Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Hallo iedereen,
Een collega van mij heeft iets vervelends voor en weet niet goed hoe hij de situatie moet oplossen.
Meer dan 10 jaar geleden heeft hij een huurwaarborgrekening geopend bij bank X. Zoals jullie wel weten, is zo'n rekening een geblokkeerde spaarrekening op naam van de huurder. Deze kan wel door de huurder alleen geopend worden, maar de vrijgave van de waarborg bij het einde van het huurcontract vereist ook het akkoord en dus de handtekening van de verhuurder. Normaal gezien moeten beide partijen daarvoor langskomen bij het bankagentschap.
Mijn collega is administratief niet de sterkste persoon en is uit het oog verloren dat hij destijds een huurwaarborg had gesteld. Bij het einde van het huurcontract is die waarborg dan ook niet vrijgemaakt; ook de verhuurder heeft hier nooit initiatief toe genomen (vreemde situatie, maar het is nu eenmaal zo). Mijn collega heeft pas veel later ingezien dat er nog geld van hem geblokkeerd stond en heeft dan enkele aangetekende brieven verstuurd naar het adres van het vroeger door hem gehuurde pand (hij had geen contactgegevens meer van de verhuurder; ook de huurovereenkomst was hij kwijt). Hierop is nooit reactie gekomen, maar de brieven werden ook niet teruggestuurd. Op een bepaald ogenblik is hij erachter gekomen dat het pand verkocht was, maar ook toen kon hij niet aan de gegevens van de voormalige eigenaar/verhuurder geraken. De mensen die er nu wonen doen blijkbaar nooit de deur open, dus daar vangt hij ook al bot. Het kan zijn dat ik het verhaal niet helemaal juist vertel, maar bottom line is: hij kan de vroegere verhuurder op geen enkele manier contacteren en bijgevolg diens akkoord niet verkrijgen om zijn huurwaarborg vrij te maken bij de bank.
Hij heeft reeds contact opgenomen met het lokaal agentschap en de situatie uitgelegd, maar de bank werkt absoluut niet mee. Ondanks het feit dat ze de huurwaarborgrekening onder zijn naam kunnen terugvinden en ook het huurcontract en de contactgegevens van de vroegere verhuurder hebben, zijn ze niet bereid deze aan hem te geven. Daar kan ik nog wel inkomen, maar de bank weigert bovendien om zelf contact op te nemen met de voormalige verhuurder. Gevolg: het geld van mijn collega blijft geblokkeerd op die rekening, misschien wel tot in de eeuwigheid.
Ik weet niet of dit het meest geschikte forum is om een dergelijke vraag te stellen, maar hebben jullie misschien suggesties hoe dit opgelost kan worden? Is er echt geen manier om de bank ertoe te bewegen om mee te werken en die gegevens te verstrekken, dan wel zelf de verhuurder te contacteren? Het kan toch niet dat dat geld eeuwig op die rekening geblokkeerd blijft staan, gewoon omdat hun cliënt een slordige administratie heeft gevoerd? Ik heb er al aan gedacht om de interne klachtendienst van de hoofdzetel te contacteren en indien dat niet helpt, Ombudsfin aan te schrijven. Maar het zou natuurlijk veel eenvoudiger zijn, mocht het lokale agentschap gewoon een beetje begrip hebben voor de situatie.
Alle hulp wordt van harte geapprecieerd.
Een collega van mij heeft iets vervelends voor en weet niet goed hoe hij de situatie moet oplossen.
Meer dan 10 jaar geleden heeft hij een huurwaarborgrekening geopend bij bank X. Zoals jullie wel weten, is zo'n rekening een geblokkeerde spaarrekening op naam van de huurder. Deze kan wel door de huurder alleen geopend worden, maar de vrijgave van de waarborg bij het einde van het huurcontract vereist ook het akkoord en dus de handtekening van de verhuurder. Normaal gezien moeten beide partijen daarvoor langskomen bij het bankagentschap.
