Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
3 weken verder en
0.74% TR
2.74% PR
Alleen Grieg Seafood bleef op koers....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Een tussenstijdse stand na deze week lijkt gepast.
Alle rendementen volgens M* Lange Termijn, behalve 75/25 berekend via XIRR
* Flexer zal nog aangepast worden als de stand van alle fondsen gekend is
Code: Selecteer alles
YTD @ | YTD @ |
13/10 | 02/10 | Categorie | Portefeuille
-------------------------------------------------------
-0,54% | 7,82% | WerldAand | Aandelen deel van mijn persoonlijke portefeuille
+0,31% | 5.66% | Off Mix | 75/25 "praktisch voorbeeld" portefeuille uit de Bogleheadsthread
-2,12%*| 2,00% | Off Mix | MK Flexer
~-0,6% | 4,95% | ? | Mijn persoonlijk 60/40 portefeuille
+0,99% | 5,26% | ? | Lazy 60/40 IWDA/IEAG portefeuille
+0,68% | 6,41% | NeutrMix | Lazy 50/50 IWDA/IEAG portefeuille
-2,90% |-0,60% | NeutrMix | MK mixer
-0,47% |-0,02% | NeutrMix | O6 mixer
* Flexer zal nog aangepast worden als de stand van alle fondsen gekend is
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 oktober 2018, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Op vandaag 3.51%.
Op de website van Mijn Kapitaal "De evolutie van ons MijnKapitaal Mixerfonds" voelen ze de bui al hangen: ze zijn helemaal in het defensief gegaan (figuurlijk bedoeld).
Bijvoorbeeld "Het goede nieuws is zelfs dat ALLE fondsen nog bijdragen aan het resultaat. Het is dus niet zo dat je geld aan ’t verliezen bent". (NB: dit gaat over de vergelijking met 1/1/2014)
Iemand heeft op de website deze reactie gezet: "Ik versta deze opmerking niet: “Het goede nieuws is zelfs dat ALLE fondsen nog bijdragen aan het resultaat.” Als ik de tabel bekijk heeft de helft van de fondsen toch verlies geleden in de laatste 12 maand: een negatieve bijdrage dus". (NB: deze tabel gaat over de situatie 1/10/2018).
Dit lezen onder het artikel van mijnkapitaal is al meteen een "red flag" voor mij:
Al Fonds (Marc Person)
Ik ben meer dan 30 jaar werkzaam geweest in de financiële sector. Toen ik in 1991 mee aan de wieg stond van de Tak 23 had de fondsenvirus me al snel te pakken. John Bogle stelt dat 94% van de fondsen op de lange termijn hun benchmark op de lange termijn niet konden verslaan. Voor mij was dat een uitdaging om op zoek te gaan naar die andere 6%.
Al Fonds (Marc Person)
Ik ben meer dan 30 jaar werkzaam geweest in de financiële sector. Toen ik in 1991 mee aan de wieg stond van de Tak 23 had de fondsenvirus me al snel te pakken. John Bogle stelt dat 94% van de fondsen op de lange termijn hun benchmark op de lange termijn niet konden verslaan. Voor mij was dat een uitdaging om op zoek te gaan naar die andere 6%.
Wel, ik versta ook niet wat ze ermee bedoelen. Wat het ook was in het begin van de maand, de tabel hieronder toont dat op de dag van vandaag de fondsen die in de Mixer opgenomen zijn bitter weinig bijdragen aan het resultaat.
Ik heb het moeilijk met de uitgangspunten van MK in het opbouwen van de Mixer en de andere portefeuilles.
- De expliciete keuze voor actieve fondsen - in de veronderstelling dat de fondsmanagers hun vergoeding "verdienen" en gevoelig beter kunnen doen dan de markt. Sommige doen dat inderdaad voor korte termijn, als men enkele jaren verder gaat zijn er nog bitter weinig die beter doen dan de passieve index. Om gelijk resultaat te halen dan de index moeten de beheerders al minstens 1,5% beter doen dan het gemiddelde. - > Die kosten zijn nu nefast, welke fondsen je ook kiest.
