Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Zijn er nog andere banken buiten de reeds vermelde Me-Direct waar men, automatisch, voor kleine bedragen, zonder instap of uitstapkosten, kan beleggen in de 14 fondsen van de MK mixer?anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 11:181/ Fondsen verkopen:B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 10:57 Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%
Actieve Fondsen: Geen kosten/taksen bij aankopp -- bij verkoop 1,32% taks + 30% RV op meerwaarde aandelen + kosten bank + eventueel boete als je te snel verkoopt.
Enkel bij heeel minuskule bedragen zullen de indexfondsen duurder uitkomen.
* Welke bank rekent er verkoopkosten aan? Zelfs de grootbanken doen dit niet.
* En dewelke rekent kosten aan als je te snel verkoopt? Of heb je het over Keytrade plan?
Dit is een oneerlijk vergelijk dat je maakt.
2/ Dat is dus de reden waarom die mixfondsen interessanter zijn voor velen tegenover die Indexen.
Als je gespreid wil instappen en/of elke maand een stukje in je portefeuille wil storten, zijn die ETF al direct wat minder interessant. Niet iedereen kan/wil daar maandelijks 1000den euro's insteken.
100€ storten en je betaalt 6.5% instapkost. Hoe lang duurt het eer je dat terugverdiend hebt?
Dat is het voordeel van MeDirect (MK of ander) dat je elke maand een klein bedrag kan beleggen, zonder omzien.
Bij jouw ETF'en moet je elke maand zelf actie ondernemen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 oktober 2018, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In 6 of 7 daarvan via het Keyplan van Keytrade.
Bij Deutsche bank kan je ze ook kopen via geprogrammeerd beleggen. Als je 3-maandelijks koopt, en elke maand een paar fondsen, koop je ook elk fonds zonder kosten 4x/jaar. Tenzij je zoveel geld ter beschikking hebt dat je ze elke maand allemaal kan kopen.
Bij Deutsche bank kan je ze ook kopen via geprogrammeerd beleggen. Als je 3-maandelijks koopt, en elke maand een paar fondsen, koop je ook elk fonds zonder kosten 4x/jaar. Tenzij je zoveel geld ter beschikking hebt dat je ze elke maand allemaal kan kopen.
Volgens de vraag van anonymous mogen er geen uitstapkosten zijn. Dus Keytrade valt af. Trouwend maar 6 of 7 van de 14 fondsen is een beetje mager.
anonymous wenst ook: "zonder omzien... zonder maandelijks een aktie te moeten ondernemen". Dus jouw voorstel bij DB voor "elke maand een paar fondsen" valt dus ook af. Bij DB om de 14 fondsen op een geprogrameerde wijze te kopen moet je maandelijks 1400 Euro toevoegen aan de portefeuille. Niet echt wt gevraagd word. Trouwens kunnen alle 14 fondsen bij DB via geprogrameerd beleggen gekocht worden? ik dacht dat dit enkle voor hun DB-best-Advise was.
Dus, tot nader order, kan men enkel bij Me-direct de MK mixer aankopen volgens de wensen van anonymous.
Iemand anders een voorstel?
anonymous wenst ook: "zonder omzien... zonder maandelijks een aktie te moeten ondernemen". Dus jouw voorstel bij DB voor "elke maand een paar fondsen" valt dus ook af. Bij DB om de 14 fondsen op een geprogrameerde wijze te kopen moet je maandelijks 1400 Euro toevoegen aan de portefeuille. Niet echt wt gevraagd word. Trouwens kunnen alle 14 fondsen bij DB via geprogrameerd beleggen gekocht worden? ik dacht dat dit enkle voor hun DB-best-Advise was.
Dus, tot nader order, kan men enkel bij Me-direct de MK mixer aankopen volgens de wensen van anonymous.
Iemand anders een voorstel?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Niet vergeten 1,32% bij verkoop, bij etfs wel een pak minder!
Dat is flauwe kul. Beleggen is voor de lange termijn. Bij de mixer wordt gezegd dat je een horizon van minimaal 5 jaar moet voorzien. Dat past perfect binnen een keyplan.
