Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
dus zelfs Minister van Overtveldt zal het antwoord nog niet weten
hèhè, misschien gaat er in Dubai nu een rood lampje branden ?geo schreef: ↑22 oktober 2018, 15:07 De vraag van fredo2015 was niet hoe effectentaks vermijden, wel hoe je teveel betaalde taks kan terugvorderen.
Dit heb ik gevonden:Hield de bank te veel taks in (bv. door de toepassing van de
proportionaliteitsregel), dan kan u dat teveel terugvorderen
volgens een nog te bepalen specifieke recuperatieprocedure.
Wat ik mij afvraag: hoe gaat de fiscus dit controleren? Zij weten toch niet hoeveel je op een effectenrekening hebt staan?
Neen (behalve de rekeningen in het "meeste" buitenland: die rekeningen kennen ze en ook hoeveel erop staat) maar ze kennen al jouw bankrekeningen en effectenrekeningen in Belgie. Ze kunnen dus vragen om even langs te gaan met de overzichten die je van alle banken hebt gekregen.
Heeft er al iemand het overzicht van de effectentaks van Keytrade gekregen ?
Bij Binck werd het begin deze week aflevered als beschikbaar rapport
Woensdag overzicht gekregen van Keytrade. Maar geen email. Wel bericht bij de berichten die je ziet als je ingelogd bent; bericht zegt dat het beschikbaar is. Via preferences en rekening uittreksels.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zouden die overzichten van de effectenrekening niet rechtstreeks naar de fiscus worden gestuurd? Het wordt wel gedaan met pensioensparen.
Nee, net zomin als de fiscus een overzicht krijgt van je spaarrekeningen.
Laatst gewijzigd door Yaris op 2 november 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, maar het zal ongetwijfeld ooit wel komen. Een stap in de richting van een volledig vermogenskadaster. Dan nog de levensverzekeringen en wij zijn er ongeveer.Bahamontes schreef: ↑2 november 2018, 11:43 Zouden die overzichten van de effectenrekening niet rechtstreeks naar de fiscus worden gestuurd? Het wordt wel gedaan met pensioensparen.
**edit** en inderdaad ook nog de spaarrekeningen zoals Yaris zegt (waar nu zowat 260 miljard op staat).
De fiscus krijgt een overzicht van pensioensparen om te kunnen verifiëren of je recht hebt op aftrek.
Het zal waarschijnlijk het omgekeerde zijn.
Indien jij wil bewijzen dat je de betaalde effectentaks terug wil krijgen zal je moeten bewijzen dat je als koppel inderdaad geen effektentaks moet betalen. De "beste" manier lijkt mij dat jij naar de fiscus bewijs levert dat je onder de 1MEuro zat op de drie meetmomenten.
Ditjaar nog de rekeing op beide namen zetten zal het probleem voor volgend jaar misschien vermijden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt ! 'k Heb het gevonden.
Ze hadden toch wel beter een mailtje gestuurd...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zie niet in wat hier onbegrijpelijk aan is? Is toch gewoon correct Nederlands?