BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Wil het arrogante gedrag - en de wellicht illegale praktijken - van BNP Paribas Fortis aan de kaak stellen.
Zaken waarvan vrienden in Belgie, waarvan enkelen zelf opererend in de bankwereld, zeggen: "dat kan niet!"
Wel... dat kan wel!! Lees en oordeel.
Wij zijn een normaal Belgisch gezin van 4, met twee minderjarige kinderen... expats die al 20 jaar in Azie wonen en werken, ikzelf als expert voor bilaterale en multilaterale (UN) agencies. Wij zijn al jaren in Belgie uitgeschreven, en via de ambassade in het land van verblijf ingeschreven, zoals dat hoort. Onze band met Belgie is nog sterk, de hele familie woont er, en we hebben er o.a. een huis waar we elke zomer 6-8 weken verblijven.
Zijn beiden al 30+ jaar klant bij Fortis. Hebben daar alles w.b. financieen in Belgie: rekeningen (nu v/d kinderen incluis), bancontactkaarten, kredietkaarten, hypothecaire lening/schuldsaldo, brand/famil verzekeringen, af en toe beleggingen...
En dan komt 31/8/2018........
- Ik ben met kinderen al terug in Vietnam, waar we momenteel wonen, en mijn vrouw die nog even in Belgie is wordt naar kantoor Bilzen geroepen 'voor iets belangrijk'. Ter plaatse wordt 'on the spot' haar bancontactkaart afgenomen, en worden haar rekeningen afgesloten. De rekeningbalans wordt haar cash in de handen gestopt. En ze wordt er vervolgens op straat gezet. Op weg naar huis dreigt die zelfs zonder benzine te vallen want kan zonder kaart nergens nog tanken.
- Bij dat kantoorbezoek wordt haar een papier in handen gestopt ter info dat al haar rekeningen worden afgesloten, met drie maanden opzeg, per 1/12/2018. Niettemin wordt dat daar alvast gewoon doorgevoerd.
- Uiteraard vraagt zij naar het waarom van deze demarche. Antwoord: "ons Artikel 14 laat ons toe eenzijdig rekeningen af te sluiten als wij dat willen... en wij moeten daar geen enkele argumentatie voor geven". Einde discussie. Tot vandaag hebben wij geen enkel idee waarom, en is er in mijn ogen geen enkele aanleiding of zelfs vermoeden wat die reden wel zou kunnen zijn. Tot dat moment werden wij nl als zeer goede en betrouwbare klanten beschouwd. Nooit problemen gehad of gecreerd enz.
- FastForward vorig weekend.. ben ik met mijn webbanking bezig en stel ik vast dat de spaarrekening van mijn zoon afgesloten werd. Door de bank. Zonder enige vraag, noch enig bericht.
- Dit weekend.. wil hem de som die ik hem elke maand vast naar die rekening stort (en dus niet uitgevoerd werd) naar zijn andere (lopende) rekening storten. Gaat niet. Bericht vermeldt "een probleem met die rekening". Die rekening is dus inmiddels ook geblokkeerd, met geld erop. Conclusie: iemand bij Fortis zit nu dus inmiddels ook in mijn rekeningen te rommelen, zonder dat ik zelfs van iets weet! Kan allemaal ongestraft, blijkbaar.
Enige gevolgen van deze demarches voor ons: behalve de onmiddellijke gevolgen plots in Belgie op straat te staan zonder kaart, kan mijn vrouw nu hier terug in het buitenland zijnde niks meer doen qua betalingen in Belgie. Kan zelfs niet meer op haar webbanking want heeft geen bancontactkaart of rekening meer. En vermist ze nu ook op eigen houtje in mijn rekeningen aan het rommelen zijn kan ik denk ik werkelijk alles verwachten. Legaal of illegaal, dat maakt Fortis duidelijk geen fluit uit. Van het moment mijn rekeningen zouden geblokkeerd worden zitten wij helemaal vast met alles w.b. betalingsverkeer in Belgie, en hebben daar maandelijks een 12-tal betalingen te doen o.a. van electr/water/telenet enz van huis in Belgie, waar mijn schoonouders inwonen en waarvan ik de rekeningen online, veelal via vaste opdrachten, betaal. Wij kunnen vanuit het buitenland en in Vietnam ingeschreven (en bij de ambassade geregistreerd) zijnde ook geen andere rekening in Belgie openen.
