Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Value, alleen zie ik ook wel kansen in groeibedrijven omdat sommige noteren aan heel aantrekkelijke waarderingen. Bvb: Alibaba boekt enorme groei in FCF's waardoor je DCF hogere uitkomst heeft. Voorlopig TER BEKE, SIOEN, PAYTON PLANAR, RESILUX, PANDORA A/S, ABBVIE, BOEING, HOLLAND COLOURS, MICHAEL KORS... De defensievere portefeuille gericht op dividendinkomsten van mijn ouders omvat o.a. VGP, ALTRIA, PHILIP MORRIS, BRITISH AMERICAN TOBACCO, IMPERIAL BRANDS, ABBVIE, PUBLICIS, RANDSTAD, MICHELIN, WDP, MOURY CONSTRUCT... maar zie nog veel kansen om met optiepremies te vullensortino schreef: ↑12 oktober 2018, 19:44Ben je eerder value of growth invester? Niet dat het één het andere uitsluit maar kan je eens zeggen welke bedrijven al in je port zitten?Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 oktober 2018, 19:38 Arkema lijkt me wel wat, heb nog geen chemiebedrijf.
https://seekingalpha.com/article/421134 ... 40-percent
Heb je ze al eens vergeleken met de concurrentie/peers?Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 oktober 2018, 19:38 Arkema lijkt me wel wat, heb nog geen chemiebedrijf.
Waarom niet dichter bij huis; Solvay? Hogere marges, geen dubbele RV + mogelijkheid om via Solvac (holding boven Solvay) een hoger dividend op te strijken. Zitten in groeimarkten (behalve bicarbonaat dan, maar wel zeer hoge marges daar).
FCF zou 10à15% per jaar stijgen de volgende 3 jaar. Ik dacht vanaf een basis van 800M (zie capital markets day van vorige maand). Hebben wel een pensioenschuld van 1à2B dacht ik + overname van 1 divisie door BASF moet nog afgerond worden (wachten op goedkeuring).
In de chemiesector zijn er nog interessante bedrijven; (niet per sé koopwaardig)
Victrex; heeft meer focus (PEEK & PAEK -> zie ook Solvay) & zéér hoge marges + nettokas. stonden zeer duur, maar onlangs een forse pandoering gehad (geen idee waarom).
Clariant & Covestro (zie posts GPV) zeker ook interessante bedrijven.
Umicore uiteraard ook interessant op LT, al plaatsen ze zichzelf eerder onder de noemer 'materiaaltechnologie'.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jep, ga ze eens allemaal doorlichten om dan finaal er één of twee op te nemen in de PF Over Covestro: heel interessant, maar wss hard omlaag door exposure aan de automotive. Eastman via de comment van een lezer schijnt ook beloftevol te zijn, hoge marges en schuldgraad zeker OK. Bedankt voor de suggesties!Umi schreef: ↑13 oktober 2018, 00:24Heb je ze al eens vergeleken met de concurrentie/peers?Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 oktober 2018, 19:38 Arkema lijkt me wel wat, heb nog geen chemiebedrijf.
Waarom niet dichter bij huis; Solvay? Hogere marges, geen dubbele RV + mogelijkheid om via Solvac (holding boven Solvay) een hoger dividend op te strijken. Zitten in groeimarkten (behalve bicarbonaat dan, maar wel zeer hoge marges daar).
FCF zou 10à15% per jaar stijgen de volgende 3 jaar. Ik dacht vanaf een basis van 800M (zie capital markets day van vorige maand). Hebben wel een pensioenschuld van 1à2B dacht ik + overname van 1 divisie door BASF moet nog afgerond worden (wachten op goedkeuring).
In de chemiesector zijn er nog interessante bedrijven; (niet per sé koopwaardig)
Victrex; heeft meer focus (PEEK & PAEK -> zie ook Solvay) & zéér hoge marges + nettokas. stonden zeer duur, maar onlangs een forse pandoering gehad (geen idee waarom).
Umicore uiteraard ook interessant op LT, al plaatsen ze zichzelf eerder onder de noemer 'materiaaltechnologie'.
