De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Een van de eersten die ik klikte was ok LU1437017863 - Amundi Index S&P 500 UCITS ETF DR
Maar inderdaad de andere waarnaar ik keek zijn meestal distribuerend of synthetisch
Maar inderdaad de andere waarnaar ik keek zijn meestal distribuerend of synthetisch
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als het ook een Iers fonds moet zijn, op een beurs "in de buurt", vind ik op justetf.com ook alleen CSPX.
Volgens mijn broker is het gemiddelde volume van CSPX op de beurs van Milaan 2-3 keer zo groot als op Euronext Amsterdam.
Als de transactiekosten voor hetzelfde effect dezelfde zijn, dan kies je gewoon best voor de beurs met de grootste volumes, neem ik aan?
Of zijn dat alleen de volumes die via deze broker gaan, en is dat aantal niet zo relevant?
Als de transactiekosten voor hetzelfde effect dezelfde zijn, dan kies je gewoon best voor de beurs met de grootste volumes, neem ik aan?
Of zijn dat alleen de volumes die via deze broker gaan, en is dat aantal niet zo relevant?
Is we een verschil in de spread?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt voor de tip. Ik ga het bekijken. Maar vind je gewoonlijk niet de "huidige" spread? Kan dat dan niet toevallig hoog of laag zijn, afhankelijk van het moment of dag dat je kijkt?
@woete Op Amsterdam zijn de volumes voor CSPX en CNDX voldoende, zelfs als je met grote bedragen werkt.
Nu wat beurs van Milaan betreft, vertrouwen jullie die eigenlijk? Italie komt continu in het nieuws met bankproblemen en gesjoemel allerhande en dit al zolang ik leef. Als je via Milaan iets koopt wordt het daar dus geregistreerd. Stel dat je broker in de problemen komt en de boekhouding lijkt ook al niet te kloppen om één of andere reden, dan hang je dus af van de registratie in Milaan. Geen idee of ik die Italianen genoeg vertrouw als het op financiën aankomt. Hoe zien jullie dat?
Nu wat beurs van Milaan betreft, vertrouwen jullie die eigenlijk? Italie komt continu in het nieuws met bankproblemen en gesjoemel allerhande en dit al zolang ik leef. Als je via Milaan iets koopt wordt het daar dus geregistreerd. Stel dat je broker in de problemen komt en de boekhouding lijkt ook al niet te kloppen om één of andere reden, dan hang je dus af van de registratie in Milaan. Geen idee of ik die Italianen genoeg vertrouw als het op financiën aankomt. Hoe zien jullie dat?
Blijf weg van beleggingen die je niet vertrouwt. Het mogelijk procentje extra gewin weegt niet op tegen de onzekerheid die je moet doorstaan.
Mij ging het niet zozeer om procentje meer of minder. Sommige dingen zijn alleen via Milaan te krijgen en vroeg mij dus af of die beurs wel te vertrouwen is in een scenario zoals ik in vorige post beschreef.
https://www.portfoliovisualizer.com/
Kan die portfolio visualizer ook de returns in euro weergeven of alleen usd?
Indien niet, is er zo geen tool die de returns in euro weergeeft?
Kan die portfolio visualizer ook de returns in euro weergeven of alleen usd?
Indien niet, is er zo geen tool die de returns in euro weergeeft?
Portfoliovizualiser is een set van 30 tal USA gefocusste tools met USA data in USD.
Portfoliocharts.com is een echt schitterende alternatieve reeks van tools gefocussst op asset-klassen die informatie heeft voor de USA, Canada, de UK en Duitsland. Deze laatste in Euro.
Niet echt EUropa maar zeker de moeite waard om te bestuderen.
Voer maar eens een Portefeuille in voor Duitsland en bekijk de hele reeks van grafieken.
Portfoliocharts.com is een echt schitterende alternatieve reeks van tools gefocussst op asset-klassen die informatie heeft voor de USA, Canada, de UK en Duitsland. Deze laatste in Euro.
Niet echt EUropa maar zeker de moeite waard om te bestuderen.
Voer maar eens een Portefeuille in voor Duitsland en bekijk de hele reeks van grafieken.
In een andere thread werd de volgende vragen gesteld.
Ik zal ze hier beantwoorden om het antwoord in de toekomst snel te kunnen terugvinden.