Na wat rondzoeken blijkt dat wij verre van de enigen zijn die dit voor hebben. Nogal wat expats zitten in dezelfde situatie, en ook in Belgie blijkt dit voor te vallen, o.a. vorig jaar met een lid v/h Brussels parlement.
Voorts kan ik zeggen dat ik persoonlijk nooit in mijn leven het gevoel gehad heb als een misdadiger aangesproken en behandeld te worden. Maar de (enige) officiele briefwisseling van Fortis (dd 31/8) naar mijn vrouw toe? Werkelijk gortig en degoutant, waarbij je't gevoel bekruipt iemand een pets in zijn gezicht te willen verkopen.
Terloops: Dat BNP Paribas Fortis... is dat ook niet die bank die om de haverklap aangeklaagd EN veroordeeld wordt voor allerhande illegale praktijken? Alleen al in 2018 in NL (misleiden van de kleine belegger) en New York (currency manipulation)...? Grootbank met chronisch gedragsprobleem. Boven de wet verheven. Denken ze.
Zaken waarvan vrienden in Belgie, waarvan enkelen zelf opererend in de bankwereld, zeggen: "dat kan niet!"
Wel... dat kan wel!! Lees en oordeel.
Wij zijn een normaal Belgisch gezin van 4, met twee minderjarige kinderen... expats die al 20 jaar in Azie wonen en werken, ikzelf als expert voor bilaterale en multilaterale (UN) agencies. Wij zijn al jaren in Belgie uitgeschreven, en via de ambassade in het land van verblijf ingeschreven, zoals dat hoort. Onze band met Belgie is nog sterk, de hele familie woont er, en we hebben er o.a. een huis waar we elke zomer 6-8 weken verblijven.
Zijn beiden al 30+ jaar klant bij Fortis. Hebben daar alles w.b. financieen in Belgie: rekeningen (nu v/d kinderen incluis), bancontactkaarten, kredietkaarten, hypothecaire lening/schuldsaldo, brand/famil verzekeringen, af en toe beleggingen...
En dan komt 31/8/2018........
- Ik ben met kinderen al terug in Vietnam, waar we momenteel wonen, en mijn vrouw die nog even in Belgie is wordt naar kantoor Bilzen geroepen 'voor iets belangrijk'. Ter plaatse wordt 'on the spot' haar bancontactkaart afgenomen, en worden haar rekeningen afgesloten. De rekeningbalans wordt haar cash in de handen gestopt. En ze wordt er vervolgens op straat gezet. Op weg naar huis dreigt die zelfs zonder benzine te vallen want kan zonder kaart nergens nog tanken.
- Bij dat kantoorbezoek wordt haar een papier in handen gestopt ter info dat al haar rekeningen worden afgesloten, met drie maanden opzeg, per 1/12/2018. Niettemin wordt dat daar alvast gewoon doorgevoerd.
- Uiteraard vraagt zij naar het waarom van deze demarche. Antwoord: "ons Artikel 14 laat ons toe eenzijdig rekeningen af te sluiten als wij dat willen... en wij moeten daar geen enkele argumentatie voor geven". Einde discussie. Tot vandaag hebben wij geen enkel idee waarom, en is er in mijn ogen geen enkele aanleiding of zelfs vermoeden wat die reden wel zou kunnen zijn. Tot dat moment werden wij nl als zeer goede en betrouwbare klanten beschouwd. Nooit problemen gehad of gecreerd enz.
- FastForward vorig weekend.. ben ik met mijn webbanking bezig en stel ik vast dat de spaarrekening van mijn zoon afgesloten werd. Door de bank. Zonder enige vraag, noch enig bericht.
- Dit weekend.. wil hem de som die ik hem elke maand vast naar die rekening stort (en dus niet uitgevoerd werd) naar zijn andere (lopende) rekening storten. Gaat niet. Bericht vermeldt "een probleem met die rekening". Die rekening is dus inmiddels ook geblokkeerd, met geld erop. Conclusie: iemand bij Fortis zit nu dus inmiddels ook in mijn rekeningen te rommelen, zonder dat ik zelfs van iets weet! Kan allemaal ongestraft, blijkbaar.
