Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Wel al een groot voordeel geen instap kosten te betalen.ignition schreef: ↑26 oktober 2018, 09:07Mijnkapitaal gebruikt jammer genoeg dezelfde trucs: mensen in fondsen steken met torenhoge expense ratio's, kijken naar fondsen die in het verleden goed gepresteerd hebben en fondsen vervangen/strategie aanpassen als het slecht gaat.
Het enige dat ik niet snap: wat is nu het voordeel voor Mijnkapitaal? Pikken zij ergens een graantje mee?
Estate Guru believer.
Dat zie je inderdaad verkeerd, IWDA is maar 1 deel van de portefeuille. IWDA daalt maar de obligaties/cash zorgen ervoor dat de daling op portefeuille niveau kleiner blijft.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:03 Dus als ik voortaan in indexfondsen ( 50/50 IWDA/IEAG ) beleg, beweren jullie dat ik over 20 jaar meer geld zal overhouden dan met de mixer? Wat me al zorgen baart is dat IWDA op één maand tijd bijna 7% verloren heeft (dus op de helft van het belegde kapitaal verlies je al 7%!), terwijl de mixer niet zo veel verliest. Of zie ik het verkeerd volgens jullie?
Je eigen mixfonds als het ware.
De strategie om, gebaseerd op de resultaten uit het verleden, een portefeuille op te bouwen van dure aktieve fondsen is inderdaad "suboptimaal", zoals de cijfers eenvoudig tonen. Aan beheerskosten aleen al betaal je zo'n 10% van je kapitaal op 5 jaar tijd.
Wat me echter nog meer stoort is het misleiden van hun lezers met fake news op hun website.
Het artikel over de "evolutie van het MK mixerfonds" is weer online. Ook deze keer doen ze het opnieuw.
- Als ik in deze thread een vergelijking maak tussen de MK mixer en de index van zijn categorie, krijg ik feedback dat dit geen goede vergelijking is omdat de indexportefeuille 50% IWDA bevat en de mixer maar 46% aandelen heeft.
- Wat doet MK? zij definieren een zeer offensieve trackermixer en vergelijken hun mixer daarmee op korte termijn:
IWDA vertegenwoordigs 65% van de trackermxer, daarboven hebben ze nog een 17% is zeer volatiele emerging markets en dan besluiten ze met 17% bedrijfsobligaties in USD(ipv 50% aggregate Euro obligaties van de index). De trackermixer is daarmee offensiever dan hun Flexer. Dus elk element van hun trackermixer is offensiever dan de 50/50 lazy portefeuille gebruikt in deeze thread, toch posten de tegenstanders uit deze thread geen kritiek op de MK site :-)
(toegevoegd: de mannen van MK "vergeten" ook gemakkelijk de +-1,5% dividenden van de MK mixer)
Ja, ik begrijp dat de auteurs maar "enthousiaste vrijwilligers" zijn en dat hun disclaimer bevat: "De op MijnKapitaal.be aangeboden materialen worden aangeboden zonder enige vorm van garantie of aanspraak op juistheid", maar zo fake news genereren is toch frapant.
Wat me echter nog meer stoort is het misleiden van hun lezers met fake news op hun website.
Het artikel over de "evolutie van het MK mixerfonds" is weer online. Ook deze keer doen ze het opnieuw.
- Als ik in deze thread een vergelijking maak tussen de MK mixer en de index van zijn categorie, krijg ik feedback dat dit geen goede vergelijking is omdat de indexportefeuille 50% IWDA bevat en de mixer maar 46% aandelen heeft.
