Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?
Bewust gewacht.
Een eerste deel heb ik eind januari gestort.
Diezelfde periode (heeft bijna 2 maanden in beslag genomen) is mijn pensioensparen bij een andere bank overgezet naar mijn huidige bank (ik wou bij die eerste met alles weg). Alleen was dat het moment waarop de beurzen dit jaar het hoogste stonden.
Vandaar dat ik hoopte dat er een beter instapmoment kwam, en daar heb ik eind vorige week al van gebruik gemaakt door nog een deel bij te kopen.
Een eerste deel heb ik eind januari gestort.
Diezelfde periode (heeft bijna 2 maanden in beslag genomen) is mijn pensioensparen bij een andere bank overgezet naar mijn huidige bank (ik wou bij die eerste met alles weg). Alleen was dat het moment waarop de beurzen dit jaar het hoogste stonden.
Vandaar dat ik hoopte dat er een beter instapmoment kwam, en daar heb ik eind vorige week al van gebruik gemaakt door nog een deel bij te kopen.
Awel, mijn pricos is zo goed als 10% gedaald, net zoals alle andere pensioenspaarfondsen.. Dat terwijl de 50/50 benchmark maar 5% daalde ten opzichte van de top, sorry maar ik vind dat ongehoord
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er lijkt dus weinig verschil tussen de verschillende pensioenspaarfondsen.
Deze aktieve fondsen hebben in principe de vrijheid om hun % aandelen te variëren van weinig tot een max van 70%, en zouden dus kunnen anticiperen op de markt. Dat is toch waarvoor we de fondsbeheerders betalen.
Maar, zelfs in vergelijking met de 75/25 benchmark hebben de fondsen niet echt beter gedaan.
Als er iemand nog de illusie heeft dat mixfondsen gaan beschermen tegen dalingen, dan hoop ik dat hij de evoluties tijdens de lichte correcties van dit jaar goed bestudeerd.
Het enige financieel voordeel van pensioensparen is de belastingvermindering.
Deze aktieve fondsen hebben in principe de vrijheid om hun % aandelen te variëren van weinig tot een max van 70%, en zouden dus kunnen anticiperen op de markt. Dat is toch waarvoor we de fondsbeheerders betalen.
Maar, zelfs in vergelijking met de 75/25 benchmark hebben de fondsen niet echt beter gedaan.
Als er iemand nog de illusie heeft dat mixfondsen gaan beschermen tegen dalingen, dan hoop ik dat hij de evoluties tijdens de lichte correcties van dit jaar goed bestudeerd.
Het enige financieel voordeel van pensioensparen is de belastingvermindering.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Je hebt ook nog VDK pension fund. Zie ik niet in de Grafiek (die heeft mijn vriendin). maar die is er even erg aan toe :-)
heb onlangs bijgekocht; gewacht op dat dipje dat er is gekomen. Misschien te vroeg maar al wat je heb kunnen ze niet afnemen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Pensioenspaarder is dit jaar al vijf procent kwijt, maar dat is geen ramp (op lange termijn)
Vandaag om 12:31 door Dries De Smet| Bron:DE STANDAARD
De dalende beurzen treffen ook de pensioenspaarder. Defensieve fondsen verloren sinds 1 januari gemiddeld 3,9 procent, dynamische 5,9 procent. Maar op lange termijn blijft de winst groot.
Vandaag om 12:31 door Dries De Smet| Bron:DE STANDAARD
De dalende beurzen treffen ook de pensioenspaarder. Defensieve fondsen verloren sinds 1 januari gemiddeld 3,9 procent, dynamische 5,9 procent. Maar op lange termijn blijft de winst groot.
Alle pensioenspaarfondsen reageren exact hetzelfde. Je zou bijna denken dat alle banken dezelfde versie aanbieden maar dat ze in een paar details wijzigingen kunnen aanbrengen.
inderdaad, alle pensioenspaarfondsen zijn gelijkaardig omdat ze binnen een strikt fiscaal-wettelijk kader opereren.
We weten (*) dat het resultaat van een portefeuille eerst en vooral door de evoluties van de markt bepaald worden, dat daarna de keuze van de asset klasses belangrijk zijn en dat slechts op het volgende niveau, met veel kleinere inpact, de keuze van de aandelen en de timing belangrijk is.