Enige gevolgen van deze demarches voor ons: behalve de onmiddellijke gevolgen plots in Belgie op straat te staan zonder kaart, kan mijn vrouw nu hier terug in het buitenland zijnde niks meer doen qua betalingen in Belgie. Kan zelfs niet meer op haar webbanking want heeft geen bancontactkaart of rekening meer. En vermist ze nu ook op eigen houtje in mijn rekeningen aan het rommelen zijn kan ik denk ik werkelijk alles verwachten. Legaal of illegaal, dat maakt Fortis duidelijk geen fluit uit. Van het moment mijn rekeningen zouden geblokkeerd worden zitten wij helemaal vast met alles w.b. betalingsverkeer in Belgie, en hebben daar maandelijks een 12-tal betalingen te doen o.a. van electr/water/telenet enz van huis in Belgie, waar mijn schoonouders inwonen en waarvan ik de rekeningen online, veelal via vaste opdrachten, betaal. Wij kunnen vanuit het buitenland en in Vietnam ingeschreven (en bij de ambassade geregistreerd) zijnde ook geen andere rekening in Belgie openen.
Na wat rondzoeken blijkt dat wij verre van de enigen zijn die dit voor hebben. Nogal wat expats zitten in dezelfde situatie, en ook in Belgie blijkt dit voor te vallen, o.a. vorig jaar met een lid v/h Brussels parlement.
Voorts kan ik zeggen dat ik persoonlijk nooit in mijn leven het gevoel gehad heb als een misdadiger aangesproken en behandeld te worden. Maar de (enige) officiele briefwisseling van Fortis (dd 31/8) naar mijn vrouw toe? Werkelijk gortig en degoutant, waarbij je't gevoel bekruipt iemand een pets in zijn gezicht te willen verkopen.
Terloops: Dat BNP Paribas Fortis... is dat ook niet die bank die om de haverklap aangeklaagd EN veroordeeld wordt voor allerhande illegale praktijken? Alleen al in 2018 in NL (misleiden van de kleine belegger) en New York (currency manipulation)...? Grootbank met chronisch gedragsprobleem. Boven de wet verheven. Denken ze.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Ik vraag me af waarom je dan klant wil blijven bij een bank die volgens jou om de haverklap veroordeeld wordt wegens illegale praktijken ...
Misschien ben je nadat ze het 3 keer gevraagd hebben nog steeds niet langsgeweest om je ID kaart te laten scannen. Of zijn er verdachte transacties geweest die vermoedens laten rijzen over witwassen van geld ( in beide gevallen zijn de banken bij wet verplicht om de relatie met jou stop te zetten. En bij wet is het hen verboden om jou de reden mee te delen; je mag niet weten dat er naar jou een onderzoek loopt).
Dat laatste is een grapje. Maar zoals je zegt kan elke bank op elk moment de relatie stopzetten zonder opgave van reden.
Misschien ben je nadat ze het 3 keer gevraagd hebben nog steeds niet langsgeweest om je ID kaart te laten scannen. Of zijn er verdachte transacties geweest die vermoedens laten rijzen over witwassen van geld ( in beide gevallen zijn de banken bij wet verplicht om de relatie met jou stop te zetten. En bij wet is het hen verboden om jou de reden mee te delen; je mag niet weten dat er naar jou een onderzoek loopt).
Dat laatste is een grapje. Maar zoals je zegt kan elke bank op elk moment de relatie stopzetten zonder opgave van reden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
... is wel een beetje moeilijk hé als je als expat vooral aan de andere kant van de wereld woont. Ik kan mij door de arrogantie van gang van zaken wel inleven dat topicstarter zich als een misdadiger behandeld voelt. Uiteraard van bank veranderen, maar dat lost de huidige problemen niet op en is ook niet op 1,2,3 geregeld. Een lokale, internationale bank nemen is misschien tijdelijk de beste oplossing.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
We hebben een kant van het verhaal gehoord.Ardennois schreef: ↑28 oktober 2018, 13:48... is wel een beetje moeilijk hé als je als expat vooral aan de andere kant van de wereld woont. Ik kan mij door de arrogantie van gang van zaken wel inleven dat topicstarter zich als een misdadiger behandeld voelt. Uiteraard van bank veranderen, maar dat lost de huidige problemen niet op en is ook niet op 1,2,3 geregeld. Een lokale, internationale bank nemen is misschien tijdelijk de beste oplossing.
