Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Het is normaal dat de mixer daalt als alle aandelenbeurzen dalen.
Het is wel zo dat velen dachten, en op dit forum verklaren, dat de aktieve fondsen zouden "beschermen" tegen daling.
Dat de fondsbeheerders "op tijd maatregelen zullen treffen" om de daling te vermijden.
In theorie kan dat, in de praktijk gebeurt dat gemiddeld niet.
Sommige fondsen zullen wel de juiste actieve beslissingen genomen hebben, ander juist de tegenovergestelde. Als een categorie zullen ze "gemiddeld" zijn, en dus de daling van de aandelenmarkt ondergaan.
In de M* categorie van Mixfondsen EUR Neutraal varieert het rendement op 1 maand van -9,XX% tot +2,XX%
Omdat de Mixer een reeks van 14 fondsen bevat, met in totaal 46% aandelen (info 1/10/18), is het te verwachten dat de Mixer ergens in het midden zal zitten;
De Mixer staat nu op -4% tov een maand geleden (opm: sommige fondsen hebben daling van vrijdag nog niet verrekent)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Echt geen vrijwilliggers om de MK mixer voor kleine beleggers op te volgen die dan kan worden vergeleken met een strategie met indexportefeuille?B7H4long schreef: ↑27 oktober 2018, 11:53 Vrijwilligers gevraagd
Blijkbaar is de MK mixer ideaal voor een beginnende beleger. (initieel 2500 Euro, maandelijks 100 Euro)
Persoonlijk geloof ik dat zelfs voor deze situatie een portefeuille gebaseerd op de Bogleheads principes geen slechte figuur zou maken.
We zullen het enkel weten als we een simulatie maken en ervoor zorgen dat alle elementen (kosten, taksen) meegenomen worden.
+ Zelf wil ik wel de Boglehead versie (virtueel, in M*) bijhouden en maandelijks publiceren. Ik zal de strategie op voorhand beschrijven.
+ Wie wil de MK Mixer portefeuille maandelijks opvolgen?
+ Zijn er eventueel ook liefhebbers om GiGo toe te passen?
+ Misschien zijn er nog anderen die nog een andere strategie willen simuleren
We zouden kunnen afspreken om op 31/12 te beginnen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De vraag is: welke mixer? Ik bedoel nu CP eruit is.
En dan: hoeveel zijn er nog die in de mixer geloven?
Ze zeggen zelf: de mixer is iets dat je koopt en er nooit meer naar moet kijken. En nog geen 5 jaar later (de termijn die ze zelf zien als minimum om een portefeuille te kunnen beoordelen) veranderen ze zelf al de portefeuille.
En daarmee zal het niet stoppen. Er zijn nog fondsen die eruit gaan vliegen.
En dan: hoeveel zijn er nog die in de mixer geloven?
Ze zeggen zelf: de mixer is iets dat je koopt en er nooit meer naar moet kijken. En nog geen 5 jaar later (de termijn die ze zelf zien als minimum om een portefeuille te kunnen beoordelen) veranderen ze zelf al de portefeuille.
En daarmee zal het niet stoppen. Er zijn nog fondsen die eruit gaan vliegen.
Wel, inderdaad, op de site is het wel verwarrend: komt er NN DP bij? gaat CP eruit? helemaal of maar een deel?
Een van de volgende dagen zal MK de stand van hun Mixer publiceren en zullen we weten welke fondsen daal zijn van Mixer 2.0 anaf 1 November.
Misschien doet MK wel wat de financiel industrie dikwijls doet en verdwijnt de Mixer 1.0 volledig (zoals ze eerder deden met hun kernselectie) of anders passen ze hun mixer misschien retroactief aan; indien u op 1/1/2014 in Mixer 2.0 met het NN Patrimoine fonds had belegd dan had u nu....
NN Patrimoine Defensive heeft een lager deel aandelen dan Carmignac Patrimoine en is dus defensiever.
We zullen even moeten kijken of de samenstelling van de MK Mixer 2.0 zodanig veranderd dat de benchmarkindex aangepast moet worden.
Jullie hebben het altijd maar over de Mixer. Maar MeDirect biedt ook nog andere modelportefeuilles aan, o.a. een die ze zelf samengesteld hebben met de hulp van Morningstar. Die al eens bekeken ?
Als je het niveau Medium-laag neemt (neutraal geeft hij standaard) dan zou het vergelijkbaar moeten zijn met de mixer.
Als je het niveau Medium-laag neemt (neutraal geeft hij standaard) dan zou het vergelijkbaar moeten zijn met de mixer.
