Umicore
TIP
Re: Umicore
En morgen verder omhoog denk ik...
Gemiddelde vd vork ligt 6% hoger dan de 500M die in februari vooropgesteld werd & de analisten consensus ligt dan nog eens lager, op € 480M... Koers ging toen tot 47euro. Dus we kunnen nog hoger dan toen.
Ik denk dat bij de vorige aankondiging (FYE), analisten er nog van uitgingen dat het MGMT er een schepje bovenop deed om de kapitaalsverhoging te doen slagen. Dat excuus is nu dus niet meer van toepassing. Daarnaast is Umicore altijd vrij conservatief ivm hun EBIT-vork. Ik denk dat ze maar 1x in de voorbije 5 jaar aan de onderkant uitkwamen (en dat was maar nipt als ik mij niet vergis). Vorig jaar kwamen ze na een verhoging van die vork, zelfs boven hun verhoogde vork uit...
gemiddelde vd EBIT-vork ligt dus 10% hoger dan analistenconsensus.
De Tijd: "Umicore is op de beurs nu meer waard dan Solvay."
Ok, als je ook rekening houdt met de schulden is Solvay nog steeds zo'n 20% meer waard. Umicore genereerde vorig jaar een EBITDA van €600m, tegenover €2200m voor Solvay. Dat illustreert toch dat er 'enige' groei zit verrekend in de koers van Umicore Of ze die hoge waardering gaan waarmaken? Wie zal het zeggen. De concurrentie wordt in zulke gevallen ook wel eens onderschat.
Ok, als je ook rekening houdt met de schulden is Solvay nog steeds zo'n 20% meer waard. Umicore genereerde vorig jaar een EBITDA van €600m, tegenover €2200m voor Solvay. Dat illustreert toch dat er 'enige' groei zit verrekend in de koers van Umicore Of ze die hoge waardering gaan waarmaken? Wie zal het zeggen. De concurrentie wordt in zulke gevallen ook wel eens onderschat.
Umicore's MGMT spreekt in termen van EBIT. Voor 2020 verwacht Umicore een EBIT van +- € 700M. (MGMT is meestal voorzichtig met hun projecties)jens_dev schreef: ↑5 juni 2018, 11:44 De Tijd: "Umicore is op de beurs nu meer waard dan Solvay."
Op een marktcap van 12,5B is dat natuurlijk niet goedkoop. Maar als men kan groeien zoals ik verwacht zit er toch nog veel potentieel in...
Ik heb een projectie gemaakt vd EBIT-groei. Of het ook zo zal lopen is natuurlijk de vraag. & ook na 2026 kan men groeien met meer dan 15% per jaar (dus ook dan zal Umicore duur noteren).
Tot en met 2021 is de groei in cathode-materialen vrij voorspelbaar (zie uitbreiding capaciteit naar 175.000 ton voor bestaande platformen). Voor na 2021 heb ik een groei gebruikt die lager is dan de markt, Umicore streeft er naar sneller te groeien dan de markt. Uiteraard kan er vanalles veranderen de komende jaren & is het zaak van de marktevolutie op de voet op te volgen. Maar als ze groeien naar mijn verwachting, is er nog meer dan voldoende potentieel & ge kent het gezegde; 'let your winners run'..
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
772,1 978,3 1166,4 1395,9 1629,6 1905,4 2231,4
ps Solvay is uiteraard interessanter vanuit het standpunt als waardebelegger.
Zowel Umicore als Solvay hun resultaten worden als goed beschouwd.
KBC verhoogt het koersdoel voor Umicore zelfs naar 55 euro. https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... beurs.aspx
Toch daalt Umicore 6%.
Merkwaardig..
KBC verhoogt het koersdoel voor Umicore zelfs naar 55 euro. https://www.beursduivel.be/Beursnieuws/ ... beurs.aspx
Toch daalt Umicore 6%.
Merkwaardig..
Beleggers hadden gehoopt op aanpassing van de jaarprognose na de sterke resultaten... tja, rotverwend zeker?
edit:
edit:
Zo temperde het management op de telefonische conferentie met analisten de verwachtingen voor de marges van de afdeling Energy & Surface Technologies (E&ST), die de cruciale batterijmaterialen omvat, in de tweede jaarhelft. De sterke toename van de winstmarge van de eerste jaarhelft mag niet zomaar geëxtrapoleerd worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Aan het twijfelen of ik nu een eerste positie zou innemen ... denk dat de dipjes voor Umicore eerder dun gezaaid zullen zijn de komende jaren, bij normaal beursverloop uiteraard.
