De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
Dat Trump maar oppast of hij kan niet meer snoeven met zijn stijgende beurs.
Ik heb mijn YTD onder 0 zien zakken vandaag. Gelukkig heb ik levenslange B7H4long garantie op men Boglehead portefeuille.
Vraag mij af wat de verkopers van aandelen enz doen het vrijgekomen geld ?
Op geldrekening laten lijkt me toch ook niet zonder risico (Italie, euro) ?
Op geldrekening laten lijkt me toch ook niet zonder risico (Italie, euro) ?
Wereldwijd (zoals vertegenwoordigd door MSCI world - en IWDA) verloren de aandelen vandaag 2,01% - het fonds viel terug tot de waarde van eind Juli - YTD daalde tot iets boven 6%
Ook de euro aggregate obligaties ( Barclays index - IEAG funds) gingen vandaag iets naar beneden - YTD is nu -1,2%.
Het resultaat in jouw portefeuille zal afhangen van jouw asset allocatie.
Ook de euro aggregate obligaties ( Barclays index - IEAG funds) gingen vandaag iets naar beneden - YTD is nu -1,2%.
Het resultaat in jouw portefeuille zal afhangen van jouw asset allocatie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Andere aandelen kopen? Elk aandeel dat verkocht is, werd gekocht door iemand anders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
low beta verkopen, even wachten en high beta aankopen? je kan later uw low beta bijbenen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik zat begin dit jaar 70% in aandelenfondsen en aandelen trackers. Geleidelijk verminderd tot nu 22%. Mijn geld staat gewoon te wachten. Doel was gewoon minder aandelen. Mijn fondsen in dollar heb ik in dollar verkocht. Waardestijging (tot nu toe ...) brengt wel wat op.
Feit dat mijn geld minder dan inflatie opbrengt, wist ik op voorhand en neem ik erbij. Wanneer ik stijgende beurzen mis, dan ga ik daar ook niet van wakker liggen want ook dat is een keuze. Over een maand of 6 zie ik wel waar we staan. Maar ik ga ervan uit (persoonlijke mening; misschien sla ik de bal volledig mis) dat de beurzen zeer volatiel blijven.
MSCI world en dus IWDA zijn geen wereld index zoals de naam suggereert. Emerging markets zitten er niet. Wil je een vollediger index dan moet je de All countries index van MSCI gebruiken. Die doet het enkele procenten slechter.
Laatst gewijzigd door NTO op 10 oktober 2018, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De MSCI all country index is (gross) YTD 1,78% in USD en +6,56% in euro (koers gisteren).
Er is dus alleen maar mooie winst omdat de euro gedaald is. Met wat ironie kunnen we zeggen dat voor de Turkse belegger, de winst enkele tientallen percenten is.
Bij de MSCI World index een analoog verhaal. YTD in USD is (ook gross) 3,73% en in euro: 8,61%.
Er is dus alleen maar mooie winst omdat de euro gedaald is. Met wat ironie kunnen we zeggen dat voor de Turkse belegger, de winst enkele tientallen percenten is.
Bij de MSCI World index een analoog verhaal. YTD in USD is (ook gross) 3,73% en in euro: 8,61%.
Bijna juist. De laat nog de small caps weg. De MSCI ACWI index bevat 85% van "alle"* aandelen.
De MSCI index die 99% van "alle" aandelen bevat MSCI World IMI.
Fondsen die MSCI World IMI gebruiken bestaan amper en zijn duur.
uit mijn eerder post
MSCI World is 85% (want zonder small cap) van 90% (want enkel Developed Markets) van "alle" aandelen.Met dit MSCI world fonds beleg je in de 23 ontwikkelde markten die samen zo'n 90% van "de markt" vertegenwoordigen.
Indien je breder wenst te gaan kan je bvb VWRL:Vanguard FTSE All-World UCITS ETF nemen. Zo'n 3100 aandelen verspreid over de ontwikkelde markten en de emerging markets. Wel rekening houding dat deze Emerging markets volatiel zijn.
Velen zouden nog breder willen gaan. Spijtig genoeg kunnen we hier Vanguard Total World Stock Index Fund ETF Shares | VT niet meer kopen (7900 wereldwijde aandelen).
MSCI heeft geoordeeld om dit de naam "World" te geven.
In het kader van deze thread vind ik dat voldoende als tegengewicht van verkalringen als "DE aandelen staan weer in het rood"
De toevoeging van SC en EM maakt dit inderdaad meer kompleet.
Maar herinner Perfektie is de vijand van goed genoeg.
Beleggers moeten goed nadenken of ze de kost en volatiliteit van zo'n World IMI belegging wensen en nodig hebben.
(*) free-float adjusted market-cap
Dit is toch geen crash? Beurzen kunnen niet eindig blijven stijgen en ze doen het al zeer lang. Trump denkt dat het aan hem ligt but you aint seen nothin yet....
Denk ook eerder dat je met meer volatiliteit eerder in low beta kan zitten als in high beta.
In mijn Buffett style portfolio heb ik zo een low beta etf en die beweegt de laatste tijd inderdaad minder fel, die heeft MTD van - 0,48% en is 75/25 tegenover een 50/50 die MTD - 1,09% staat..
Cash moet ik nog niet direct overschrijven naar men brokeraccount. Is daar al anderhalf jaar aan het ophopen. Gisteren nog SWKS bijgekocht en staat nog genoeg cash voor 6 aankoopschijven.
Kan snel gaan met de dalingen natuurlijk dus kan gemakkelijk elke week ergens bijkopen.
Heb wel cash nodig voor de "rijke mensen taks" te betalen, die zou ik liever niet uit men brokeraccount halen, daarvoor moet ik toch even krabben en wat aankopen uitstellen.
Kan snel gaan met de dalingen natuurlijk dus kan gemakkelijk elke week ergens bijkopen.
Heb wel cash nodig voor de "rijke mensen taks" te betalen, die zou ik liever niet uit men brokeraccount halen, daarvoor moet ik toch even krabben en wat aankopen uitstellen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het zal toch niet waar zijn
https://twitter.com/katie_martin_fx/sta ... 6540657664
https://twitter.com/katie_martin_fx/sta ... 6540657664