Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
mijn BNP growth staat op +7% geannualiseerd na ~8 jaar
Zou willen dat ik dat had over mijn volledige portefeuille
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik denk er toch anders over..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als mixfondsen doen de Belgische pensioenspaarfondsen het niet zo slecht.
De meeste fondsen doen het gelijkaardig als hun "Mixfondsen EUR offensief" categorie.
Natuurlijk blijven dit relatief dure actieve fondsen, en zoals alle actieve fondsen kunnen ze niet echt op tegen lage kost indexfondsen.
De enige reden om pensioenspaarfondsen is het extra rendement dat je krijgt via de fiscale voordelen die je krijgt.
Dat extra rendement word "gespreid" van aankoopdatum tot aan je "pensioen".
Zoals in een post hierboven berekent is dat voordeliger voor de aankopen aan het einde van je carierre en niet echt aan te raden voor een twintiger.
Als je pensioen echt nadert moet je ook bekijken of het nuttig kan zijn om te storten in een spaarverzekering. Door het fiscaal voordeel kan je vast rendement met meerdere percenten opgekrikt worden.
De meeste fondsen doen het gelijkaardig als hun "Mixfondsen EUR offensief" categorie.
Natuurlijk blijven dit relatief dure actieve fondsen, en zoals alle actieve fondsen kunnen ze niet echt op tegen lage kost indexfondsen.
De enige reden om pensioenspaarfondsen is het extra rendement dat je krijgt via de fiscale voordelen die je krijgt.
Dat extra rendement word "gespreid" van aankoopdatum tot aan je "pensioen".
Zoals in een post hierboven berekent is dat voordeliger voor de aankopen aan het einde van je carierre en niet echt aan te raden voor een twintiger.
Als je pensioen echt nadert moet je ook bekijken of het nuttig kan zijn om te storten in een spaarverzekering. Door het fiscaal voordeel kan je vast rendement met meerdere percenten opgekrikt worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tiziano, vergelijk je in die grafiek nu de pensioenspaarfondsen niet met 50% obligaties + 50% wereldindex?
Ja met de 50/50 en de 25/75, de 75/25 heb ik er uit gelaten want die benchmark laat de fondsen helemaal in het stof, ik vind het systeem van bankfondsen voor pensioensparen echt geen goed systeem.
Ja ik weet dat de Belgische pensioenspaarfonds en restricties hebben om te beleggen maar dat is onder andere deel van het punt.
Waarom kunnen we niet kiezen in wat we beleggen? Als ik wil beleggen in de S&P500 of de MSCI World voor mijn pensioen waarom kan dat niet? Heb liever het Amerikaans model.
Hogere rendementen leiden ook naar meer inkomsten voor de overheid in vorm van de eindbelasting win win dus daarnaast zie ik ook een positief deel voor de banken, die meer kunnen focussen op advies bij de constructie van een pensioenspaarportefeuille.
Ja ik weet dat de Belgische pensioenspaarfonds en restricties hebben om te beleggen maar dat is onder andere deel van het punt.
Waarom kunnen we niet kiezen in wat we beleggen? Als ik wil beleggen in de S&P500 of de MSCI World voor mijn pensioen waarom kan dat niet? Heb liever het Amerikaans model.
Hogere rendementen leiden ook naar meer inkomsten voor de overheid in vorm van de eindbelasting win win dus daarnaast zie ik ook een positief deel voor de banken, die meer kunnen focussen op advies bij de constructie van een pensioenspaarportefeuille.
Agree.
Het zou wel deels kunnen overkomen als te complex (nu heeft een bank 1 fonds (of 1 per dyn/bal/der profiel) en 1 verzekering).
Maar anderzijds zou het veel jonge mensen kunnen helpen bij hun financiële geletterdheid.
W
Het zou wel deels kunnen overkomen als te complex (nu heeft een bank 1 fonds (of 1 per dyn/bal/der profiel) en 1 verzekering).
Maar anderzijds zou het veel jonge mensen kunnen helpen bij hun financiële geletterdheid.
W
Laatst gewijzigd door woete op 4 oktober 2018, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
En met hun oude dag, bied ze gewoon een alternatief aan, naast het huidige.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mijn geannualiseerd rendement (Pricos en ARPE) is sinds gisteren onder de magische en belangrijke grens van 4,75% gedoken. Ben ongeveer 9 jaar aan het pensioensparen.
