Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Ik weet al van in de tijd dat Al Fonds nog op Spaargids actief was dat hij lange tenen heeft. Hij kon niet verdragen dat je een andere mening had dan hij. Daarom ben ik blij dat hij hier weg is en moet ik niets van Mijn Kapitaal hebben.
Sinds de ANPR-regels (april 2018) heb ik de mail-service (nieuwsbrief) van MijnKapitaal stopgezet. Ik heb trouwens nooit in hun systeem geloofd (en zal dat ook nooit doen).
Maar toch zonet even gekeken op hun website:
Ze beweren daar nog steeds dat ze de 6% van de fondsen die het beter doen dan de benhmark, kunnen vinden, op lange termijn. Toepassen van hun systeem is dan ook "in 't zak gezet worden, niet voor een dag, een maand of een jaartje, maar ook op lange termijn". En 10 jaar is een groot stuk van een mensenleven...
Ze beweren daar nog steeds dat ze de 6% van de fondsen die het beter doen dan de benhmark, kunnen vinden, op lange termijn. Toepassen van hun systeem is dan ook "in 't zak gezet worden, niet voor een dag, een maand of een jaartje, maar ook op lange termijn". En 10 jaar is een groot stuk van een mensenleven...
Dan is het tijd dat Carmignac een tandje bijsteekt: volgens hun eigen website doet Patrimoine het nu al 9 jaar op rij elk jaar slechter dan hun index.
Geen idee hoe MK kan verantwoorden om Patrimoine te behouden. De reden zal inderdaad zijn dat ze vast zitten in hun eigen foute logica, zoals dreaZ hier gisteren schreef. Patrimoine eruit gooien, is toegeven dat hun systeem MK niet werkt.
Patrimoine erin laten is ook een bewijs dat hun systeem niet werkt.
Mijn glazen bol zegt me dat de website over een jaar niet meer bestaat. Jammer voor de dingen die ze wel goed doen, namelijk goed informeren.
Ik snap het inderdaad niet. Waarom zou je het risico nemen om de actieve fondsen te zoeken die het beter doen dan hun benchmark als die kans is maar 6% is. Terwijl je gewoon een fonds kan kopen dat de index zo goedkoop mogelijk volgt en je daarmee 90% van de andere fondsen verslaagt. Dan moet je geloof in eigen kunnen wel erg groot zijn.HJG6500 schreef: ↑14 oktober 2018, 07:04 Sinds de ANPR-regels (april 2018) heb ik de mail-service (nieuwsbrief) van MijnKapitaal stopgezet. Ik heb trouwens nooit in hun systeem geloofd (en zal dat ook nooit doen).
En als je dan de fondsen zoekt die het beter doen dan hun benchmark, dan zou ik zeker niet zo focussen op past performance maar ook kijken naar de kosten van het fonds. Als je een fonds neemt als Carmignac met een beheerskost van 1,8% ben je op voorhand al zo goed als gedoemd om te onderpresteren.
Ignition,
Dat heb je schitterend verwoord.
Laat me het inkaderen.
Ik zou nu wel graag horen van de personen die steeds de Mixer naar voor schuiven (en dit speciaal op vragen van (nieuwe) leden op dit forum die naar veiligheid vragen).
Dat heb je schitterend verwoord.
Laat me het inkaderen.
Ik zou nu wel graag horen van de personen die steeds de Mixer naar voor schuiven (en dit speciaal op vragen van (nieuwe) leden op dit forum die naar veiligheid vragen).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ze maken vooral de fondsbeheerders rijk, daarom mag em geregeld op de koffie met hen om insider info te verzamelen
Omdat die fondsen amper stijgen en het dus een regelrechte ramp zou zijn om het ‘op de verkeerde moment’ te kopen heeft hij de gogi uitgevonden.
Meermaals lees je daar in de comments, ja maar de gogi toen stond slecht dus had je het niet moeten kopen!
Eigen schuld dikke bult.
Hun vlaggeschip daalt en daalt onder iedereen hun ogen en ondertussen maar de mensen bang maken dat trackers een groot risico zijn! Ben zeer beneieuwd hoe deze soap gaat aflopen!
Omdat die fondsen amper stijgen en het dus een regelrechte ramp zou zijn om het ‘op de verkeerde moment’ te kopen heeft hij de gogi uitgevonden.
