De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dag B7H4Long en andere spaargidsers,
Mijn eerste post op dit forum en als aanhanger van de bogleheads-principes leek me dit een geschikte plaats om mijn vraag te stellen.
Ik volg een klassieke bogleheads-portefeuille (IWDA-EIMI-WSML), maar hou daarbij graag de mogelijkheid open om eigen accenten te leggen. Momenteel wil ik graag een underweight toekennen aan de VS (voornamelijk vanwege Shiller-CAPE noteringen).
Tot voor kort gebruikte ik Vanguard All-World ex-US om het gewicht van de VS in mijn portefeuille te verkleinen, maar na het lezen van dit forum heb ik ingezienn dat de dividendbelasting veel rendement afsnoept.
Kennen jullie Europees genoteerde en accumulerende ETF's die de wereld ex-us afdekken? Zelf kan ik er alvast geen vinden.
Is het een goed alternatief om afzonderlijke ETF's voor Europa en Japan toe te voegen aan mijn portefeuille om deze doelstelling te bereiken?
Mijn eerste post op dit forum en als aanhanger van de bogleheads-principes leek me dit een geschikte plaats om mijn vraag te stellen.
Ik volg een klassieke bogleheads-portefeuille (IWDA-EIMI-WSML), maar hou daarbij graag de mogelijkheid open om eigen accenten te leggen. Momenteel wil ik graag een underweight toekennen aan de VS (voornamelijk vanwege Shiller-CAPE noteringen).
Tot voor kort gebruikte ik Vanguard All-World ex-US om het gewicht van de VS in mijn portefeuille te verkleinen, maar na het lezen van dit forum heb ik ingezienn dat de dividendbelasting veel rendement afsnoept.
Kennen jullie Europees genoteerde en accumulerende ETF's die de wereld ex-us afdekken? Zelf kan ik er alvast geen vinden.
Is het een goed alternatief om afzonderlijke ETF's voor Europa en Japan toe te voegen aan mijn portefeuille om deze doelstelling te bereiken?
Ik ken enkel de Vanguard VEU die dit doet, ironisch genoeg toch in dollar genoteerd.jvdc schreef: ↑8 november 2018, 14:19 Dag B7H4Long en andere spaargidsers,
http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P000083TS
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat is degene die ik momenteel in portefeuille heb. Helaas dividenduitkerend.
Voor mij een raadsel waarom er zo weinig alternatieven zijn (VEU beantwoordt niet aan de wens van vraagsteller want is blijkbaar niet accumulerend). Het is net alsof men iedereen naar Blackrock (IWDA) dringt.
Persoonlijk volg ik jou onderwegeing van de US niet, Ik geef de voorkeur aan een wegen van de landen volgens de consensus van de markt.jvdc schreef: ↑8 november 2018, 14:19 Tot voor kort gebruikte ik Vanguard All-World ex-US om het gewicht van de VS in mijn portefeuille te verkleinen, maar na het lezen van dit forum heb ik ingezienn dat de dividendbelasting veel rendement afsnoept.
Ieder zijn eigen strategie. sommige onderwegen de US, ander overwegen de US.
Ik veronderstel dat je Vanguard All-World ex-US fonds ook een US fonds is. Ik twijfel eraan of je jouw positie nog zal kunnen verhogen. US gedomicilieerde fondsen zijn meestal voor EUropeanen niet meer te kopen sinds Januari
Als je alle landen buiten de US wil overwegen zal je inderdaad een reeks van fondsen moeten kopen; een Europees fonds, een APAC fonds en een Japan fonds. Ook zou je EM verder moeten overwegen. ((Je zou ook een inverse fonds op de US kunnen kopen maar dat raad ik niet aan, inverse fondsen hebben heel specifieke eigenschappen. ))
Ik veronderstel dat een ex-US UCITS ETF accumulerend fonds gecreerd zal worden zodra er voldoende interesse voor zou zijn. Vandaag lijkt er "enkel" interesse vanuit de US.
Doe je aan pensioensparen? Hoeveel US heeft dat fonds? wat geeft dat voor je portfeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7H4long schreef: ↑8 november 2018, 15:45Persoonlijk volg ik jou onderwegeing van de US niet, Ik geef de voorkeur aan een wegen van de landen volgens de consensus van de markt.jvdc schreef: ↑8 november 2018, 14:19 Tot voor kort gebruikte ik Vanguard All-World ex-US om het gewicht van de VS in mijn portefeuille te verkleinen, maar na het lezen van dit forum heb ik ingezienn dat de dividendbelasting veel rendement afsnoept.