- De portefeuilles zijn gebaseerd op de resultaten uit het verleden, en blijkbaar is 2007 heilig. De laatste jaren zijn sommige van de fondsen te vinden in de laagste decielen van hun categorie. Waarom ze eraan vasthouden is mij een raadsel, het is heel twijelachtig dat de fondsen hun resultaten van 2007 zullen herhalen bij een volgende crash.
- De portefeuilles zijn opgebouwd zonder rekening te houden met de karakteristieken van de Asset Klassen (risico, verwacht rendement) die ze bevatten.
( getallen voor IWDA en IEAG gelijkaardig als tabel hieronder)
Shares Core MSCI World ETF USD Acc EUR Benedengemiddeld 3,14 -4,73 -3,75 -1,82 6,15
iShares € Aggregate Bond ETF EUR Dist... Gemiddeld ........ -1,27 -0,06 -1,03 -1,52 -0,89
.
Ik heb het moeilijk met de uitgangspunten van MK in het opbouwen van de Mixer en de andere portefeuilles.
- De expliciete keuze voor actieve fondsen - in de veronderstelling dat de fondsmanagers hun vergoeding "verdienen" en gevoelig beter kunnen doen dan de markt. Sommige doen dat inderdaad voor korte termijn, als men enkele jaren verder gaat zijn er nog bitter weinig die beter doen dan de passieve index. Om gelijk resultaat te halen dan de index moeten de beheerders al minstens 1,5% beter doen dan het gemiddelde. - > Die kosten zijn nu nefast, welke fondsen je ook kiest.
- De portefeuilles zijn gebaseerd op de resultaten uit het verleden, en blijkbaar is 2007 heilig. De laatste jaren zijn sommige van de fondsen te vinden in de laagste decielen van hun categorie. Waarom ze eraan vasthouden is mij een raadsel, het is heel twijelachtig dat de fondsen hun resultaten van 2007 zullen herhalen bij een volgende crash.
- De portefeuilles zijn opgebouwd zonder rekening te houden met de karakteristieken van de Asset Klassen (risico, verwacht rendement) die ze bevatten.
( getallen voor IWDA en IEAG gelijkaardig als tabel hieronder)
Shares Core MSCI World ETF USD Acc EUR Benedengemiddeld 3,14 -4,73 -3,75 -1,82 6,15
iShares € Aggregate Bond ETF EUR Dist... Gemiddeld ........ -1,27 -0,06 -1,03 -1,52 -0,89
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 oktober 2018, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Carmignac is in een week 3% gezakt ... en alleen omdat er een dipje was. Dat belooft als bescherming bij een serieuze correctie
Alle fondsen van de flexer hebben dit weekend de resultaten van de vorige week verwerkt - > ytd: -2,80%
Omega Mixer (20% CSPX + 15% CNDX + 65% cash):
YTD +4,04
1 week: -1,73%
Mijnkapitaal Mixer:
YTD -3,03%
1 week: -2,02%
Omega Mixer slaagt dus in zijn opzet om beter te doen dan mijnkapitaal en verlies vorige week was ook wat minder.
YTD verschil tussen beide is dus maar liefst 7,07% !!
YTD +4,04
1 week: -1,73%
Mijnkapitaal Mixer:
YTD -3,03%
1 week: -2,02%
Omega Mixer slaagt dus in zijn opzet om beter te doen dan mijnkapitaal en verlies vorige week was ook wat minder.
YTD verschil tussen beide is dus maar liefst 7,07% !!
Laatst gewijzigd door omega6 op 15 oktober 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry maar dat klopt niet he. Je kan niet je portefeuille in het verleden beleggen. Teletijdmachine bestaat niet.
In je eigen Omega mixer thread ben je de portefeuille gestart in het begin van het jaar en heb je begin September de meeste van je oorspronkelijke fondsen verkocht. Je portefeuille heeft (voor een initiele belegging van 10000 Euro) nu 9380 euro cash en 1,67 aandeel CNDX. Op zaterdag stond je daarmee YTD -0,47%.
Inderdaad:
Her verschil tussen beide is dus wel iets minder dan je zelf berekende: ongeveer 2,5%.
Ivm de cash gaf je aan:
- > vergeet ons niet te verwittiggen wanneer dat je wat koopt.
Wanneer je koopt moet je zelf beslissen. Ik gaf alleen de raad om te wachten tot er een correctie komt die dus momenteel bezig is. Zelfs als de beurs nog verder daalt heb je dat toch al gewonnen.