En de bank kan niet als excuus inroepen dat de klant aan de andere kant van de wereld woont ... integendeel. Als de bank niets doet, maken ze zich schuldig volgens de wet op het witwassen van geld. Zeker als het een klant is aan de andere kant van de wereld ...
Als die klant regelmatig vanuit Vietnam sommen geld naar Belgie stuurt en niet kan of wil bewijzen waar dat geld vandaag komt: zelfde verhaal.
De bank volgt gewoon de wet omdat ze anders zelf beschuldigd worden van laksheid tegen het witwassen van geld en daarom de facto medeplichtig zijn.
Daarom dat banken zoals Binckbank of pure spaarbanken werken met tegenrekeningen bij andere banken en zelf geen bankrekening aanbieden. Zo denken ze (verkeerdelijk) dat ze al dat gedoe over witwassen kunnen laten vallen
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
"Daarom dat banken zoals Binckbank of pure spaarbanken werken met tegenrekeningen bij andere banken en zelf geen bankrekening aanbieden. Zo denken ze (verkeerdelijk) dat ze al dat gedoe over witwassen kunnen laten vallen"
Tegenrekening werkt enkel voor uitgaande bedragen, dat helpt binck geen fluit vooruit bij het witwas onderzoek, een inkomende rekening wel
misschien niet, maar ze bouwen zo wel een extra filter in en laten het wat door de anderer banken opknappen
Als er iemand een storting van 1 miljoen bij binck doet, en het is geen grote bekende klant bij hen, dan zal hij het evengoed tegen binck kunnnen gaan uitleggen
maar door de tegenrekening is dan al 95% van het werk door een andere bank opgenknapt
of van 10 verschillende banken in totaal 1 miljoen bij binck storten, dan is binck die het zelf kan gaan onderzoeken
Tegenrekening werkt enkel voor uitgaande bedragen, dat helpt binck geen fluit vooruit bij het witwas onderzoek, een inkomende rekening wel
misschien niet, maar ze bouwen zo wel een extra filter in en laten het wat door de anderer banken opknappen
Als er iemand een storting van 1 miljoen bij binck doet, en het is geen grote bekende klant bij hen, dan zal hij het evengoed tegen binck kunnnen gaan uitleggen
maar door de tegenrekening is dan al 95% van het werk door een andere bank opgenknapt
of van 10 verschillende banken in totaal 1 miljoen bij binck storten, dan is binck die het zelf kan gaan onderzoeken
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Binckbank stelt zeker de vraag vanwaar tegoeden afkomstig zijn. Heb ik persoonlijk al eens gehad. Ook geen probleem mee aangezien ik perfect alles kan bewijzen.
Hoewel een vervelende situatie zou ik toch verwachten dat je als expat ("als expert voor bilaterale en multilaterale (UN) agencies") een extra rekening opent in een neutraal land, zoals bijvoorbeeld Luxemburg of Zwitserland? Daarvoor bestaan die banken, om internationale mensen te ondersteunen. Daarnaast: wie heeft er maar 1 rekening (+ bankkaart) met al zijn geld op?
Ook nog een (minder aangename) opmerking, omdat ik het toevallig opmerk: betaal je nog inkomstenbelasting in België? Het wetboek voorziet iets dat heet: de zetel van fortuin. Als je vermogensbelangen nog steeds in België liggen, heeft de Belgische fiscus nog steeds heffingsbevoegdheid over je gehele inkomen.
In jouw situatie lijkt me dat toch duidelijk van toepassing, aangezien zoals je zelf schrijft: "alles" staat nog in België + je brengt aanzienlijke tijd elk jaar door in België. Maar waarschijnlijk al gans die tijd geen aangifte in de personenbelasting ingediend?