Mijn collega is administratief niet de sterkste persoon en is uit het oog verloren dat hij destijds een huurwaarborg had gesteld. Bij het einde van het huurcontract is die waarborg dan ook niet vrijgemaakt; ook de verhuurder heeft hier nooit initiatief toe genomen (vreemde situatie, maar het is nu eenmaal zo). Mijn collega heeft pas veel later ingezien dat er nog geld van hem geblokkeerd stond en heeft dan enkele aangetekende brieven verstuurd naar het adres van het vroeger door hem gehuurde pand (hij had geen contactgegevens meer van de verhuurder; ook de huurovereenkomst was hij kwijt). Hierop is nooit reactie gekomen, maar de brieven werden ook niet teruggestuurd. Op een bepaald ogenblik is hij erachter gekomen dat het pand verkocht was, maar ook toen kon hij niet aan de gegevens van de voormalige eigenaar/verhuurder geraken. De mensen die er nu wonen doen blijkbaar nooit de deur open, dus daar vangt hij ook al bot. Het kan zijn dat ik het verhaal niet helemaal juist vertel, maar bottom line is: hij kan de vroegere verhuurder op geen enkele manier contacteren en bijgevolg diens akkoord niet verkrijgen om zijn huurwaarborg vrij te maken bij de bank.
Hij heeft reeds contact opgenomen met het lokaal agentschap en de situatie uitgelegd, maar de bank werkt absoluut niet mee. Ondanks het feit dat ze de huurwaarborgrekening onder zijn naam kunnen terugvinden en ook het huurcontract en de contactgegevens van de vroegere verhuurder hebben, zijn ze niet bereid deze aan hem te geven. Daar kan ik nog wel inkomen, maar de bank weigert bovendien om zelf contact op te nemen met de voormalige verhuurder. Gevolg: het geld van mijn collega blijft geblokkeerd op die rekening, misschien wel tot in de eeuwigheid.
Ik weet niet of dit het meest geschikte forum is om een dergelijke vraag te stellen, maar hebben jullie misschien suggesties hoe dit opgelost kan worden? Is er echt geen manier om de bank ertoe te bewegen om mee te werken en die gegevens te verstrekken, dan wel zelf de verhuurder te contacteren? Het kan toch niet dat dat geld eeuwig op die rekening geblokkeerd blijft staan, gewoon omdat hun cliënt een slordige administratie heeft gevoerd? Ik heb er al aan gedacht om de interne klachtendienst van de hoofdzetel te contacteren en indien dat niet helpt, Ombudsfin aan te schrijven. Maar het zou natuurlijk veel eenvoudiger zijn, mocht het lokale agentschap gewoon een beetje begrip hebben voor de situatie.
Alle hulp wordt van harte geapprecieerd.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Aangezien de vrederechter bevoegd is om een dergelijke waarborg verplicht te laten vrijgeven, is dat, na de bank en de verhuurder (in dit geval 'onbekend') de eerste instantie waar hij terecht moet om zijn probleem te laten oplossen.
Een gesprek met een griffier of bediende van het plaatselijk vredegerecht kost niets en lost misschien al iets op. Al waren het maar een aantal vragen..
Een gesprek met een griffier of bediende van het plaatselijk vredegerecht kost niets en lost misschien al iets op. Al waren het maar een aantal vragen..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 05 okt 2018
- Contacteer:
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Ik snap de bank in kwestie wel hoor ... Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed hoe je dit kan vergeten na het afsluiten van een huur maar bon, dit terzijde
Alleszins doet de bank alles juist, zij heeft deze gegevens nu eenmaal nodig. Het is de taak van de huurder en alleen de huurder om deze rekening te laten vrijgeven, de bank heeft hier echt niks mee te maken ...
Alleszins doet de bank alles juist, zij heeft deze gegevens nu eenmaal nodig. Het is de taak van de huurder en alleen de huurder om deze rekening te laten vrijgeven, de bank heeft hier echt niks mee te maken ...