Ik heb destijds al eens gezegd dat ik met mijn persoonlijke port sinds eind juni aan 35% equity zit. Mijn eigen return is YTD +4,82%. Gezien die port iets actiever beheerd wordt en ook nog dingen bevat als ARKW heeft het weinig zin dat ik die hier als model port post.
Jouw boglehead IWDA/IEAG 50/50 die jij steeds promoot zit YTD trouwens aan 0,9% dus niet veel beter dan de oude omega mixer en een pak minder dan de huidige samenstelling. Oude samstelling met switch in september naar huidige samenstelling geeft volgens mijn cijfers overigens YTD +0,34% inclusief kosten en taxen.
Maar in plaats van steeds anderen te bekritiseren, geef eens wat meer inhoudelijke commentaar op je eigen aanbevelingen:
Waarom blijf je iedereen in IEAG duwen terwijl die steeds verder wegzakt door stijging van de rente wat de komende jaren zich nog verder zal zetten?
En waarom raad je IWDA aan terwijl Bogle zelf steeds de S&P500 aanbeveelt?
Met transacties in het verleden is het een stuk makkelijker om een goed resultaat te halen. :-)omega6 schreef: ↑15 oktober 2018, 16:50Wanneer je koopt moet je zelf beslissen. Ik gaf alleen de raad om te wachten tot er een correctie komt die dus momenteel bezig is. Zelfs als de beurs nog verder daalt heb je dat toch al gewonnen.
Ik heb destijds al eens gezegd dat ik met mijn persoonlijke port sinds eind juni aan 35% equity zit. Mijn eigen return is YTD +4,82%. Gezien die port iets actiever beheerd wordt en ook nog dingen bevat als ARKW heeft het weinig zin dat ik die hier als model port post.
Om geloofwaardig te zijn moet je de transacties in quasi real time publiceren!
Wat zou je zeggen indien ik het volgende zou posten: "De portefeuille heeft in october niets verloren daar ik op 1 October volledig naar cash ben gegaan omdat ik de daling van de markten zag aankomen" :-) te makkelijk!
Daarom ook
mmm, kan je ons dit even voorrekenen. Verdergaand op de berekeningen die we in je "Het Omega Mixerfonds" kwam ik aan -0,47% toen ik het zaterdag uitrekende voor 9380 euro cash en 1,67 CNDX .
Zelfs iets minder: maar +0,68% om correct te zijn.
(cfr MK Mixer zit aan -2,90% )
Deze vraag zal ik in de Bogleheadsthread beantwoorden.omega6 schreef: ↑15 oktober 2018, 16:50 Maar in plaats van steeds anderen te bekritiseren, geef eens wat meer inhoudelijke commentaar op je eigen aanbevelingen:
Waarom blijf je iedereen in IEAG duwen terwijl die steeds verder wegzakt door stijging van de rente wat de komende jaren zich nog verder zal zetten?
En waarom raad je IWDA aan terwijl Bogle zelf steeds de S&P500 aanbeveelt?
Op M* gaf de oude samenstelling met switch in september wel degelijk YTD +0,34% inclusief kosten en taxen dus zeker niet slecht en je hebt er niks aan verloren had je hem gekocht.
Maar ik stel voor dat we discussie hier stoppen en vanaf nu jouw boglehead 50/50 IWDA/IEAG port vergelijken met de huidige omega mixer, dus 20% CSPX + 15% CNDX en 65% cash.
Maar ik stel voor dat we discussie hier stoppen en vanaf nu jouw boglehead 50/50 IWDA/IEAG port vergelijken met de huidige omega mixer, dus 20% CSPX + 15% CNDX en 65% cash.
Laat ons de discussie naar jouw Omege Mixer tread verhuizen.
Voor je anderen bekritiseerd.. waar zijn de real time transacties van jouw boglehead port hier op het forum?
Je zit overal te zagen over de details van mijn transacties terwijl jouw port hier pas gestart werd begin april 2018 maar wel met een "startdatum" van 1 januari 2014 dus meer dan 4 jaar na de feiten.
Om jou te citeren: Met transacties in het verleden is het een stuk makkelijker om een goed resultaat te halen.