als de markt verder daalt wordt je alsmaar meer uitgestopt en zit je meer en meer in cash. Risico management is het belangrijkst. Hoeveel keer heb ik niet geschreven al van in de zomer "trail up your stops".
Dirk2,
Misschien kan je het voor ons wat concreter maken.
Kan je een schaduwportefeuille, van zeg 100000 Euro?, aanmaken en ons hier al je transacties signaleren.
We kunnen zo heel concreet de uitwerking zien van de ideen die in verschillende threads neerpent.
Kan je een schaduwportefeuille, van zeg 100000 Euro?, aanmaken en ons hier al je transacties signaleren.
We kunnen zo heel concreet de uitwerking zien van de ideen die in verschillende threads neerpent.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt op een forum. Men gaat zich gaan bemoeien met iemand zijn privezaken.B7H4long schreef: ↑5 oktober 2018, 12:56 Dirk2,
Voor mij is het genoeg geweest. Ik heb al energie genoeg gestoken in alsmaar die dips en de tops van vooral de Amerikaanse beurzen aan te geven.
Uw maandelijkse return zou leuk zijn om te kunnen opvolgen.
Vergelijk je de resultaten die je behaalt met de resultaten van een index (bv S&P500 of MSCI World)? Of volg je dat niet echt op?Dirk2 schreef: ↑5 oktober 2018, 13:07Dit heb ik nog nooit meegemaakt op een forum. Men gaat zich gaan bemoeien met iemand zijn privezaken.B7H4long schreef: ↑5 oktober 2018, 12:56 Dirk2,
Voor mij is het genoeg geweest. Ik heb al energie genoeg gestoken in alsmaar die dips en de tops van vooral de Amerikaanse beurzen aan te geven.