Hoewel een vervelende situatie zou ik toch verwachten dat je als expat ("als expert voor bilaterale en multilaterale (UN) agencies") een extra rekening opent in een neutraal land, zoals bijvoorbeeld Luxemburg of Zwitserland? Daarvoor bestaan die banken, om internationale mensen te ondersteunen. Daarnaast: wie heeft er maar 1 rekening (+ bankkaart) met al zijn geld op?
Ook nog een (minder aangename) opmerking, omdat ik het toevallig opmerk: betaal je nog inkomstenbelasting in België? Het wetboek voorziet iets dat heet: de zetel van fortuin. Als je vermogensbelangen nog steeds in België liggen, heeft de Belgische fiscus nog steeds heffingsbevoegdheid over je gehele inkomen.
In jouw situatie lijkt me dat toch duidelijk van toepassing, aangezien zoals je zelf schrijft: "alles" staat nog in België + je brengt aanzienlijke tijd elk jaar door in België. Maar waarschijnlijk al gans die tijd geen aangifte in de personenbelasting ingediend?
-
- Hero Member
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 05 okt 2018
- Contacteer:
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Een eenvoudige oplossing, die Fransen links laten liggen en een andere bank aanspreken met je situatie.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Dacht dat ik bij eventuele reacties daarvan een email-bericht zou krijgen. Ben dus enigszins verbaasd hier die reacties te zien. Waarvoor dank.
Enige verduidelijking op aantal punten:
- Ik zou denk ik niks op een forum posten moest ikzelf enig vermoeden hebben waar het een en ander vandaan komt. Wat de motivatie van BNPP Fortis in deze precies is. Als ze dat nu al es simpelweg zouden duidelijk maken, dan kan ik dat allicht ook simpelweg weerleggen. Maar dat moeten zij wettelijk blijkbaar niet. En doen ze dus ook niet. Is waarschijnlijk hetgeen mij nog het meest de gordijnen injaagt.
- Ik heb midden augustus, zoals elke zomer, nog lekker een tijdlang gekeuveld met mijn bankadviseur. Over koetjes en kalfjes, en zelfs wat over financieen. Er is uiteraard niks dat zij moeten hebben van ons (het vb van ID kaart scannen) en waaraan wij dan zouden verzaken. Zo werken wij niet. En witwassen van geld... het gaat hier (voorlopig) enkel om rekeningen van vrouw en zoon. Mijn vrouw werkt niet en heeft op haar rekening ook nooit inkomsten, nooit gehad ook, en mijn zoon is 13. En wat mijzelf betreft, wordt elk inkomen op die rek gestort door een werkgever op basis v/e contract, momenteel de Luxemburgse staat, met alle details daaromtrent vermeld. En moest ik een voetbalmakelaar met zwart geld zijn denk ik trouwens niet dat dat gewoonweg op een BNPP Fortis rek in Belgie gestort zou worden, nietwaar?
- Extra rekening in neutral land: ja uiteraard heb ik ook rekeningen waar ik woon, en dat is nu Vietnam, maar kan niet mijn 10-12 maandelijkse betalingen in Belgie o.a. voor nutsvoorzieningen in huis (bewoond door schoonouders) vanaf die rekeningen doen. Daarvoor heb ik een BEL rek nodig. Zoals ook voor de zomermaanden dat we in Belgie zijn en je gewoon een bancontactkaart moet hebben of je geraakt nergens.
- En een andere bank nemen is niet zo simpel als het lijkt. Ik bespaar U de details maar ook daar is het een beetje Kafka. O.a. omdat wij niet meer in Belgie ingeschreven zijn. Belfius bijv geeft in zijn publiciteit voor rekeningen speciaal voor Belgen in het buitenland als voorwaarde "een significante band met Belgie hebben". Wij hebben op 20 manieren "een significante band met Belgie", maar in praktijk blijkt Belfius te zeggen: enkel voor Belgen die hun officieel domicilie nog in Belgie hebben, geen expats die uitgeschreven zijn uit het Register. En dat laatste is overigens een recht, en een perfect normale keuze bij een verlengd verblijf in het buitenland voor werk. Dan ben je trouwens fiscaal inwoner van het land waar je verblijft en krijg je in Belgie zelfs geen aanslagbrief meer in de bus... om een ander punt te verduidelijken.
