pensioensparen uitbetaald
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: pensioensparen uitbetaald
Had je eventueel een levensverekerning/langetemijnsparen?Bracke schreef: ↑15 november 2018, 20:19 ik had beiden, maar bij alletwee zeer slechte ervaringen op einddatum, bedragen kwamen niet overeen met het beloofde, zelfs verre van. Uitleg en berekeningen krijg je niet. In mijn ogen puur bedrog en oplichterij. Daarom wou ik eens navragen bij anderen, want ik denk niet de enige te zijn.
Ook even zeker zijn: je was toch niet bij Hamburg-Manheimer en of Ergo. jJe kan deel nemen aan de derde pijler op twee wijzen :
- Via een levensverzekering afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij: dit wordt ook het langetermijnsparen genoemd
- Via een pensioensparen bij een verzekeringsmaatschappij (een pensioenspaarverzekering) of bij een bank (een pensioenspaarrekening).
Je hebt toch niet voor je 60ste afgehaald?
Voor je pensioenspaarfonds - weet je toch hoeveel deelbewijzen je had en kon je dit dagelijks volgen in de krant. In hoeverre kwam het uitbetaalde bedrag niet overeen met de prijs van de deelbewijzen? Was de berekening van de eindbalasting korrekt?
Voor je spaarverzekering - was het verschil op de gegarandeerde reserve? of op het bijkomende gedeelte?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo Bracke
Ben je al een beetje gekalmeerd ondertussen?
Nu goed ik begrijp wel een beetje jouw frustratie. Ikzelf ben maar een sulletje. Ik heb nog zoveel ervaring niet als jij in uitbetalingen van pensioenspaarverzekeringen.
Ik kan je echter wel vertellen dat ik er nooit ervaring zal in opdoen, omdat het inderdaad de puurste onzin is.
10 jaar geleden toen ik nog een kleiner sulletje was ging ik langs bij enkele banken. Zoals jij toen ook nog een sul was werd je waarschijnlijk vanalles beloofd. Ikzelf was iets kritischer dan jijzelf. Ik liet me uitleggen hoe het werkte en trok het nut in twijfel. Jij bent er ingestapt en maakt je nu boos op ons omdat je niet kan verkroppen dat je zo weinig hebt gekregen.
Ik maakte een excel op en zette het bedrag dat ik normaal in de pensioenspaarverzekering zou steken op papier. Dat liet ik tot mijn 65ste staan aan een rentevoet van 2,5. Jaarlijks de intrest er bij + opnieuw +-900 €, etc
Dit vergeleek ik met de pensioenspaarverzekering, verrekening belastingsaftrek, anticipatieve heffing als je weet wat dat is, instapkosten, eventuele andere factoren die het totaal konden beïnvloeden, eventuele winstdeelname, ...
Uiteindelijk kwam ik door het geld op mijn eigen rekening te laten staan 3000 € slechter uit dan dat ik het ging stoppen in een pensioenspaarverzekering. Ik legde dit voor aan 3 bankiers. Een wilde het niet geloven, één kon het niet geloven en de derde lachte geniepig en zei me: "ik zal je eens uitleggen hoe dat komt".
Moraal van het verhaal: die derde bankier gaf aan dat als je ooit iets wil verdienen met pensioensparen dat je het maar best in een fonds stopte en dan nog zei hij.
Ik heb bedankt, heb mijn geld gespaard op leeftijd dat ik het best nodig had. Ik ben beginnen beleggen in vastgoed en ik durf wedden dat deze sul meer zal overhouden dan jij op latere leeftijd.
Pensioensparen is in mijn ogen (ver gezocht misschien) niets anders dan een ruggensteun voor de regering, voor als zij later geen deftig pensioen meer zullen garanderen. Tenzij je het in een fonds stopt en geen mooie winst hebt op het ogenblik van opvraging, zal je quasi niets overhouden.
Het is namelijk zo dat de inflatie de grote spelbreker is. Jouw inleg is niets meer waard op 65 ste jarige leeftijd.
