De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Update van de aggressieve 75/25 portefeuille met maandelijkse stortingen.
(- beschrijving van de portefeuille - update van vorige maand - )
Stand vandaag (rond 10u30): 105.512 Euro - een YTD van -0,95%.
Onderaan deze post een beeld van de portefeuille in M* op dit moment.
Het loon van deze maand is gestort, Deze maand heeft de belegger ook 500 euro te beleggen. Volgens zijn strategie gaat dit naar de positie die het laagst staat tov de doelpercentage. Deze maand dus naar iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR.
Met zijn 500 euro kan hij 22 deelbewijzen van EMIM kopen. Met kosten en taksen samen 490 euro, er blijft dus 10
euro achter in cash.
(zelfs na deze aankoop is EM nog altijd maar 4,5% van de portefeuille, als alles zo blijft zal de aankoop van volgende maand ook naar EM gaan)
Volgende maanden zal deze belegger nog de volgende bedragen kunnen beleggen:
- In Nov en Dec telkens 500 Euro van het loon. In December ook een extra 1000 Euro van de eindejaarpremie.
- In November krijgt de portefeuille de belastingteruggave van het pensioensparen en het lange termijnsparen, respectievelijk 281,99 en 678,00 Euro. Zuivere opbrengst voor de portefeuille.
- Op 31 December word de intrest van het lange termijnsparen geboekt. 1% op 12000 euro.
------------------------------------------
In de cariere van deze belegger word het drukker en hij wenst volgend jaar nog minder tijd te steken in het opvolgen van zijn beleggingen. Hij wenst de maandelijkse storting volledig te automatiseren. Zijn huidig beleggingsplan specifieert dat hij veranderingen in het plan kan aanbrengen met een "afkoelperiode"* van 3 maand.
Dit zijn de aanpassingen aan zijn plan:
- Automatisch Pensioensparen: 80 Euro per maand via een doorlopende opdracht op de 26 ste van de maand
- De bonussen en extra betalingen zullen gebruikt worden voor de stortingen in het stabiele gedeelte van de portefeuille; nl het lange Termijnsparen, het obligatiefonds. Deze momenten kunnen ook gebruikt worden om de portefeuille terug in balans te brengen.
- Ook de stortingen in aandelen wenst hij te automatiseren. Spijtig genoeg bestaat er in Belgie geen mogelijkheid om maandelijks voor een klein bedrag in indexfondsen te beleggen. Het zal via een omweg moeten gebeuren. Veel banken hebben een of ander investering plan waardoor je maandelijks een vast bedrag kan storten in een aktief fonds zonder instapkosten. De belegger kiest voor het DB Investment Plan van Deutsche Bank. Er zijn geen instapkosten, er zijn geen uitstapkosten en er is vandaag een speciale cashback indien de automatische stortingen worden volgehouden voor 18 maanden: 100 Euro bonus voor elke 100 Euro die 18 maanden word volgehouden.
De belegger plant maandelijkse stortingen te doen in dit plan en op het eind van het jaar de actieve fondsen om te wisselen naar de eerdere ETFs. Dit zijn zijn keuzes:
- 300 Euro per maand in Robeco BP Global Premium Equities D EUR - LU0203975437 - JKP 1,44%
- 120 Euro per maand in Fidelity Funds - Asian Special Situations Fund A-Acc-USD - LU0261950983 - JKP 1,96% ouch.
* de belegger heeft deze "afkoelperiode" toegevoegd voor veranderingen aan zijn beleggingsplan omdat hij zichzelf kent. Hij heeft altijd nieuwe ideen die op het eerste zich goed lijkt maar na meer reflektie toch niet. De afkoelperiode zorg ervoor dat hij zijn koers blijft volgen. Laat ons zien of hij dit plan vanaf January uitvoert. :-)
(- beschrijving van de portefeuille - update van vorige maand - )
Stand vandaag (rond 10u30): 105.512 Euro - een YTD van -0,95%.
Onderaan deze post een beeld van de portefeuille in M* op dit moment.
Het loon van deze maand is gestort, Deze maand heeft de belegger ook 500 euro te beleggen. Volgens zijn strategie gaat dit naar de positie die het laagst staat tov de doelpercentage. Deze maand dus naar iShares Core MSCI EM IMI ETF USD Acc EUR.
Met zijn 500 euro kan hij 22 deelbewijzen van EMIM kopen. Met kosten en taksen samen 490 euro, er blijft dus 10
euro achter in cash.
