Wat is uw YTD?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
Ik sta momenteel +7%. Best tevreden gezien ik vooral op euronext beleg en dat dus mijn benchmark is.
1657 aandelen in één fonds, eenvoudiger en transparanter is beleggen niet te maken....
Op deze site zijn alle 1657 aandelen ook terug te vinden onder " Portfolio data" :
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl ... TY/?prices
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F0GBR04SKK
Op deze site zijn alle 1657 aandelen ook terug te vinden onder " Portfolio data" :
Met een alles-in-1 etf heb je dan ook weinig eigen input, het is aanvaarden wat ze doen.
Ik vind het toch net interessanter dat je verschillende onderdelengroepen hebt ipv het kluwen. Als de banken dan duiken omdat er bij de PIGS alweer iets loos is, kun je daar mooi op inspelen. Anders zijn die schommelingen erg gedempt en kan je er beperkter gebruik van maken.
Ik vind het toch net interessanter dat je verschillende onderdelengroepen hebt ipv het kluwen. Als de banken dan duiken omdat er bij de PIGS alweer iets loos is, kun je daar mooi op inspelen. Anders zijn die schommelingen erg gedempt en kan je er beperkter gebruik van maken.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
proficiat met uw sterke prestatie/strategiekierkegaard schreef: ↑7 oktober 2018, 15:25 Ik sta momenteel +7%. Best tevreden gezien ik vooral op euronext beleg en dat dus mijn benchmark is.
Ik denk dat weinig eigen input voor de meeste mensen juist het beste is. Gewoon de markt laten bepalen wat je moet investeren in een bepaalde sector en niet denken dat je slimmer bent dan de markt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen...Cydox schreef: ↑7 oktober 2018, 21:34 Met een alles-in-1 etf heb je dan ook weinig eigen input, het is aanvaarden wat ze doen.
Ik refereerde naar iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR (IWDA) gewoon te kopen op de beurs in Amsterdam.JosTM schreef: ↑7 oktober 2018, 21:25 1657 aandelen in één fonds, eenvoudiger en transparanter is beleggen niet te maken....
Het Vanguard fonds volgt dezelfde index maar is niet beschikbaar in Belgie, heeft een minimum van 100k, en heeft een ER van 0,30% (en daardoor een iets lager rendement)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En misschien is dat niet zo slecht...
Om de markt succesvol te kunnen timen moet je goed voorspellen welke delen van de markt beter/slechter zullen presteren in de toekomst, en dan ook het juiste start en eindmoment voorspellen.Cydox schreef: ↑7 oktober 2018, 21:34 Ik vind het toch net interessanter dat je verschillende onderdelengroepen hebt ipv het kluwen. Als de banken dan duiken omdat er bij de PIGS alweer iets loos is, kun je daar mooi op inspelen. Anders zijn die schommelingen erg gedempt en kan je er beperkter gebruik van maken.
Dit is niet makkelijk.
Als een van de voorspellingen niet juist is, zal je de minder renderen dan de markt, en inderdaad met ook waarschijnlijk meer volatiliteit.
De posts van de laatste weken tonen dit duidelijk aan. Er zijn maar weinig beleggers die de markt verslaan.
Met het volgen van een brede portefeuille zal men waarschijnlijk niet het beste resultaat halen, maar je resultaat zal beter zijn dan het gemiddelde en de mediaan van de beleggers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De Vanguard Global Stock Index Fund Investor EUR Accumulation is nu niet bepaald representatief voor de algemene gang van zaken op de aandelenmarkten in de wereld. Met 62% is de Verenigde Staten sterk vertegenwoordigd en dat verklaart de goede prestatie. De meeste Europeanen beleggen eerder in Europese aandelen en die doen het dit jaar uiterst slecht.B7H4long schreef: ↑8 oktober 2018, 09:19Ik refereerde naar iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR (IWDA) gewoon te kopen op de beurs in Amsterdam.JosTM schreef: ↑7 oktober 2018, 21:25 1657 aandelen in één fonds, eenvoudiger en transparanter is beleggen niet te maken....
Het Vanguard fonds volgt dezelfde index maar is niet beschikbaar in Belgie, heeft een minimum van 100k, en heeft een ER van 0,30% (en daardoor een iets lager rendement)
De Euronext 150 staat 10% in het rood. De BEL20 staat 8% lager dan op 31/12/2017. De AEX staat 1,5% in het rood.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Denk dat het vrij moeilijk is om met Europese aandelen (zonder bio -tech) een goed resultaat neer te zetten. Feit is wel dat de US heel sterk presteert - ben wel nieuwsgierig hoe dit op termijn zal evolueren, op basis van de mainstream media krijg je de indruk dat Trump best wel wat cadeautjes heeft uitgedeeld die verre van budget -neutraal zijn - ik ben echter te weinig op de hoogte om dit objectief te gaan beoordelen.BenjaminBuffett schreef: ↑8 oktober 2018, 11:58
De Vanguard Global Stock Index Fund Investor EUR Accumulation is nu niet bepaald representatief voor de algemene gang van zaken op de aandelenmarkten in de wereld. Met 62% is de Verenigde Staten sterk vertegenwoordigd en dat verklaart de goede prestatie. De meeste Europeanen beleggen eerder in Europese aandelen en die doen het dit jaar uiterst slecht.