Jammer genoeg al volgestort dit jaar. Als de koersen van ARPE rond dit niveau blijven €121 of lager, dan zal ik in januari direct een dikke schijf kopen.
Jammer genoeg al volgestort dit jaar. Als de koersen van ARPE rond dit niveau blijven €121 of lager, dan zal ik in januari direct een dikke schijf kopen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
ReteiP, waarom pensioensparen als je ziet dat je over de laagste 9 jaar bullmarket rond de 4,75 geannualiseerd zit? Ik ga ervanuit dat de eindbelasting het belastingvoordeel opheft dus waarom nog storten?
Als ik het zo eventjes ruwweg bereken:
Sparen van 21 tot 65 zonder inflatie en zonder gunstige laatste stortingen mee te berekenen:
940 euro per jaar x 44 jaar aan 4,75% = 143 334 euro (eerste jaar eruit gelaten want geen teruggave
(44 x 940) x 0,3 = 12 408 euro belastingvoordeel
Eindbelasting: 143 334 x 0,92 = 131 867
Dus 11 466 euro eindbelasting tegenover 12 408 euro voordeel reken daar nog eens de eventuele 2% instapkosten bij en je zit er heel dichtbij (41 360 x 0,02 = 827 dus 11 466 + 827 = 12 293 euro)
Is gewoon vetpot voor de overheid die zo ooit wel eens zullen openbreken
Als ik het zo eventjes ruwweg bereken:
Sparen van 21 tot 65 zonder inflatie en zonder gunstige laatste stortingen mee te berekenen:
940 euro per jaar x 44 jaar aan 4,75% = 143 334 euro (eerste jaar eruit gelaten want geen teruggave
(44 x 940) x 0,3 = 12 408 euro belastingvoordeel
Eindbelasting: 143 334 x 0,92 = 131 867
Dus 11 466 euro eindbelasting tegenover 12 408 euro voordeel reken daar nog eens de eventuele 2% instapkosten bij en je zit er heel dichtbij (41 360 x 0,02 = 827 dus 11 466 + 827 = 12 293 euro)
Is gewoon vetpot voor de overheid die zo ooit wel eens zullen openbreken
Je opbrengst is hoger in de veronderstelling dat je de 30% die je jaarlijks terugkrijgt niet opconsumeert maar ook nog eens aan 4,75% belegt. Volgens jouw berekening zou dat 143 334 x 0,3 = 43 000 euro opbrengen, dus 30 592 euro meer dan de 12 408 euro direct belastingvoordeel. De kracht van samengestelde interest.
pensioenspaarfondsen zijn bezig met serieus naar beneden te gaan. Gelukkig moet ik nog 580 euro storten. Tis misschien het goede moment :-)
Eind vorige week 1/3 gestort. Nog 1/3 te gaan... 'k Zal nog maar even wachten
al bijna 2000€ van mijn defensieve pricos op pakweg 2 maand, pulpfonds!
940 euro per jaar x 44 jaar aan 4,75%
het wordt elk jaar met 4,75 verhoogd
denk dat het eigenlijk is 940 * ( (1,045 ) tot de 44 ste macht)
in absolute cijfers word je dan meer belast dan je kan aftrekken, de kracht van de macht(verheffing )
het wordt elk jaar met 4,75 verhoogd
denk dat het eigenlijk is 940 * ( (1,045 ) tot de 44 ste macht)
in absolute cijfers word je dan meer belast dan je kan aftrekken, de kracht van de macht(verheffing )
Het pensioenspaarfonds van Argenta is met een kleine voorsprong het best presterende fonds op de Belgische markt maar het is ook het meest volatiele pensioenfonds.
Voor wie het liever iets defensiever heeft, kijkt het best uit voor de fondsen van BNP Paribas. Daar zijn de 'Balanced' en 'Growth'-varianten de koplopers. Helaas betaal je er wel hoge instapkosten op, dus het kan zijn dat Argenta met kop en schouders het beste pensioenfonds in België is!
Maar over het algemeen liggen al die resultaten zeer dicht bij elkaar. Het is enkel het ING Star Fund die wat achterop hinkt.