Je kan dat bij DB allemaal automatisch instellen : Maand 1 de fondsen A, B,C, D en E, maand 2 de fondsen F, G, H, I en J, maand 3 de fondsen K, L, M en N. Maand 4 idem van maand 1, maand 5 idem van maand 2 enz.
Daar heb je helemaal geen omzien aan, alweer geen reden om DB te schrappen !
IWDA en IEAG zijn gebaseerd op indexen, de ETFs bestaan nog niet super lang maar de indexen wel je kan de historische gegevens van de msci world en European Aggregate Bond index opzoeken om te weten hoe ze het gedaan hebben bij een crash.costaadeje schreef: ↑26 oktober 2018, 11:03Er zit muziek in in je systeem...alleen nog altijd geen antwoord op mijn vraag, hoelang bestaat IWDA/IEAG al? Hebben ze al een crash meegemaakt? Stel IWDA daalt 50% bij een crash en IEAG omzeggens niet...dan doe je nog altijd een verlies van 25% op je belegde kapitaal. Of vinden jullie dat acceptabel? Nogmaal geen kritiek hé..ik waardeer je uitvoerige uitleg.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 10:57
Inderdaad, en tijdens alle neergaande bewegingen sinds de start van de Mixer is dit zo geweest - > gelijkaardig qua risico.
Tijdens het opgaan heeft de indexportefeuille het wel altijd gevoelig beter gedaan.
Index: Transactiekosten voor zowel aankoop als verkoop: 6,5 Euro, tax: 0,15%
Actieve Fondsen: Geen kosten/taksen bij aankopp -- bij verkoop 1,32% taks + 30% RV op meerwaarde aandelen + kosten bank + eventueel boete als je te snel verkoopt.
Enkel bij heeel minuskule bedragen zullen de indexfondsen duurder uitkomen.
aandelen:
IWDA bevat een breedgespreide wereldwijde selectie van 1600 grote aandelen uit de ontwikkeldelanden. Het bevat geen small caps en belegd ook niet in de emerging markets; die beide volatieler zijn.
De fondsen van de Mixer beleggen wel in de emerging markets en ook on small cap.
De kans dat IWDA meer zal dalen dan het aandelengedeelte van de fondsen lijkt klein.
ivm de obligaties:
IEAG belegd in Euro obligaties, voornamelijk overheid, wel met een duration van 8
De Mixer belegd in werledwijde obligaties, dikwijls bedrijfsobligaties, en ook een deel in junk bonds, wel met een duration die gevoelig korter is dan IEAG.
Op lange termijn zal dit wel kif-kif zijn. Op korte termijn hangt het af welke rente het eerrst stijgt: de korte termijnrente van de edrijven of de middelange overheidsrente.
- > Eventueel kan je als belegger een deel in cash houden. In de Mixer zit er ook een 10% cash. Op je spaarboekje brengt de cash nog iets op, in een akteif fonds betaal je meer dan 1,5% om het bij hen te mogen parkeren.
Gespreid instappen is ook geen probleem, 1x per 6 maand of 1x per jaar om kosten te minimaliseren. Spaar iedere maand je bedrag op en stort het dan in de ETF due het laagst staat.
Dus het punt is het niet geautomatiseerd kunnen aankopen.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 11:31 Kun je eens een overzicht geven van:
-De banken waar je de 14 fondsen van de mixer zonder kosten kunt kopen en verkopen op een automatische manier?
-Wat is het minimum van het bedrag dat je in elk fonds maandelijks moet inleggen als je het automatisch doet?
-Wat is de grootte van de eerste storting?
Buiten de heel extreme gevallen zal het verschil tussen een mixer en een indexportefeuille niet groot zijn.
Het minimum bedrag is 100 € in een Me Direct portefeuille. ( dit wordt dan verdeeld over de verschillende fondsen). 8 of 13.
Gevolg 0,00003 stuks van een fonds.
De grootte eerste storting is 2500 € verdeeld over die verschillende fondsen.
Eens die eerste storting kunt ge alles manueel overnemen om bvb gogi te volgen. ( meeste 100 € enkele min 300 € )
Kopen als portefeuille is op een vaste dag 20 van de maand.