De Euronext 150 staat 10% in het rood. De BEL20 staat 8% lager dan op 31/12/2017. De AEX staat 1,5% in het rood.
Waarom zouden deze fondsen niet representatief zijn?
Wereldwijd zit ongeveer 60% van het kapitaal dat in (vrij verhandelbare beursgenoteerde) aandelen belegd is in US aandelen.
Met deze fondsen bezit je de meerderheid van "de markt"
Elke belegger kan ervoor kiezen om hiervan af te wijken. Als je afwijkt zal je sommige jaren zul je beter doen dan "de markt". andere jaren slechter. Aan ieder zijn keus. Sommige op dit forum beleggen bijna exclusief in de US.
Als je "de markt" volgt zul je altijd marktconform prestaties hebben. Nooit de beste, nooit de slechtste. Het is goed om gemiddeld te zijn.
ivm met je verklaring "De meeste Europeanen beleggen eerder in Europese aandelen"; heb je hiervan een referentie?
Wereldwijd zit ongeveer 60% van het kapitaal dat in (vrij verhandelbare beursgenoteerde) aandelen belegd is in US aandelen.
Met deze fondsen bezit je de meerderheid van "de markt"
Elke belegger kan ervoor kiezen om hiervan af te wijken. Als je afwijkt zal je sommige jaren zul je beter doen dan "de markt". andere jaren slechter. Aan ieder zijn keus. Sommige op dit forum beleggen bijna exclusief in de US.
Als je "de markt" volgt zul je altijd marktconform prestaties hebben. Nooit de beste, nooit de slechtste. Het is goed om gemiddeld te zijn.
ivm met je verklaring "De meeste Europeanen beleggen eerder in Europese aandelen"; heb je hiervan een referentie?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik vind dit ook altijd misleidend.
Als je kijkt naar die 1.600 grootste bedrijven uit de ontwikkelde landen, zijn die vaak ook mondiaal actief, los van de locatie waar zij geïncorporeerd zijn.
Bedrijven als Google, Coca Cola, Apple, etc. hebben allemaal exposure op Europa, Azië en Afrika.
Je neemt dus niet persé bovenmatig risico op de US, hoewel er in die 1.600 bedrijven wel wat spelers zijn die hoofdzakelijk actief zijn in de VS.
Als je kijkt naar die 1.600 grootste bedrijven uit de ontwikkelde landen, zijn die vaak ook mondiaal actief, los van de locatie waar zij geïncorporeerd zijn.
Bedrijven als Google, Coca Cola, Apple, etc. hebben allemaal exposure op Europa, Azië en Afrika.
Je neemt dus niet persé bovenmatig risico op de US, hoewel er in die 1.600 bedrijven wel wat spelers zijn die hoofdzakelijk actief zijn in de VS.
Ik bereken de regionale spreiding van mijn aandelenportefeuille ifv de omzet per regio van de bedrijven in port.
Ik heb zo bijvoorbeeld 11% exposure aan Azië terwijl ik geen enkel aziatisch aandeel in port heb.
Ik heb zo bijvoorbeeld 11% exposure aan Azië terwijl ik geen enkel aziatisch aandeel in port heb.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik bedoel dat dit fonds niet representatief is voor het rendement dat de gemiddelde Europeaan in 2018 zal realiseren met beleggingen in aandelen.
De Belgische beleggers zoeken het meestal niet te ver als het gaat over aandelen.
https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... e-aandelen
Als je enkel in dat fonds hebt belegd, heb je ook geografisch maar beperkt gespreid.
De gemiddelde Europese belegger, laat staan Belg, belegt niet 60% van zijn kapitaal in de US.
De Belgische beleggers zoeken het meestal niet te ver als het gaat over aandelen.
Als je enkel in dat fonds hebt belegd, heb je ook geografisch maar beperkt gespreid.
De gemiddelde Europese belegger, laat staan Belg, belegt niet 60% van zijn kapitaal in de US.
Dus jij beschouwt de markt enkel als Europese aandelen? Andere aandelen zijn irrelevant?BenjaminBuffett schreef: ↑8 oktober 2018, 13:20 Ik bedoel dat dit fonds niet representatief is voor het rendement dat de gemiddelde Europeaan in 2018 zal realiseren met beleggingen in aandelen.
Dit is nu eenmaal ongeveer de verhouding van de US binnen de wereld. Gelukkig halen deze bedrijven een groot deel van hun omzet buiten de US.BenjaminBuffett schreef: ↑8 oktober 2018, 13:20 De Belgische beleggers zoeken het meestal niet te ver als het gaat over aandelen.
Enkel emerging markets en small caps ontbreken nog. Als je deze erbij voegt is de US ongeveer 54% van de wereld.