De crash van 2018
TIP
Re: De crash van 2018
Als een berenmarkt gemiddeld 12 maanden duurt, dan is ze dus reeds bijna voorbij.vortex schreef: ↑22 november 2018, 10:53Conclusies trekt men na de feiten, achteraf gezien is bv de crash van 2008 één dag na het hoogtepunt destijds begonnen. En ja, pas nu beseft men in een berenmarkt te zitten terwijl die eigenlijk al 10 maand bezig is. Is een beetje zoals een kikker in een kookpot, weet niet wanneer het vuur wordt aangestoken, vind de eerste warmte best aangenaam (de belegger is blij dat hij eindelijk nog eens goedkoper kan bijkopen) maar begint uiteindelijk toch te beseffen dat het te warm wordt en geraakt niet meer uit de pot.
Zo te lezen én aan je avatar te zien ben je wel een wijsgeer Zwiertje ?Zwiertje schreef: ↑21 november 2018, 20:51Klopt als een bus.
Meer zelfs:
- Na elke crash was er ook steeds een bange periode van onzekerheid
- De periode tussen 2 crashes werd ook steeds gekenmerkt door een bange periode van onzekerheid
- Tijdens de crashes is men doorgaans ook bang en onzeker.
Een bange periode van onzekerheid is dus steeds de voorbode, de nawee of de bevestiging van een crash![]()
In het vakjargon noemen we zo een bange periode van onzekerheid ook wel eens: 'het leven'![]()
De Zwierige bepaling van Leven: 'een bange ...'.
Eindelijk een antwoord op de vraag van Schrödinger
https://en.wikipedia.org/wiki/What_Is_Life%3F
Ter zake: het is hier alles Krach wat de klok slaat, en het publiek vergist zich niet in zijn voorgevoel. De Schwung is er uit. De crisis van de jaren '30 was ook een kwestie van vertrouwen ...
Afspraak binnen een half jaar !
Voor alle duidelijkheid: ik zeg ook niet dat er géén crash aankomt.
Ik zeg dat niemand dat weet, en ik dus ook niet.
Wat ik wél weet, is dat er op eender welk moment in de recente geschiedenis, er steeds tig redenen waren om te geloven dat een crash nabij was. Van kindsbeen af hoor ik steeds zeggen dat het 'onzekere en angstige tijden' zijn. Soms evolueerde het een zeldzame keer inderdaad tot een echte crash, maar nog veel vaker niet.
Dus: over een half jaar staan we misschien 30% lager, misschien terug 10% hoger. Ik lig er niet wakker van. Ik ga er zeker niet proberen op te anticiperen, want het is net dan dat er fouten worden gemaakt!
Daar er veel gepost werd over de beurs de laatste tijd en welke aandelen kopen enzo denk ik dat het begonnen is.
Hier wat meer uitleg waarom het waarschijnlijk geen goed idee is: https://thecogentadvisor.com/blog/more- ... an-in-themcostaadeje schreef: ↑22 november 2018, 10:33ignition schreef: ↑22 november 2018, 09:33
Niet naar luisteren. Niemand kan consistent voorspellen wat de markt gaat doen. Er zijn altijd wel mensen die een crash voorspellen, vaak met overtuigende argumenten. Meestal zijn ze fout en stijgt de beurs gewoon vrolijk door.
Beter gebruik je een asset allocatie waarbij je je comfortabel voelt en die je kan aanhouden tijdens een recessie. Zo in- en uitspringen is erg gevaarlijk want als je fout timet, kan je veel geld verliezen. En dan moet je nog 2 keer goed timen: wanneer je eruit springt en wanneer je er terug in springt.
Nu, er is wel iets voor te zeggen om niet op de beurs te beleggen als je je al zorgen maakt als de markt, zoals nu, relatief beperkt daalt. Daar is ook niets mis mee want als je verkoopt op een dieptepunt ben je zeker een vogel voor de kat.