Dus, omdat de portefeuilles van de pensioenspaarfondsen gelijkaardig zijn zullen ze voor een groot deel dezelfde resultaten behalen.
(*) zie ibbotson onderzoek
We weten (*) dat het resultaat van een portefeuille eerst en vooral door de evoluties van de markt bepaald worden, dat daarna de keuze van de asset klasses belangrijk zijn en dat slechts op het volgende niveau, met veel kleinere inpact, de keuze van de aandelen en de timing belangrijk is.
Dus, omdat de portefeuilles van de pensioenspaarfondsen gelijkaardig zijn zullen ze voor een groot deel dezelfde resultaten behalen.
(*) zie ibbotson onderzoek
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Cydox schreef: ↑2 oktober 2018, 20:18 Ik was begonnen met een pensioenspaarfonds op m'n 18de. "Doe dat maar, dat zul je later nodig hebben".
Gaan vragen in het bankkantoor om dit te doen. Ik had toen geen benul van wat het was, had keuze tussen een verzekering en een fonds, en op aanraden van beide dames achter het bureau een fonds genomen. Ik wist zelfs niet dat dit gekoppeld was aan de beurs toen, het leek me gewoon een staat/bank gesteunde gesloten spaarrekening.
Men had me wel een uitleg gegeven dat het vroeg starten interessant was, vanwege compound interest. met tabellen van waar het zou kunnen eindigen. en het verschil met bvb nog 10 jaar te wachten, dat X minder erin gestopt betekende dat een veelvoud van X zou verschilmaken op het einde van de rit.
Pas recent, veel later dus, heb ik een interesse genomen in de beurs. Ondertussen heeft het al die tijd toch al wat opgebracht. Geen vermogende ouders, en ook niet kunnen leren op schoolbanken omtrent belangrijke zaken in het leven, ipv bvb zedenleer/godsdienst
Ik wou dat we meer vrijheid hadden in onze pensioenplan pijler 3, zoals men dat wel heeft in de VS/Canada. Ik doe het trouwens nu niet meer verder, maar ik haal het bedrag ook niet af.
Wat doe je dan nu met doe 960 euro die je normaal in je pensioenfonds zou steken?
Ik lees hier heel vaak dat mensen negatief doen over het pensioensparen en het niet doen omdat ze zelf betere investeringen hebben, maar ik vraag mij dan af: wat?
In welke zaken steken jullie dan geld? En hebben jullie dan allemaal een glazen bol (zo lijkt het wel als ik sommigen hier lees, sommigen hebben precies alleen maar winst).
Verder: veel mensen zijn gewoon niet zo fel bezig met "de beurs" en dan is een pensioenspaarfonds waar je jaarlijks een bedrag in steekt toch een goede manier om iets op te bouwen?
Ik lees trouwens bijna nergens in de berekeningen hier het belastingsvoordeel. Dit moet je ook mee berekenen in je "winst" eigenlijk. Dus niet enkel het belegde geld + de interest, maar ook het belastingsvoordeel zelf , die som is eigenlijk ook extra geld dat je dan eventueel ergens anders kan voor gebruiken qua investering (tenzij je het natuurlijk gewoon "opdoet", tja, dan heb je er niks aan voor je pensioen).
Tov mijn eigen beleggingsportefeuille is het pensioensparen maar een relatief kleine spaarpot maar het klopt wel dat ze underperformen met momenteel 5,4% CAGR. Maar doordat ze weer een eindje boven de 4,75 presteren ligt het huidig fictief belast vermogen weer een stuk lager dan het werkelijke opgebouwde kapitaal, dus het fiscaal voordeel is weer in het overwicht.
Ik ga ook niet perse het fiscaal maximum storten maar ik pas een Dollar Value Averaging formule toe om te bepalen of en hoeveel ik bijstort. Bij dit product vind ik dit soort principe goed toepasbaar omdat er geen instapkost is en je dus perfect €50 kan bijstorten. Al heb ik de formules wel aangepast om de stortingen zoveel mogelijk in de eerste helf van het jaar te doen plaatsvinden gezien de specifieke spelregels hier.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash