cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Hetzelfde hier bij mijn man. Zonder verdere gedetailleerde uitleg.
In de onlangs door mijn man ontvangen e-mail, stond o.a.:
"De datum van uitbetaling is nog niet gekend (voor eind 2018). U wordt per brief op de hoogte gebracht."
Het zal dus nog afwachten worden op het vervolg.
Maar toch al mooi dat er tenminste al een deel uitbetaald werd.
En vandaag de terugbetaling ontvangen van het kapitaal "coop record".
Er zal geen extra bonus meer inzitten !
En nog steeds geen brief ontvangen met details over de betalingen (o.m. de r.v.)
Er zal geen extra bonus meer inzitten !
En nog steeds geen brief ontvangen met details over de betalingen (o.m. de r.v.)
@kaohsiung,
Volgens mij werd er al méér uitbetaald dan er verwacht werd.
In de mail van Record Credit Services stond: "een bonus die overeenkomt met een brutobedrag van ongeveer 30% van uw initiële investering"
Je liet weten dat je ongeveer 24% van het kapitaal ontvangen hebt. Bij mijn man is het ook ongeveer 24 %.
Dat zou dan volgens mijn berekeningen kunnen overeenkomen met:
-Een bruto bonus van 34,25 %
-Na de (sinds 2018 verplichte) onmiddellijke afhouding van 30 % roerende voorheffing (RV), blijft er netto 23,98 % over.
Dat stemt overeen met de "ongeveer 24 %" die we eergisteren uitbetaald kregen.
En vandaag volgde de uitbetaling van onze initiële inleg.
Ons hoor je niet klagen hoor!
Nu is het alleen nog wachten op hun brief met het detail, voor de juiste cijfers van de RV (want misschien is hùn berekening toch nog anders dan mijn veronderstelling.)
Volgens mij werd er al méér uitbetaald dan er verwacht werd.
In de mail van Record Credit Services stond: "een bonus die overeenkomt met een brutobedrag van ongeveer 30% van uw initiële investering"
Je liet weten dat je ongeveer 24% van het kapitaal ontvangen hebt. Bij mijn man is het ook ongeveer 24 %.
Dat zou dan volgens mijn berekeningen kunnen overeenkomen met:
-Een bruto bonus van 34,25 %
-Na de (sinds 2018 verplichte) onmiddellijke afhouding van 30 % roerende voorheffing (RV), blijft er netto 23,98 % over.
Dat stemt overeen met de "ongeveer 24 %" die we eergisteren uitbetaald kregen.
En vandaag volgde de uitbetaling van onze initiële inleg.
Ons hoor je niet klagen hoor!
Nu is het alleen nog wachten op hun brief met het detail, voor de juiste cijfers van de RV (want misschien is hùn berekening toch nog anders dan mijn veronderstelling.)
Nog steeds de beloofde brief ivm de uitbetaling van de Recordbank Coöperatieve aandelen niet ontvangen.
Wat uitleg over de juiste berekening zou nochtans zeer van pas komen; vooral om de RV te kennen.
Vandaag brief (gedateerd op 09-07-2018 !) ontvangen (in google-vertaald-Nederlands en dus moeilijk verstaanbaar).
Er werd inderdaad 30% RV afgehouden van het bruto-bedrag; maar het is nog steeds niet duidelijk of dit inderdaad over een voorschot gaat en of er dus later nog een saldo te verwachten is.
Het percentage van de liquidatiebonus werd immers niet meegedeeld. Er staan alleen de bedragen op die intussen reeds overgeschreven werden (initiële inleg + bruto bonus).
u HEEFT recht op een brief opgesteld in de taal van uw voorkeur.
En vermits u in Vlaanderen woonachtig zijt.
Ze misschien eens wakker maken.
Estate Guru believer.
Vandaag ook die brief (9/07) ontvangen, opgesteld te Luik en niet te geloven dat daar niemand zit die foutloos Nederlands kan schrijven.Nefertari schreef: ↑27 juli 2018, 13:34Vandaag brief (gedateerd op 09-07-2018 !) ontvangen (in google-vertaald-Nederlands en dus moeilijk verstaanbaar).
Er werd inderdaad 30% RV afgehouden van het bruto-bedrag; maar het is nog steeds niet duidelijk of dit inderdaad over een voorschot gaat en of er dus later nog een saldo te verwachten is.
Het percentage van de liquidatiebonus werd immers niet meegedeeld. Er staan alleen de bedragen op die intussen reeds overgeschreven werden (initiële inleg + bruto bonus).
Ik denk echter wel dat wij nog recht hebben op een (kleine???) extra bonus, vermits in de brief staat "het saldo van de liquidatiebonus zal later betaald worden als alle liquidatiewerken gedaan zijn".