Umi schreef: ↑13 oktober 2018, 00:24Heb je ze al eens vergeleken met de concurrentie/peers?Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑12 oktober 2018, 19:38 Arkema lijkt me wel wat, heb nog geen chemiebedrijf.
Waarom niet dichter bij huis; Solvay?
In bedrijven die nu terug op niveau van 3.5 jaar geleden staan, heb ik alvast geen vertrouwen....
(idem met Ucb, Ackb, Siegn, ....)
Deze hebben inderdaad wel een toekomst....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Eastman is wel meer dan een Arkema of Solvay gericht op basismaterialen ipv fijne chemicaliën. Misschien belangrijk om in het achterhoofd te houden in tijden van hogere grondstofprijzen en een vertragende groei in de wereldeconomie.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑13 oktober 2018, 08:34Eastman via de comment van een lezer schijnt ook beloftevol te zijn, hoge marges en schuldgraad zeker OK. Bedankt voor de suggesties!
Voor de rest wel een heel mooi bedrijf, goede geografische spreiding en sterke positie in de productlijnen waarin ze actief zijn.
Nu pas uw artikel gelezen. Wist niet dat ze aan zo'n hoge FCF yield noteerden...Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑13 oktober 2018, 08:34 Jep, ga ze eens allemaal doorlichten om dan finaal er één of twee op te nemen in de PF Over Covestro: heel interessant, maar wss hard omlaag door exposure aan de automotive. Eastman via de comment van een lezer schijnt ook beloftevol te zijn, hoge marges en schuldgraad zeker OK. Bedankt voor de suggesties!
Puur qua waardering wss de interessantste van de hoop.
Covestro ook natuurlijk in de huidige situatie, maar daar zit men met een sterke stijging van MDI & SDI prijzen de laatste jaren (grondstoffen voor isolatie/pur te fabriceren -> Recticel). Dus ik weet niet wat daar de gemiddelde marge is op LT. Ook wel groeisector. Recticel is feitelijk ook een chemiebedrijf, ook met een interessante waardering.
Moet de sector zelf ook eens grondig onder de loep nemen, zeker gezien de huidige dip.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Atos lijkt me ook aantrekkelijk gewaardeerd. Sebiet crasht koers na winstwaarschuwing. Nog verder te screenen.
Heb ik ooit eens bekeken.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑23 oktober 2018, 09:18 Atos lijkt me ook aantrekkelijk gewaardeerd. Sebiet crasht koers na winstwaarschuwing. Nog verder te screenen.
FCF groeide sterk de voorbije jaren, & men verwachte voor 2018 een FCF Van 850M heb ik hier geschreven.
Hadden ook een nettokaspositie, recent blijkbaar een overname gedaan?
Marktcap is nu 7,5B.
dus voor 2019 kom ik dan aan;018 objectives update
The following updated figures include Syntel for the last 2 months of 2018:
* Revenue organic growth: c. +1% (vs. +2% to +3% previously).
* Operating margin: low end of the bracket 10.5% to 11% of revenue.
* Free cash flow: circa 60% of operating margin.
(Excluding acquisition costs of Syntel and SIX Payment Services and one-time
financing costs of Syntel).
2019 targets update
The following updated figures include Syntel:
* Revenue organic growth: low end of the bracket +2% to +3% CAGR (2017-2019).
* Operating margin: 11.5% to 12% of revenue (11.5% before).
* Free cash flow: circa 60% of operating margin (c. 65% before). The variance
comes from interest expense on the financing of Syntel acquisition.
Revenue 1+2% = 13074M
operating margin 11,5% = 1504M
FCF 60% = 902M
Dus een FCF yield van 12% over 2019?
Wat klopt hier niet? Disruptie in de sector? Ik ken hun business onvoldoende...
edit; dat is dus exclusief revenues van die overnames
-
- Hero Member
- Contacteer:
Precies Publicis korting :-)Umi schreef: ↑23 oktober 2018, 10:56Heb ik ooit eens bekeken.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑23 oktober 2018, 09:18 Atos lijkt me ook aantrekkelijk gewaardeerd. Sebiet crasht koers na winstwaarschuwing. Nog verder te screenen.
FCF groeide sterk de voorbije jaren, & men verwachte voor 2018 een FCF Van 850M heb ik hier geschreven.