Ik ben voorstander van zelf een "mix" te maken. Dan ben je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor het eindresultaat..
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Zonder de MD portefeuilles in detail te bekijken heb ik begrepen dat deze fondsportefeuilles zijn opgebouwd uit aktieve fondsen.
Ze zullen dus aan hetzelfde structurele nadeel lijden als alle andere portefeuilles opgebouwd uit aktieve fondsen.
Vooor aktieve fondsen betaal je jaarlijks een kost voor die verdeeld word tussen de fondsbeheerders en MeDirect.
MeDirect krijgt voor elk fonds meer dan >0,50%. Daar krijg jij als belegger niets voor terug!
Van aktieve fondsen is het geweten dat ze gemiddeld niet beter doen hun overeenkomstige indexfondsen.
Als vuistregel kan je nemen dat op 1 jaar tijd iets minder dan 1/2 van de aktieve fondsen beter doet dan zijn index.
Op meerder jaren gaat dit getal zeer snel naar beneden. Er zijn bijna geen categorien waar na 5 jaar meer dan 10% van de aktieve fondsen beter doen dan hun index.
Je moet dus als belegger al heel veel geluk hebben om voor je portefeuille die fondsen te kiezen die de volgende periode beter zal doen dan zijn index.
Ze zullen dus aan hetzelfde structurele nadeel lijden als alle andere portefeuilles opgebouwd uit aktieve fondsen.
Vooor aktieve fondsen betaal je jaarlijks een kost voor die verdeeld word tussen de fondsbeheerders en MeDirect.
MeDirect krijgt voor elk fonds meer dan >0,50%. Daar krijg jij als belegger niets voor terug!
Van aktieve fondsen is het geweten dat ze gemiddeld niet beter doen hun overeenkomstige indexfondsen.
Als vuistregel kan je nemen dat op 1 jaar tijd iets minder dan 1/2 van de aktieve fondsen beter doet dan zijn index.
Op meerder jaren gaat dit getal zeer snel naar beneden. Er zijn bijna geen categorien waar na 5 jaar meer dan 10% van de aktieve fondsen beter doen dan hun index.
Je moet dus als belegger al heel veel geluk hebben om voor je portefeuille die fondsen te kiezen die de volgende periode beter zal doen dan zijn index.
Als je een modelportefeuille (mixer of iets anders) kiest, dan ben je ook verantwoordelijk want jij maakt de keuze voor die of een andere. En welke keuze je maakt, er zal altijd iets beter zijn (achteraf gezien dan). Dus daarmee leren omgaan, is al iets. Tevreden zijn met "voldoende". En verder niet zomaar advies aanvaarden van een financieel tussenpersoon die geld verdient aan wat hij/zij verkoopt of die objectieven meekrijgt: deze maand fondsen, volgende maand tak23.
Voor we de portefeuille van de Mixer aanpassen hier nog even de sleutelinformatie van de MK mixer portefeuille.
( Er lijkt niet zo veel vernadering sinds Januari)
Vandaag is de waarde van de portefeuille 15.946,53 Euro voor de 14000 Euro die hier sinds 1/1/2014 in geinvesteerd is.
Sommige fondsen hebben op die periode een mooie winst gemaakt, andere minder:
Nordea 1 - Stable Return BP EUR -1,48
Ethna-AKTIV T 2,25
Carmignac Patrimoine A EUR Acc 3,80
DWS Invest Multi Opportunities EUR LC 4,62
Rouvier Patrimoine C 6,01
DNCA Invest Evolutif B EUR 8,17
Invesco Balanced-Risk Allc A EUR Acc 10,40
DNCA Invest Eurose A EUR 10,96
M&G Optimal Income Euro A-H Acc 11,63
DWS Concept Kaldemorgen EUR LC 14,96
Franklin Glbl Fdmtl Strats A(acc)EUR 18,62
BGF Global Allocation A2 32,59
FvS Multiple Opportunities II RT 10,17 34,60
First Eagle Amundi International AE-C 36,63
Ter vergelijking: een zuiver obligatieindexfonds zoals IEAG is op die periode iets meer dan 9% omhoog gegaan.
