pensioensparen uitbetaald
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: pensioensparen uitbetaald
Ik weet niet of het nut van een pensioenspaarfonds hier ter discussie staat. Het enige argument dat ik zou aanhalen is dat je niet onmiddellijk over je centen kan beschikken en zoals Fakkel zei, op latere leeftijd moet je defensiever gaan.B7H4long schreef: ↑20 november 2018, 14:10 Ik vind deze discussie nog steeds nuttig.
Wat is het verschil met een "gewone" belegging? En wat stel jij dan voor als belegging?Fakkel schreef: ↑20 november 2018, 13:46 Ik weet niet of ik het heel duidelijk verwoord, maar de zwakte van pensioensparen zit in het feit dat je vandaag een bedrag 'kwijt' bent, waarop je de koopkracht van vandaag van dit bedrag verliest. Vervolgens krijg je zoveel jaar later weliswaar een hoger bedrag terug, maar dat ook slechts de koopkracht van die som op dat moment heeft.
Als ik het bekijk doen de pensioenspaarfondsen het gelijkaardig als de niet-pensioenspaar mixfondsen van dezelfde Mix categorie.
Nuttiger investering, hangt af van het type persoon.
Ikzelf maak gebruik van hefbomen om vastgoed aan te schaffen, een ander zet meer in op aandelen/fondsen. Iemand die zegt dat hij hoger rendementen kan halen met aankoop/verkoop van aandelen, voor hem/haar is dat een nuttiger investering.
Wat ik eigenlijk spijtig vind in dit verhaal, is dat jonge mensen niet gespaard worden. Ze worden aangemaand te sparen voor hun pensioen. Per koppel is dat 1800 € weg uit hun budget. Als ze na 5 jaar een huis willen kopen, is dat 6000 € waarover ze niet kunnen beschikken. Als de rente laag staat is dat allemaal niet zo erg, maar koop eens 10 jaar terug. Aan 4,5% ben je al een groot stuk van je 6000 € kwijt.
1800 € / 365 = 4,93 € per dag.
Dus zelf frietjes bakken + snacks , boterhammetje 2* in de week ipv broodjes en frisdrank alle dagen voor 2.
Dus dat van die 9000 € bij aankoop gaat niet op.
Wie zegt dat als ze niet aan psp doen het niet verteren ?
Mensen met een klein inkomen dat die niet aan psp kunnen doen kan ik nog inkomen , zullen ook niet alle dagen belegde broodjes kopen hoor.
Keuze's zeker
Dus zelf frietjes bakken + snacks , boterhammetje 2* in de week ipv broodjes en frisdrank alle dagen voor 2.
Mensen met een klein inkomen dat die niet aan psp kunnen doen kan ik nog inkomen , zullen ook niet alle dagen belegde broodjes kopen hoor.
Keuze's zeker
Estate Guru believer.
Juist Platin, dat was ik nog vergeten. Pensioenspaarverzekeringen dat is voor mensen die hun geld niet kunnen houden.platin schreef: ↑20 november 2018, 17:53 1800 € / 365 = 4,93 € per dag.
Keuze's zeker
Je lacht ermee maar die verplichting om pensioensparen bij te houden tot 60 jaar is inderdaad ingevoerd om te beletten dat de spaarders het halverwege de rit zouden opgeven. Wij Spaargidsers hebben geen moeite om geld opzij te zetten. Sommigen onder ons sparen niet om te leven maar leven om te sparen. Andere mensen daarentegen geven alles uit wat ze aan inkomen hebben, hoe veel of hoe weinig het ook is. Die mensen moet je een beetje dwingen om voor hun pensioen te sparen.
Tgoja weet je op het einde van de rit smijten ze het er toch door hoor. Velen verleren het nooit. Als dat geld vrij komt, dan staat daar morgen die nieuwe auto en meestal is er dan nog een stuk bijgeleend ook.Yaris schreef: ↑20 november 2018, 19:18 Je lacht ermee maar die verplichting om pensioensparen bij te houden tot 60 jaar is inderdaad ingevoerd om te beletten dat de spaarders het halverwege de rit zouden opgeven. Wij Spaargidsers hebben geen moeite om geld opzij te zetten. Sommigen onder ons sparen niet om te leven maar leven om te sparen. Andere mensen daarentegen geven alles uit wat ze aan inkomen hebben, hoe veel of hoe weinig het ook is. Die mensen moet je een beetje dwingen om voor hun pensioen te sparen.
Breng ze niet op ideeën dat ze rente verplichten om de mensen te "helpen" eh.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Heeft al op de onderhandeling tafel gelegen bij vormen nieuwe regering.
Levens verzekeringen , psp , groeps verzekering.
Dit onder het mom mensen te behoeden voor de toekomst.
En helaas maar al te waar , weten dat er iets extra op komst is , en het is al verteerd voor de uitbetaling.
Dit onder het mom we leven vandaag.
Estate Guru believer.
Het is leuk deze dingen eens luidop te mogen zeggen. Anders is het altijd horen, zien en zwijgen en ondergaan.
Ik stel me nog altijd de vraag en ik zal het blijven doen, hoe spelen ze het klaar om ze er door te jagen.
Ik stel me nog altijd de vraag en ik zal het blijven doen, hoe spelen ze het klaar om ze er door te jagen.
Een maandelijkse rente-uitkering in plaats van een eenmalige uitbetaling van kapitaal vind ik nog niet zo slecht, tenminste als het rentetarief hoog genoeg is. Anders zouden zoals al gezegd velen hun kapitaal ineens uitgeven. Ik heb onlangs op mijn werk nog gehoord van iemand die een mobilhome gekocht had van het geld van zijn pensioenspaarplan. Daarvoor is pensioensparen niet bedoeld.
