Fondsen die beter doen dan S&P500 of Nasdaq
TIP
Re: Fondsen die beter doen dan S&P500 of Nasdaq
Fundsmith Equity Fund Feeder T EUR Acc
http://www.morningstar.nl/nl/funds/snap ... F00000OHVY
Vergelijkbare samenstelling dan IWDA maar een prima fundamentele analyst als beheerder en ditto outperformance.
5 Jaar geannualiseerd 18,49%
YTD 7,3%
Vergelijkbare samenstelling dan IWDA maar een prima fundamentele analyst als beheerder en ditto outperformance.
YTD 7,3%
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Aan de percentile ranking van dit fonds te zien hebben de 27 geselecteerde andelen het de voorbije jaren super schitterend gedaan: 19 1 1 31 3 3reteiP schreef: ↑19 oktober 2018, 09:59 Fundsmith Equity Fund Feeder T EUR Acc
YTD 7,3%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Top 10 Holdings
Amadeus
Microsoft
Paypal
Idexx
Reckitt Benckiser
Facebook
Philip Morris
Waters
Becton Dickinson
Stryker
Amadeus
Microsoft
Paypal
Idexx
Reckitt Benckiser
Philip Morris
Waters
Becton Dickinson
Stryker
Ik heb ze al in port sinds 2012/2013, laat ze rustig hun ding doen.
Hier geen market timing.
@B7H4long: Carmignac Investissement & Patrimoine doen het al jaren slechter dan hun zelfgekozen referentieindex én slechter dan de meeste vergelijkbare fondsen, dus dit zijn niet direct aanraders.
@reteiP: Fundsmith Equity Fund Feeder is blijkbaar een fantastisch fonds, maar hoe en waar kun je dit fonds in België kopen?
@reteiP: Fundsmith Equity Fund Feeder is blijkbaar een fantastisch fonds, maar hoe en waar kun je dit fonds in België kopen?
Geen idee, soms zijn deze fondsen gesloten voor nieuwe beleggers of moet je met een smak geld afkomen om te mogen intreden. Maar niemand houd je tegen om de top 20 posities na te bouwen in een eigen portefeuilledreamy schreef: ↑19 oktober 2018, 12:44 @B7H4long: Carmignac Investissement & Patrimoine doen het al jaren slechter dan hun zelfgekozen referentieindex én slechter dan de meeste vergelijkbare fondsen, dus dit zijn niet direct aanraders.
Inderdaad die fonds deden (ik heb je tekst even verbeterd) het de voorbij jaren slechter dan hun indexen, maar ze beantwoorden aan de vraagstelling: deden het beter dan s&p500 en nasdaq in stijgende en dalende markten.
Laat er geen twijfel over bestaan: ik raad geen van deze fondsen aan:
Nu, hoe zullen de volgende jaren zich vergelijken met de voorbije? Zal het recente verleden zich herhalen of zullen de volgende jaren eerder gelijk zijn aan een periode van daarvoor? (sommige zeggen dat we op een piek zijn) In beide gevallen telt wel: "resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Fundsmith Equity Fund Feeder T € Acc. zal je wellicht kunnen aankopen via BNP Paribas Fortis en Belfius. Ik heb enkele jaren geleden eens geïnformeerd bij de grootbanken of de fondsen van het Spaanse Bestinver verkrijgbaar waren en dat was het geval bij BNP Paribas Fortis en Belfius en niet bij KBC en ING. BNP Paribas Fortis rekent de maximum-instapkosten en uitstapkosten aan zoals vermeld in het prospectus, en die zijn bij het Fundsmith-fonds 0%; minimumbedrag is €2000. Bij Belfius was het toen niet echt duidelijk, kan zijn dat zij wél kosten aanrekenen. Voorwaarden kunnen veranderen, dus best eens navragen bij de banken.
ISIN: LU0690375182
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Nee, deze fondsen doen het nog steeds slecht, dwz blijven het slecht doen.
Ik ben erg benieuwd in welke periode ze het beter dan S&P500 en Nasdaq gedaan hebben. Er zal altijd wel een periode te vinden zijn, maar ik denk niet dat het gemakkelijk gaat zijn...
OP wou fondsen "die beter doen dan de S&P500 en Nasdaq, liefst zowel bij stijging als daling".
Ben dan ook 2 bulls and bears teruggegaan tot de lente van 2000.
Dat moment is niet zo verschillend vergeleken met vandaag: Zij die toen beleggingen hadden zullen de sfeer van die periode zeker herkennen:
De nasdaq stond toen ook op een all-time-high na vele jaren van stijging; net zoals vandaag.
De stijging was toen vooral veroorzaakt door enkele sectoren; net zoals vandaag.
De Nasdaq en S&P gingen dan naar beneden voor een correctie, bear en crash; zouden we vandaag aan het begin daarvan zijn?
Fondsen voorstellen enkel gebaseerd op de prestaties tijdens de bull van laatste tien jaar hebben geen echte dalingen meegemaakt.
Ben dan ook 2 bulls and bears teruggegaan tot de lente van 2000.
Dat moment is niet zo verschillend vergeleken met vandaag: Zij die toen beleggingen hadden zullen de sfeer van die periode zeker herkennen:
De nasdaq stond toen ook op een all-time-high na vele jaren van stijging; net zoals vandaag.