- Wat doet MK? zij definieren een zeer offensieve trackermixer en vergelijken hun mixer daarmee op korte termijn:
IWDA vertegenwoordigs 65% van de trackermxer, daarboven hebben ze nog een 17% is zeer volatiele emerging markets en dan besluiten ze met 17% bedrijfsobligaties in USD(ipv 50% aggregate Euro obligaties van de index). De trackermixer is daarmee offensiever dan hun Flexer. Dus elk element van hun trackermixer is offensiever dan de 50/50 lazy portefeuille gebruikt in deeze thread, toch posten de tegenstanders uit deze thread geen kritiek op de MK site :-)
(toegevoegd: de mannen van MK "vergeten" ook gemakkelijk de +-1,5% dividenden van de MK mixer)
Ja, ik begrijp dat de auteurs maar "enthousiaste vrijwilligers" zijn en dat hun disclaimer bevat: "De op MijnKapitaal.be aangeboden materialen worden aangeboden zonder enige vorm van garantie of aanspraak op juistheid", maar zo fake news genereren is toch frapant.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 oktober 2018, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja ik volg jullie...7% verlies op IWDA en omzeggens 0% verlies op IEAG, maakt nog altijd dat er een verlies is van 3,5% op je totale kapitaal, ongeveer hetzelfde verlies als de mixer. Op mijn mixfondsen betaal ik ook geen instapkosten. Hoeveel betaal je om IWDA/IEAG aan te kopen. Waarvoor ik schrik heb: zal IWDA niet veel meer dalen bij een crash, waardoor je uiteindelijk toch lagere opbrengst krijgt op je totale kapitaal, ook al zakt IEAG omzeggens niet? Dat is geen kritiek op jullie systeem hé, ik probeer alleen maar jullie redeneringswijze te begrijpen...Tiziano schreef: ↑26 oktober 2018, 10:13Dat zie je inderdaad verkeerd, IWDA is maar 1 deel van de portefeuille. IWDA daalt maar de obligaties/cash zorgen ervoor dat de daling op portefeuille niveau kleiner blijft.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:03 Dus als ik voortaan in indexfondsen ( 50/50 IWDA/IEAG ) beleg, beweren jullie dat ik over 20 jaar meer geld zal overhouden dan met de mixer? Wat me al zorgen baart is dat IWDA op één maand tijd bijna 7% verloren heeft (dus op de helft van het belegde kapitaal verlies je al 7%!), terwijl de mixer niet zo veel verliest. Of zie ik het verkeerd volgens jullie?
Je eigen mixfonds als het ware.
Ik denk niet dat er ergens zo'n bewering naar de toekomst staat.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:03 Dus als ik voortaan in indexfondsen ( 50/50 IWDA/IEAG ) beleg, beweren jullie dat ik over 20 jaar meer geld zal overhouden dan met de mixer?
Als je vanaf de start van de mixer in de fondsen zou gestapt geweest zijn dan had je voor een initieel kapitaal van 14000 nu een winst van 4360 Euro. Met de Mixer is dit 1960 Euro, minder dan de helft.
Naar de toekomst toe kan de mixer beter doen dan het gemiddelde, of de mixer kan minder goed doen dan het gemiddelde. Met de index ben je zeker van het gemiddelde.
Als je de mixer bezit als defensieve beleggening dan kan je kiezen: met de index ben je zeker van een gemiddeld resultaat, met de mixer kan het beter zijn, maar hoogstwaarschijnlijk zal het slechter dan het gemiddelde. aan jou de keuze
De Indexportefeuille is anders opgebouwd dan de Mixer. In de Mixer zitten 14 mixfondsen die elk hun eigen split maken tussen offensieve beleggingen (vnl aandelen 46%) en stabiele beleggingen; In de 50/50 indexportefeuille heb je twee fondsen met elk hun doel: IEAG voor stabilteit en IWDA voor groei.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:03 Wat me al zorgen baart is dat IWDA op één maand tijd bijna 7% verloren heeft (dus op de helft van het belegde kapitaal verlies je al 7%!), terwijl de mixer niet zo veel verliest. Of zie ik het verkeerd volgens jullie?
Prestaties in het recente verleden:
Code: Selecteer alles
1 mnd | 3 mnd |
-2,73% |-3,58% | Mixer -- sommige fondsen nog zonder de daling van eergistern
-3,03% |-2,48% | 50/50 portefeuille - slotstanden gisterenavond
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33Ja ik volg jullie...7% verlies op IWDA en omzeggens 0% verlies op IEAG, maakt nog altijd dat er een verlies is van 3,5% op je totale kapitaal, ongeveer hetzelfde verlies als de mixer. Op mijn mixfondsen betaal ik ook geen instapkosten. Hoeveel betaal je om IWDA/IEAG aan te kopen. Waarvoor ik schrik heb: zal IWDA niet veel meer dalen bij een crash, waardoor je uiteindelijk toch lagere opbrengst krijgt op je totale kapitaal, ook al zakt IEAG omzeggens niet? Dat is geen kritiek op jullie systeem hé, ik probeer alleen maar jullie redeneringswijze te begrijpen...