Ook zouden wij een bewijsstuk van de betaalde R.V. moeten ontvangen. Volgend jaar(inkomens 2018) mogen wij via onze belastingbrief een bepaald bedrag aan r.v. terug vorderen.
Afwachten nu.
Maar de brief is in het Nederlands hoor, Platin! En zoals Kaohsiung al schreef, komt die vanuit Luik. Die mensen hebben dus hun best gedaan om in onze taal te schrijven.
Alleen vermoed ik dat er gedeeltelijk "google vertaling" tussen zit; ofwel ben ik het die geen goed Nederlands meer ken.
Of wat denken jullie bijvoorbeeld over de openingszin van die brief ? (hieronder letterlijk gekopieerd)
Uiteraard begrijp ik wél wat ze daarmee bedoelen, en dus tóch een pluim voor onze Luikse landgenoten.Wij houden eraan onder uw informatie dat gedurende de buitengewone algemene vergadering van 15 juni 2018, werd tot de vereffening van de vennootschap met eenstemmig gestemd.
Bijgevolg klagen wij niet over het taalgebruik en bovendien is de hoofdzaak dat we zo vlug ons geld uitbetaald kregen (Arco kan er een puntje aan zuigen )
Laatst gewijzigd door Nefertari op 27 juli 2018, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, elk extraatje is natuurlijk welkom (klein of groot).kaohsiung schreef: ↑27 juli 2018, 14:26 …
Ik denk echter wel dat wij nog recht hebben op een (kleine???) extra bonus, vermits in de brief staat "het saldo van de liquidatiebonus zal later betaald worden als alle liquidatiewerken gedaan zijn".
Ook zouden wij een bewijsstuk van de betaalde R.V. moeten ontvangen. Volgend jaar(inkomens 2018) mogen wij via onze belastingbrief een bepaald bedrag aan r.v. terug vorderen. ...
Hoewel mijn man (die de Record-co-aandelen ooit aankocht) zeer tevreden is met wat hij tot nu toe al uitbetaald kreeg. Door alle spanningen die de Arco-aandeelhouders al moeten doorstaan hebben, was hij er niet meer gerust in.
En die RV zou kunnen teruggevorderd worden, op voorwaarde dat er de voorbijgaande belastingjaren niets werd vergeten aan te geven.
Coöperatieve aandelen waren vrijgesteld van belastingen tot een bedrag van 190 euro per jaar en per belastingplichtige.
Vanaf inkomstenjaar 2018 zullen we dit zelf moeten ingeven op onze belastingbrief, en komen ze bij de eerste schijf van dividenden (640 euro) die wordt vrijgesteld.
Voor dit jaar ga ik net 190 euro dividend halen, gespreid over 2 coöperaties.
Nu ben ik aan het overwegen om nog in een 3e coöperatie te stappen. Hierdoor zal ik dus boven de 190 euro aan dividenden komen, maar kom ik nog niet aan het maximum van de schijf van de dividenden.
Weet er iemand of ik de dividenden van coöperatieve aandelen in die schijf (nu 640 euro) kan inbrengen voor een bedrag groter dan 190 euro ? Ongeacht hun herkomst ?
Of worden de dividenden van coöperatieve aandelen alsnog beperkt tot 190 euro belastingvrij ?
Vanaf inkomstenjaar 2018 zullen we dit zelf moeten ingeven op onze belastingbrief, en komen ze bij de eerste schijf van dividenden (640 euro) die wordt vrijgesteld.
Voor dit jaar ga ik net 190 euro dividend halen, gespreid over 2 coöperaties.
Nu ben ik aan het overwegen om nog in een 3e coöperatie te stappen. Hierdoor zal ik dus boven de 190 euro aan dividenden komen, maar kom ik nog niet aan het maximum van de schijf van de dividenden.
Weet er iemand of ik de dividenden van coöperatieve aandelen in die schijf (nu 640 euro) kan inbrengen voor een bedrag groter dan 190 euro ? Ongeacht hun herkomst ?
Of worden de dividenden van coöperatieve aandelen alsnog beperkt tot 190 euro belastingvrij ?
Ik weet het antwoord niet op je vraag Annetje maar bij deze heb ik ook een vraag over coöperatieve aandelen.
Nieuw regime (sinds 2018)
Het Zomerakkoord (Programmawet van 25 december 2017) heeft de fiscale behandeling van dividenden uitgekeerd door erkende coöperatieve vennootschappen gewijzigd.
De (vroegere) vrijstelling voor dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen wordt sinds 2018 geïntegreerd in een ruimere vrijstelling voor alle dividenden, en dit tot maximaal 640 euro aan dividenden per belastingplichtige per jaar.
Deze vrijstelling wordt niet aan de bron toegepast, maar wel via de aangifte in de personenbelasting.
