De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Respect voor B7H4long. Hij steekt veel tijd en werk in het forum, doet moeite om ons te helpen en krijgt bakken kritiek.
Ik zou graag eens zien hoe iemand op basis van TA een portefeuille beheert.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2018, 19:58 Dit jaar op een manier, volgend jaar op de tegengestelde manier.
Dan bedoel ik niet iemand die zomaar wat wartaal uitslaat om dan achteraf te zeggen dat hij (**edit** of zij) het voorspeld had.
Wel iemand die objectief, onbevooroordeeld (niet voor, niet tegen) zegt wat hij (**edit** of zij)doet op basis van TA en waarom. Niet om te bewijzen of het werkt of niet, maar wel om de redeneringen te begrijpen.
Volgens sommigen moet je jaren Amerikaanse boeken over TA en money mgt gelezen hebben om er iets over te kunnen zeggen maar ik geloof dat niet.
Vandaar mijn vraag aan B7H4long. Zie je dat zitten? Een theoretische portefeuille nemen en die gedurende een jaar met TA beheren?
Maar zijn IWDA is een doctrine geworden. Een afwijkende (eigen) mening mag je niet meer hebben. Hij heeft het wel altijd over "zelf je huiswerk maken" maar als je je beter voelt bij actieve fondsen, en daar openlijk voor uitkomt, dan is het kot te klein.
In elk topic komt B7H4long met het zelfde belerende vingertje af, en herhaalt, herhaalt en herhaalt... Vermoeiend. Zucht.
En op inhoudelijke vragen krijg je van hem nooit antwoord, alleen met veel blabla rond de pot draaien. En vooral, heel veel vragen stellen, om toch maar geen antwoord te moeten geven. Heel vermoeiend.
Toen ik dik 3 jaar geleden Spaargids ontdekte, kon je nog veel bijleren over aandelen, over verschillende fondsen en zelfs termijnrekeningen e.d. Je kon beginnersvragen stellen, zonder afgeschoten te worden. En ja, ik heb hier toen veel geleerd. En daar ben ik de Spaargidsers van toen heel dankbaar voor .
Als een beginner nu een vraag stelt, krijgt hij nog maar 1 antwoord :
Niet voor niets zijn veel Spaargidsers de laatste maanden met stille trom vertrokken. Logisch, ze hebben geen zin meer in altijd datzelfde riedeltje. En bijleren kan en mag hier ook duidelijk niet meer.De Heilige IWDA moet hier aanbeden worden, anders trap je het maar af.
Als je 2 avonden tijd steekt in de TA-cursus die de Vfb her en der organiseert, dan heb je het belangrijkste gezien, en kan je makkelijk zelf aan de slag.
Ik kan het alleen maar aanraden. Heel goede cursus, gegeven door Wilfried Voorspoels.
TA gaat voor mij niet over "voorspellen". Wel om een goed aankoop- of verkoopmoment te bepalen, van wat volgens FA de aandelen zijn waarin je wilt investeren.
bestaat toch een blokkeer functie hier
als je de juisten blokkeert, kan je hier nog andere meningen vinden hoor Platin en Omega bijvoorbeeld.
of je kan op de mijkapitaal een kijkje nemen, zij dragen verdraagzaamheid en openheid voor meerdere meningen hoog in het vaandel.
klopt wel dat het voor newbies vroeger makkelijker was, iedere poster verwees hen naar de mixer van MK bij MD.
iedereen tevreden. (en zeker MD)
dat waren nog eens tijden,
als je de juisten blokkeert, kan je hier nog andere meningen vinden hoor Platin en Omega bijvoorbeeld.
of je kan op de mijkapitaal een kijkje nemen, zij dragen verdraagzaamheid en openheid voor meerdere meningen hoog in het vaandel.
klopt wel dat het voor newbies vroeger makkelijker was, iedere poster verwees hen naar de mixer van MK bij MD.
iedereen tevreden. (en zeker MD)
dat waren nog eens tijden,
TA staat nog verder van me af dan FA.
Ik heb geen kennis van TA, geloof er niet in, en heb geen reden of zin om me er erin te verdiepen.