Volgens Morningstar heeft de portefeuille de volgende karakterisitieken
(tussen haakjes de waarden van de M* categorie MixFondsen EUR Neutraal - WereldWijd)
Asset Mix:
Aandelen 45,89% (Categorie: 41,185)
Obligaties 37,95 (39,57)
Kas/ geldmarkt 11,81 (7,44)
Overig 4,36 (11,81)
Regionale verdeleng
Groot Europa 42,84 (37,10) : Verenigd Koninkrijk 6,37 (6,33), West Europa - Euro 29,58 (24,14)
Amerika 39,26 (47,80): Verenigde Staten 35,43 (45,89)
Groot Azië 12,95 (13,47): Japan 5,26 (5,14), Emerging 4 Tijgers 3,49 (3,47), Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 4,00 (4,24)
aandelensectoren - volledig vergelijkbaar
Sector vastrentend
Overheden 28,47 (47,87)
Ondernemingen 40,10 (34,87)
Gesecuriseerd 5,98 (6,58)
Cash & Equivalenten 23,19 (14,57)
Derivaten 0,15 -5,23
Statistieken vastrentend
Looptijd (jaren) 4,28 (4,97)
Tijdsduur (jaren) 1,29 (3,14)
Gem Krediet Kwaliteit BBB (N/A)
Stijl aandelen - > MK mixer ziet iets meer waarde *LargeCapValue) uit.
30,72 (28,15) | 27,97 (25,86) | 19,81 (26,18)
04,61 (04,99) | 04,35 (05,12) | 02,88 (04,32)
01,60 (00,66) | 00,52 (00,57) | 00,51 (00,51)
Not Classified 7,03 (3,60)
( Er lijkt niet zo veel vernadering sinds Januari)
Vandaag is de waarde van de portefeuille 15.946,53 Euro voor de 14000 Euro die hier sinds 1/1/2014 in geinvesteerd is.
Sommige fondsen hebben op die periode een mooie winst gemaakt, andere minder:
Nordea 1 - Stable Return BP EUR -1,48
Ethna-AKTIV T 2,25
Carmignac Patrimoine A EUR Acc 3,80
DWS Invest Multi Opportunities EUR LC 4,62
Rouvier Patrimoine C 6,01
DNCA Invest Evolutif B EUR 8,17
Invesco Balanced-Risk Allc A EUR Acc 10,40
DNCA Invest Eurose A EUR 10,96
M&G Optimal Income Euro A-H Acc 11,63
DWS Concept Kaldemorgen EUR LC 14,96
Franklin Glbl Fdmtl Strats A(acc)EUR 18,62
BGF Global Allocation A2 32,59
FvS Multiple Opportunities II RT 10,17 34,60
First Eagle Amundi International AE-C 36,63
Ter vergelijking: een zuiver obligatieindexfonds zoals IEAG is op die periode iets meer dan 9% omhoog gegaan.
(tussen haakjes de waarden van de M* categorie MixFondsen EUR Neutraal - WereldWijd)
Asset Mix:
Aandelen 45,89% (Categorie: 41,185)
Obligaties 37,95 (39,57)
Kas/ geldmarkt 11,81 (7,44)
Overig 4,36 (11,81)
Regionale verdeleng
Groot Europa 42,84 (37,10) : Verenigd Koninkrijk 6,37 (6,33), West Europa - Euro 29,58 (24,14)
Amerika 39,26 (47,80): Verenigde Staten 35,43 (45,89)
Groot Azië 12,95 (13,47): Japan 5,26 (5,14), Emerging 4 Tijgers 3,49 (3,47), Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 4,00 (4,24)
Sector vastrentend
Overheden 28,47 (47,87)
Ondernemingen 40,10 (34,87)
Gesecuriseerd 5,98 (6,58)
Cash & Equivalenten 23,19 (14,57)
Derivaten 0,15 -5,23
Statistieken vastrentend
Looptijd (jaren) 4,28 (4,97)
Tijdsduur (jaren) 1,29 (3,14)
Gem Krediet Kwaliteit BBB (N/A)
Stijl aandelen - > MK mixer ziet iets meer waarde *LargeCapValue) uit.
30,72 (28,15) | 27,97 (25,86) | 19,81 (26,18)
04,61 (04,99) | 04,35 (05,12) | 02,88 (04,32)
01,60 (00,66) | 00,52 (00,57) | 00,51 (00,51)
Not Classified 7,03 (3,60)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 2 november 2018, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De indexportefeuille equivalent met de MK mixer.
De MK Mixer behoort volgens de M* methodologie in de MIxfondsen EUR Neutraal - Wereldwijd.
De index van deze categorie is volgens M* 50%Barclays EurAgg TR&50%FTSE Wld TR
- Barclays EurAgg TR is de index die gevolgd word door het IEAG (iShares core Euro Aggregate bonds) fonds.
- FTSE Wld TR is een index van wereldwijde Large Cap aandelen - het Vanguard FTSE all-world fonds volgt deze index, maar omdat dit een ditribuerend fonds is lijkt IWDA (ishares core MSCI world) een betere keuze is voor de Belgische belegger.