Eens portefeuille opgestart eender welke dag. ( wel maandelijkse bijdragen op 0 € of bvb 30000 € plaatsen)
Het verkopen is manueel in te geven.
Wel jammer eerst alles afbreken en dan vragen hoe alles werkt.
Aanbevolen lectuur in deze in het Engels of Nl , Fr , De op de Me website.
Estate Guru believer.
Je mag gerust een voorkeur hebben voor een bepaalde beleggingsstrategie maar hou er eens mee op om deze bij dergelijke info bewust of onbewust je geest te laten vertroebelen. Wees correct en objectief.
Hiermee kan ik leven. Zoals Annetje ook aangeeft, zijn beleggingen op langere termijn.
Hier heb ik het al moeilijker mee.
1 keer per jaar voor €1000 instappen, vind ik geen gespreid instappen.
Voor alle duidelijkheid:
Het is niet mijn bedoeling om ETFen onderuit te halen of af te breken. Ik heb er al serieus naar gekeken.
Maar je moet rekening houden met de verschillende profielen van mensen:
* Enerzijds heb je mensen die met hun beleggingen dagdagelijks bezig zijn en alle bedrijven, aandelen etc analyseren en daarnaar handelen. Dit zoals gpv1, reteiP, Henkie, Optibear en een hoop die ik vergeet
* Anderzijds heb je mensen die wel voorzichtig met beleggen willen starten en via die weg bij MK terecht gekomen zijn. OK de mixer doet het nu misschien niet zo goed, maar het is een gemakkelijke manier om met fondsen te beginnen. Een alternatief zouden dakfondsen van de grootbanken zijn, maar daar gaat de opbrengst nog lager zijn.
* Daartussen zitten de mensen die zelf hun fondsen en/of ETFen gaan selecteren.
En hét grote voordeel dat MK ism met MeDirect heeft, is inderdaad dat je met een klein bedrag kan starten.
Zoals al aangehaald, heeft niet iedereen de mogelijkheid om maandelijks of 2maandelijks 1000 € te besteden hieraan.
Als je maandelijks 100€ wil beleggen, heb je dan de keuze tussen die MK portefeuille maandelijks aan te kopen en zo gespreid in te stappen. Of je kan zoals Tiziano suggereert, opsparen en 1 keer per jaar instappen in 1 ETF. Maar dat noem ik niet meer gespreid en gediversifieerd instappen.
En een bijkomend voordeel: je zorgt dat je instapbedrag op dag 20 op de rekening staat en er wordt automatisch ingestapt.
Met de ETFen moet je manueel een order ingeven, dan nog type order (limiet, whatever) en nakijken of het dan nog daadwerkelijk uitgevoerd is geweest etc
DAT is voor mij een groot nadeel en voor velen een extra stap teveel om ermee te beginnen.
En natuurlijk: Die beheerskost zie je niet. Die zit in de koers in.
Die transactiekost zie je wél.
MK wil de samenstelling van de mixer wijzigen.
Kan je met ETF's ook als je een account aanmaakt bij degiro. Dan betaal je enkel de beurstaks van 0,12%.anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 14:30 En hét grote voordeel dat MK ism met MeDirect heeft, is inderdaad dat je met een klein bedrag kan starten.
Zoals al aangehaald, heeft niet iedereen de mogelijkheid om maandelijks of 2maandelijks 1000 € te besteden hieraan.
Als je maandelijks 100€ wil beleggen, heb je dan de keuze tussen die MK portefeuille maandelijks aan te kopen en zo gespreid in te stappen. Of je kan zoals Tiziano suggereert, opsparen en 1 keer per jaar instappen in 1 ETF. Maar dat noem ik niet meer gespreid en gediversifieerd instappen.
Dat is waar maar lijkt mij maar een kleine moeite? Ik ben daar 5 minuten per maand mee bezig.anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 14:30 En een bijkomend voordeel: je zorgt dat je instapbedrag op dag 20 op de rekening staat en er wordt automatisch ingestapt.
Met de ETFen moet je manueel een order ingeven, dan nog type order (limiet, whatever) en nakijken of het dan nog daadwerkelijk uitgevoerd is geweest etc
DAT is voor mij een groot nadeel en voor velen een extra stap teveel om ermee te beginnen.