Laatste vraag hoelang bestaan IWDA en IEAG al? Opgericht na 2008? Wat deden ze in 2008? Vooral dat interesseert me, ik wil weten hoe snel hun herstelpotentieel is, vooral dan wat IWDA betreft...
Inderdaad, en tijdens alle neergaande bewegingen sinds de start van de Mixer is dit zo geweest - > gelijkaardig qua risico.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Ja ik volg jullie...7% verlies op IWDA en omzeggens 0% verlies op IEAG, maakt nog altijd dat er een verlies is van 3,5% op je totale kapitaal, ongeveer hetzelfde verlies als de mixer.
Tijdens het opgaan heeft de indexportefeuille het wel altijd gevoelig beter gedaan.
Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Op mijn mixfondsen betaal ik ook geen instapkosten. Hoeveel betaal je om IWDA/IEAG aan te kopen.
Actieve Fondsen: Geen kosten/taksen bij aankopp -- bij verkoop 1,32% taks + 30% RV op meerwaarde aandelen obligaties + kosten bank + eventueel boete als je te snel verkoopt.
Enkel bij heel minuskule bedragen zullen de indexfondsen duurder uitkomen.
aandelen:costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Waarvoor ik schrik heb: zal IWDA niet veel meer dalen bij een crash, waardoor je uiteindelijk toch lagere opbrengst krijgt op je totale kapitaal, ook al zakt IEAG omzeggens niet? Dat is geen kritiek op jullie systeem hé, ik probeer alleen maar jullie redeneringswijze te begrijpen...
IWDA bevat een breedgespreide wereldwijde selectie van 1600 grote aandelen uit de ontwikkeldelanden. Het bevat geen small caps en belegd ook niet in de emerging markets; die beide volatieler zijn.
De fondsen van de Mixer beleggen wel in de emerging markets en ook on small cap.
De kans dat IWDA meer zal dalen dan het aandelengedeelte van de fondsen lijkt klein.
Vandaag staat IWDA nog steeds op een YTD van +1,77%
ivm de obligaties:
IEAG belegd in Euro obligaties, voornamelijk overheid, wel met een duration van 8
De Mixer belegd in werledwijde obligaties, dikwijls bedrijfsobligaties, en ook een deel in junk bonds, wel met een duration die gevoelig korter is dan IEAG.
Op lange termijn zal dit wel kif-kif zijn. Op korte termijn hangt het af welke rente het eerrst stijgt: de korte termijnrente van de edrijven of de middelange overheidsrente.
- > Eventueel kan je als belegger een deel in cash houden. In de Mixer zit er ook een 10% cash. Op je spaarboekje brengt de cash nog iets op, in een akteif fonds betaal je meer dan 1,5% om het bij hen te mogen parkeren.
((kosten aktieve fondsen verbeterd))
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 oktober 2018, 17:50, 3 keer totaal gewijzigd.
IWDA, die de MSCI world index volgt, bestaat nu een kleine 10 jaar in deze vorm die voor Belgen voordelig is omdat er geen RV is op de dividenden. De index bestaat al veel langer alsook fondsen zoals IWRD die de index tracken.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:46 Laatste vraag hoelang bestaan IWDA en IEAG al? Opgericht na 2008? Wat deden ze in 2008? Vooral dat interesseert me, ik wil weten hoe snel hun herstelpotentieel is, vooral dan wat IWDA betreft...
Er is weinig reden dat het "herstelpotentieel" van IWDA gevoelig anders zou zijn dan het herstelpotentieel van het aandelengedeelte van de fondsen vna de mixer.
Het verhaal voor IEAG is gelijkaardig maar dan met de Barclays Euro Aggregate bonds index.
Het gemiddeld gedrag van indexfondsen is structureel omdat indexen het "berekende gemiddelde" zijn.