(zelfs na deze aankoop is EM nog altijd maar 4,5% van de portefeuille, als alles zo blijft zal de aankoop van volgende maand ook naar EM gaan)
Volgende maanden zal deze belegger nog de volgende bedragen kunnen beleggen:
- In Nov en Dec telkens 500 Euro van het loon. In December ook een extra 1000 Euro van de eindejaarpremie.
- In November krijgt de portefeuille de belastingteruggave van het pensioensparen en het lange termijnsparen, respectievelijk 281,99 en 678,00 Euro. Zuivere opbrengst voor de portefeuille.
- Op 31 December word de intrest van het lange termijnsparen geboekt. 1% op 12000 euro.
------------------------------------------
In de cariere van deze belegger word het drukker en hij wenst volgend jaar nog minder tijd te steken in het opvolgen van zijn beleggingen. Hij wenst de maandelijkse storting volledig te automatiseren. Zijn huidig beleggingsplan specifieert dat hij veranderingen in het plan kan aanbrengen met een "afkoelperiode"* van 3 maand.
Dit zijn de aanpassingen aan zijn plan:
- Automatisch Pensioensparen: 80 Euro per maand via een doorlopende opdracht op de 26 ste van de maand
- De bonussen en extra betalingen zullen gebruikt worden voor de stortingen in het stabiele gedeelte van de portefeuille; nl het lange Termijnsparen, het obligatiefonds. Deze momenten kunnen ook gebruikt worden om de portefeuille terug in balans te brengen.
- Ook de stortingen in aandelen wenst hij te automatiseren. Spijtig genoeg bestaat er in Belgie geen mogelijkheid om maandelijks voor een klein bedrag in indexfondsen te beleggen. Het zal via een omweg moeten gebeuren. Veel banken hebben een of ander investering plan waardoor je maandelijks een vast bedrag kan storten in een aktief fonds zonder instapkosten. De belegger kiest voor het DB Investment Plan van Deutsche Bank. Er zijn geen instapkosten, er zijn geen uitstapkosten en er is vandaag een speciale cashback indien de automatische stortingen worden volgehouden voor 18 maanden: 100 Euro bonus voor elke 100 Euro die 18 maanden word volgehouden.
De belegger plant maandelijkse stortingen te doen in dit plan en op het eind van het jaar de actieve fondsen om te wisselen naar de eerdere ETFs. Dit zijn zijn keuzes:
- 300 Euro per maand in Robeco BP Global Premium Equities D EUR - LU0203975437 - JKP 1,44%
- 120 Euro per maand in Fidelity Funds - Asian Special Situations Fund A-Acc-USD - LU0261950983 - JKP 1,96% ouch.
* de belegger heeft deze "afkoelperiode" toegevoegd voor veranderingen aan zijn beleggingsplan omdat hij zichzelf kent. Hij heeft altijd nieuwe ideen die op het eerste zich goed lijkt maar na meer reflektie toch niet. De afkoelperiode zorg ervoor dat hij zijn koers blijft volgen. Laat ons zien of hij dit plan vanaf January uitvoert. :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 25 oktober 2018, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch even terugkomen op de veiligheid van Blackrock met een halucinant verhaal.
De auteur beschrijft een tafelgesprek (na een goeie fles Bourgogne) met "Blacrock's point person on government efforts to suppress the financial system following the 2008 meltdown". Blackrock deed toen (tevergeefs) alle moeite van de wereld om niet als G-SIFI (Globally systemic important financial institution) aangeduid te worden.
De cruciale passage (blz 20) luidt als volgt:
op blz 22 wordt het nog erger:
PS: het boek is GEEN science fiction
ignition schreef: ↑24 oktober 2018, 15:36 ...Ik heb bijna al mijn vermogen bij Blackrock. Geen enkel probleem mee. Blackrock is de grootste asset manager ter wereld ...en wordt gecontroleerd door verschillende overheidsinstanties. Assets zijn ook apart van Blackrock dus niemand kan daarmee aan de haal gaan....
Het verhaal wordt in detail beschreven in Road to Ruin door James Rickards. De ondertitel klinkt al onheilspellend: The Global Elites' Secret Plan for the Next Financial Crisis
De auteur beschrijft een tafelgesprek (na een goeie fles Bourgogne) met "Blacrock's point person on government efforts to suppress the financial system following the 2008 meltdown". Blackrock deed toen (tevergeefs) alle moeite van de wereld om niet als G-SIFI (Globally systemic important financial institution) aangeduid te worden.
