De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Zoals het in de film wordt voorgesteld is er een enorme sociale/culturele druk om naar de berg te trekken; in het dorp wordt (bijna?) niemand ouder dan 70. Het is technisch gesproken zelfmoord, maar ik denk dat je het toch wel senecide kan noemen.
In ieder geval: de fim is fictie.
In ieder geval: de fim is fictie.
In Het Laatste Nieuws staat een artikel over het verlies aan koopkracht wanneer je op een spaarboekje spaart.
Dat wisten wij al, maar vooral merkwaardig zijn de reacties op het artikel. Veel mensen reageren in de aard van "Op een spaarboekje wordt je geld minder waard maar je blijft het hebben terwijl je door te beleggen alles kwijtspeelt."
Voorbeeld:
https://www.hln.be/geld/consument/-brav ... ~a9e63b88/‘Brave spaarder’ is in tien jaar 15% armer geworden
Wie de voorbije jaren zijn spaargeld netjes op een spaarrekening heeft gezet en het niet heeft gespreid over beleggingen, heeft zijn centen fors in waarde zien dalen. In tien jaar tijd is de waarde ervan met ruim 15% gedaald, zo berekende het magazine ‘De Belegger’. “De meeste Belgen beseffen te weinig dat hun slapend geld elke dag minder waard wordt”, zegt onafhankelijk financieel analist Gert Bakelants.
Dat wisten wij al, maar vooral merkwaardig zijn de reacties op het artikel. Veel mensen reageren in de aard van "Op een spaarboekje wordt je geld minder waard maar je blijft het hebben terwijl je door te beleggen alles kwijtspeelt."
Voorbeeld:
Dom. Ze moesten eens weten hoeveel rendement aandelen de laatste tien jaar gegeven hebben.Spaargeld brengt tegenwoordig niets meer op, maar je hebt het na 10 jaar nog steeds hé. De 'belegger' daarentegen is na 10 jaar zijn centjes ALLEMAAL kwijt! Dat is het verschil tussen sparen en beleggen.
Het is inderdaad een domme redenering
Echter ben ik wel van mening dat deze redenering opgaat voor zij die er niets van kennen en het toch doen.
Zij zijn beter af met 15% verlies.
Echter ben ik wel van mening dat deze redenering opgaat voor zij die er niets van kennen en het toch doen.
Zij zijn beter af met 15% verlies.
Je wilt niet weten hoeveel volwassenen het begrip 'inflatie' niet eens kunnen uitleggen. Laat staan de nodige kennis opdoen om - op lange termijn - veilig te beleggen. De Belg en zijn spaarboekje; geen enkel artikel noch fiscale stimulans zal daar veel aan veranderen. Wat baten kaars en bril...
Rendabel beleggen wil zeggen laag kopen en hoog verkopen. Maar mensen die er niets van afweten kopen hoog, nadat het aandeel de voorbije jaren fors gestegen is, en verkopen laag, in paniek bij een correctie of crash. Natuurlijk dat je dan zulke waanideeën over beleggen krijgt.
Beetje het pensioenspaarverzekering verhaal waar ik het gisteren over had. Een je de uitbetalingsleeftijd bereikt, is je geld niets meer waard.
Feit dat er zoveel geld in pensioenspaarverzekeringen wordt gestopt, wijst er op dat veel mensen inderdaad het begrip inflatie niet kennen.
Feit dat er zoveel geld in pensioenspaarverzekeringen wordt gestopt, wijst er op dat veel mensen inderdaad het begrip inflatie niet kennen.
Wel, als ik vandaag dicht bij mijn pensioen zou staan zou ik zeker mijn pensioensparenverzekering volstorten.
Nergens kan men vandaag zo'n gegarandeerd rendement halen met garantie op het ingelegd bedrag.
bvb: Storting op 58 jaar.
- instapkosten : 2%?
- taks op premie: 2%?
- eindbelasting: 8%?
- teruggave belasting 30%
totaal: ongeveer 18% - verdeeld over 6 jaar is dit 3%
- gegarandeerde rentevoet: 0,5%?
- bonus: 1%?
totaal: 4,5% netto gegarandeerd voor een belegging van 6 jaar - vind men dit ergens anders?
Indien je het geld vroeger ophaalt is je rendement hoger, maar moet je het herbeleggen aan een lager rendement.
Nergens kan men vandaag zo'n gegarandeerd rendement halen met garantie op het ingelegd bedrag.
totaal: 4,5% netto gegarandeerd voor een belegging van 6 jaar - vind men dit ergens anders?
Indien je het geld vroeger ophaalt is je rendement hoger, maar moet je het herbeleggen aan een lager rendement.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ja dan wel inderdaad, maar zover ben ik nog niet, ik ben nog maar een sulletje
Kan je met praktisch voorbeeld uitleggen hoe men aan 4,5% netto kan geraken. En zou dit ook op vroegere leeftijd kunnen gezien je zegt dat vervroegd uitstappen zelfs een hoger rendement kan geven.
Als ik hier: https://www.spaargids.be/sparen/pensioensparen.html kijk zie ik toch niks dat 4,5% netto zou kunnen geven.