Denk je nu écht dat ik zo dom ben om uit de markt te treden met verlies? Ik ben eruit gestapt met winst, anders was het een ander verhaal geweest natuurlijk. Wat is er nu dom aan mijn idee om even de kat uit de boom? Ik zet helemaal niks op het spel, ik begin gewoon opnieuw van nul...
Als de markt toch blijft stijgen (en die kans is groot want in de meeste jaren stijgt de beurs) ga je geld verliezen omdat je later op een hoger punt terug in moet kopen.
Als je kijkt naar shiller cape is de Amerikaanse markt ongeveer even duur als in 1997. Weet je hoeveel winst je had gemaakt van 1997 tot nu door te investeren in de S&P 500 en dividenden te herinvesteren? 460%: 1000€ is 5600€ geworden ondanks twee van de zwaarste crashes ooit (dotcom bubbel en financiële crisis). Het enige wat je daarvoor moest doen was een S&P500 fonds kopen en geduldig afwachten.
Is achteraf makkelijk gezegd. Er zijn ook periodes in de geschiedenis geweest dat de beurs 10 jaar door de woestijn ging. Kan jij wel beweren dat je zeker voor minstens 20 jaar ofzo wil boggelen, als de beurs 3 jaar na mekaar daalt houden de meesten het voor bekeken. Het kan trouwens even goed zijn dat binnen 20 jaar de beurs een pak lager staat dan nu. Daar sta je dan met je vooropgestelde horizon. Mijn glazen bol rijkt niet zo ver, die van u wel?ignition schreef: ↑22 november 2018, 15:07 Weet je hoeveel winst je had gemaakt van 1997 tot nu door te investeren in de S&P 500 en dividenden te herinvesteren? 460%: 1000€ is 5600€ geworden ondanks twee van de zwaarste crashes ooit (dotcom bubbel en financiële crisis). Het enige wat je daarvoor moest doen was een S&P500 fonds kopen en geduldig afwachten.
Quality growth investor
Bedoel je dan japan? Is enige voorbeeld dat me direct te binnen schiet van jouw scenario. Namelijk een beurs die decenia blijft aanmodderen.
Bovendien stel dat dit gebeurd, Wat doe jij dan? Je bent uit de markt, ga je decenia afwachten in cash?
Bovendien stel dat dit gebeurd, Wat doe jij dan? Je bent uit de markt, ga je decenia afwachten in cash?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Sortino toch, natuurlijk is er geen 100% garantie. Is allemaal kansrekenen he. Wat denk jij dat het meeste kans heeft om over 20 jaar een mooie cent op te brengen?sortino schreef: ↑22 november 2018, 16:48Is achteraf makkelijk gezegd. Er zijn ook periodes in de geschiedenis geweest dat de beurs 10 jaar door de woestijn ging. Kan jij wel beweren dat je zeker voor minstens 20 jaar ofzo wil boggelen, als de beurs 3 jaar na mekaar daalt houden de meesten het voor bekeken. Het kan trouwens even goed zijn dat binnen 20 jaar de beurs een pak lager staat dan nu. Daar sta je dan met je vooropgestelde horizon. Mijn glazen bol rijkt niet zo ver, die van u wel?ignition schreef: ↑22 november 2018, 15:07 Weet je hoeveel winst je had gemaakt van 1997 tot nu door te investeren in de S&P 500 en dividenden te herinvesteren? 460%: 1000€ is 5600€ geworden ondanks twee van de zwaarste crashes ooit (dotcom bubbel en financiële crisis). Het enige wat je daarvoor moest doen was een S&P500 fonds kopen en geduldig afwachten.