De cruciale passage (blz 20) luidt als volgt:
U leest het goed: de US regering heeft de macht om Blacrock een verkoopsverbod op te leggen. U bent uw aandelen niet kwijt, alleen kunt u ze niet ten gelde maken.… They want to tell us we can't sell.
…
In a crisis, they want to pick up the phone and order us not to sell securities. Just freeze in place...
op blz 22 wordt het nog erger:
Vervolledig dit met de gedachte aan Trump en zijn handelsoorlog en ik zou toch minder gerust slapen moesten al mijn assets bij Blackrock onderdak hebben... A freeze on Blackrock means you are freezing sales by China, … , and other jurisdictions around the world. The US government has no authority to tell China not to sell securities. Because China entrusts assets to Blackrock, the government would use its power over Blackrock to freeze the Chinese. The Chinese would be the last to know.
PS: het boek is GEEN science fiction
Blackrock: heb dit altijd al gedacht. Absoluut veilig bestaat niet. Blijven we nu echt kerstekinderen ?
ivm uitgelokte crisis: de vrijmetselaars zouden hier achter zitten. Hun doel: 'alles' kapotmaken.
Bronnen: meerdere, bv ook
- https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/me ... -de-macht/
- https://www.bol.com/nl/p/sluiproutes-va ... country=BE
Sterk aanbevolen voor wie belang stelt in de financiele wereld! Het boek was profetisch.
ps google eens op 'merkel rutte vrijmetselaars'. Zou verklaren waarom Mutti plotsklaps Duitsland verkwanseld heeft, de grootste volksverhuizing sedert de Untergang van het Romeinse Rijk.
Ze zouden in de meeste internationale organisaties reeds in de meerderheid zijn. Wie niet mee wil zoals Orban krijgt een cordon.
ivm uitgelokte crisis: de vrijmetselaars zouden hier achter zitten. Hun doel: 'alles' kapotmaken.
Bronnen: meerdere, bv ook
- https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/me ... -de-macht/
- https://www.bol.com/nl/p/sluiproutes-va ... country=BE
Sterk aanbevolen voor wie belang stelt in de financiele wereld! Het boek was profetisch.
ps google eens op 'merkel rutte vrijmetselaars'. Zou verklaren waarom Mutti plotsklaps Duitsland verkwanseld heeft, de grootste volksverhuizing sedert de Untergang van het Romeinse Rijk.
Ze zouden in de meeste internationale organisaties reeds in de meerderheid zijn. Wie niet mee wil zoals Orban krijgt een cordon.
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 25 oktober 2018, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Belca heb even wat gegoogeld, lijkt me een conspiracy theorist zoals er velen zijn of het te geloven is laat ik in het midden.
Maar als de regering van de VS verkopen verbiedt is het dan niet hetzelfde als wanneer men een trading halt in voert op de beurzen..?
Ook interessant volgens de Italiaanse dame uit een van zijn ontmoetingen zouden we moeten zitten in vastgoed, goud en kunst.
Edit: hoe hij het schetst zouden we als het plan van de elite in werking treedt ook niet meer aan cash geld op de bank kunnen. Eigenlijk zijn we dus allemaal gejost.
Maar als de regering van de VS verkopen verbiedt is het dan niet hetzelfde als wanneer men een trading halt in voert op de beurzen..?
Ook interessant volgens de Italiaanse dame uit een van zijn ontmoetingen zouden we moeten zitten in vastgoed, goud en kunst.
Edit: hoe hij het schetst zouden we als het plan van de elite in werking treedt ook niet meer aan cash geld op de bank kunnen. Eigenlijk zijn we dus allemaal gejost.
Ik denk dat het sowieso wel een goed plan is om wat liquiditeit achter de hand te houden voor als de beurzen langere tijd zouden sluiten (wat al een paar keer gebeurd is in het verleden blijkbaar).
Conspiracy theories ga ik niet aan beginnen. Alles is mogelijk maar ik ga er niet van uit dat deze verhalen waar zijn tenzij ik echt overtuigend bewijs zie.
Conspiracy theories ga ik niet aan beginnen. Alles is mogelijk maar ik ga er niet van uit dat deze verhalen waar zijn tenzij ik echt overtuigend bewijs zie.
Idd daarvoor is een van de principes, zorg voor een noodfonds
Het verhaal valt uiteen in twee delen: het tafelgesprek en het geheime plan van de elite. Het eerste is ontegensprekelijk gebeurd. En Blackrock is een niet-bankcaire SIFI waarover de US regering de controle heeft.