Dus een vergelijking tussen de mixer en de 50/50 portefeuille van IWDA en IEAG is realistisch.
Vandaag is de waarde van de portefeuille 18.462,47 Euro voor dezelfde 14000 Euro stortingen sinds 1/1/2014 in geinvesteerd is.
Het zuiver obligatieindexfonds IEAG is op die periode iets meer dan 9% omhoog gegaan.
Het zuiver aandelefonds IWDA heeft een winst van 62%
De portefeuille won 31% (tov de 13,87% van de Mixer
Asset Mix: - > aandelen, zelfs na de correctie van October, blijven hoger dan de startverdeling
Aandelen 52,39% (Categorie: 41,185)
Obligaties 47,16 (39,57)
Regionale verdeling - > Mixer koos voor minder US, meer Europa en meer EM
Groot Europa 21,56 (37,10) : Verenigd Koninkrijk 6,03 (6,33), West Europa - Euro 10,38 (24,14)
Amerika 65,72 (47,80): Verenigde Staten 62,28 (45,89)
Groot Azië 12,72 (13,47): Japan 8,41 (5,14), Emerging 4 Tijgers 1,75 (3,47), Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 0,17 (4,24)
Sector vastrentend - > Mixer koos meer bedrijfsobligaties, mer cash en meer derivaten; de index zit meer in overheden
Overheden 19,61 (47,87)
Ondernemingen 19,61 (34,87)
Gesecuriseerd 7,80 (6,58)
Cash & Equivalenten 0,84 (14,57)
Derivaten 0,15 (-5,23)
Statistieken vastrentend - > De mixer koos voor kortere obligaties van een iets lagere kwaliteit
Looptijd (jaren) 7,98 (4,97)
Tijdsduur (jaren) 6,74 (3,14)
Gem Krediet Kwaliteit A (N/A)
Stijl aandelen - > De indexportefeuille heeft niet de kleine value tilt die de mixer wel heeft.
28,67 (28,15) | 28,98 (25,86) | 29,57 (26,18)
04,55 (04,99) | 04,48 (05,12) | 03,30 (04,32)
00,01 (00,66) | 00,00 (00,57) | 00,05 (00,51)
Not Classified 0,40 (3,60)
De MK Mixer behoort volgens de M* methodologie in de MIxfondsen EUR Neutraal - Wereldwijd.
De index van deze categorie is volgens M* 50%Barclays EurAgg TR&50%FTSE Wld TR
- Barclays EurAgg TR is de index die gevolgd word door het IEAG (iShares core Euro Aggregate bonds) fonds.
- FTSE Wld TR is een index van wereldwijde Large Cap aandelen - het Vanguard FTSE all-world fonds volgt deze index, maar omdat dit een ditribuerend fonds is lijkt IWDA (ishares core MSCI world) een betere keuze is voor de Belgische belegger.
Dus een vergelijking tussen de mixer en de 50/50 portefeuille van IWDA en IEAG is realistisch.
Vandaag is de waarde van de portefeuille 18.462,47 Euro voor dezelfde 14000 Euro stortingen sinds 1/1/2014 in geinvesteerd is.
Het zuiver obligatieindexfonds IEAG is op die periode iets meer dan 9% omhoog gegaan.
Het zuiver aandelefonds IWDA heeft een winst van 62%
De portefeuille won 31% (tov de 13,87% van de Mixer
Asset Mix: - > aandelen, zelfs na de correctie van October, blijven hoger dan de startverdeling
Aandelen 52,39% (Categorie: 41,185)
Obligaties 47,16 (39,57)
Regionale verdeling - > Mixer koos voor minder US, meer Europa en meer EM
Groot Europa 21,56 (37,10) : Verenigd Koninkrijk 6,03 (6,33), West Europa - Euro 10,38 (24,14)
Amerika 65,72 (47,80): Verenigde Staten 62,28 (45,89)
Groot Azië 12,72 (13,47): Japan 8,41 (5,14), Emerging 4 Tijgers 1,75 (3,47), Emerging Azië - Ex 4 Tijgers 0,17 (4,24)
Sector vastrentend - > Mixer koos meer bedrijfsobligaties, mer cash en meer derivaten; de index zit meer in overheden
Overheden 19,61 (47,87)
Ondernemingen 19,61 (34,87)
Gesecuriseerd 7,80 (6,58)
Cash & Equivalenten 0,84 (14,57)
Derivaten 0,15 (-5,23)
Statistieken vastrentend - > De mixer koos voor kortere obligaties van een iets lagere kwaliteit
Looptijd (jaren) 7,98 (4,97)
Tijdsduur (jaren) 6,74 (3,14)
Gem Krediet Kwaliteit A (N/A)
Stijl aandelen - > De indexportefeuille heeft niet de kleine value tilt die de mixer wel heeft.
