De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
Pietpraat het moet gezegd zijn: je interventies zijn hilarischpietpiraat schreef: ↑21 november 2018, 21:28U bent goed mee met het internet voor een bijna 100 jarige.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hier kan je alvast oefenen: https://qz.com/487013/this-game-will-sh ... right-now/
Niet naar luisteren. Niemand kan consistent voorspellen wat de markt gaat doen. Er zijn altijd wel mensen die een crash voorspellen, vaak met overtuigende argumenten. Meestal zijn ze fout en stijgt de beurs gewoon vrolijk door.costaadeje schreef: ↑21 november 2018, 20:28Ik ga hier met de volgende quote op antwoorden van Wilson: "If it looks like a bear and trades like a bear, stop trading it like a bull".
Beter gebruik je een asset allocatie waarbij je je comfortabel voelt en die je kan aanhouden tijdens een recessie. Zo in- en uitspringen is erg gevaarlijk want als je fout timet, kan je veel geld verliezen. En dan moet je nog 2 keer goed timen: wanneer je eruit springt en wanneer je er terug in springt.
Nu, er is wel iets voor te zeggen om niet op de beurs te beleggen als je je al zorgen maakt als de markt, zoals nu, relatief beperkt daalt. Daar is ook niets mis mee want als je verkoopt op een dieptepunt ben je zeker een vogel voor de kat.
Geannualiseerd rendement van mijn pensioensparen is op korte tijd serieus de dieperik in gedoken.
Is van ~5% naar 3,75% gezakt. Een eind onder de nodige 4,75% om de belasting voor te blijven.
En dat voor een pensioenspaarder die net ná de grote crash begonnen is.
Zal in januari wellicht direct voor een goeie €500 bijstorten
Is van ~5% naar 3,75% gezakt. Een eind onder de nodige 4,75% om de belasting voor te blijven.
En dat voor een pensioenspaarder die net ná de grote crash begonnen is.
Zal in januari wellicht direct voor een goeie €500 bijstorten
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
de Bel20 had zn laatste hoogtepunt in januari. Daarna gestaag naar beneden. Sinds kort verteld men dat we in berenmarkt ziitten.
Moeten we daar nu uit concluderen dat de beren markt reeds 10 maanden bezig is ?
Moeten we daar nu uit concluderen dat de beren markt reeds 10 maanden bezig is ?
Laatst gewijzigd door nickname op 22 november 2018, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
ignition schreef: ↑22 november 2018, 09:33Niet naar luisteren. Niemand kan consistent voorspellen wat de markt gaat doen. Er zijn altijd wel mensen die een crash voorspellen, vaak met overtuigende argumenten. Meestal zijn ze fout en stijgt de beurs gewoon vrolijk door.costaadeje schreef: ↑21 november 2018, 20:28
Ik ga hier met de volgende quote op antwoorden van Wilson: "If it looks like a bear and trades like a bear, stop trading it like a bull".
Beter gebruik je een asset allocatie waarbij je je comfortabel voelt en die je kan aanhouden tijdens een recessie. Zo in- en uitspringen is erg gevaarlijk want als je fout timet, kan je veel geld verliezen. En dan moet je nog 2 keer goed timen: wanneer je eruit springt en wanneer je er terug in springt.
Nu, er is wel iets voor te zeggen om niet op de beurs te beleggen als je je al zorgen maakt als de markt, zoals nu, relatief beperkt daalt. Daar is ook niets mis mee want als je verkoopt op een dieptepunt ben je zeker een vogel voor de kat.
Denk je nu écht dat ik zo dom ben om uit de markt te treden met verlies? Ik ben eruit gestapt met winst, anders was het een ander verhaal geweest natuurlijk. Wat is er nu dom aan mijn idee om even de kat uit de boom? Ik zet helemaal niks op het spel, ik begin gewoon opnieuw van nul...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een dalende trend die al 10 maanden aanhoudt, kan inderdaad een veeg teken zijn...mocht het gaan om een correctie, dan ging het volgens mij al weer naar boven gegaan zijn..Maar ja, elk heeft zijn eigen kijk op de beurs hé...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
ignition schreef: ↑22 november 2018, 09:33Niet naar luisteren. Niemand kan consistent voorspellen wat de markt gaat doen. Er zijn altijd wel mensen die een crash voorspellen, vaak met overtuigende argumenten. Meestal zijn ze fout en stijgt de beurs gewoon vrolijk door.costaadeje schreef: ↑21 november 2018, 20:28
Ik ga hier met de volgende quote op antwoorden van Wilson: "If it looks like a bear and trades like a bear, stop trading it like a bull".
Relatief beperkt zoals je zegt:
Even de cijfers erbij halen:
"Volgens de hoofdstrateeg van Morgan Stanley noteert 40% van de S&P500 met een verlies van meer dan 20%…" (de meeste technologische aandelen al meer dan 20% gezakt).
"De helft van de BEL20 aandelen zit al in een berenmarkt sinds eergisteren" (ik wil je gerust enkele cijfers van individuele aandelen meegeven: Nyrstar - 88%, Hamon - 84%, Curetis - -80%, Avantium - -67%, Bpost -66%, Balta -60%, Dexia -58%, Bekaert -47%, Melexis -45%, Qrf -43%, Mithra - 43%, Quest for Growth - 40%, Roularta -40%, Ontex -37%, Abinbev -30%, ING -35%, KBC -29%,Barco -20% en ga zo maar door).
En dan durf jij te spreken over een relatief beperkte daling?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Om dan nog maar te zwijgen over de crash in de groeimarkten, ook meer dan 20% gezakt...