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Als het plaatselijke bankkantoor niet wil meewerken (en zelfs geen fotokopie van het huurcontract wil meegeven), dan kan men dit laten weten aan het hoofd-agentschap van die bank.
Indien ook daar geen resultaat: de ombudsdienst van de bank.
De Vrederechter inschakelen wordt in principe pas in laatste instantie gedaan, als alle andere mogelijkheden niet geholpen hebben.
Probeer zeker ook dit:
Meldpunt huurwaarborg (Febelfin):
Hoewel het hier eigenlijk over het tegenovergestelde gaat; zullen ze daar wellicht ook raad geven ivm dit probleem.
https://www.febelfin.be/nl/dienstverlen ... urwaarborg
Indien ook daar geen resultaat: de ombudsdienst van de bank.
De Vrederechter inschakelen wordt in principe pas in laatste instantie gedaan, als alle andere mogelijkheden niet geholpen hebben.
Probeer zeker ook dit:
Meldpunt huurwaarborg (Febelfin):
Hebt u problemen om een huurwaarborg bij uw bank te verkrijgen? Daarvoor kunt u terecht bij het Meldpunt huurwaarborg van Febelfin.
Het meldpunt is telefonisch (+32 (0)2 507 68 11) bereikbaar.
Hoewel het hier eigenlijk over het tegenovergestelde gaat; zullen ze daar wellicht ook raad geven ivm dit probleem.
https://www.febelfin.be/nl/dienstverlen ... urwaarborg
Laatst gewijzigd door Nefertari op 21 november 2018, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Op het huurkontrakt zal vermoedelijk wel het adres en gemeente van de verhuurder vermeld zijn. U kan naar die gemeente gaan en daar de laatste inschrijving bekomen,( gegevens uit het bevolkingsregister )tenzij hij uitgeschreven ( verhuist is naar andere gemeente ) en U zal dan naar die andere gemeente moeten gaan om het adres te weten te komen.
U kan dan vervolgens daar een uittreksel vragen dienstig om persoon te dagvaarden voor de vrederechter ( attest mag niet ouder dan twee maanden zijn ) vervolgens kan U een brief schrijven naar de vrederechter( ingesloten attest uit het bevolkingsregister) met verzoek party uit te nodigen op zijn zitting voor teruggave huurwaarborg.
De vrederechter zal beide partyen dan ook uitnodigen op zijn zitting.
Procedure is gratis en U hebt daar geen advokaat voor nodig.
U kan dan vervolgens daar een uittreksel vragen dienstig om persoon te dagvaarden voor de vrederechter ( attest mag niet ouder dan twee maanden zijn ) vervolgens kan U een brief schrijven naar de vrederechter( ingesloten attest uit het bevolkingsregister) met verzoek party uit te nodigen op zijn zitting voor teruggave huurwaarborg.
De vrederechter zal beide partyen dan ook uitnodigen op zijn zitting.
Procedure is gratis en U hebt daar geen advokaat voor nodig.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Gemeenten kunnen/mogen dat soort info niet doorgeven aan particulieren.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Duplicaat notariële akte kan bij het hypotheekkantoor aangevraagd worden. Daarin zullen de laatste adresgegevens van de verkopers staan. Kostprijs €55.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Zij mogen dat wel als U vermeld dat het dienstig is om een geding voor de vrederechter te starten. U moet dan wel daar een formulier voor ondertekenen. Echter zijn er dienstboden die daar moedwillig over doen,de grote baas erbij roepen kan het dan vlotter laten verlopen. Zelf meegemaakt.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
@MLA85,
Ik wou je ook nog aanraden om deze vraag te stellen op Juridischforum.be;
maar ik merk dat je dit intussen zélf al deed.
Daar zal je misschien méér concrete antwoorden kunnen vinden.