Als iemand van pensioen leeftijd nu een lange reis wil maken of een mobilhome kopen vanaf dat geld vrijkomt, is het toch z'n goede recht. Of moet die persoon nog 10 jaar wachten voor dat hij genoeg samen gerakeld heeft van z'n extra pijlers voordat hij er van mag genieten?
Ik ben akkoord dat ze kunnen opteren voor rente en dat dit voor sommigen nodig kan zijn, maar daarom moet de rest toch nog niet hetzelfde stramin volgen. Laat de mensen de keuze, en verbrassen ze een riant bedrag in no-time, dan moeten ze maar op de blaren zitten ipv te bedelen bij de staat voor steun.
Desnoods wil ik wel helpen met het budgeteren van hun vrijgekomen gelden, voor een prijsje.
Ik ben akkoord dat ze kunnen opteren voor rente en dat dit voor sommigen nodig kan zijn, maar daarom moet de rest toch nog niet hetzelfde stramin volgen. Laat de mensen de keuze, en verbrassen ze een riant bedrag in no-time, dan moeten ze maar op de blaren zitten ipv te bedelen bij de staat voor steun.
Desnoods wil ik wel helpen met het budgeteren van hun vrijgekomen gelden, voor een prijsje.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dat geloof ik.Frederic schreef: ↑20 november 2018, 19:36Tgoja weet je op het einde van de rit smijten ze het er toch door hoor. Velen verleren het nooit. Als dat geld vrij komt, dan staat daar morgen die nieuwe auto en meestal is er dan nog een stuk bijgeleend ook.Yaris schreef: ↑20 november 2018, 19:18 Je lacht ermee maar die verplichting om pensioensparen bij te houden tot 60 jaar is inderdaad ingevoerd om te beletten dat de spaarders het halverwege de rit zouden opgeven. Wij Spaargidsers hebben geen moeite om geld opzij te zetten. Sommigen onder ons sparen niet om te leven maar leven om te sparen. Andere mensen daarentegen geven alles uit wat ze aan inkomen hebben, hoe veel of hoe weinig het ook is. Die mensen moet je een beetje dwingen om voor hun pensioen te sparen.
De week er na kloppen ze bij het OCMW aan voor een inkomensgarantie omwille van een te laag pensioen.
@Cydox: wie een lange reis wil maken of een mobilhome kopen kan daarvoor sparen buiten zijn pensioensparen. Pensioensparen is zoals de naam zegt sparen voor je pensioen, om een aanvullend inkomen te hebben bovenop je wettelijk pensioen zodat je je oude dag niet in armoede moet slijten. Als iemand alles ineens uitgeeft en dan tekort komt, klopt hij aan bij het OCMW en wie kan er dan voor opdraaien? De belastingbetaler. De werkende mens die al afdraagt voor het wettelijk pensioen en dan ook nog eens het aanvullend pensioen van die dommerik mag bekostigen.
De ene koopt een motorhome ( mobilhome = een stacaravan )Yaris schreef: ↑20 november 2018, 22:17 Een maandelijkse rente-uitkering in plaats van een eenmalige uitbetaling van kapitaal vind ik nog niet zo slecht, tenminste als het rentetarief hoog genoeg is. Anders zouden zoals al gezegd velen hun kapitaal ineens uitgeven. Ik heb onlangs op mijn werk nog gehoord van iemand die een mobilhome gekocht had van het geld van zijn pensioenspaarplan. Daarvoor is pensioensparen niet bedoeld.
De andere koopt een flatje aan zee.
Niet zo opzichtig en er wordt niet over gesproken.
Nu zelf als jong gepensioneerde komen we ruim toe , houden elke maand nog over.
Anderen komen niet toe met nochthans dezelfde loopbaan.
Raar voor sommigen , voor anderen dan weer niet.
We leven vandaag ...........
De basis voor met een pensioen toe te komen is een eigendom ( geen huurlasten ).
Want als op pensioen en nog huur betalen , is een flinke hap uit het budget.
Estate Guru believer.
Waarom niet? Pensioen = eindelijk tijd om te stoppen met werken en te genieten van je leven; Als een mobilehome daarin past, dan moeten ze da vooral doen! Voor die mens betekent die Mobilehome misschien zijn levenstandaard behouden eens op pensioen.
Ik ga er van uit, als je zuinig leeft (en je hebt eigendom), dan moet je toekomen met je wettelijk pensioen en dan zijn die pensioenspaarformules extra. Je leeft maar 1 keer, geniet er van! (uiteraard moet het doordacht zijn dat je de week erop niet bij OCMW moet gaan aankloppen)
Ik zou niet weten waarom men het uitbetaalde pensioensparen niet ineens mag opmaken aan iets waarvan je al een leven lang gedroomd hebt:
Eindelijk ben je vrij en hopelijk nog in voldoende goede gezondheid om volop te profiteren van de goede jaren die je nog resten. Of dat nu met een motorhome is of iets anders: geeft niet.
Wat heb je anders aan je pensioen, als je alleen een beetje luxueuzer gaat leven?
Eindelijk ben je vrij en hopelijk nog in voldoende goede gezondheid om volop te profiteren van de goede jaren die je nog resten. Of dat nu met een motorhome is of iets anders: geeft niet.
Wat heb je anders aan je pensioen, als je alleen een beetje luxueuzer gaat leven?