Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
ah, ok was al aan het panikeren dat ik mijn zuurverdiende centjes zou verliezenB7H4long schreef: ↑2 oktober 2018, 20:48Vorige maand heeft omega bijna al zijn fondsen verkocht en zijn portefeuille is nu voornamelijk cash.
De kosten en taksen van die transacties hebben een goed deel van zijn Ytd winst tenietgedaan (zie de posts in die thread).
Omega is van plan om na de US verkiezingen terug fondsen te kopen.
Hij zal ons die transactie mededelen op de dag dat hij aankoopt.
de laatste weken zijn er redelijk zwaar aan het inhakken.
-
- Newbie
Ik heb de voorbije zomer alles wat in het groen stond verkocht, na de dividendknip, en nu blijf ik nog met een uitgebreide portefeuille zitten, waar àlles in het rood staat, soms tot -50% van de aankoopprijs. Ik wacht tot april/mei en dan verkoop ik die rooie ook, en herbeleg in groene. ttz, de goede dividendbetalers hou ik toch bij (bv Bpost)
Omdat die een glazen bol heeft?
Wereldwijd zitten de aandelen al een tijdje in een dalend darmkanaal (of wat is de exacte term?). De stijgende rentevoeten in de USA vooral. En dan regionale mogelijke problemen in China (handel met USA), het hopeloos verdeelde Europa dat de oostelijk gelegen landen maar niet onder controle krijgt, de Brexit, Italie dat de begrotingsteugels loslaat en nu en dan al eens zegt de Euro te willen verlaten, Macron en Merkel die meer en meer tegenstand krijgen.
Niets dan slecht nieuws dus en vooral onzekerheid.
Kans op grote stijgingen zijn kleiner dan kans op grote dalingen.
Timing the market mag dan wel onmogelijk zijn, maar na 10 jaar stijging in USA en al 2 jaar kwakkelende koersen in Europa ziet het er nu niet goed uit.
Ikzelf begin dit jaar 70% in aandelenfondsen en aandelentrackers. Nu nog 23%. Elke opvering gebruik ik om meer te verkopen.
Niets dan slecht nieuws dus en vooral onzekerheid.
Kans op grote stijgingen zijn kleiner dan kans op grote dalingen.
Timing the market mag dan wel onmogelijk zijn, maar na 10 jaar stijging in USA en al 2 jaar kwakkelende koersen in Europa ziet het er nu niet goed uit.
Ikzelf begin dit jaar 70% in aandelenfondsen en aandelentrackers. Nu nog 23%. Elke opvering gebruik ik om meer te verkopen.
Omdat die aan markt timing doet.
Ik vind dat dit nog mee valt.
Een portefeuille van de 1600 grootste aandelen van de ontwikkelde markten bereikte op 3 oktober zijn laatste top.
Sinds dan was er een daling van 1,6%.
YTD is het rendement 8,27%.
(geen extra punten om te raden welk fonds men moet bezitten om deze portefeuille als individuele belegger aan te kopen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niet enkel timed Omega zijn aankopen en verkopen, hij laat ook zijn portefeuille en allocatie frequent evolueren onder invloed van zijn korte termijn vooruitzichten en verwacht rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Prima voor mij, iedereen zijn techniek en strategie.
Dat is ook mijn YTD. Wat een toeval!B7H4long schreef: ↑6 oktober 2018, 13:05Ik vind dat dit nog mee valt.
Een portefeuille van de 1600 grootste aandelen van de ontwikkelde markten bereikte op 3 oktober zijn laatste top.
Sinds dan was er een daling van 1,6%.
YTD is het rendement 8,27%.
(geen extra punten om te raden welk fonds men moet bezitten om deze portefeuille als individuele belegger aan te kopen)
Is dat zo? Kan je hier meer info over geven?
Dit is wat ik eerder vandaag schreef:
Straf. Zit heel jouw beleggingsportfolio dan voor 100% in dat ene fonds, en heb je dit jaar niet bijgestort?
Of is het écht toeval?
MSCI All Country Index, de YTD: dit is een selectie van de vele
- AMERICAS +6,87
- ASIA -8,17
- EUROPE -7,51
- EUROPE VALUE -9,30
- Al countries +0,32 <====
Dit is de YTD. Vergelijken we met de top op 29/01/2018 dan is de All countries gezakt met 5,89%. Na meer dan 8 maanden zijn we dus nog altijd niet hersteld van de tijdelijke dip.
Het enige dat het goed doet, is de USA. Als je daar een overgewicht had, dan zat je meer dan goed. En de daling van de euro doet ook veel goed (in dat geval doen Turkije en de landen met een hyperinflatie nog veel beter: Turken halen een YTD van tientallen procenten en de landen met hyperinflatie met 1000-en % ). Maar dat is goed op korte termijn, maar op langere termijn is dat nefast. Zelfs met de inflatie boven de 2% blijven de lange termijnrentes historisch laag in Europa. Als Europa volledig stopt met leningen op te kopen, wordt plots veel minder geld in de markten gepompt. Voorlopig gaat Europa aflopende opgekochte leningen vernieuwen door andere op te kopen, maar als ook dat zou stoppen, dan wordt zelfs geld uit de markten gehaald. Hoe de beurzen in Europa dan zullen reageren …
Asset allocatie speelde dus dit jaar een meer dan enorme rol. Maar als je je vergist zoals Nico Pantelis (elk jaar …) dan loopt het verkeerd. Maar Pantelis is iemand die al zijn redeneringen illustreert met ingewikkelde grafieken met tientallen gekleurde lijnen en stippellijnen en streepjeslijnen en driehoeken en vierkanten en rondjes. Ik krijg er kop nog staart aan, maar het werkt blijkbaar niet goed wanneer je transparante voorspellingen moet doen.
Eigenlijk is mijn YTD 8,23% volgens XIRR en rekening houdend met transactiekosten. En ja, ik zit 100% in het fonds en heb ook bijgestort dit jaar.