Ik ga dit aan mij laten voorbij.
Hopelijk zijn er anderen die deze oefening willen tonen ter informatie van alle leden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je kunt het eens of oneens zijn met wat B7H4 schrijft, en wie zijn threads doorleest zal zien dat ik het vaak niet (volledig) met hem eens ben. Dat neemt echter niet weg dat hij (zij?) tot nu toe een van de enigen is die hier een reproduceerbaar, doordacht beleggingsplan voor beginners heeft uitgewerkt. Ik denk dat enkel zeezout het hem voor heeft gedaan.
Voor negen van de tien bezoekers van dit forum steek ik er mijn hand voor in het vuur dat beide modelplannen (respectievelijk een passief en eentje gebaseerd op dividendgroei) de beste keuze zijn. Meer zelfs, soms denk ik dat ik er zelf beter ook naar zou overstappen. Moest actief beleggen voor mij niet minstens evenveel een hobby als een manier om geld te verdien zijn, zou ik waarschijnlijk al lang in IWDA zitten. Veel minder werk voor (tot nu toe) bijna evenveel rendement.
En ja, zijn argumenten tegen actief beheer lijken soms wat eentonig. Luister er echter toch maar naar, want er zit veel waarheid in. Wie zelf aandelen kiest en daarmee dure beheerskosten vermijdt wil ik nog een kans geven om de index te verslaan, maar actief beheerde fondsen die langdurig hun index verslaan na kosten zijn zeldzamer dan bijdragen van B7H4 die niet het gospel van IWDA zingen.
Er vertrekken de hele tijd oude getrouwe leden hoor. Een forum is een duivenkot: er komen dagelijks nieuwe leden bij en er gaan er ook weg om nooit meer terug te keren. Negen jaar geleden merkte al iemand op dat hij sommige forumgangers niet meer zag:
disterminator schreef: ↑2 juli 2009, 17:23 is me ook al opgevallen hoe het aantal postings de laatste 3_4 weken in sneltreinvaart naar beneden gegaan is. Waar zit superposter pieterjan ondertussen, en zijn alterego wout000 (enfin alterego of op zijn minst gelijkgestemde ziel die op hetzelfde moment van dit forum verdwenen is ), want dat scheelt al een paar tientallen postings per week...
Ik mis de discussies wel
Dat zeg je hier vaak, maar mag ik toch een vraag stellen? Waarom heeft een FA'er TA nodig om verkoopmomenten te bepalen?
Wie een FA-analyse maakt, ziet daar een koersdoel uitrollen (een 'faire waarde'). Wanneer een aandeel die faire waarde bereikt, verkoopt men of bouwt men de positie af. De luiere beheerder, mezelf incluis, kan daarnaast ook gewoon kiezen om kwaliteitsvolle (dividend)aandelen tot in het oneindige bij te houden en enkel voor de iets minder perfecte bedrijven met koersdoelen te werken.
FA geeft dus al, zonder enige nood aan TA, een indicatie van een geschikt verkoopmoment. Bij aankoopmomenten wil ik nog aannemen dat TA je wel een klein percentje extra rendement kan opleveren door bijvoorbeeld je aandeel pas te kopen als het de volgende steun bereikt. Vraag is daar of het sop de kool waard is.
Zeezout overweegt eveneens om naar IWDA over stappen, maar daar is deze week door Belca2 toch voor gewaarschuwd ? Samen gevangen, samen gehangen ...dw schreef: ↑27 oktober 2018, 10:34
Moest actief beleggen voor mij niet minstens evenveel een hobby als een manier om geld te verdien zijn, zou ik waarschijnlijk al lang in IWDA zitten. Veel minder werk voor (tot nu toe) bijna evenveel rendement.
En ja, zijn argumenten tegen actief beheer lijken soms wat eentonig. Luister er echter toch maar naar, want er zit veel waarheid in. Wie zelf aandelen kiest en daarmee dure beheerskosten vermijdt wil ik nog een kans geven om de index te verslaan, maar actief beheerde fondsen die langdurig hun index verslaan na kosten zijn zeldzamer dan bijdragen van B7H4 die niet het gospel van IWDA zingen.