En daarbij waarom maak je je zo druk dat hier niemand kan op antwoorden. De meeste 65 plussers beschikken nog niet eens over een computer. Inderdaad veel gebruikers op dit forum kunnen hier gewoon nog niet op antwoorden.
Wel opletten dat vraagsteller een wereldberoemde inwoner van Thailand is
@Frederic: jammer van de moeite, maar de vraag waarop je zo uitgebreid geantwoord hebt was een nepvraag van een trol die ondertussen al van het forum verwijderd is.
Nu nog wachten tot de trol onder een andere naam terugkomt en ons weer bij ons chokkedijzen heeft
Dan kan hij toch met zijn uitgekeerde geld, veel meer kopen dan dat hij zich in België zou kunnen veroorloven.
Geen wonder dat hij zo tekeer gaat tegen ons, waarschijnlijk een slechte aanvaring met een shemale ...
hij was vroeger directeur bij Fortis, wie weet kunnen wij al onze Fortis-claims naar hem sturen, dan weet hij wat te lezen
wij kunnen natuurlijk ook veel van jou antwoord leren, dus verloren moeite is het niet
Misschien dat spaargids een prijs kan uitreiken voor wie telkens als eerste een trol ontmaskert
een gratis spaarboekje bij Fortis met 0,11 % intrest , maar hun rekeninguittrekseldrukker gaan ze wel verwijderen
https://www.spaargids.be/sparen/bnp-par ... toren.html
de Trol zorgt ook wel wat voor gratis ambiance op spaargids, met met die lage intresten valt er ook niet veel te beleven
Misschien dat spaargids een prijs kan uitreiken voor wie telkens als eerste een trol ontmaskert
een gratis spaarboekje bij Fortis met 0,11 % intrest , maar hun rekeninguittrekseldrukker gaan ze wel verwijderen
https://www.spaargids.be/sparen/bnp-par ... toren.html
de Trol zorgt ook wel wat voor gratis ambiance op spaargids, met met die lage intresten valt er ook niet veel te beleven
Laatst gewijzigd door paul op 16 november 2018, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals paul al zegt, hij was vroeger bankdirecteur, dus zou veel beter dan wij moeten weten wat pensioensparen opbrengt.
Had deze ochtend nog geopperd dat er wat mis was met een bepaalde nick..
Ik was niet diegene die de webmaster tipte want was nog maar 70 procent zeker van mijn stuk.
Mieljaar zeg... Er zijn er hier de laatste 6 maanden al meer gevlogen dan de 2 jaar ervoor, denk ik.
Een bankdirecteur zei me eens, omdat ik niet aan pensioensparen deed : Een gemiste kans. Ik vroeg hem voor wie ? Voor mij of voor de bank... en hij was verbaasd over de vraag en was even het noorden kwijt.
Toen ik hem zei dat ik minstens 10 redenen had om het niet te doen vroeg hij om ze op te noemen..
Ik ben verder dan 10 geraakt..
Ik was niet diegene die de webmaster tipte want was nog maar 70 procent zeker van mijn stuk.
Mieljaar zeg... Er zijn er hier de laatste 6 maanden al meer gevlogen dan de 2 jaar ervoor, denk ik.
Een bankdirecteur zei me eens, omdat ik niet aan pensioensparen deed : Een gemiste kans. Ik vroeg hem voor wie ? Voor mij of voor de bank... en hij was verbaasd over de vraag en was even het noorden kwijt.
Toen ik hem zei dat ik minstens 10 redenen had om het niet te doen vroeg hij om ze op te noemen..
Ik ben verder dan 10 geraakt..
Had al redelijk vlug een vermoeden, maar er is ook iemand op spaargids die de trollen verdedigd, daaarom wat voorzichtiger geworden
hij schreef nog niet voldoende taalfouten, dat is zijn handtekening
hij schreef nog niet voldoende taalfouten, dat is zijn handtekening
De vorige keer was plezanter. Toen hebben paul en ik hem goed kwaad gekregen.
geen andere prijs zou zijn, op kosten van spaargids naar Thailand - met enkele bommen (*)
(*) geen sexbommen
(*) geen sexbommen