Weet niet of dit een voordeel is. Je moet je ook afvragen waarom Medirect gratis instappen aanbiedt in deze fondsen. Dit is niet uit liefdadigheid...
Weet niet of dit een voordeel is. Je moet je ook afvragen waarom Medirect gratis instappen aanbiedt in deze fondsen. Dit is niet uit liefdadigheid...
[/quote]
Misschien omdat ze maar x mensen in dienst hebben , geen duur kantoor net , geen dure sponsordeals.
[/quote]
Misschien omdat ze maar x mensen in dienst hebben , geen duur kantoor net , geen dure sponsordeals.
Estate Guru believer.
Als u dit niet vertrouwt dan koopt u best uw fondsen bij de grootbanken. Daar mag u dan, voor dezelfde fondsen, 3 à 4 % instapkosten betalen !ignition schreef: ↑26 oktober 2018, 14:41Kan je met ETF's ook als je een account aanmaakt bij degiro. Dan betaal je enkel de beurstaks van 0,12%.anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 14:30 En hét grote voordeel dat MK ism met MeDirect heeft, is inderdaad dat je met een klein bedrag kan starten.
Dat is waar maar lijkt mij maar een kleine moeite? Ik ben daar 5 minuten per maand mee bezig.anonymous schreef: ↑26 oktober 2018, 14:30 En een bijkomend voordeel: je zorgt dat je instapbedrag op dag 20 op de rekening staat en er wordt automatisch ingestapt.
Je feedback was wel heel beknopt, maar heb het wel gevonden.
De 30% RV meerwaarde is natuurlijk op de boligaties en niet de aandelen.
Bedankt voor je post.
Even een status rond deze vraag:
Verschillende posters brachten Me-Direct naar voor. Ik moet zeggen dat MijnKapitaal en het marketing departement van Me-Direct trots mag zijn. Ze hebben duidelijk hun bericht over kunnen brengen.
Key-trade: de kosten bij vervroegd uitstappen zijn niet meer zo belangrijk. Maar het blijft o dat je bij keytrade maar de helft van de portefeuille kann kopen. Is er een andere bank waar men de tweede 50Euro/maand in de andere fondsen kan beleggen zodat we Key-trade in de running kunnen houden?
DeutscheBank: Uit de documentatie op hun website blijkt het dat men enkel kan kiezen uit de fondsen van DB advise -
Dus dit gaat niet voor de MK mixer. Ook onduidelijk of DB beleggingen van minder dan 100 euro per fonds per maand toelaat.
Voor de ETF alternatief werd er aangewezen dat bij DeGiro ETFs kunnen aangekocht worden zonder kosten.
In het voorbeeld is het de bedoeling om 100 Euro per maand over 14 fondsen te spreiden; zo'n 7 euro per fonds per maand.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 11:31 Kun je eens een overzicht geven van:
-De banken waar je de 14 fondsen van de mixer zonder kosten kunt kopen en verkopen op een automatische manier?
-Wat is het minimum van het bedrag dat je in elk fonds maandelijks moet inleggen als je het automatisch doet?
-Wat is de grootte van de eerste storting?
Buiten de heel extreme gevallen zal het verschil tussen een mixer en een indexportefeuille niet groot zijn.
Verschillende posters brachten Me-Direct naar voor. Ik moet zeggen dat MijnKapitaal en het marketing departement van Me-Direct trots mag zijn. Ze hebben duidelijk hun bericht over kunnen brengen.
Key-trade: de kosten bij vervroegd uitstappen zijn niet meer zo belangrijk. Maar het blijft o dat je bij keytrade maar de helft van de portefeuille kann kopen. Is er een andere bank waar men de tweede 50Euro/maand in de andere fondsen kan beleggen zodat we Key-trade in de running kunnen houden?
DeutscheBank: Uit de documentatie op hun website blijkt het dat men enkel kan kiezen uit de fondsen van DB advise -
Dus dit gaat niet voor de MK mixer. Ook onduidelijk of DB beleggingen van minder dan 100 euro per fonds per maand toelaat.
Voor de ETF alternatief werd er aangewezen dat bij DeGiro ETFs kunnen aangekocht worden zonder kosten.