Meermaals lees je daar in de comments, ja maar de gogi toen stond slecht dus had je het niet moeten kopen!
Eigen schuld dikke bult.
Hun vlaggeschip daalt en daalt onder iedereen hun ogen en ondertussen maar de mensen bang maken dat trackers een groot risico zijn! Ben zeer beneieuwd hoe deze soap gaat aflopen!
Mannekes, moet ik mij zorgen beginnen maken?
2 maand geleden mixer & flexer gekocht @ 2500eur / portefeuille.
Momenteel sta ik op -2 en -3 %...
verkopen???
2 maand geleden mixer & flexer gekocht @ 2500eur / portefeuille.
Momenteel sta ik op -2 en -3 %...
verkopen???
Als je u met dergelijk bedrag zorgen maakt om een daling van 3% is de beurs niets voor u, verkopen en wegblijven!
Eindelijk iemand die het ware doel van gogi snapt.Jhn schreef: ↑15 oktober 2018, 07:46 Ze maken vooral de fondsbeheerders rijk, daarom mag em geregeld op de koffie met hen om insider info te verzamelen
Eigen schuld dikke bult.
Vraagje: heb je het gekocht toen de GOGI zei dat je het mocht kopen?
zoals alfonds zou zeggen: ik kan geen persoonlijk advies geven.
denk wel dat hij u dankbaar is voor uw aankopen.
wat niemand weet is: wat is de MK commissie op die portefeuilles???
kan moeilijk geloven dat er niks wordt herverdeeld.
Verkopen in elk geval omdat de MK portefeuilles een poging zijn van een paar goedbedoelende hobby-isten gebaseerd op goede resultaten van 10 jaar geleden. Eens de bom barst (zie bijvoorbeeld hun koppig vasthouden aan Carmignac) zijn ze weg en zit je met de gebakken peren.
Anderzijds heeft ook Rubinho85 zeker een punt.
Voor iemand die al sinds 2008 lid is vind ik het vreemd dat je deze zomer hier ingestapt bent.
Maar goed. Je zal moeten beslissen of je dit houdt of vervangt door iets anders.
0- Wat is je plan? Wat is het doel van je beleggingen
1- Niemand weet wat de toekomst zal brengen.
2- het verloop van je beleggingn is in grote mate te verklaren door je verhouding aandelen / cash+obligaties+andere stabiele belegginen.
3- Wat we deze maand meemaakten is normaal en zal gemiddeld meerdere keren per jaar gebeuren, soms na elkaar. Aandelen kunnen snel en veel dalen: gemiddeld 3x per jaar een daling van 5%, 1x per jaar heb je een correctie van 10%, om de twee jaar -15%, om de 6 jaar -20% en van tijd tot tijd -30%, -40%, -50%. Zelfs na vele jaren kan je nog negatief staan.
4- Obligaties zijn over het algemeen minder volatiel maar kunnen ook dalen en zelfs na verschillende jaren nog negatief staan.
5- Bij aktieve fondsen proberen de beheerders de toekomst te voorspellen en hierop in te spelen. Hiervoor betaal je 1,5 tot 2,5% per jaar.
6- Passieve fondsen volgen gewoon wat er gebeurt. Hiervoor betaal je zo'n 0,15% -0,25% per jaar
7- op 1 jaar verslagen iets minder dan 50% hun passive kollegas (kosten inbegrepen), over een periode van een paar jaar is dit nog 10% of zo (ref: google SPIVA)
De Mixer en de Flexer zijn volledig opgebouwd uit aktieve fondsen. Elk van de beheerder probeert zijn ding te doen. De een gaat naar "rechts" de ander gaat naar "links". Zeker met zo veel fondsen zal je gemiddeld "rechtdoor" gaan.
Passieve fondsen gaan "gemiddeld rechtdoor" maar je betaalt er maar 1/10 van de kosten voor.
Je hebt zowel de Mixer als de Flexer. Dat is vreemd want ze hebben twee verschillende doelen: de een bescherming en de andere groei. De Mixer is ongeveer 50% aandelen, de Flexer is ongeveer 75% aandelen.
