Zelf IBAN berekenen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Zelf IBAN berekenen
Ik zou op basis van een Belgisch rekeningnummer ZELF het IBAN nummer willen berekenen (dus niet via een convertor op het Internet). Ik las dat je na de "BE" 2 cijfers moet ingeven die overeenkomen met de rest na deling door 97. Maar WAT moet je precies delen door 97???
Re: Zelf IBAN berekenen
Heel het rekeningnummer met uitzondering van de laatste twee cijfers neem je als één getal en deel je door 97. De eerste twee cijfers van de rest die je bekomt vormen de laatste twee cijfers van het rekeningnummer.
Edit: sorry, dat is voor de controle van het bankrekeningnummer.
Edit: sorry, dat is voor de controle van het bankrekeningnummer.
Laatst gewijzigd door Yaris op 22 november 2018, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je de eerste 10 cijfers van het oude rekeningnummer / 97 ,
dan is de rest van de deling cijfer 11 en 12.
Maar de 2 cijfers na de BE , weet ik niet hoe die berekening is
dan is de rest van de deling cijfer 11 en 12.
Maar de 2 cijfers na de BE , weet ik niet hoe die berekening is
Waarom moeilijk maken als makkelijk ook gaat, gebruik de convertor.
Staat op Wikipedia:
Het controlegetal wordt verkregen door:

Het controlegetal wordt verkregen door:
- de rekeningidentificatie te nemen
- er de landcode achter te plaatsen
- alle letters te vervangen door twee cijfers gebaseerd op de volgorde in het Latijns alfabet beginnend met A=10, B=11, ..., Y=34, Z=35
- twee nullen toe te voegen aan het einde
- dan de rest bij delen door 97 nemen (mod 97)
- het controlegetal is 98 min deze rest
- als het controlegetal kleiner dan 10 is, een voorloopnul toevoegen (controlegetal 1 wordt 01).
- INGB0001234567
- INGB0001234567NL
- 1823161100012345672321 ("A" = "10", "B" = "11", "C" = "12", ... ,"I" = "18", ... ,"N"="23", enz).
- 182316110001234567232100
- 182316110001234567232100 mod 97 = 78
- 98 - 78 = 20
- Het IBAN zal dus NL20INGB0001234567 zijn.

kan je dat ook in het Thais vertalen ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik denk dat elk banknummer op elk formulier of wat dan ook nu al wel automatisch het IBAN / BIC nummer standaard heeft sinds de invoering ervan in 2014.reneemettrie schreef: ↑23 november 2018, 13:22Ik wil dit programmeren op een excel formulier: gebruiker tikt banknummer is en IBAN wordt automatisch berekend
Je kan altijd op je exel formulier een link naar de covertor plaatsen voor diegene die nog het oude rekening nummer

Een formule in Excel kan nuttig zijn om honderden oude bankrekeningnummers in een keer te converteren. Maar als een gebruiker rekeningnummer per rekeningnummer moet intikken kun je evengoed linken naar een convertor op internet.
Men kan oude rekeningnummers ook naar IBAN formaat converteren via Hot-Accounts.
Documentatie over dit gratis budget programma vindt U in volgende link:
url]http://hot-accounts.be/Manuals/Hot-Acco ... eiding.zip[/url]
Documentatie over dit gratis budget programma vindt U in volgende link:
url]http://hot-accounts.be/Manuals/Hot-Acco ... eiding.zip[/url]
Laatst gewijzigd door edward op 24 november 2018, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik blijf het een vreemde vraag vinden. Topicstarter heeft blijkbaar een lange lijst van Belgische rekeningnummers in het oude formaat en zoekt naar een formule in Excel om die naar het IBAN-formaat te converteren. Een online convertor wil hij niet gebruiken. Hoeveel jaren is de IBAN nu al in gebruik?
reneemettrie schreef: ↑23 november 2018, 13:22 Ik wil dit programmeren op een excel formulier: gebruiker tikt banknummer is en IBAN wordt automatisch berekend
- Hoeveel gebruikers zijn er zo?
- Waarom beschikken die na al die jaren nog niet over de IBAN?
- Waarom kunnen die geen online convertor gebruiken?
Laatst gewijzigd door Yaris op 24 november 2018, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, zijn het zijn eigen rekeningnummers?
Of heeft hij ergens een oude lijst van nummer "gevonden" die hij nu wil "gebruiken".
Of heeft hij ergens een oude lijst van nummer "gevonden" die hij nu wil "gebruiken".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik neem aan dat het in het begin van de omschakeling naar de IBAN moeilijk was voor bijvoorbeeld verenigingen om al die rekeningnummers te converteren, maar dat moet nu achter de rug zijn.
IBAN nummers is in voege getreden in 2014
IBAN (International Bank Account Number)
PC-banking laat u wel nog de keuze.
Betaalt u via pc-banking, dan kunt u daar inderdaad wel nog kiezen hoe u het bankrekeningnummer van de begunstigde invult. In principe kunt u daar nog verder, zelfs als u alleen het ‘oude’ ( BBAN ) bankrekeningnummer kent.
BBAN is een afkorting voor Basic Bank Account Number.
IBAN (International Bank Account Number)
PC-banking laat u wel nog de keuze.
Betaalt u via pc-banking, dan kunt u daar inderdaad wel nog kiezen hoe u het bankrekeningnummer van de begunstigde invult. In principe kunt u daar nog verder, zelfs als u alleen het ‘oude’ ( BBAN ) bankrekeningnummer kent.
BBAN is een afkorting voor Basic Bank Account Number.