Enige verduidelijking op aantal punten:
- Ik zou denk ik niks op een forum posten moest ikzelf enig vermoeden hebben waar het een en ander vandaan komt. Wat de motivatie van BNPP Fortis in deze precies is. Als ze dat nu al es simpelweg zouden duidelijk maken, dan kan ik dat allicht ook simpelweg weerleggen. Maar dat moeten zij wettelijk blijkbaar niet. En doen ze dus ook niet. Is waarschijnlijk hetgeen mij nog het meest de gordijnen injaagt.
- Ik heb midden augustus, zoals elke zomer, nog lekker een tijdlang gekeuveld met mijn bankadviseur. Over koetjes en kalfjes, en zelfs wat over financieen. Er is uiteraard niks dat zij moeten hebben van ons (het vb van ID kaart scannen) en waaraan wij dan zouden verzaken. Zo werken wij niet. En witwassen van geld... het gaat hier (voorlopig) enkel om rekeningen van vrouw en zoon. Mijn vrouw werkt niet en heeft op haar rekening ook nooit inkomsten, nooit gehad ook, en mijn zoon is 13. En wat mijzelf betreft, wordt elk inkomen op die rek gestort door een werkgever op basis v/e contract, momenteel de Luxemburgse staat, met alle details daaromtrent vermeld. En moest ik een voetbalmakelaar met zwart geld zijn denk ik trouwens niet dat dat gewoonweg op een BNPP Fortis rek in Belgie gestort zou worden, nietwaar?
- Extra rekening in neutral land: ja uiteraard heb ik ook rekeningen waar ik woon, en dat is nu Vietnam, maar kan niet mijn 10-12 maandelijkse betalingen in Belgie o.a. voor nutsvoorzieningen in huis (bewoond door schoonouders) vanaf die rekeningen doen. Daarvoor heb ik een BEL rek nodig. Zoals ook voor de zomermaanden dat we in Belgie zijn en je gewoon een bancontactkaart moet hebben of je geraakt nergens.
- En een andere bank nemen is niet zo simpel als het lijkt. Ik bespaar U de details maar ook daar is het een beetje Kafka. O.a. omdat wij niet meer in Belgie ingeschreven zijn. Belfius bijv geeft in zijn publiciteit voor rekeningen speciaal voor Belgen in het buitenland als voorwaarde "een significante band met Belgie hebben". Wij hebben op 20 manieren "een significante band met Belgie", maar in praktijk blijkt Belfius te zeggen: enkel voor Belgen die hun officieel domicilie nog in Belgie hebben, geen expats die uitgeschreven zijn uit het Register. En dat laatste is overigens een recht, en een perfect normale keuze bij een verlengd verblijf in het buitenland voor werk. Dan ben je trouwens fiscaal inwoner van het land waar je verblijft en krijg je in Belgie zelfs geen aanslagbrief meer in de bus... om een ander punt te verduidelijken.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Tja. Dat BNP zwaar zuigt weet de gemiddelde spaargidser al lang. En dat banken (samen met politici) de grootste boeven zijn die vrij rondlopen, ook. Maar wat wil je dan horen? Dat dit absoluut niet wettelijk is en dat je ze voor de RB kan slepen? Of wil je gewoon je frustratie uiten? Want dan zijn er ergere gevallen hoor....
Ps dat Belgische banken geen klanten willen die niet in België wonen is, is je blijkbaar duidelijk dus ik zou de reden dan ik niet veel verder zoeken..... en doe die overschrijvingen toch gewoon via rekening van schoonouders...........
Ps dat Belgische banken geen klanten willen die niet in België wonen is, is je blijkbaar duidelijk dus ik zou de reden dan ik niet veel verder zoeken..... en doe die overschrijvingen toch gewoon via rekening van schoonouders...........
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Ook wij werden vandaag geconfronteerd met het opzeggen van onze rekening zonder opgave. Artikel 14 stond in de brief.
We hebben echt geen idee waarom ze dit nu doen, maar zoals hierboven al werd geschreven, wie wil er nu bij een bank blijven die al zo vaak slecht in het nieuws is geweest. Ik had ze willen bellen vandaag, maar ik ga geen energie steken in mensen die zo met hun klanten omgaan en we willen nu niet eens meer blijven, terwijl ze toch genoeg aan ons hebben verdiend de afgelopen jaren. Vanmiddag een nieuwe bankrekening geopend en ik hoop dat nog veel mensen mij zullen volgen. Was al langer ontevreden en heb klachten ingediend over een aantal zaken die ik vond dat niet door de beugel konden.