Anders moet je voor de grap eens alle rollende 20 jaar rendementen bekijken voor the S&P500. De kans lijkt me toch vrij groot dat het wel redelijk zal presteren niet?
costaadeje schreef: ↑22 november 2018, 10:33
Denk je nu écht dat ik zo dom ben om uit de markt te treden met verlies? Ik ben eruit gestapt met winst, anders was het een ander verhaal geweest natuurlijk. Wat is er nu dom aan mijn idee om even de kat uit de boom? Ik zet helemaal niks op het spel, ik begin gewoon opnieuw van nul...
natuurlijk niet costaadeje
stel piet en zijn buurman hebben een frans fonds gekocht op aanraden van mijn kapitel
piet op ander moment dan zijn buurman
jaren later meldt mijn kapitel dat ze er niet meer in geloven
piet heeft 1 euro winst op dat fonds buurman 1 euro verlies.
voor piet is dan de juiste beslissing verkopen
voor buurman houden.
laat die universitairen maar neuten dat je niet naar aankoopprijs moet kijken om beslissingen te nemen
wij weten wel beter !
Ik heb niet doorgeleerd behalve door vallen en opstaan in het leven maar ik snap het niet.
Die 2 aandelen volgen vanaf vandaag dezelfde koers, naar boven of naar beneden, naar winst of verlies vanaf vandaag. Welk verschil maakt het verleden dan?
Stel dat piet en zijn buurman elk een aandeel hebben geërfd van hun vader en mijn kapitel zegt dat ze er niet meer in geloven.
Om te weten of ze moeten verkopen, dan moeten ze dus volgens jou gaan zoeken in de oude papieren van hun vader naar de aankoopdatum om te weten of ze moeten verkopen?
En wat als ze die papieren niet vinden. Wat moeten ze dan doen?
En stel nu dat je 2 aandelen gekocht hebt op een verschillende datum, een aan 8 en een aan 10. Daarna heb je er een verkocht aan 12. Daarna zegt mijn kapitel dat ze er niet meer in geloven. De koers van het aandeel staat nu aan 9. Je hebt er dus nog 1 aandeel over. Om te weten of je moet verkopen, dan moet je dus weten welk aandeel je eerder verkocht heb aan 12. Heb je dat aandeel met aankoopprijs 8 of dat van 10 verkocht? Met andere woorden: welk heb je nog over: dat met aankoopprijs 10 of dat met aankoopprijs 8? In het 1e geval mag je je overblijvende aandeel verkopen. In het 2e niet. Hoe kan dat?
Die 2 aandelen volgen vanaf vandaag dezelfde koers, naar boven of naar beneden, naar winst of verlies vanaf vandaag. Welk verschil maakt het verleden dan?
Stel dat piet en zijn buurman elk een aandeel hebben geërfd van hun vader en mijn kapitel zegt dat ze er niet meer in geloven.
Om te weten of ze moeten verkopen, dan moeten ze dus volgens jou gaan zoeken in de oude papieren van hun vader naar de aankoopdatum om te weten of ze moeten verkopen?
En wat als ze die papieren niet vinden. Wat moeten ze dan doen?
En stel nu dat je 2 aandelen gekocht hebt op een verschillende datum, een aan 8 en een aan 10. Daarna heb je er een verkocht aan 12. Daarna zegt mijn kapitel dat ze er niet meer in geloven. De koers van het aandeel staat nu aan 9. Je hebt er dus nog 1 aandeel over. Om te weten of je moet verkopen, dan moet je dus weten welk aandeel je eerder verkocht heb aan 12. Heb je dat aandeel met aankoopprijs 8 of dat van 10 verkocht? Met andere woorden: welk heb je nog over: dat met aankoopprijs 10 of dat met aankoopprijs 8? In het 1e geval mag je je overblijvende aandeel verkopen. In het 2e niet. Hoe kan dat?
als je het echt niet meer weet moet je het aan al bundy vragen, die weet wel raad
3 maanden berenmarkt?
Merkwaardig dat er zo een zware koersval is in de week nadat Amerika en China een wapenstilstand gesloten hadden in de handelsoorlog.
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... e=facebook
blijf met de vraag zitten of die berenmarkt nu pas begint of reeds sinds eind januari bezig is.
Dringend een cursus berenmarkten vinden.
blijf met de vraag zitten of die berenmarkt nu pas begint of reeds sinds eind januari bezig is.
Dringend een cursus berenmarkten vinden.