Is het een goed alternatief om afzonderlijke ETF's voor Europa en Japan toe te voegen aan mijn portefeuille om deze doelstelling te bereiken?Ieder zijn eigen strategie. sommige onderwegen de US, ander overwegen de US.Ik begrijp je redenering maar ik zie mijn eigen afwijkingen op die consensus eerder als een leuk extraatje om de markt te proberen te verslaan. Uiteraard kan die strategie ook tegen me keren, hetgeen tot dusver het geval was maar dat hoort er dan natuurlijk bij. Voorlopig blijf ik in mijn strategie geloven.
Ik veronderstel dat je Vanguard All-World ex-US fonds ook een US fonds is. Ik twijfel eraan of je jouw positie nog zal kunnen verhogen. US gedomicilieerde fondsen zijn meestal voor EUropeanen niet meer te kopen sinds JanuariAls je alle landen buiten de US wil overwegen zal je inderdaad een reeks van fondsen moeten kopen; een Europees fonds, een APAC fonds en een Japan fonds. Ook zou je EM verder moeten overwegen. Je zou ook een inverse fonds op de US kunnen kopen maar dat raad ik niet aan, inverse fondsen hebben heel specifieke eigenschappen.Klopt, maar omdat deze etf dividendbelastingen met zich meebrengt wilde ik er hoe dan ook van afstappen.
Om de context te scheppen: ik begon 4 jaar geleden met het opbouwen van een portefeuille maar kende toen oa. de bogleheads-principes nog niet. Ik kocht vooral Vanguard ETF's omdat ze lage kosten hadden maar hield geen rekening met fiscale aspecten. Na vier jaar buy and hold toegepast te hebben ben ik momenteel bezig mijn portefeuille fiscaal te optimaliseren. Ik verkocht bovendien een groot deel van mijn portefeuille omdat we een huis kochten. Een goed moment dus om te evalueren op welke manier ik terug wil heropbouwenIk veronderstel dat een ex-US UCITS ETF accumulerend fonds gecreerd zal worden zodra er voldoende interesse voor zou zijn. Vandaag lijkt er "enkel" interesse vanuit de US.Inverse fondsen ken ik niet, maar als ik het zo lees blijf ik er maar beter van wegDoe je aan pensioensparen? Hoeveel US heeft dat fonds? wat geeft dat voor je portfeuille.Misschien dan hier een goed begin om er een draagvlak voor te creëren. Ik kan het artikel 'CAPE Fear: Way CAPE Naysayers Are Wrong' alvast aanbevelen
Ja maar ik benader mijn eigen aandelenportefeuille er los van
Waarom wil je Japan overwegen? CAPE van Japan is niet veel lager dan die van de US.
zijn er bogleheaders die al overwogen hebben om hun target allocation (bvb 60% aandelen/40%obligaties) aan te passen in functie van de algemene waardering van de beurzen. Als aandelen hoog zijn gewaardeerd (volgens te bepalen metric) wordt portie aandelen gereduceerd en omgekeerd.
voorbeeld: zie "a-quantitative-method-for-asset-allocation" op de AAII website (geen link mogelijk) (maar er zijn verschillende artikels rond dit concept van valuation based asset allocation).
hoewel het denk ik bewezen is dat op heel lange termijn de aandelenmarkt het beste is, moet je toch psychologisch zeer sterk in je schoenen staan om bij zware daling niet te beginnen verkopen. Ik heb al de twee crashes (2000 & 2008) meegemaakt, en ja, dat is dus zeer moeilijk.
Intuitief lijkt een dalende allocatie aan aandelen in functie van hogere waardering een goed compromis tussen een wat lager rendement maar betere discipline om door te zetten.
voorbeeld: zie "a-quantitative-method-for-asset-allocation" op de AAII website (geen link mogelijk) (maar er zijn verschillende artikels rond dit concept van valuation based asset allocation).
hoewel het denk ik bewezen is dat op heel lange termijn de aandelenmarkt het beste is, moet je toch psychologisch zeer sterk in je schoenen staan om bij zware daling niet te beginnen verkopen. Ik heb al de twee crashes (2000 & 2008) meegemaakt, en ja, dat is dus zeer moeilijk.