Conclusies trekt men na de feiten, achteraf gezien is bv de crash van 2008 één dag na het hoogtepunt destijds begonnen. En ja, pas nu beseft men in een berenmarkt te zitten terwijl die eigenlijk al 10 maand bezig is. Is een beetje zoals een kikker in een kookpot, weet niet wanneer het vuur wordt aangestoken, vind de eerste warmte best aangenaam (de belegger is blij dat hij eindelijk nog eens goedkoper kan bijkopen) maar begint uiteindelijk toch te beseffen dat het te warm wordt en geraakt niet meer uit de pot.
Met dat verschil dat de kikker vroeg of laat sterft, terwijl de belegger rustig kan blijven zitten tot de pot weer afkoelt (toch als die belegger de grondregel dat men enkel belegt met geld dat men langdurig kan missen respecteerde).
Dat is een klassieke denkfout. Uitstappen doe je omdat je denkt dat de koers gaat zakken. Of je op dat moment winst of verlies hebt, doet niets ter zake. Psychologisch voelt het anders aan, maar puur rationeel gezien is winst of verlies irrelevant. Zelfs al sta je op -50%: als je denkt dat alles (nog) verder gaat zakken, moet je uitstappen.costaadeje schreef: ↑22 november 2018, 10:33 Denk je nu écht dat ik zo dom ben om uit de markt te treden met verlies? Ik ben eruit gestapt met winst, anders was het een ander verhaal geweest natuurlijk.
Zelf denk ik dat alles misschien nog zal zakken, maar misschien ook niet. De enige zekerheid die je hebt, zijn de transactiekosten die je betaalt bij elke in- en uitstap. Dus ik blijf rustig zitten, dan spaar ik tenminste dat uit. Over een jaartje zien we wel hoe het is gelopen, en dan kunnen de 'winnaars' staan toeteren dat ze het zagen aankomen om die en die reden, en kunnen de 'verliezers' zichzelf voor de kop slaan dat ze al die duidelijke tekens hebben gemist. Want achteraf is het altijd makkelijk praten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hyakari schreef: ↑22 november 2018, 11:05Dat is een klassieke denkfout. Uitstappen doe je omdat je denkt dat de koers gaat zakken. Of je op dat moment winst of verlies hebt, doet niets ter zake. Psychologisch voelt het anders aan, maar puur rationeel gezien is winst of verlies irrelevant. Zelfs al sta je op -50%: als je denkt dat alles (nog) verder gaat zakken, moet je uitstappen.costaadeje schreef: ↑22 november 2018, 10:33 Denk je nu écht dat ik zo dom ben om uit de markt te treden met verlies? Ik ben eruit gestapt met winst, anders was het een ander verhaal geweest natuurlijk.
Zelf denk ik dat alles misschien nog zal zakken, maar misschien ook niet. De enige zekerheid die je hebt, zijn de transactiekosten die je betaalt bij elke in- en uitstap. Dus ik blijf rustig zitten, dan spaar ik tenminste dat uit. Over een jaartje zien we wel hoe het is gelopen, en dan kunnen de 'winnaars' staan toeteren dat ze het zagen aankomen om die en die reden, en kunnen de 'verliezers' zichzelf voor de kop slaan dat ze al die duidelijke tekens hebben gemist. Want achteraf is het altijd makkelijk praten.
In- en uitstapkosten had ik al niet...dus kon ik rustig uitstappen en had ik dat al uitgespaard. Ik had genoeg reserve opgebouwd in het verleden om nu rustig te kunnen uitstappen...je zou haast denken dat jullie het moeilijker hebben met het idee dat ik uitgestapt ben dan ikzelf :-)
Ja, deze dalingen zijn te verwachten als je belegt in aandelen. Als je kijkt naar een paar bredere indexen: MSC World +2% YTD, MSCI World Small Cap -3% YTD, MSCI Emerging Markets -9% YTD, MSCI Europa -5,5% YTD. Dat valt toch allemaal goed mee.costaadeje schreef: ↑22 november 2018, 10:46ignition schreef: ↑22 november 2018, 09:33
Niet naar luisteren. Niemand kan consistent voorspellen wat de markt gaat doen. Er zijn altijd wel mensen die een crash voorspellen, vaak met overtuigende argumenten. Meestal zijn ze fout en stijgt de beurs gewoon vrolijk door.
Relatief beperkt zoals je zegt:
Even de cijfers erbij halen:
"Volgens de hoofdstrateeg van Morgan Stanley noteert 40% van de S&P500 met een verlies van meer dan 20%…" (de meeste technologische aandelen al meer dan 20% gezakt).
"De helft van de BEL20 aandelen zit al in een berenmarkt sinds eergisteren" (ik wil je gerust enkele cijfers van individuele aandelen meegeven: Nyrstar - 88%, Hamon - 84%, Curetis - -80%, Avantium - -67%, Bpost -66%, Balta -60%, Dexia -58%, Bekaert -47%, Melexis -45%, Qrf -43%, Mithra - 43%, Quest for Growth - 40%, Roularta -40%, Ontex -37%, Abinbev -30%, ING -35%, KBC -29%,Barco -20% en ga zo maar door).
En dan durf jij te spreken over een relatief beperkte daling?
zelfs als je geen uitstapkosten zou hebben, dan hypoteer je nog altijd de latere eventuele instapkosten en beurstaksen
Een echte spaargidser mag de lege staatskas niet vullen
Een echte spaargidser mag de lege staatskas niet vullen