De stijging was toen vooral veroorzaakt door enkele sectoren; net zoals vandaag.
De Nasdaq en S&P gingen dan naar beneden voor een correctie, bear en crash; zouden we vandaag aan het begin daarvan zijn?
Fondsen voorstellen enkel gebaseerd op de prestaties tijdens de bull van laatste tien jaar hebben geen echte dalingen meegemaakt.
Misschien, maar we zijn gelukkig nog wel een stuk verwijderd van de waarderingen rond het jaar 2000 als je kijkt naar CAPE.B7H4long schreef: ↑19 oktober 2018, 18:38 Dat moment is niet zo verschillend vergeleken met vandaag: Zij die toen beleggingen hadden zullen de sfeer van die periode zeker herkennen:
CAPE in 2000:
-USA: 44
-Europa: 38
-Japan: 70
Cape nu:
-USA: 31
-Europa: 21
-Japan: 27
Ook niet vergeten dat je toen ook vele hogere interesten had op spaarboekjes/obligaties vergeleken met nu. Obligaties waren toen een betere deal dan aandelen. Nu is het omgekeerde het geval imo.
Ja, het verleden is nooit exact als de toekomst; Niemand kent de toekomst -en- " resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst". Dit maakt deze oefening zo moeilijk.
Waar op de site bij Paribas kan je zoeken naar dit fonds? Heb ingelogd en vind niets. Niet dat ik nog beleg via Paribas maar wou eens zien of ze die hebben. Aardig fonds om toe te voegen aan mijn persoonlijke port en bovenstaande grafiek ervan bewijst dat er nog steeds fondsbeheerders zijn die hun index, in casu de msci world, kunnen outperformen.gpv1 schreef: ↑19 oktober 2018, 13:16 Fundsmith Equity Fund Feeder T € Acc. zal je wellicht kunnen aankopen via BNP Paribas Fortis en Belfius. Ik heb enkele jaren geleden eens geïnformeerd bij de grootbanken of de fondsen van het Spaanse Bestinver verkrijgbaar waren en dat was het geval bij BNP Paribas Fortis en Belfius en niet bij KBC en ING. BNP Paribas Fortis rekent de maximum-instapkosten en uitstapkosten aan zoals vermeld in het prospectus, en die zijn bij het Fundsmith-fonds 0%; minimumbedrag is €2000. Bij Belfius was het toen niet echt duidelijk, kan zijn dat zij wél kosten aanrekenen. Voorwaarden kunnen veranderen, dus best eens navragen bij de banken.
Wat gaan we nu krijgen? Welke oefening? Bogleheadgoeroe nr1 gaat toch niet trachten de markt te timen? Was jij niet die lange termijn belegger die geloofd dat de markt op lange termijn zal stijgen, een tussentijdse correctie of crash is dan toch ideaal om goedkoper bij te kopen?B7H4long schreef: ↑19 oktober 2018, 21:14
Ja, het verleden is nooit exact als de toekomst; Niemand kent de toekomst -en- " resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst". Dit maakt deze oefening zo moeilijk.
Het fonds heeft het inderdaad fantastisch gedaan. Maar de echte vraag is: gaat het blijven outperformen?omega6 schreef: ↑19 oktober 2018, 22:56Waar op de site bij Paribas kan je zoeken naar dit fonds? Heb ingelogd en vind niets. Niet dat ik nog beleg via Paribas maar wou eens zien of ze die hebben. Aardig fonds om toe te voegen aan mijn persoonlijke port en bovenstaande grafiek ervan bewijst dat er nog steeds fondsbeheerders zijn die hun index, in casu de msci world, kunnen outperformen.gpv1 schreef: ↑19 oktober 2018, 13:16 Fundsmith Equity Fund Feeder T € Acc. zal je wellicht kunnen aankopen via BNP Paribas Fortis en Belfius. Ik heb enkele jaren geleden eens geïnformeerd bij de grootbanken of de fondsen van het Spaanse Bestinver verkrijgbaar waren en dat was het geval bij BNP Paribas Fortis en Belfius en niet bij KBC en ING. BNP Paribas Fortis rekent de maximum-instapkosten en uitstapkosten aan zoals vermeld in het prospectus, en die zijn bij het Fundsmith-fonds 0%; minimumbedrag is €2000. Bij Belfius was het toen niet echt duidelijk, kan zijn dat zij wél kosten aanrekenen. Voorwaarden kunnen veranderen, dus best eens navragen bij de banken.
Al moet ik zeggen dat wat ik op wikipedia lees toch wel positief klinkt en er toch op duidt dat hij let op kosten en een lange termijn visie heeft:
Smith is a noted critic of the established fee structure of investment management firms, claiming that most managers churn their stocks too many times, and that retail investors often lose the bulk of gains to excessive management fees and expenses. In 2014 he said: "Last year we spent £98,000 on dealing on a £3.5 billion fund, meaning total dealing costs were 0.005%. The FCA statistics suggest the average fund manager in the UK spends 1-1.5% on dealing. It’s a big drag on performance.” Writing in the Financial Times, Smith has used a Tour de France analogy to explain his long-term investment philosophy. He states that it is pointless to search for a fund manager who can perform well in all market conditions, likening them to cyclists in the Tour, which “has never been won by a rider who won every stage, and it never will. Like the Tour, investment is a test of endurance, and the winner will be the investor who finds a good strategy or fund and sticks with it.”