Het tweede gedeelte is speculatief en ik durf er evenmin mijn hand voor in het vuur steken. Wat ik wel geloof is dat de US regering nu een noodplan heeft opgesteld voor de volgende financiële crisis. Dat het plan geheim gehouden wordt is nogal evident en of dat plan overeenkomt met het boek is koffiedik kijken.
De sneer naar Trump komt volledig op mijn conto. Met zijn kort lontje vetrschiet ik van niets meer.
Waarom raad je nu ineens actief beheerde fondsen aan? Dacht dat bogleheads daar tegen waren? En daarbij nog een Azie fonds ook?B7H4long schreef: ↑25 oktober 2018, 10:53 De belegger plant maandelijkse stortingen te doen in dit plan en op het eind van het jaar de actieve fondsen om te wisselen naar de eerdere ETFs. Dit zijn zijn keuzes:
Quality growth investor
Ik heb nog niet gehoord van beleggers die verlies geleden zouden hebben op aandelen aangekocht via Lehman Brothers die ter bewaring zijn gegeven bij een custodian?
Heb je hier een referentie van? (opm: we spreken hier niet over obligaties of gestructureerde producten uitgegeven door LB).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Daar ging het ook helemaal niet over. Het ging eerder over het feit dat indien één of meerdere ishares etfs in volle crisis in de problemen zouden komen dat het dan niet gegarandeerd is dat Blackrock zomaar altijd zal kunnen bijpassen. Blackrock zelf kan ook in de problemen komen, zie oa de posts van Belca2 hierboven. Vandaar dat ik zeg dat spreiden over meerdere fondshuizen het verstandigste is.
U geeft echter geen antwoord op mijn post hier net boven:
Waarom raad je nu ineens actief beheerde fondsen aan? Dacht dat bogleheads daar tegen waren? En daarbij nog een Azie fonds ook?B7H4long schreef: ↑25 oktober 2018, 10:53 De belegger plant maandelijkse stortingen te doen in dit plan en op het eind van het jaar de actieve fondsen om te wisselen naar de eerdere ETFs. Dit zijn zijn keuzes:
Quality growth investor
1.
OK, de Lehman Brothers opmerking deed dus helemall niet ter zake.
2.
Waar staat dat ik dat zou aanraden? Ik wil volgende jaar gewoon een andere oefening doen dan dit jaar. Ik kan niet meer schrijven dan dat er reeds in de post staat.
OK, de Lehman Brothers opmerking deed dus helemall niet ter zake.
2.
Waar staat dat ik dat zou aanraden? Ik wil volgende jaar gewoon een andere oefening doen dan dit jaar. Ik kan niet meer schrijven dan dat er reeds in de post staat.
@B7
In uw onderschrift staat: "Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.com."
Anderzijds komt u hierboven aandraven met actieve fondsen van Robeco en Fidelity.
Wat is het nu?
In uw onderschrift staat: "Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.com."
Anderzijds komt u hierboven aandraven met actieve fondsen van Robeco en Fidelity.
Wat is het nu?
Quality growth investor
Het is niet omdat ik het schrijf dat ik het doe.
Het is niet omdat ik het doe dat ik het aanraad aan anderen.
Het is niet omdat iemand het aanraad dat jij het moet doen.
zoals in mijn signature staat: Doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Om een onderwerp goed te begrijpen is het dikwijls nuttig om je eens aan de andere kant van de redenering te plaatsen en van daaruit het onderwerp te benaderen. Wat ik dus ga doen in dit voorbeeld. Dit jaar op een manier, volgend jaar op de tegengestelde manier.
Het is niet omdat ik het doe dat ik het aanraad aan anderen.
Het is niet omdat iemand het aanraad dat jij het moet doen.
zoals in mijn signature staat: Doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Om een onderwerp goed te begrijpen is het dikwijls nuttig om je eens aan de andere kant van de redenering te plaatsen en van daaruit het onderwerp te benaderen. Wat ik dus ga doen in dit voorbeeld. Dit jaar op een manier, volgend jaar op de tegengestelde manier.
U start hier een ganse thread over hoe fantastisch de bogleheads principes zijn om dan toe te geven dat u ze zelf niet volgt? Denk niet dat u nog veel geloofwaardigheid heeft op dit forum.
Quality growth investor
Vermoeiend. Ook dat staat er niet, ook niet tussen de lijnen.
De eerste lijnen van de eerste post van deze thread zijn het lezen waard.
De eerste lijnen van de eerste post van deze thread zijn het lezen waard.