ETF fysiek goud
TIP
Re: ETF fysiek goud
Gewoon te koop via DeGiro en Bolero.
Doet imo hetzelfde als IAU (fysiek goud tracken), maar dan aan 0,39% kosten i.p.v. 0,25%?
Even gecheckt VincentGT, maar ik heb minder geluk. IAU is niet te koop bij Keytrade en Binck. En mocht het wel het geval zijn, dan betaal je respectievelijk 0.5% en 0.45% wisselkoerskosten bij aan- en verkoop van dollars. Dus indien geen dollars beschikbaar, duurt het om en bij de 6 jaar vooraleer ik het verschil in TER gecompenseerd zie. Als lange termijn belegger valt dit nog te overwegen, maar zoals gezegd niet te koop bij sommige brokers.
Heeft iemand betere alternatieven voor PHAU, die in euro noteren?
Heeft iemand betere alternatieven voor PHAU, die in euro noteren?
IAU is bij Keytrade en Binck niet te koop omwille van Europese regelgeving. Overigens dien je IAU in dollars te kopen wat wisselkoerskosten van respectievelijk 0.5% en 0.45% met zich meebrengt (indien je geen dollars staan hebt uiteraard).
Dus PHAU lijkt me nog steeds de beste optie. Heeft iemand een beter alternatief dat in euro noteert?
Dus PHAU lijkt me nog steeds de beste optie. Heeft iemand een beter alternatief dat in euro noteert?
Je bedoelt toch ETFS Physical Silver ?
Heb dat ook, maar daarnaast toch ook munten. Is nu typisch een ultiem betalingsmiddel in geval van echte crisis (zoals in Venezuela). Er steken toch geruchten op over een georganiseerde wereldwijde krach (Zie Belca) ? Met je Krugerrandjes zal je dan wel niet naar de Aldi kunnen gaan ... Bovendien zal je ETF wellicht geblokkeerd worden.
Nu ja, na Nieuwjaar zullen we misschien al wijzer zijn.
Heb dat ook, maar daarnaast toch ook munten. Is nu typisch een ultiem betalingsmiddel in geval van echte crisis (zoals in Venezuela). Er steken toch geruchten op over een georganiseerde wereldwijde krach (Zie Belca) ? Met je Krugerrandjes zal je dan wel niet naar de Aldi kunnen gaan ... Bovendien zal je ETF wellicht geblokkeerd worden.
Nu ja, na Nieuwjaar zullen we misschien al wijzer zijn.
Ik bedoel ETFS Physical Gold (PHAU) - JE00B1VS3770 - genoteerd op Euronext Amsterdam
Ticker XAD5
Thanks
XAD5 heeft idd TER van 0.25% tegenover 0.39% voor PHAU
XAD5 heeft idd TER van 0.25% tegenover 0.39% voor PHAU
4GLD: DE000A0S9GB0
Deze belegt ook in fysiek goud en heeft een iets beter rendement dan die PHAU.
Opgelet wel op Xetra te kopen, dus misschien hogere kosten dan op Euronext.
Deze belegt ook in fysiek goud en heeft een iets beter rendement dan die PHAU.
Opgelet wel op Xetra te kopen, dus misschien hogere kosten dan op Euronext.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Thanks!
Ik vind de TER niet van 4GLD maar presteert idd iets beter.
Ik vind de TER niet van 4GLD maar presteert idd iets beter.
De ETF zoals Happy Hour voorstelt lijkt wel interessant, Vincent. Ik overweeg ook om meer spreiding aan te brengen in mijn portefeuille, als alternatief voor een volatielere aandelenmarkt.VincentGT schreef: ↑18 oktober 2018, 11:53 Iemand ervaring met of een mening over iShares Gold Trust (IAU)? Ik zoek voor alle duidelijkheid geen goudmijnaandeel of -fonds, maar een tracker van fysiek goud als alternatief voor het aankopen van staven of munten. Deze tracht zo goed mogelijk de goudprijs te weerspiegelen door de aankoop en bewaring van fysiek goud in diverse warehouses, wereldwijd gespreid. Kostenpercentage van 0,25%.
Over de PHAU kan je op Morningstar een overzicht vinden van de onderliggende waardes, presteert niet slecht zo te zien want doet het precies zelfs beter dan de index:
http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... entType=FE
Enige spelbrekers in de stijgende goudprijs naar het jaareinde toe zou nog een verdere vlucht naar de dollar kunnen zijn, en eventueel renteverhoging, maar die zijn nu voorlopig van de baan dacht ik?
Dus, welke kiezen jullie (en maakt het op zich iets uit)?
- PHAU: TER = 0.39%
- XAD5: TER = 0.25%
- 4GLD: TER = ?
Omschrijving van XAD5 vind ik wel wat bizar vergeleken met deze van PHAU? Belegt XAD5 wel in fysiek goud?
- PHAU: TER = 0.39%
- XAD5: TER = 0.25%
- 4GLD: TER = ?
Omschrijving van XAD5 vind ik wel wat bizar vergeleken met deze van PHAU? Belegt XAD5 wel in fysiek goud?
XAD5 schreef:The certificate seeks to replicate, net of expenses, the gold spot price.
PHAU schreef:ETFS Physical Gold (1672) is designed to offer security holders a simple and cost-efficient way to access the gold market by providing a return equivalent to the movements in the gold spot price less the applicable management fee. 1672 is backed by physical allocated gold held by HSBC Bank plc (the custodian). Only metal that conforms with the London Bullion Market Association's (LBMA) rules for Good Delivery can be accepted by the custodian. Each physical bar is segregated, individually identified and allocated.
Productfiche eens lezen he, is een tracker van Deutsche bank en het fysiek goud is opgeslagen in een bankkluis in Londen.
Neemt niet weg dat ik niet vind dat goud een plaats heeft in een portefeuille van iemand die aan het accumuleren is.
Neemt niet weg dat ik niet vind dat goud een plaats heeft in een portefeuille van iemand die aan het accumuleren is.
Als het daadwerkelijk bij alle drie om een loepzuivere belegging in fysiek goud gaat, kunnen we best deze van Deutsche Bank verkiezen? Zelfde product met laagste kosten?