Ik maak me geen zorgen, de cijfers zijn gewoon goed, zoals verwacht... Koers was natuurlijk al wat vooruitgelopen op de cijfers de laatste weken. Voor de LT investeerder valt er nog wel wat te rapen denk ik...
Voor heel de groep komt de VKS-marge (excl. WCR) in H1 uit op 8,6% (incl. hoge growth Capex)
Als je uitgaat van een 'Sustaining Capex' (dus excl. groei-investeringen) van € 75M over H1 (wat nog vrij ruim is), komt die zelfs op 16,4% uit. Dat zijn zéér mooie marges als je het mij vraagt!
Als je diezelfde 'Sustaining capex' gebruikt over de voorbije 2 jaar (150M op jaarbasis dus), kom je aan een VKS-marge van iets minder dan 9% gem. & dan houd ik geen rekening met de fors verhoogde 'effective taxrate' in H1 2018, ik verwacht dat die in H2 lager zal uitvallen. Dus een forse groei in zowel omzet als marges!
De VKS-marge H1 2018 zijn niet enkel sterker door E&ST natuurlijk... Recycling haalde ook terug hogere marges (na 2 'mindere' jaren) & de afstoting van Zinc Chemicals & Building Products (lagere marge business) krikt die marge ook op.
Als we dan H1 2018 eens extrapoleren over heel het jaar...
Gezien we met sustaining capex werken, is de verhoogde growth-capex ook in H2 hier niet van belang. Ik verwacht wel een daling qua effective taxes & de operationele kasstroom zou ook hoger moeten uitvallen (verdere groei bij E&ST in H2)
FCF H1 2018 (excl. WCR & incl. sustaining capex van 75M) => € 276M
voor H2 verwacht ik dan minstens € 300M... ==> € 576M FCF over 2018.
op een marktcap van 12.320M (bij een koers van € 50) geeft dat een FCF yield van 4,68% (of 21,4x de FCF).
Dat lijkt me niet zo slecht voor een bedrijf dat de inkomsten de komende jaren met minstens 20% per jaar zal zien stijgen. Het onderste lijntje zal hopelijk nog sneller stijgen!
Al blijft het natuurlijk afwachten of m'n berekeningen enige steek houden
Voor heel de groep komt de VKS-marge (excl. WCR) in H1 uit op 8,6% (incl. hoge growth Capex)
Als je uitgaat van een 'Sustaining Capex' (dus excl. groei-investeringen) van € 75M over H1 (wat nog vrij ruim is), komt die zelfs op 16,4% uit. Dat zijn zéér mooie marges als je het mij vraagt!
Als je diezelfde 'Sustaining capex' gebruikt over de voorbije 2 jaar (150M op jaarbasis dus), kom je aan een VKS-marge van iets minder dan 9% gem. & dan houd ik geen rekening met de fors verhoogde 'effective taxrate' in H1 2018, ik verwacht dat die in H2 lager zal uitvallen. Dus een forse groei in zowel omzet als marges!
De VKS-marge H1 2018 zijn niet enkel sterker door E&ST natuurlijk... Recycling haalde ook terug hogere marges (na 2 'mindere' jaren) & de afstoting van Zinc Chemicals & Building Products (lagere marge business) krikt die marge ook op.
Als we dan H1 2018 eens extrapoleren over heel het jaar...
Gezien we met sustaining capex werken, is de verhoogde growth-capex ook in H2 hier niet van belang. Ik verwacht wel een daling qua effective taxes & de operationele kasstroom zou ook hoger moeten uitvallen (verdere groei bij E&ST in H2)
FCF H1 2018 (excl. WCR & incl. sustaining capex van 75M) => € 276M
voor H2 verwacht ik dan minstens € 300M... ==> € 576M FCF over 2018.
op een marktcap van 12.320M (bij een koers van € 50) geeft dat een FCF yield van 4,68% (of 21,4x de FCF).
