Umicore
TIP
Re: Umicore
heb het ook aan mn rekker, melexis zelfde verhaal.
Bon zal wel goed komen, maar zie die verlies percentages toch niet graag.
[/quote]
Haha ken ook het gevoel bij melexis. Las er onlangs interessant artikel over. Dat stelde dat dit soort dalingen deels kwam door gebruik van sectoriele etf’s. Gaf aan dat er voor een specifiek deel van de chipsector mindere vooruitzichten waren. Hierop dumpten vele mensen de etf hoewel die ool veel bedrijven bevat die hiet niet onder vielen.
Bon zal wel goed komen, maar zie die verlies percentages toch niet graag.
[/quote]
Haha ken ook het gevoel bij melexis. Las er onlangs interessant artikel over. Dat stelde dat dit soort dalingen deels kwam door gebruik van sectoriele etf’s. Gaf aan dat er voor een specifiek deel van de chipsector mindere vooruitzichten waren. Hierop dumpten vele mensen de etf hoewel die ool veel bedrijven bevat die hiet niet onder vielen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Euuuuuuuuuuh. Een no-brainer vind ik dat toch niet hoor. Je blijft een hoge prijs betalen voor de onzekere groei van morgen. Ik hoop dat Umicore zijn waardering waarmaakt, maar ik koop mijn kledij ook niet 'op de groei' Kan je bij benadering inschatten hoe die sector er binnen 10 jaar zal uitzien?
De consensus voor Melexis is alleszins niet gedaald. De koers wél, dus multiple contraction.Crassus schreef: ↑10 oktober 2018, 13:30 Haha ken ook het gevoel bij melexis. Las er onlangs interessant artikel over. Dat stelde dat dit soort dalingen deels kwam door gebruik van sectoriele etf’s. Gaf aan dat er voor een specifiek deel van de chipsector mindere vooruitzichten waren. Hierop dumpten vele mensen de etf hoewel die ool veel bedrijven bevat die hiet niet onder vielen.
Dat begint hier al een schoon gezelschap te worden.
Ach ja.. Blijven zitten als ge geschoren wordt?
Neen we hebben ons huiswerk gemaakt, gekocht volgens onze overtuiging en tenzij we iets fundamenteel over het hoofd hebben gezien is deze daling (minstens gedeeltelijk) onterecht
Yups, bij mij hakt Melexis er ook stevig in. Vraag me af hoe sterk het aandeel nog gaat dalen, op korte termijn al een serieuze duik achter de rug, en er lijkt geen einde aan te komen, as we speak weer -3%...
Ben al blij dat ik BMW heb verkocht begin dit jaar.
In de chipsector zit ik met Skyworks die mee gedumpt worden (ook door China / Trump war speculaties), maar zijn qua multiples en oerconservatieve balans veel te mooi om weg te doen. Smartphone markt is ook veel minder cyclisch dan de automarkt, en meer groei. Ze hebben dan nog eens een pak dikkere marges ook.
In de chipsector zit ik met Skyworks die mee gedumpt worden (ook door China / Trump war speculaties), maar zijn qua multiples en oerconservatieve balans veel te mooi om weg te doen. Smartphone markt is ook veel minder cyclisch dan de automarkt, en meer groei. Ze hebben dan nog eens een pak dikkere marges ook.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik veronderstel dan ook dat gij niet meer groeit Jensjens_dev schreef: ↑10 oktober 2018, 14:30Euuuuuuuuuuh. Een no-brainer vind ik dat toch niet hoor. Je blijft een hoge prijs betalen voor de onzekere groei van morgen. Ik hoop dat Umicore zijn waardering waarmaakt, maar ik koop mijn kledij ook niet 'op de groei' Kan je bij benadering inschatten hoe die sector er binnen 10 jaar zal uitzien?
10jaar vooruitkijken hoeft zelfs niet, 2023 - 2025 is ver genoeg (zie CMD 18), Umicore is trouwens meestal voorzichtig met z'n prognoses.
Capaciteit voor RBM wordt opgetrokken naar 175k ton tegen 2021(komende van +-60k ton dit jaar). Die uitbreiding is op basis van contracten met OEM's.
Het lijkt me vrij duidelijk dat EV's de wereld gaan veroveren & voorlopig ook dat NMC/NCA de techniek bij uitstek blijft. Er zijn reeds tientallen miljarden geïnvesteerd in NMC/LiB's door OEM's, men gaat nu niet opeens van techniek switchen, er gaat wel een evolutie plaatsvinden! Umicore is al jaren bezig met R&D, over zaken die binnen 5, 10 of zelfs 20 jaar op de markt zullen/kunnen komen. Ik geloof dus zeer sterk dat Umicore binnen 10 jaar nog steeds marktleider is. Ben ik daar 100% zeker van? Nee.