Actieve fondsen kunnen beter doen of niet. Hier is "resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst" zeer van toepassing. Het is niet omdat een reeks van fondsen "munt" gegoiide heeft in 2007-2008 dat ze dit nu opnieuw zullen doen bij de volgende crash. Bij elke correctie en bear sinds 2014 is de mixer "gemiddeld" gezakt; als ze in het begin van de crash evenveel dalen als de index, zouden ze dan tijdens het tweede deel van de crash omhoog kunnen gaan. antwoord: jazeker .. maar hoe groot is de kans.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 oktober 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Er zit muziek in in je systeem...alleen nog altijd geen antwoord op mijn vraag, hoelang bestaat IWDA/IEAG al? Hebben ze al een crash meegemaakt? Stel IWDA daalt 50% bij een crash en IEAG omzeggens niet...dan doe je nog altijd een verlies van 25% op je belegde kapitaal. Of vinden jullie dat acceptabel? Nogmaal geen kritiek hé..ik waardeer je uitvoerige uitleg.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 10:57Inderdaad, en tijdens alle neergaande bewegingen sinds de start van de Mixer is dit zo geweest - > gelijkaardig qua risico.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Ja ik volg jullie...7% verlies op IWDA en omzeggens 0% verlies op IEAG, maakt nog altijd dat er een verlies is van 3,5% op je totale kapitaal, ongeveer hetzelfde verlies als de mixer.
Tijdens het opgaan heeft de indexportefeuille het wel altijd gevoelig beter gedaan.
Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Op mijn mixfondsen betaal ik ook geen instapkosten. Hoeveel betaal je om IWDA/IEAG aan te kopen.
Actieve Fondsen: Geen kosten/taksen bij aankopp -- bij verkoop 1,32% taks + 30% RV op meerwaarde aandelen + kosten bank + eventueel boete als je te snel verkoopt.
Enkel bij heeel minuskule bedragen zullen de indexfondsen duurder uitkomen.
aandelen:costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 10:33 Waarvoor ik schrik heb: zal IWDA niet veel meer dalen bij een crash, waardoor je uiteindelijk toch lagere opbrengst krijgt op je totale kapitaal, ook al zakt IEAG omzeggens niet? Dat is geen kritiek op jullie systeem hé, ik probeer alleen maar jullie redeneringswijze te begrijpen...
IWDA bevat een breedgespreide wereldwijde selectie van 1600 grote aandelen uit de ontwikkeldelanden. Het bevat geen small caps en belegd ook niet in de emerging markets; die beide volatieler zijn.
De fondsen van de Mixer beleggen wel in de emerging markets en ook on small cap.
De kans dat IWDA meer zal dalen dan het aandelengedeelte van de fondsen lijkt klein.
ivm de obligaties:
IEAG belegd in Euro obligaties, voornamelijk overheid, wel met een duration van 8
De Mixer belegd in werledwijde obligaties, dikwijls bedrijfsobligaties, en ook een deel in junk bonds, wel met een duration die gevoelig korter is dan IEAG.
Op lange termijn zal dit wel kif-kif zijn. Op korte termijn hangt het af welke rente het eerrst stijgt: de korte termijnrente van de edrijven of de middelange overheidsrente.
- > Eventueel kan je als belegger een deel in cash houden. In de Mixer zit er ook een 10% cash. Op je spaarboekje brengt de cash nog iets op, in een akteif fonds betaal je meer dan 1,5% om het bij hen te mogen parkeren.
Korrekt, en je mixer waarschijnlijk ook.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 11:03 Er zit muziek in in je systeem...alleen nog altijd geen antwoord op mijn vraag, hoelang bestaat IWDA/IEAG al? Hebben ze al een crash meegemaakt? Stel IWDA daalt 50% bij een crash en IEAG omzeggens niet...dan doe je nog altijd een verlies van 25% op je belegde kapitaal. Of vinden jullie dat acceptabel? Nogmaal geen kritiek hé..ik waardeer je uitvoerige uitleg.
Op dit forum kunnen we niet met de eer gaan strijken voor dit systeem.
Het is de gebruikelijk manier van beleggen van meer en meer beleggers: op een luie manier beleggen met breed gespreide lage-kost indexfondsen.
In de vorige posts van deze thread word er over gediskuteerd: voor en nadeel. Lees het aandachting.
Op dit forum is een "bogleheads" thread die een diep uitgewerkte philosofie en strategie bespreekt.
Zet je transacties met mixfondsen eens in een Morningstar portefeuille en vergelijk dan met een indexportefeuille met gelijlaardig % aandelen.
1/ Fondsen verkopen:B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 10:57 Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%
Actieve Fondsen: Geen kosten/taksen bij aankopp -- bij verkoop 1,32% taks + 30% RV op meerwaarde aandelen + kosten bank + eventueel boete als je te snel verkoopt.