Intuitief lijkt een dalende allocatie aan aandelen in functie van hogere waardering een goed compromis tussen een wat lager rendement maar betere discipline om door te zetten.
B7H4long schreef: ↑6 november 2018, 16:30Ik volg je in je argumenten.
Mischien moet ik mijn verklaring rond cash verduidelijken.
Cash als Belegging ( zie mijn post in de BH thread voor meer achtergrond)
De term "Cash" is overladen, en heeft verschillende definities afhankelijk van de bron.
Er is een heel scala van stabiele beleggingen tussen de cash en obligatie asset klassen.
A- Cash-cash : bankbiljetten, zichtrekening. Gewone spaarrekeningen horen hier ook thuis
B- Rendement spaarrekeningen : 0,5%-1,2%
C- Tak21, en zijn gebruik in pensioenspaarverzekering en lange termijnsparen
D- Termijnrekeningen
E- kortlopende obligaties en andere verplichtingen van minder dan <1jaar worden ook meestal (bvb M*) bij cash gerekent.
(Het Noodfonds reken ik niet in de beleggingsportefeuille omdat het doel en horizon duidelijk anders zijn. )
(Geld dat je spaart voor korte of medium termijn doelen is ook geen beleggen, het is sparen)
In mijn visie heb je als belegger geen nood aan "beleggingen" die van zichzelf niets opbrengen. Aandelen en obligaties genereren uit zichzelf rendement. Voor andere zoals commodities, goud, juwelen, autos, .... kan je enkel winst maken als je iemand vind die meer betaald dan dat je zelf betaalde. Munten in edelmetaal hoeven dus ook niet in een portefeuille.
In meer detail:
- Als je Tak 21 met hoge gegarandeerde rendement (denk 4,75%) hebt is dit een schitterende stabiele belegging, het lijkt dom om dit niet ten volle te gebruiken: termijn is dikwijls tot pensioen - voor vele de horizon van hun belegging. Het is goed om geld tot dan aan een gegarandeerd hoog rendement te beleggen.
- Tak21 met fiscaal voordeel - als men het fiscaal voordeel meetelt is het beleggen in pensioensparen en lange termijnsparen zeker een alternatief voor beleggers die de 50 gepaseerd zijn. bvb 10 jaar voor je pensioen heb je zo een extra gegarandeerd rendement van 3%.
- Tak21 zonder fiscaal voordeel: te bekijken als je de levensverzekerings komponent nodig hebt.
- (oude hoge intrest) Termijnrekeningen: beleggers die 10 jaar geleden niet geluisterd hebben naar "de rente gaat stijgen" en geld belegd hebben op 10-12-15 jaar hebben nu nog termijnrekeningen met >4% intrest - > hou ze bij tot het einde. Nergens krijg je nu dit % voor de overblijvende jaren.
Als ik nu naar Cash-Cash, spaarboekjes en andere liquide cashvormen kijk, zie ik volgens mijn filosofie/strategie eventueel een rol om de duration te verkorten, voor de portefeuilles die niet de horizon heeft die overeenkomt met het obligatiesfonds dat best past. De duration van je portefeuille moet kleiner zijn dan je beleggingshorizon, best is de horizon dubbel zo groot als de duration. op die manire ben je zeker dat je een nettowinst zal hebben bij eventuele renteverhoging.
In deze thread heb ik al een paar ker de vergelijking gemaakt tussen een 50/50 met IWDA/IEAG en een 50/50 met WSML (small cap)/cash. Op de vijf jaar sinds de start van de Mixer hebben beide portefueilles een gelijkaardig resultaat gehaald.
Of de portefeuille van de meer volatiele small-caps samen met de meer stabiele cash een "betere" protefeuille is dan minder volatiele large caps en minder stabiele Euro Aggregate bonds moet ieder voor zich uitmaken rekening hiudend met zijn eigen risicoprofiel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Fiscaal gezien zijn Iers-gedomicileerde kapitaliserende ETFs de beste keuze voor aandelen-ETFs. Obligatie-ETFs worden fiscaal echter anders behandeld dan aandelen-ETFs. Vandaar mijn concrete vraag: Welke obligatie-ETFs zijn fiscaal gunstigst? Iers of luxemburg? Kapitaliserend of uitkerend? En waarom?