Als je naar passieve beleggingen gaat zal je met dezelfde verdeling een hoger rendement halen, of kan je hetzelfde rendement halen met een lager %aandelen, en dus een lager risico. ( since de start was 25% (rep 50%) passieve aandelen voldoende geweest )
Als belegger moet je beslissen wat je tijdens een daling/correctie/bearmarkt/crash zal doen. Sommige zulllen verkopen als hun beleggingen gedaald zijn, andere zullen de daling laten gebeuren omdat ze overtuigd zijn dat het daarna terug zal stijgen. Meestal zijn de dagen met de grootste stijging zeer dicht bij de dagen met de grootste daling.
Jij moet beslissen:
1- Hoeveel risico wil je nemen? - > en pas daar je % aandelen aan aan.
2- Wat ga je doen bij dalingen? verkopen met verlies of wachten to het terug stijgt.
3- Blijf je in aktieve fonden of ga je passieve fondsen gebruiken? Bij aktieve fondsen heeft het geen zin er veel te kopen, want dan zit je terug op het gemiddelde van de passieve fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
LOL Denken jullie nu echt dat ze daar rijk mee gaan worden?
Onafhankelijk of je die MK Mixer nu goed of niet goed vindt...
Zoals NTO ook aangeeft, zijn dat puur hobbyisten en is hun advies evenveel waard als dat van de andere personen hier.
Ook de verschillende alternatieven met trackers e.d. is gebaseerd op historische gegevens. Er wordt altijd terug gegrepen naar de voorbije rendementen. Niemand heeft een glazen bol.
In het begin van de MK Mixer hebben zij gecheckt welke banken die fondsen konden aanbieden en MeDirect is daarop gesprongen omdat zij ook op zoek waren naar nieuwe klanten. Of MK daar iets voor krijgt: geen idee, maar het zal dan zeker niet de moeite zijn! Hoeveel verdient MeDirect aan die fondsen? Enkel wat van die retro van de fondsen.
De Mixer is vnl bedoeld voor beginners, dus ik durf ervoor wedden dat de meesten daar slechts 2500€ hebben ingestoken en in het beste geval 100€ per maand extra. Hoevelen zullen dat doen denk je?
Een website draaiend houden is ook niet gratis. Ze zullen imho al blij mogen zijn dat de reclame banners die kosten kunnen dekken.
En geld van de fondsbeheerders... Seriously? Hoe groot is Belgie? Hoe groot is de target van MK? Denk je nu echt dat die GoGi enige impact gaat hebben voor fondsen waar enkele miljarden insteken? Een beetje realistisch blijven.
Of je nu gelooft in MK of niet, iedereen heeft zijn waarheid. Beleggen kan je pas beoordelen op de lange termijn.
Binnen een jaar of 5à10 kan je de Mixer vergelijken met de trackers etc.
Enkel kan je niet ontkennen dat ze tenminste bijdragen aan de bewustwording dat je de banken niet klakkeloos moet geloven. Je kan terecht discussiëren dat bepaalde trackers beter zijn dan fondsen en de meeste fondsen slechter zijn dan indexen. Maar de gestructureerde producten van de banken liggen daar nog onder.
Verder heeft iedereen zijn mening en moet ieder voor zich uitmaken wat hij doet. Zowel het leesvoer op MK als het leesvoer op dit forum kunnen daarbij bijdragen. En alles heeft zijn voor- en nadelen.
En ik zou nu wel graag zien dat "de talk" over de Mixer van MK niet hier, maar op hun site (MijnKapitaal.be) zou plaatsvinden, zodat in alle openheid en eerlijkheid kan gediscussieerd worden.
Nog zo'n fonds in het MK Mixerfonds dat tamelijk consequent slecht presteert is Ethna Aktiv.
Ik heb dit op de site van MijnKapitaal aangekaart, maar daar werd inderdaad niet erg serieus op ingegaan.
Min 4.5% dit jaar voor een defensief fonds dat mikt op kapitaalbehoud vind ik weinig overtuigend, met name als dit geen uitzondering is.
Ik heb dit op de site van MijnKapitaal aangekaart, maar daar werd inderdaad niet erg serieus op ingegaan.
Min 4.5% dit jaar voor een defensief fonds dat mikt op kapitaalbehoud vind ik weinig overtuigend, met name als dit geen uitzondering is.