Zelf ook IWDA, maar niet meer dan 20%
Koersen stijgen als er meer kopers dan verkopers zijn, en omgekeerd.
Waarom zou ik een aandeel vandaag 80 euro betalen, als ik het volgende week, volgende maand,... aan 60 of 50 kan kopen ? Ik heb momenteel ook niet de middelen om bv. elke maand of elk kwartaal bij te kopen. Hierdoor moet ik ook iets selectiever te werk gaan bij mijn aankopen. Het is voor mij dan ook een hulpmiddel.dw schreef: ↑27 oktober 2018, 10:43Dat zeg je hier vaak, maar mag ik toch een vraag stellen? Waarom heeft een FA'er TA nodig om verkoopmomenten te bepalen?
FA geeft dus al, zonder enige nood aan TA, een indicatie van een geschikt verkoopmoment. Bij aankoopmomenten wil ik nog aannemen dat TA je wel een klein percentje extra rendement kan opleveren door bijvoorbeeld je aandeel pas te kopen als het de volgende steun bereikt. Vraag is daar of het sop de kool waard is.
Ook voor mij is er een verschil tussen kwaliteitsvolle (dividend)aandelen die ik gewoon bij ga houden (ik heb zo al jaren Gimv en Tinc), en groeiaandelen.
Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik bij de laatste groep TA wel ga gebruiken, omdat die aandelen vaak meer op en neer gaan.
Je kan ook opteren voor een trailing stop, bv. Maar op hoeveel ga je die dan zetten ? En dat is een vaste waarde, geen percentage. Dus je moet dat ook regelmatig gaan aanpassen, wil je niet te vaak met een ongewenste verkoop geconfronteerd worden.
Er zijn ook dure pakketen die komen zeggen wanneer het een koop- of verkoopmoment is, denk maar aan VectorVest. Maar met een eenvoudige grafiek zie je dat zelf. Vandaar dat ik onlangs de cursus van de Vfb gevolgd heb.
Als voorbeeld zal ik Bekaert nemen, maar het had net zo goed een ander bedrijf kunnen zijn.
Wie in 2009 ingestapt was, zou volgens TA (kruising 50-daags met 200-daags) in juni 2011 terug uitgestapt zijn, en niet heel de rit mee naar beneden gedaan hebben, tot nog geen 20 euro.
Recenter zou je in augustus 2017 uitgestapt zijn, aan een koers van iets meer dan 40 euro.
Waarom voel jij je beter bij actieve fondsen wanneer uit studies blijkt dat 80 tot 90% zijn index niet verslaat?annetje schreef: ↑27 oktober 2018, 10:22Maar zijn IWDA is een doctrine geworden. Een afwijkende (eigen) mening mag je niet meer hebben. Hij heeft het wel altijd over "zelf je huiswerk maken" maar als je je beter voelt bij actieve fondsen, en daar openlijk voor uitkomt, dan is het kot te klein.
In elk topic komt B7H4long met het zelfde belerende vingertje af, en herhaalt, herhaalt en herhaalt... Vermoeiend. Zucht.
En op inhoudelijke vragen krijg je van hem nooit antwoord, alleen met veel blabla rond de pot draaien. En vooral, heel veel vragen stellen, om toch maar geen antwoord te moeten geven. Heel vermoeiend.
Toen ik dik 3 jaar geleden Spaargids ontdekte, kon je nog veel bijleren over aandelen, over verschillende fondsen en zelfs termijnrekeningen e.d. Je kon beginnersvragen stellen, zonder afgeschoten te worden. En ja, ik heb hier toen veel geleerd. En daar ben ik de Spaargidsers van toen heel dankbaar voor .
Als een beginner nu een vraag stelt, krijgt hij nog maar 1 antwoord :Niet voor niets zijn veel Spaargidsers de laatste maanden met stille trom vertrokken. Logisch, ze hebben geen zin meer in altijd datzelfde riedeltje. En bijleren kan en mag hier ook duidelijk niet meer.De Heilige IWDA moet hier aanbeden worden, anders trap je het maar af.
(geen aanval, probeer het gewoon te begrijpen)