* Welke bank rekent er verkoopkosten aan? Zelfs de grootbanken doen dit niet.
* En dewelke rekent kosten aan als je te snel verkoopt? Of heb je het over Keytrade plan?
Dit is een oneerlijk vergelijk dat je maakt.
2/ Dat is dus de reden waarom die mixfondsen interessanter zijn voor velen tegenover die Indexen.
Als je gespreid wil instappen en/of elke maand een stukje in je portefeuille wil storten, zijn die ETF al direct wat minder interessant. Niet iedereen kan/wil daar maandelijks 1000den euro's insteken.
100€ storten en je betaalt 6.5% instapkost. Hoe lang duurt het eer je dat terugverdiend hebt?
Dat is het voordeel van MeDirect (MK of ander) dat je elke maand een klein bedrag kan beleggen, zonder omzien.
Bij jouw ETF'en moet je elke maand zelf actie ondernemen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 11:181/ Fondsen verkopen:B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 10:57 Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%
* En dewelke rekent kosten aan als je te snel verkoopt? Of heb je het over Keytrade plan?
2/ Dat is dus de reden waarom die mixfondsen interessanter zijn voor velen tegenover die Indexen.
Als je gespreid wil instappen en/of elke maand een stukje in je portefeuille wil storten, zijn die ETF al direct wat minder interessant. Niet iedereen kan/wil daar maandelijks 1000den euro's insteken.
100€ storten en je betaalt 6.5% instapkost. Hoe lang duurt het eer je dat terugverdiend hebt?
Dat is het voordeel van MeDirect (MK of ander) dat je elke maand een klein bedrag kan beleggen, zonder omzien.
Juist, voordeel bij mixfondsen is dat je voor kleinere bedragen kan instappen, terwijl je bij die indexfondsen best voor minstens 650 euro instapt (dat betaal je maar 1% instapkost)...Maar ik ga het opvolgen, ik ben benieuwd wat die indexfondsen bij een eerst volgende crash gaan doen...
Kun je eens een overzicht geven van:
-De banken waar je de 14 fondsen van de mixer zonder kosten kunt kopen en verkopen op een automatische manier?
-Wat is het minimum van het bedrag dat je in elk fonds maandelijks moet inleggen als je het automatisch doet?
-Wat is de grootte van de eerste storting?
Buiten de heel extreme gevallen zal het verschil tussen een mixer en een indexportefeuille niet groot zijn.
-De banken waar je de 14 fondsen van de mixer zonder kosten kunt kopen en verkopen op een automatische manier?
-Wat is het minimum van het bedrag dat je in elk fonds maandelijks moet inleggen als je het automatisch doet?
Buiten de heel extreme gevallen zal het verschil tussen een mixer en een indexportefeuille niet groot zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Medirect...B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 11:31 Kun je eens een overzicht geven van:
eerste storting minstens 100 euro per fonds, 0% instapkosten (ook op Carmignac Patrimoine als je belegt in de mijnkapitaalmixerportefeuille - eerste storting hier wel 2500 euro die over alle fondsen wordt verdeeld). Je bent niet verplicht om maandelijks te storten. Als je in de indexfondsen instapt, kan je perfect een hoger bedrag storten om de instapkosten te doen dalen...
Maar daar is het mij niet om te doen, wel om wat het meest beschermt bij een crash..de mixer of die indexfondsen...
Die zullen ook crashen (IWDA toch). Een goede return zonder risico is helaas niet mogelijk in de huidige omgeving. Vroeger (vanaf de jaren 80) was dit veel makkelijker door de hoge rentes maar die staan nu op een dieptepunt.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 11:25anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 11:18
1/ Fondsen verkopen:
Juist, voordeel bij mixfondsen is dat je voor kleinere bedragen kan instappen, terwijl je bij die indexfondsen best voor minstens 650 euro instapt (dat betaal je maar 1% instapkost)...Maar ik ga het opvolgen, ik ben benieuwd wat die indexfondsen bij een eerst volgende crash gaan doen...
Bij een crash zoals in 2008 zal 50%IWDA/IEAG inderdaad een 25% verliezen. Of dit acceptabel is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken. (ik zit zelf bijna 100% in IWDA en ik ben er over aan het denken om ook small caps toe te gaan voegen)