Belangrijk:
Fondsen kiezen is maar de laatste step in mijn beleggingsstrategie die gebaseerd is op de Boglehead principles. Dit zijn belangrijke punten van de BH beleggingstrategie als achtergrond voor je vragen: (met de kleine pijltjes kan je naar de post zelf gaan.
Als we dan naar de implementatie van deze strategeie in een poretefeuille kijken, schreef ik eerder:
vorig antwoord op je vorige vraag waarom IEAG een deel is van de stabiele assets
- Euro overheidsboligaties IEGA
- naar Euro gehedgde wereldwijde kwaliteits aggregate obligaties -- bvb AGGH
- verschillende vormen van cash: spaarboekjes, termijnrekeningen, tak21, ...
Is dit duidelijk? Aarzel niet om bijkomende vragen te stellen
Voor de aandelen: Je had die vraag al eens gesteld
Hier ook:
Ik zal ze hier beantwoorden om het antwoord in de toekomst snel te kunnen terugvinden.
Ik dacht dat ik alle vragen beantwoord had. Laat me voor jou nog eens proberen.
Belangrijk:
Fondsen kiezen is maar de laatste step in mijn beleggingsstrategie die gebaseerd is op de Boglehead principles. Dit zijn belangrijke punten van de BH beleggingstrategie als achtergrond voor je vragen: (met de kleine pijltjes kan je naar de post zelf gaan.
B7H4long schreef: ↑24 april 2018, 12:17 Stap 4: Kies je Asset Allocatie – Bepaal je risiconiveau
...
Elke assetklasse, zoals aandelen, obligaties en cash , heeft zijn eigen (lange termijn) karakteristieken: zoals bvb verwacht rendement, volatiliteit, correlatie met andere klassen,… . Risico en rendement zijn direct gerelateerd: om een hoger rendement te halen moet je een hoger niveau van risico nemen.
...
[ik wil] benadrukken dat aandelen/obligaties een afkorting is voor risicovolle-hoogrendement/minder risicovolle-laagrendement. Termijnrekeningen, spaarboekjes, kasbons, tak21, "cash" zijn deel van dit laatste. "Cash" word typisch gebruikt voor alle vaste-rente instrumenten van minder dan een jaar.
B7H4long schreef: ↑24 april 2018, 18:58 Principe 3: Kies je eigen risiconiveau; niet te veel, niet te weinig
...
Aandelen geven ons een deel van de winst van de bedrijven. De hoop voor het hoog rendement staat in verhouding met het hoog risico en volatiliteit van deze assetklasse. Over lange termijn volgen aandelen de (opwaartse) evolutie van de economie, maar deze kan stagneren of achteruitgaan voor periodes van verschillende jaren/decennia.
Je moet rekening houden dat een gediversifieerde aandelenkorf in korte periode 50% van hun waarde kunnen verliezen en zelf na vele jaren niet op het oorspronkelijke niveau terug te keren. Voor gediversifeerde aandelen moet je nog grotere dalingen meerekenen.
Daarom is het nodig om ook stabiele assetklassen op te nemen in je AA. Obligaties (en cash) hebben niet de volatiliteit van aandelen maar ook niet het verwachte rendement.
Gecombineerd geven de assetklassen de groei die je nodig hebt met een stabiliteit die je toelaat om je AA te behouden als er volatiliteit optreed.
B7H4long schreef: ↑28 april 2018, 18:10 Principe 4: Diversifieer uw beleggingen
...
Door het bezit van aandelen gespreid over verschillende sectoren en verschillende regio’s en daarbuiten het beleggen in andere asset-klassen ben je als beleggers minder onderhevig aan individuele gebeurtenissen. Als een van de beleggingen slecht presteert zullen, in een goed gediversifieerde portefeuille, de andere beleggingen het effekt van deze daling verminderen.
...
Bij het stabiliserende [deel] horen inderdaad obligaties, de termijn en spaarrekeningen die "in" je portefeuille zitten;
ook Tak21, en het vastinkomen gedeelte van pensioenspaarfondsen en pensioenverzekeringen.
---
Als we dan naar de implementatie van deze strategeie in een poretefeuille kijken, schreef ik eerder:
Voor het stabiele deel van de portefeuille
vorig antwoord op je vorige vraag waarom IEAG een deel is van de stabiele assets
Naast of in plaats van deze europese kwaliteits aggregate obligaties kan je ook kiezen voorB7H4long schreef: ↑22 september 2018, 05:52 ...