28,67 (28,15) | 28,98 (25,86) | 29,57 (26,18)
04,55 (04,99) | 04,48 (05,12) | 03,30 (04,32)
00,01 (00,66) | 00,00 (00,57) | 00,05 (00,51)
Not Classified 0,40 (3,60)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 2 november 2018, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.
De mijnkapitaal mixer heeft veel meer problemen dan alleen maar carmignac eruit te smijten.
Al die defensieve fondsen die ze in port hebben staan YTD behoorlijk negatief door de hoeveel bonds die ze in port hebben. Indien je de verslagen van die fondsen zou lezen zal je zelf zien dat ze (tussen de lijnen) dat ook gewoon toegeven.
Dat mijnkapitaal ernu iets als NN Defensive bijneemt toont aan dat ze het echt niet snappen. NN gaf onlangs een overzicht van hun fondsen en wat te verwachten en gaven gewoon toe dat bonds in port een groot probleem vormen op het toekomstig rendement.
Als mijnkapitaal zich nog nuttig wil maken zouden ze best beginnen met eens wat kritischere vragen te stellen over de strategie van al die fondsbeheerders waar ze regelmatig eens op de koffie gaan.
Al die defensieve fondsen die ze in port hebben staan YTD behoorlijk negatief door de hoeveel bonds die ze in port hebben. Indien je de verslagen van die fondsen zou lezen zal je zelf zien dat ze (tussen de lijnen) dat ook gewoon toegeven.
Dat mijnkapitaal ernu iets als NN Defensive bijneemt toont aan dat ze het echt niet snappen. NN gaf onlangs een overzicht van hun fondsen en wat te verwachten en gaven gewoon toe dat bonds in port een groot probleem vormen op het toekomstig rendement.
Als mijnkapitaal zich nog nuttig wil maken zouden ze best beginnen met eens wat kritischere vragen te stellen over de strategie van al die fondsbeheerders waar ze regelmatig eens op de koffie gaan.
Quality growth investor
Obligaties kunnen een heel groot nut hebben in een evenwichtige portefeuille.
Zij hebben een volledig andere rendement/risico profiel dan aandelen.
Europese kwaliteitsobligaties hebben de voorbije maand een (heel kleine) wat gemaakt.
Bij het opbouwen van je portefeuille is het belangrijk om deze af te stellen op het risicoprofiel van de belegger; aangepast aan hoeveelheid risico die de belegger 1) nodig heeft, 2) kan nemen en 3) wil nemen. Er moet er een goede verdeling tussen beleggingen voor de groei (aandelen,...) en beleggingen die gekozen worden voor stabiliteit (obligaties, cash,... )
Zij hebben een volledig andere rendement/risico profiel dan aandelen.
Europese kwaliteitsobligaties hebben de voorbije maand een (heel kleine) wat gemaakt.
Bij het opbouwen van je portefeuille is het belangrijk om deze af te stellen op het risicoprofiel van de belegger; aangepast aan hoeveelheid risico die de belegger 1) nodig heeft, 2) kan nemen en 3) wil nemen. Er moet er een goede verdeling tussen beleggingen voor de groei (aandelen,...) en beleggingen die gekozen worden voor stabiliteit (obligaties, cash,... )
Op de koffie gaan, is inderdaad iets waar ze graag mee uitpakken. Maar herinner je die reactie van een persverantwoordelijke van Carmignac. Van een zogenaamd interview van Al Fonds met een bepaalde persoon van Carmignac in Brussel: die persoon was niet eens in Brussel geweest die dag. En het grootste deel van het "interview" was de "verwerking" van een persbericht van Carmignac.sortino schreef: ↑2 november 2018, 20:29 De mijnkapitaal mixer heeft veel meer problemen dan alleen maar carmignac eruit te smijten.
Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Het is mij ook al opgevallen dat ze soms een artikel anders gaan verwoorden en dan verschijnt er een artikel op MK waaruit je letterlijk afleest dat ze iemand gesproken hebben van het fondshuis.
De kuisvrouw?
En die bewoordingen soms ook ‘de redactie’. Het zijn 3 liefhebbers die vanuit de living op hun laptop een artikel typen terwijl ze een koffietje zitten op te slurpen...
De kuisvrouw?
En die bewoordingen soms ook ‘de redactie’. Het zijn 3 liefhebbers die vanuit de living op hun laptop een artikel typen terwijl ze een koffietje zitten op te slurpen...