Indien een vennoot coöperatieve dividenden ontvangt op zijn Coöperatieve-aandelen, dan zal op deze dividenden 30% roerende voorheffing ingehouden worden.
De ingehouden roerende voorheffing op deze (en eventuele andere) dividenden (tot maximaal 640 euro) kan vervolgens via de aangifte in de personenbelasting verrekend worden met de verschuldigde personenbelasting (en desgevallend terugbetaald worden).
Zit het gevaar er niet in indien je vorige jaren meer dan 190 € aan dividenden hebt opgestreken en die meerwaarde bent vergeten in te vullen op je belastingbrief de fiscus op je deur zal komen kloppen indien je vanaf 2019 wel de inkomsten van die dividenden zou invullen om de roerende voorheffing terug te kunnen vorderen?
Nieuw regime (sinds 2018)
Het Zomerakkoord (Programmawet van 25 december 2017) heeft de fiscale behandeling van dividenden uitgekeerd door erkende coöperatieve vennootschappen gewijzigd.
De (vroegere) vrijstelling voor dividenden van erkende coöperatieve vennootschappen wordt sinds 2018 geïntegreerd in een ruimere vrijstelling voor alle dividenden, en dit tot maximaal 640 euro aan dividenden per belastingplichtige per jaar.
Deze vrijstelling wordt niet aan de bron toegepast, maar wel via de aangifte in de personenbelasting.
Indien een vennoot coöperatieve dividenden ontvangt op zijn Coöperatieve-aandelen, dan zal op deze dividenden 30% roerende voorheffing ingehouden worden.
De ingehouden roerende voorheffing op deze (en eventuele andere) dividenden (tot maximaal 640 euro) kan vervolgens via de aangifte in de personenbelasting verrekend worden met de verschuldigde personenbelasting (en desgevallend terugbetaald worden).
Zit het gevaar er niet in indien je vorige jaren meer dan 190 € aan dividenden hebt opgestreken en die meerwaarde bent vergeten in te vullen op je belastingbrief de fiscus op je deur zal komen kloppen indien je vanaf 2019 wel de inkomsten van die dividenden zou invullen om de roerende voorheffing terug te kunnen vorderen?
@ annetje. De specifieke vrijstelling op Coöperatieve dividenden wordt vervangen door een algemene vrijstelling op dividenden tot €640, het maakt met andere woorden niet uit of je de €640 vrijstelling op gewone of coöperatieve dividenden vraagt.
@ Sonja. Roerende voorheffing op dividenden is niet hetzelfde als meerwaarde en wordt in België steeds aan de bron afgehouden, moet je dus niet aangeven. Enkel als je RV wil terug trekken moet je aangeven. Trouwens meerwaarde op aandelen is buiten beurstaks bij verkoop vrij van belastingen.
@ Sonja. Roerende voorheffing op dividenden is niet hetzelfde als meerwaarde en wordt in België steeds aan de bron afgehouden, moet je dus niet aangeven. Enkel als je RV wil terug trekken moet je aangeven. Trouwens meerwaarde op aandelen is buiten beurstaks bij verkoop vrij van belastingen.
Haha, indien je dit de vorige jaren "vergeten" was, dan "vergeet" je het ook best de volgende jaren.
Alternatief, als je nu merkt dat je de vorige jaren iets vergeten bent kan je nog altijd de belasttingsdienst kontakteren om je aanslag van de vorige jaren te korrigeren.
Eerlijk duurt het langst.
Alternatief, als je nu merkt dat je de vorige jaren iets vergeten bent kan je nog altijd de belasttingsdienst kontakteren om je aanslag van de vorige jaren te korrigeren.
Eerlijk duurt het langst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt !
Ik had ook dat vermoeden, maar was niet zeker. En aangezien je toch wat meer rendement zoekt dan een spaarboekje, liggen daar soms nog opportuniteiten.
En het extraatje komt er dan tóch nog bij!Nefertari schreef: ↑27 juli 2018, 20:47Ja, elk extraatje is natuurlijk welkom (klein of groot).kaohsiung schreef: ↑27 juli 2018, 14:26 …
Ook zouden wij een bewijsstuk van de betaalde R.V. moeten ontvangen. Volgend jaar(inkomens 2018) mogen wij via onze belastingbrief een bepaald bedrag aan r.v. terug vorderen. ...
Hoewel mijn man (die de Record-co-aandelen ooit aankocht) zeer tevreden is met wat hij tot nu toe al uitbetaald kreeg.
…
Binnen de komende weken zal het eindsaldo van de liquidatiebonus overgemaakt worden.
Van een goede afloop gesproken ! De Recordbank-coöperatieve-aandeelhouders mogen van geluk spreken dat zij niet met valse beloftes bestookt werden (zoals elders wél gebeurde).