Umicore is de marktleider in cathode materials, heeft een efficiënt productieproces, knowhow, IP, scaling up, ...
Daarnaast zijn er nog nieuwe groeimarkten binnen E&ST (waar ik voorlopig nog geen rekening mee houdt);
- recycling van LIB's
- silicon anodes; Umicore's onderzoek is vergevorderd hierin & hun product wordt reeds getest, zal eerst gebruikt worden in consumer electronics, vooraleer de grote stap gezet wordt naar automotive.
Umicore's groei bij Catalysis steunt op de regulering van de markt, China & India maken enorme stappen voorwaarts op gebied van strengere emissienormen. De globale volumes zullen mss niet of amper stijgen de volgende jaren, maar de waarde per katalysator zal fors omhoog gaan (complexiteit). Bij gelijke volumes spreken we over (minstens) een verdubbeling tegen 2025!
Het voordeel is dat dit een mature markt is (3 grote spelers; JMAT, BASF, Umicore) & dat er gezien de kleine volumestijging wss weinig nood is aan groei investeringen.
Recycling; hun 40% capaciteitsuitbreiding is nog steeds niet voltooid.
De adjusted FCF over H1 (excl. WCR & growth capex) = € 276M, dus over FY 18 verwacht ik € 552M, aan huidige waardering betaalt ge dus 18,5x de FCF over 2018.
Gezien ik een explosieve groei verwacht, vind ik dat dus zeer fair.
oh & de kritische analist die Nyrstar op €1 euro zette, heeft een koersdoel van € 62 voor Umicore
Ik denk dat er nog weinig groei is de smartphone markt. De meeste merken hebben maar krappe marges enkel Samsung en Apple hebben nog grote marges de rest hebben te veel concurrentie + er is maar weinig evolutie meer. Enkel grotere schermen en meer camera's hierdoor zijn de concumenten minder geneigd om snel te veranderen van smartphone. Ook zijn er maar enkele bedrijven die de technologie hebben om z'n kleine chips te maken. Qualcom, Samsung, mediatech.reteiP schreef: ↑10 oktober 2018, 15:28 Ben al blij dat ik BMW heb verkocht begin dit jaar.
SWKS wordt wel vaak genoemd als grote speler in het "internet of things" verhaal. Dus de connectiviteit van auto's, ijskasten, fietsen... met 4G en 5G netwerken. Staat denk ik buiten kijf dat daar groei in zit.Nairo schreef: ↑10 oktober 2018, 22:05Ik denk dat er nog weinig groei is de smartphone markt. De meeste merken hebben maar krappe marges enkel Samsung en Apple hebben nog grote marges de rest hebben te veel concurrentie + er is maar weinig evolutie meer. Enkel grotere schermen en meer camera's hierdoor zijn de concumenten minder geneigd om snel te veranderen van smartphone. Ook zijn er maar enkele bedrijven die de technologie hebben om z'n kleine chips te maken. Qualcom, Samsung, mediatech.reteiP schreef: ↑10 oktober 2018, 15:28 Ben al blij dat ik BMW heb verkocht begin dit jaar.
Smartphones hebben we de grootste groei gehad maar is nog aan het doorzetten in markten waar de middenklasse groeit en blijft ook een markt van continu vervangen van je toestel. Denk dat vandaag velen kiezen voor een iets duurdere/grotere smartphone en de oude laptop aan de kant gezet wordt.
Automarkt is toch veel volwassener en cyclischer en is bovendien erg disruptief momenteel (ook vanuit de kant van wetgeving/milieu). Umicore zit wel aan de goeie kant van de business om te blijven groeien natuurlijk.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Rode lantaarn vandaag, ...
Ben benieuwd naar Umicore, is toch een interessant bedrijf met goeie vooruitzichten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Naar zo een instapmoment kijk ik ook uit. Als tegendraads zijnde koop ik altijd in dalende periodes.contextbinder schreef: ↑27 november 2018, 09:03Laat maar zakken - dan kan ik ook een eerste positie innemen
Begint inderdaad wel inderdaad op een niveau te komen dat er koopjes vallen te doen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
I'm in. Eerste positie. Gisteren ook Bpost opgepikt.
Ik twijfel. Met een grote positie in GBL ben ik in zeker zin al lid van de club...