In een goed opgebouwde portefeuille heeft elke asset een rol.
De "samenwerking" van de assets is cruciaal. Samen levert de portefeuille "meer" dan de individuele delen afzonderlijk.
Rendement is maar een aspect van een portefeuille.
Een Boglehead portefeuille bevat obligaties voor de stabiliteit die ze geven aan de portefeuille.
Op verschillende plaatsen in deze thread kan je meer lezen over de rol van de stabiele assets.
Opnieuw kan ik je "all about asset allocation" van Rick Ferri aanraden
Het korte termijn negatieve rendement van IEAG de laatste maanden heeft geen impact op zijn rol in de portefeuille.
Het rendement is geen verrassing. Het fonds reageert zoals verwacht.
Herlees de posts van februari + maart in deze thread en de threads waar ik modelportefeuilles opvolg om de "waarde" van de obligaties in de portefeuille te "waarderen" op het moment van een dalende aandelenmarkt.
Ook niet vergeten IEAG had het laatste 12 maanden nog altijd een positief rendement van 0,22%.
Wat de toekomst zal brengen weet niemand. Ik vertrouw er op dat de obligaties in mijn portefeuille hun rol in mijn beleggingsportefeuille voor de volledige termijn van mijn portefeuille zullen blijven vervullen.
- Euro overheidsboligaties IEGA
- naar Euro gehedgde wereldwijde kwaliteits aggregate obligaties -- bvb AGGH
- verschillende vormen van cash: spaarboekjes, termijnrekeningen, tak21, ...
Voor de aandelen: Je had die vraag al eens gesteld
Hier ook:
ignition schreef: ↑23 september 2018, 19:44 IWDA trackt de ontwikkelde landen zonder small caps. Als je de volledige wereld wilt zal je ook een ETF moeten kopen voor ontwikkelingslanden en small caps. Maar het is wel een redelijk goede proxy, ongeveer 75% van de wereld marktkapitalisatie geloof ik.
S&P500 is enkel Amerika en heeft het de laatste jaren inderdaad beter gedaan.
en de posts daarboven.
Stel voor dat we discussie over boglehead hier verder voeren met dus twee bovenstaande vragen.
Antwoord staat boven jouw post. :-)
Laat het maar weten als er nog vragen zijn.
Laat het maar weten als er nog vragen zijn.
Wat heeft het feit dat wij geen Amerikanen zijn te maken met waarin je investeert? Het gaat om de bedrijven waarin je investeert.
Bogle (en Buffett) hebben een heilig geloof in de VS economie en met name grote bedrijven met stevige balans. Vandaar dat ze aanraden van in een S&P500 tracker te beleggen. Voor hen is alles buiten de VS exotisch en nodeloos risico.
Als Boglehead zou je dat toch moeten weten, niet?
Quality growth investor
@B7
Wat sortino hierboven schrijft. Bogle heeft alleen vertrouwen in de VS economie en met name grote bedrijven. Daarom raadt hij de S&P500 aan en niks anders. Waar haal jij het dat Bogle een wereldtracker zou aanbevelen wat jij dus doet?
Wat IEAG betreft, staat die YTD -1,27%. Gezien zowel de korte als LT rentes de komende jaren verder zullen stijgen ziet dat er niet goed uit voor een bond tracker. Begrijp je dat niet?
Ik heb het gevoel dat jij niet veel van fundamentele analyse en macro economie begrijpt of wil begrijpen. Denk dat we daarom op andere golflengte zitten.
Wat sortino hierboven schrijft. Bogle heeft alleen vertrouwen in de VS economie en met name grote bedrijven. Daarom raadt hij de S&P500 aan en niks anders. Waar haal jij het dat Bogle een wereldtracker zou aanbevelen wat jij dus doet?
Wat IEAG betreft, staat die YTD -1,27%. Gezien zowel de korte als LT rentes de komende jaren verder zullen stijgen ziet dat er niet goed uit voor een bond tracker. Begrijp je dat niet?
Ik heb het gevoel dat jij niet veel van fundamentele analyse en macro economie begrijpt of wil begrijpen. Denk dat we daarom op andere golflengte zitten.