Blijkbaar vonden ze ons te lastig worden. Dank je wel BNP Fortis, maar niet heus. Ga zo door met het behandelen van je klanten op deze manier en er blijft geen klant meer over hopelijk.
We hebben echt geen idee waarom ze dit nu doen, maar zoals hierboven al werd geschreven, wie wil er nu bij een bank blijven die al zo vaak slecht in het nieuws is geweest. Ik had ze willen bellen vandaag, maar ik ga geen energie steken in mensen die zo met hun klanten omgaan en we willen nu niet eens meer blijven, terwijl ze toch genoeg aan ons hebben verdiend de afgelopen jaren. Vanmiddag een nieuwe bankrekening geopend en ik hoop dat nog veel mensen mij zullen volgen. Was al langer ontevreden en heb klachten ingediend over een aantal zaken die ik vond dat niet door de beugel konden.
Blijkbaar vonden ze ons te lastig worden. Dank je wel BNP Fortis, maar niet heus. Ga zo door met het behandelen van je klanten op deze manier en er blijft geen klant meer over hopelijk.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Schandalig dat ze een trouwe klant zo behandelen, dit zou echt niet mogen. Is er wel een Belgische bank die expat-friendly is?
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
ING gaat schijnbaar prat op hun expatvriendelijkheid, maar geen idee of het waar is.
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Expats die in BE of NL wonen, ja....
Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Hier moet ik dus zijn! Ook net die bewuste opzeg gekregen met hun artikel 14 alibi. Toevallig ook na het indienen van een klacht ... Leuk is anders, maar ben dus niet de enige Vlaamse duts die dit tegen komt. Nog even een telefoontje gepleegd maar dat draaide eigenlijk uit op: ' Je zal wel een idee hebben waarom BNP je niet meer als klant wil.' LOL !!! Hopelijk lezen zowel het kantoor als hun meerderen in Brussel mee. Waarom zou ik hier posten als ik niet recht in mijn schoenen sta?Gerarda66 schreef: ↑4 januari 2019, 15:11 Ook wij werden vandaag geconfronteerd met het opzeggen van onze rekening zonder opgave. Artikel 14 stond in de brief.
We hebben echt geen idee waarom ze dit nu doen, maar zoals hierboven al werd geschreven, wie wil er nu bij een bank blijven die al zo vaak slecht in het nieuws is geweest. Ik had ze willen bellen vandaag, maar ik ga geen energie steken in mensen die zo met hun klanten omgaan en we willen nu niet eens meer blijven, terwijl ze toch genoeg aan ons hebben verdiend de afgelopen jaren. Vanmiddag een nieuwe bankrekening geopend en ik hoop dat nog veel mensen mij zullen volgen. Was al langer ontevreden en heb klachten ingediend over een aantal zaken die ik vond dat niet door de beugel konden.
Blijkbaar vonden ze ons te lastig worden. Dank je wel BNP Fortis, maar niet heus. Ga zo door met het behandelen van je klanten op deze manier en er blijft geen klant meer over hopelijk.
Merci voor de mooie jaren BNP, maar dit einde had ik niet zien aankomen. Ander en beter!

Re: BNP Paribas Fortis: afsluiten van rekeningen en al de rest van expats… eenzijdig, ongevraagd, zonder argumentatie
Deze ochtend nog een banner gezien waarbij ING zich actief tot expats in België richt ... Klantenwerving.
Wat moet je eigenlijk zoal doen om een bank zover te krijgen dat ze de klantenrelatie beëindigen ?
Dat is een vraag die ik me nu wel stel.
Een foto van hun CEO in zijn bloot gat op je eigen FB zetten ?
Wat moet je eigenlijk zoal doen om een bank zover te krijgen dat ze de klantenrelatie beëindigen ?
Dat is een vraag die ik me nu wel stel.
Een foto van hun CEO in zijn bloot gat op je eigen FB zetten ?