Hadden ook een nettokaspositie, recent blijkbaar een overname gedaan?
Marktcap is nu 7,5B.
dus voor 2019 kom ik dan aan;018 objectives update
The following updated figures include Syntel for the last 2 months of 2018:
* Revenue organic growth: c. +1% (vs. +2% to +3% previously).
* Operating margin: low end of the bracket 10.5% to 11% of revenue.
* Free cash flow: circa 60% of operating margin.
(Excluding acquisition costs of Syntel and SIX Payment Services and one-time
financing costs of Syntel).
2019 targets update
The following updated figures include Syntel:
* Revenue organic growth: low end of the bracket +2% to +3% CAGR (2017-2019).
* Operating margin: 11.5% to 12% of revenue (11.5% before).
* Free cash flow: circa 60% of operating margin (c. 65% before). The variance
comes from interest expense on the financing of Syntel acquisition.
Revenue 1+2% = 13074M
operating margin 11,5% = 1504M
FCF 60% = 902M
Dus een FCF yield van 12% over 2019?
Wat klopt hier niet? Disruptie in de sector? Ik ken hun business onvoldoende...
edit; dat is dus exclusief revenues van die overnames
Atos: in drie maanden van ruim €120 naar minder dan €70.
Alleen maar wegens een beperkte bijstelling van de verwachtingen?
Het wordt tijd om voorzichtig te worden!
Alleen maar wegens een beperkte bijstelling van de verwachtingen?
Het wordt tijd om voorzichtig te worden!
Hou er rekening mee dat dochter Worldline maar voor 70% eigendom is van Atos hé. Dus je moet een correctie toepassen op de cash flows. Ik zou toch zeker 9% in mindering brengen.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Ik kijk momenteel in de richting van:
- FirstEnergy Corp. (NYSE: FE)
- Euronet Worldwide, Inc. (NASDAQ: EEFT)
- Eutelsat Communications SA (EPA: ETL)
- AES Corp (NYSE: AES)
- FirstEnergy Corp. (NYSE: FE)
- Euronet Worldwide, Inc. (NASDAQ: EEFT)
- Eutelsat Communications SA (EPA: ETL)
- AES Corp (NYSE: AES)
-
- Newbie
- Contacteer:
31/10 is er blijkbaar een bod op Mr green gedaan van 69 SEK per aandeel:Umi schreef: ↑26 juli 2018, 11:45 Ik was de aandelenscreener van Binck eens aant testen (stelt niet veel voor) & kwam toevallig op dit aandeel uit;
cijfers bij benadering, vergt meer onderzoek.
Mr Green & Co (MRG)
koers = 45 SEK
marktcap = 1900M SEK (+- 190M euro)
nettokas = 580M SEK
FCF 2017 = 188M SEK
FCF H1 18 = 75M SEK (marges waren lager in Q2 door hogere reclame uitgaven vanwege het WK)
edit; insiders zitten er ook dik in precies.
https://www.mrggroup.com/en/media/press ... 1628801%23
The Board of Directors of MRG unanimously recommends the shareholders of MRG to accept the public offer from William Hill of SEK 69 in cash per share.
Had het niet meer verder bekeken wegens geen cash/ & andere opportuniteiten dichter bij huis. Dat was thans een snelle hap geweestFlamesBond schreef: ↑7 november 2018, 21:07
31/10 is er blijkbaar een bod op Mr green gedaan van 69 SEK per aandeel:
https://www.mrggroup.com/en/media/press ... 1628801%23
The Board of Directors of MRG unanimously recommends the shareholders of MRG to accept the public offer from William Hill of SEK 69 in cash per share.
Vinden jullie Daimler koopwaardig als ondergewaardeerd aandeel? Daimler viel dit jaar al 30% wat een bruto div yield geeft van 6,87%. Ik dacht dat Daimler vooral onderuit werd gehaald door destijds Trump's import retoriek op Duitse auto's maar blijft maar dalen. Zijn die Trump import tarieven op Duitse auto's er overigens uiteindelijk gekomen of heeft Duitsland dat kunnen wegonderhandelen met de VS in hun gezamelijke strijd om China zwaarder te belasten.
Quality growth investor