Veel succes ermee.
Ik wou je ook nog aanraden om deze vraag te stellen op Juridischforum.be;
maar ik merk dat je dit intussen zélf al deed.
Daar zal je misschien méér concrete antwoorden kunnen vinden.
Veel succes ermee.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Dat klopt.
Om iemand zélf voor het vredegerecht op te roepen dient de gemeente u zijn adresgegevens mee te delen.
De griffier van de rechtbank zal u hierover zo nodig meer info kunnen geven, alsook een formulier dat dit regelt, mocht de gemeenteambtenaar het in Keulen horen donderen (waarschijnlijk omdat zijn gemeente een pak kleiner is dan Keulen dan)...
Om iemand zélf voor het vredegerecht op te roepen dient de gemeente u zijn adresgegevens mee te delen.
De griffier van de rechtbank zal u hierover zo nodig meer info kunnen geven, alsook een formulier dat dit regelt, mocht de gemeenteambtenaar het in Keulen horen donderen (waarschijnlijk omdat zijn gemeente een pak kleiner is dan Keulen dan)...
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Als het huurcontract geregistreerd was, kan je het dan niet opvragen via de overheid?
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Inderdaad, met een beetje geluk kan je het contract terugvinden via My Minfin.
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Bedankt voor de antwoorden
Ik heb de vraag inderdaad ook op Juridisch Forum gesteld, maar het lijkt mij veeleer een praktisch dan een echt juridisch probleem. Ik begrijp dat de bank die gegevens niet aan mijn collega wil verstrekken omwille van privacy-redenen (ook al heeft hij de verhuurder ooit wel gekend en zelf een exemplaar van het huurcontract gehad), maar ik vind het vreemd dat ze zelf geen contact willen opnemen met de verhuurder. Ik vermoed ook weer vanuit privacy-overwegingen (of dat terecht is laat ik in het midden), maar daardoor zit de zaak nu wel muurvast.
Het huurcontract werd hoogstwaarschijnlijk nooit geregistreerd (mijn collega weet er alleszins niets van), dus ik vrees dat er niets anders op zit dan het proberen op te lossen via de hoofdzetel en ev. de ombudsdienst. Het is in elk geval een poging waard.
Ik heb de vraag inderdaad ook op Juridisch Forum gesteld, maar het lijkt mij veeleer een praktisch dan een echt juridisch probleem. Ik begrijp dat de bank die gegevens niet aan mijn collega wil verstrekken omwille van privacy-redenen (ook al heeft hij de verhuurder ooit wel gekend en zelf een exemplaar van het huurcontract gehad), maar ik vind het vreemd dat ze zelf geen contact willen opnemen met de verhuurder. Ik vermoed ook weer vanuit privacy-overwegingen (of dat terecht is laat ik in het midden), maar daardoor zit de zaak nu wel muurvast.
Het huurcontract werd hoogstwaarschijnlijk nooit geregistreerd (mijn collega weet er alleszins niets van), dus ik vrees dat er niets anders op zit dan het proberen op te lossen via de hoofdzetel en ev. de ombudsdienst. Het is in elk geval een poging waard.
-
- Hero Member
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 05 okt 2018
- Contacteer:
Re: Probleem met afsluiten huurwaarborgrekening - bank werkt niet mee
Maar waarom zou de bank in kwestie contact moeten opnemen met zijn verhuurder? Kans bestaat dat de verhuurder in kwestie nooit klant is geweest bij de bank, dus ook geen gegevens heeft over hem, behalve zijn naam ...
Heeft de persoon in kwestie dan echt niks van gegevens meer over de verhuur? Een brief? Een mail?
Heel straf verhaal toch, ik wil niemand veroordelen op slordigheid met administratie, maar als burger wordt er toch ook een minimum verwacht aan zelf bepaalde zaken opvolgen. Mensen zien een bank toch iets te snel als tussenpersoon die alle problemen kan oplossen?