Holdings ETF
TIP
Holdings ETF
Iemand die weet heeft van het bestaan van een ETF die onderliggend een pakket holdings volgt?
Re: Holdings ETF
Heb er geen weet van.
Als je de holdings thread op dit forum leest merk je dat er verschillende definities zijn van "holding".
Dat is misschien een reden waarom er geen fondsen op "holdings" gestart worden.
Ik heb ook gemerkt dat de fondshuizen enkel fondsen creëren als ze -op een of andere manier- kunnen tonen dat de fondsen "beter" zijn.
Dit is misschien een andere reden waarom er geen fondsen op "holdings" gestart worden.
Er zijn vele onderzoeken naar "factoren" die een voordeel zouden kunnen geven bij het beleggen, bij mijn weten is het "holding" zijn geen factor die naar voor komt. Factoren zoals good-governance, goed-gebruik-van-de-gelden, hoge/stijgende dividenden, ...komen wel naar voor. Holdings kan je waarschijnlijk vinden in de fondsen die die factors als leidraad gebruiken.
Als je de holdings thread op dit forum leest merk je dat er verschillende definities zijn van "holding".
Dat is misschien een reden waarom er geen fondsen op "holdings" gestart worden.
Ik heb ook gemerkt dat de fondshuizen enkel fondsen creëren als ze -op een of andere manier- kunnen tonen dat de fondsen "beter" zijn.
Dit is misschien een andere reden waarom er geen fondsen op "holdings" gestart worden.
Er zijn vele onderzoeken naar "factoren" die een voordeel zouden kunnen geven bij het beleggen, bij mijn weten is het "holding" zijn geen factor die naar voor komt. Factoren zoals good-governance, goed-gebruik-van-de-gelden, hoge/stijgende dividenden, ...komen wel naar voor. Holdings kan je waarschijnlijk vinden in de fondsen die die factors als leidraad gebruiken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een holdings ETF ken ik niet, maar een beleggingsfonds dat voornamelijk in holdings belegt is British Empire Trust. Ik zou een link naar de website plaatsen, maar het forum vindt dat mijn bericht dan te veel op spam lijkt
Vorig jaar kwamen de kosten uit op 0,87%. Niet zo laag als een typische ETF dus, maar daar staat tegenover dat het aandeel meestal aan een discount noteert.
Vorig jaar kwamen de kosten uit op 0,87%. Niet zo laag als een typische ETF dus, maar daar staat tegenover dat het aandeel meestal aan een discount noteert.
Zeer goed gespot.
BTEM is zelf een Holding (closed-end fund of investment trust) die op LSE noteert. De trust is meer dan 100jaar oud en investeert vooral in bedrijven die onder hun waarde noteren. De marktwaarde is juist onder £1Mia.
In princiepe kan de trust beleggen in om het even welk bedrijf dat aan die voorwaarden voldoet. In de praktijk stellen we vast dat het meestal (niet altijd) holdings zijn die aan een discount noteren. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat in de 10 belangrijkste posities we holdings terugvinden (waaronder de hier welbekende Jardines, Exor, Pargesa, Wendel, ..):...the Company’s investment objective is to achieve capital growth through a focused portfolio of investments, particularly in companies whose shares stand at a discount to estimated underlying net asset value.
De Japanese Special Situations is een Trust die BTEM zelf recent gelanceerd heeft (September) en die Japanse bedrijven bevat die ondergewaardeerd zijn. ~15% van de middelen zijn hierin geïnvesteerd.
De prestaties op 5 jaar zijn eerder aan de lage kant - en onder de Morningstar Benchmark. Dit kan aantonen dat Holding Discount jagers niet noodzakelijk beter presteren.
Ik zie deze trust eerder als een goede vijver om Holding ideeën op te doen. Misshien verdient hij wel een aparte draad op dit forum. Laeka ?
Is een fonds / ETF dat in holdings belegt, niet een beetje zoals een dakfonds? Het opeenstapelen van laagjes (spreiding op spreiding), waarbij bij elk laagje een beetje wordt afgeroomd?
Nee, er is een fundamenteel verschil. Een FOF (fund of funds, dakfonds) heeft als primair doel inkomsten te genereren voor de uitgever: en eerste maal als instap- en beheerskosten voor het FOF en een tweede (verborgen) keer als kosten voor de onderliggende fondsen (meestal van dezelfde uitgever). Vergeet niet dat Holdings beursgenoteerd zijn. Het is juist dat elke onderliggende holding zijn eigen management kosten heeft maar die vloeien niet (gedeeltelijk) terug naar de topholding.
Wat een toeval deze morgen ben ik terug ingestapt in British Empire. 11.87 % gemiddeld rendement sinds oprichting is behoorlijk veel. Bollore en Buffett presteren nog stukken beter maar dat is dan ook de creme de la creme wat betreft holdings. Ook de jardines niet vergeten.
Mag ik even vragen waar dit fonds te koop is ? Had er nog niet van gehoord.
Zoiets is bij elke bank of makelaar te koop want het noteert op de (Londense) beurs, net zoals gewone aandelen (bedrijven).
(off-topic: zelf volg ik al jaren de Jupiter European Opportunities Trust van Alexander Darwall en de Lindsell Train Investment Trust van Nick Train, die forse rendementen halen - die laatste noteert wel met een forse premie)
(off-topic: zelf volg ik al jaren de Jupiter European Opportunities Trust van Alexander Darwall en de Lindsell Train Investment Trust van Nick Train, die forse rendementen halen - die laatste noteert wel met een forse premie)
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Als je die laatste hun top 10 holdings bekijkt valt vooral op hoe zwaar overwogen ze zitten in Wirecard:gpv1 schreef: ↑29 november 2018, 17:12 Zoiets is bij elke bank of makelaar te koop want het noteert op de (Londense) beurs, net zoals gewone aandelen (bedrijven).
1. Wirecard 17,6%
2. Reed Elsevier 8%
3. Amadeus 7,9%
4. Novo Nordisk A/S 7,3%
5. Carnival 7%
6. Grenke AG 6,8%
7. Deutsche Boerse 6,4%
8. Experian Group ltd 5,7%
9. Dassault Systemes SA 4,8%
10. BioMerieux SA 4,5%
... en ook dat de top 10 reeds 76% van hun portefeuille vertegenwoordigt. Wat betekent dat je in principe hun port zelf kan nabouwen zonder de beheerskosten.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Intussen is IPRV hier een oplossing. Niet?
Toch volgende bedenkingen :
1. TER O,75 %
2. RISICOGRAAD 7
3. ENKEL DISTRIBUTIE
1. TER O,75 %
2. RISICOGRAAD 7
3. ENKEL DISTRIBUTIE
Is AVI Global Trust ook niet eentje die hier het vermelden waard is?
Zie https://www.assetvalueinvestors.com/agt ... -holdings/ voor hun portfolio...
Maar niet alles valt onder de noemer holding/trust.
Zie https://www.assetvalueinvestors.com/agt ... -holdings/ voor hun portfolio...
Maar niet alles valt onder de noemer holding/trust.
Niet enkel distribuerend. Sinds kort is ook IPRA beschikbaar, zie https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf.
De beschikbaarheid hangt af van je broker natuurlijk.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Bedankt; bij gelegenheid zal ik mijn ETFs omwisselen om mijn allocatie aan private equity meer tax efficient te maken.borgie schreef: ↑9 mei 2022, 18:24 Niet enkel distribuerend. Sinds kort is ook IPRA beschikbaar, zie https://www.ishares.com/nl/particuliere ... -ucits-etf.
De beschikbaarheid hangt af van je broker natuurlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.