Quality growth investor
Heeft te maken met anticipatieve heffing op 60 jaar terwijl je verder kan pensioensparen tot 65.
Als je net voor je 60ste begint, dan wordt je belast aan 60 jaar op quasi niets van inleg.
De laatste 5 jaar kan je wel nog het belastingsvoordeel genieten van 30% op grofweg kleine 1000 € inleg
Op 65 krijg je dan je inleg + rente en eventuele winstdeelname, maar doordat je 5 jaar die belastingsaftrek van 300 € per jaar hebt gekregen en dit niet belast werd, kom je aan een veel hoger rendement
dit in tegenstelling met iemand die al op vroege leeftijd begint, zij hebben inflantie en een hogere heffing.
Voila, hieronder de berekening die rekening houd met anticipatieve eindbelasting en het belastingvoordeel, gespreid over 6 jaar, als je verder van je pensioen bent zal je een lager rendement hebben, als je dichter bij je pensioen bent, en zeker als het na de eindbelasting is zal je rendement nog veel hoger zijn. Het laatste jaar heb je een rendement van misschien wel 25-30% op 1 jaar tijd.sortino schreef: ↑17 november 2018, 12:20Kan je met praktisch voorbeeld uitleggen hoe men aan 4,5% netto kan geraken. En zou dit ook op vroegere leeftijd kunnen gezien je zegt dat vervroegd uitstappen zelfs een hoger rendement kan geven.
Als ik hier: https://www.spaargids.be/sparen/pensioensparen.html kijk zie ik toch niks dat 4,5% netto zou kunnen geven.
Weet wel niet of dit creatief genoeg is voor sommmige van onze leden.
B7H4long schreef: ↑17 november 2018, 11:49 Wel, als ik vandaag dicht bij mijn pensioen zou staan zou ik zeker mijn pensioensparenverzekering volstorten.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 november 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het voorbeeld gaat ervan ujit dat je je geld afhaalt op je 65ste - > 4,5% rendement
Als je nu vroeger zou afhalen; laat ons zeggen op je 61ste dan word de berekening:
- verdeel je de 18% over 3 jaar dan geeft dat je een 6% rendement ( voor een duur van 6 jaar was dit 3%)
- tel daarbij de 0,5% + de 1,0% geeft dit een rendement van 7,5% op 3 jaar gegarandeerd
maar dit moet je nu beleggen voor de volgende periode.
Om de vergelijking correkt te maken tot 65 jaar - wat % kan je daar krijgen? 1% ( met misschien nog een RV van 30% en misschien risico op je kapitaal)
(om het exacte rendement van elk scenario te berekenen moet je de exacte datums en bedragen inbrengen in excel.XIRR(): success)
Als je nu vroeger zou afhalen; laat ons zeggen op je 61ste dan word de berekening:
- verdeel je de 18% over 3 jaar dan geeft dat je een 6% rendement ( voor een duur van 6 jaar was dit 3%)
- tel daarbij de 0,5% + de 1,0% geeft dit een rendement van 7,5% op 3 jaar gegarandeerd
maar dit moet je nu beleggen voor de volgende periode.
Om de vergelijking correkt te maken tot 65 jaar - wat % kan je daar krijgen? 1% ( met misschien nog een RV van 30% en misschien risico op je kapitaal)
(om het exacte rendement van elk scenario te berekenen moet je de exacte datums en bedragen inbrengen in excel.XIRR(): success)
Kan je nog starten met een pensioenspaarverzekering na je 60ste?
Oei, daar gaat ons redement of tenminste toch een stukje er van, starten voor je 55ste
Wanneer je 60 jaar wordt komt de fiscus langs voor de eindbelasting op het fiscaal pensioensparen op voorwaarde dat je dan al meer dan vijf jaar aan het sparen bent. Je betaalt dan belastingen op het kapitaal dat je tot dan toe hebt. Hoe dat kapitaal precies berekend wordt, hangt af van het soort product.
Eens die verjaardag en dus ook de fiscus gepasseerd zijn, kan je je verdere stortingen fiscaal blijven aftrekken. Je blijft dus een belastingvermindering van 30% genieten, ook al worden de stortingen nadien niet meer belast.
Wie hier een kans inziet om de fiscus te slim af te zijn, is mis. Je kan niet zomaar een pensioenspaarcontract starten vóór je 55ste, daar vervolgens jaarlijks enkele of bijvoorbeeld 100 euro in storten, om, nadat de eindbelasting betaald is, maximaal te beginnen sparen én deze stortingen in te brengen in de belastingen om er 30% van terug te trekken.
De wet laat immers niet toe dat je misbruikt maakt van deze situatie door vanaf je 55ste of later, bijvoorbeeld na het betalen van de eindbelasting, méér geld in je pensioensparen te storten dan wat je in de jaren daarvoor deed. In dat geval stelt de wetgever deze situatie gelijk aan de situatie waarbij je het pensioenspaarcontract pas aangegaan bent vanaf je 55ste of later.
Wie na zijn 55ste verjaardag aan pensioensparen begint – of dus zijn stortingen verhoogt – kan zijn eindbelasting pas betalen wanneer het contract 10 jaar bestaat. Dat is immers één van de voorwaarden om de stortingen af te trekken van de personenbelasting.