Dat lijkt me niet zo slecht voor een bedrijf dat de inkomsten de komende jaren met minstens 20% per jaar zal zien stijgen. Het onderste lijntje zal hopelijk nog sneller stijgen!
Al blijft het natuurlijk afwachten of m'n berekeningen enige steek houden
GBL is voor bijna 10% belegd in Umicore.
Misschien wat GBL opnemen voor wie de koers van UMI te hoog vindt.
https://www.gbl.be/nl/portfolio/umicore
GBL heeft een aandeel van +- 16% in Umicore volgens mij?aossa schreef: ↑31 juli 2018, 14:30 GBL is voor bijna 10% belegd in Umicore.
edit; nvmrind, link nu pas geopend
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Gekocht aan 51 euro beetje te optimistisch geweest blijkbaar.
Wat denken jullie van het verdere verloop van Umicore, begrijp het niet zo goed want de cijfers waren eigenlijk helemaal niet zo slecht maar toch reflecteert dit niet in het koersverloop.
Wat denken jullie van het verdere verloop van Umicore, begrijp het niet zo goed want de cijfers waren eigenlijk helemaal niet zo slecht maar toch reflecteert dit niet in het koersverloop.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De vooruitzichten van Umicore zijn gunstig. Het aandeel is echter erg duur geworden (40xFCF, K/W van 32,...) en de verwachtingen zijn dus telkens héél hoog gespannen. Als er ook maar één punt van de resultaten een beetje minder is, heeft dit dus meteen een neerwaarts effect op de koers.
Als je rekening houdt met de Growth capex is die ratio véél lager. De K/W wordt ook gedrukt door hoge afschrijvingen. Resultaten waren imo ook niet minder, die waren gewoon zoals verwacht. Het werkkapitaal lag hoger dan verwacht & daar werd wel veel aandacht aan besteed door analisten...BenjaminBuffett schreef: ↑21 augustus 2018, 09:04 De vooruitzichten van Umicore zijn gunstig. Het aandeel is echter erg duur geworden (40xFCF, K/W van 32,...) en de verwachtingen zijn dus telkens héél hoog gespannen. Als er ook maar één punt van de resultaten een beetje minder is, heeft dit dus meteen een neerwaarts effect op de koers.
Ik denk dat de recente daling eerder te maken heeft met de gedaalde grondstofprijzen (PGM's , Cu, Co,...) & schrik voor groeivertraging in China.
Ik ga uit van een sustaining capex van max. € 150M.
In H1 bedroeg de FCF (excl. WCR) € 144M. Capex was € 206,5M. Sustaining capex schat ik op € 75M.
Dus adj. FCF H1 18 = € 275,5M
Voor FY 18 gaan we uit van een verdubbeling -> RBM capaciteit is hoger in H2 door extra lijnen die online komen, grondstofprijzen zijn dan weer lager.
adj. FCF 18 = € 551M
huidige marktcap = € 11.300M
- > 20,5x de adj. FCF voor 2018.
Dat is niet duur als je weet dat REBIT (normaal gezien) met meer dan 20% per jaar zal groeien de komende jaren. A wonderful company at a fair price heet dat.
Ik zie huidige koers eerder een opportuniteit voor wie nog geen blootstelling heeft aan een megatrend als EV's.
heb het ook aan mn rekker, melexis zelfde verhaal.Higherdemon schreef: ↑21 augustus 2018, 08:49 Gekocht aan 51 euro beetje te optimistisch geweest blijkbaar.
Bon zal wel goed komen, maar zie die verlies percentages toch niet graag.
Op het moment is men vies van alles wat gerelateerd is aan de autosector.
Ben ik nu de enige die dit koopwaardig vindt?
Umicore noteert momenteel aan 14,5x de REBIT voor 2020, met in het achterhoofd een 15à20% CAGR de jaren daar achter...
Ben ik nu de enige die dit koopwaardig vindt?
Umicore noteert momenteel aan 14,5x de REBIT voor 2020, met in het achterhoofd een 15à20% CAGR de jaren daar achter...
Hier ook Umi, op lange termijn lijkt me dit een mooie investering en al dik 20% verloren sinds z'n piek.
Met de Italiaanse crisis in gedachten wacht ik nog even af, maar deze staat op m'n shortlist
Met de Italiaanse crisis in gedachten wacht ik nog even af, maar deze staat op m'n shortlist