Ik heb geen weet van verschil tussen Ierse en Luxemburgse fondsen.
Bij een uitkerend fonds betaal je RV 30% bij uitbetaling van elk dividenden. Met de 70% kan je beslissen wat je wil doen.
Bij een accumulerend fonds word er geen RV betaald bij de uitbetaling van het dividennd, het volledige dividend word gebruikt om meer obligaties te kopen. Bij verkoop van het fonds betaal je 30% op de meerwaarde in het fonds.
Dus 100% van de dividenden werkt mee aan de groei van het fonds, en zullen op hun beurt bijkomende dividenden opleveren. Dit is een voordeel.
Indien de rente daalt,dan stijgt de waarde van de obligaties en betaal je RV op die stijging.
Indien de rente stijgt, daalt de waarde van het fonds, maar dit kan je niet direct in rekening brengen. Je betaald enkel RV op de meerwaarde van het fonds bij verkoop. De dividenden die het fonds zal ontvangern zullen de minwaarde in het fonds verminderen. Dus hier spaar je opnieuw RV uit.
Belangrijk: het vermijden van belastingen zou niet het belangrijkste aspect moeten zijn in de keuze van je beleggingen. De andere aspecten van de beleggingen zijn belangrijker en moeten eerst in overweging genomen worden.
Bij een uitkerend fonds betaal je RV 30% bij uitbetaling van elk dividenden. Met de 70% kan je beslissen wat je wil doen.
Bij een accumulerend fonds word er geen RV betaald bij de uitbetaling van het dividennd, het volledige dividend word gebruikt om meer obligaties te kopen. Bij verkoop van het fonds betaal je 30% op de meerwaarde in het fonds.
Dus 100% van de dividenden werkt mee aan de groei van het fonds, en zullen op hun beurt bijkomende dividenden opleveren. Dit is een voordeel.
Indien de rente daalt,dan stijgt de waarde van de obligaties en betaal je RV op die stijging.
Indien de rente stijgt, daalt de waarde van het fonds, maar dit kan je niet direct in rekening brengen. Je betaald enkel RV op de meerwaarde van het fonds bij verkoop. De dividenden die het fonds zal ontvangern zullen de minwaarde in het fonds verminderen. Dus hier spaar je opnieuw RV uit.
Belangrijk: het vermijden van belastingen zou niet het belangrijkste aspect moeten zijn in de keuze van je beleggingen. De andere aspecten van de beleggingen zijn belangrijker en moeten eerst in overweging genomen worden.
Akkoord dat er andere aspecten belangrijker zijn dan het vermijden van belastingen. Maar bij sommige etfs hebt je nu eenmaal de keuze tussen kapitaliserend of distribuerend. Zo bv bij x-trackers: DBZB of XGVD, en DBXH of XGII.
Terechte opmerking.
Vooral omdat de VS hoog scoort op zowat alle waarderingscriteria terwijl Japan een meer gemengd beeld schetst. De ETF 'all world ex-us' was een gemakkelijke manier om in één ETF mijn portefeuille geografisch te laten overwegen naar waarde, waarbij 'waarde' inderdaad breed geïnterpreteerd.
Nu dat er geen lage kosten ETF meer beschikbaar is voor 'all world ex-us' zal ik etf's per regio aanschaffen en ik ben er inderdaad nog niet uit hoe ik Japan zal benaderen omdat ik van alle waarderingsmaatstaven het meeste waarde hecht aan de CAPE ratio. Momenteel heb ik overweight EM en Europe.
Ter info: de bijdragen van Norbert Keimling van StarCapital vind ik interessant. Zie bijvoorbeeld zijn laatste twitter bericht van 8 november voor een goede video.
Uit vele onderzoeken blijkt dat 'time in the market' superieur is aan 'timing the market', dus vanuit rationeel oogpunt lijkt dit geen goede strategie. Maar ik volg je dat dit psychologisch wel geruststellend kan werken omdat je je minder bloot stelt aan forse dalingen. Ik vind het dus wel een interessante benadering.
Omdat ik nog niet lang beleg vind ik het moeilijk om mijn eigen gedrag in te schatten, maar ik hoop stiekem dat ik méér aandelen koop (en dus minder cash aanhoud) op momenten dat de beurzen in elkaar zakken.