Pricos omzetten naar defensief en vice versa
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pricos omzetten naar defensief en vice versa
Plastronnekes moeten cijfers halen misschien is overzetten een nieuwe klant voor betrokkene of ander kantoor.
Met grootbanken , adviseurs en hun kronkels.
Met grootbanken , adviseurs en hun kronkels.
Estate Guru believer.
Dat heb ik me altijd al afgevraagd. Wordt een pensioenspaarfonds niet automatisch uitgekeerd wanneer je op pensioen gaat? Want ik heb hier al een verhaal gelezen van iemand die zijn geld ontving juist toen de beurs in een dip zat en dat de bankier tegen de spaarder zei dat hij beter niet aan pensioensparen had gedaan.
Nee bij een fonds mag je kiezen wanneer je uitbetaald zal worden.
Dan heeft het weinig zin om vanaf een bepaalde leeftijd te veranderen van dynamisch naar defensief zoals algemeen aangeraden wordt. Je wacht beter tot de tijd gunstig is om je geld te innen. Maar ik besef dat de meeste spaarders hun pensioenspaarfonds al meteen uitgekeerd willen zien op het ogenblik dat ze op pensioen gaan en dat ze niet naar de toestand op de beurs kijken.
Of het zin heeft natuurlijk als men de centjes op zijn 65 echt nodig heeft.Yaris schreef: ↑10 juli 2018, 05:10 Dan heeft het weinig zin om vanaf een bepaalde leeftijd te veranderen van dynamisch naar defensief zoals algemeen aangeraden wordt. Je wacht beter tot de tijd gunstig is om je geld te innen. Maar ik besef dat de meeste spaarders hun pensioenspaarfonds al meteen uitgekeerd willen zien op het ogenblik dat ze op pensioen gaan en dat ze niet naar de toestand op de beurs kijken.
Of de meeste spaarders echt nadenken wanneer ze het opvragen. (hoge of lage opbrengst)
Is geld dat op de beurs staat , nog veel liever op een spaarboek plaatsen dat psp spaargeld.
En kantoor houders spelen er gretig op in om een tak 23 aan te praten als alternatief.
Wat best voor de bank is probeert men te verkopen , klant komt steeds op 2 plaats.
Estate Guru believer.
Pensioenspaarverzekering dan?Yaris schreef: ↑9 juli 2018, 22:20Dat heb ik me altijd al afgevraagd. Wordt een pensioenspaarfonds niet automatisch uitgekeerd wanneer je op pensioen gaat? Want ik heb hier al een verhaal gelezen van iemand die zijn geld ontving juist toen de beurs in een dip zat en dat de bankier tegen de spaarder zei dat hij beter niet aan pensioensparen had gedaan.
Dat verhaal lijkt me niet te kloppen. Ofwel vroeg hij het geld op en toen hij het in z'n handen kreeg bedacht hij zich dat het een ongunstige periode was...
In een van de oudere threads ging het duidelijk over het "bedrijfs-2dePijler-groepsverzekering-pensioensparen".Kevva schreef: ↑10 juli 2018, 10:43Pensioenspaarverzekering dan?Yaris schreef: ↑9 juli 2018, 22:20
Dat heb ik me altijd al afgevraagd. Wordt een pensioenspaarfonds niet automatisch uitgekeerd wanneer je op pensioen gaat? Want ik heb hier al een verhaal gelezen van iemand die zijn geld ontving juist toen de beurs in een dip zat en dat de bankier tegen de spaarder zei dat hij beter niet aan pensioensparen had gedaan.
Dat verhaal lijkt me niet te kloppen. Ofwel vroeg hij het geld op en toen hij het in z'n handen kreeg bedacht hij zich dat het een ongunstige periode was...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Volgens wikifin.be:
Dat is ook wel de enige site waarop ik tot nog toe enigszins een antwoord heb gevonden op die vraag.Op het einde van de rit zal u uw pensioenspaarpotje kunnen opnemen. Ook hier is er weer een verschil:
- Een pensioenspaarverzekering heeft een eindvervaldag, meestal uw 65ste verjaardag. U kan dan het beschikbare geld, ofwel in één keer, ofwel in maandelijkse renten, opvragen.
- Uw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf uw 60ste verjaardag brengt de verkoop van uw pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. U kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer u dat zelf wil.
Waarom? Omdat de fiscus automatisch 8% eindbelasting zal afhouden op je 60ste.
Als de beurs dan plots laag staat, dan moet je veel meer deelbewijzen verkopen om die eindbelasting te betalen.
Hoe meer deelbewijzen je moet verkopen, hoe minder deelbewijzen je blijft behouden na je 60ste om die verder te laten renderen als de beurs zich hersteld.
Vandaar dat er defensieve fondsen zijn uitgevonden om dat risico te verlagen. Algemeen hoor ik overal om rond je 55ste over te stappen naar een defensief fonds.
Bijkomend: bij een pensioenspaarfonds mag je nog verder sparen tot je +100 jaar. Na je 60ste komt de fiscus niet meer langs met een eindbelasting, maar je kan wel je belastingvoordeel van 30% behouden na je 60ste ... bij pensioenspaarverzekeringen is dat niet mogelijk. Daar ligt de einddatum vast. Belangrijk: fiscale regels kunnen in de toekomst altijd wijzigen, dus ook het belastingvoordeel en de spelregels ivm eindbelasting.
Tot uw 'bijkomend' kan ik volgen, nadien zou ik mij toch eens beter informeren..glenn86 schreef: ↑29 november 2018, 10:50Waarom? Omdat de fiscus automatisch 8% eindbelasting zal afhouden op je 60ste.
Als de beurs dan plots laag staat, dan moet je veel meer deelbewijzen verkopen om die eindbelasting te betalen.
Hoe meer deelbewijzen je moet verkopen, hoe minder deelbewijzen je blijft behouden na je 60ste om die verder te laten renderen als de beurs zich hersteld.
Vandaar dat er defensieve fondsen zijn uitgevonden om dat risico te verlagen. Algemeen hoor ik overal om rond je 55ste over te stappen naar een defensief fonds.
Bijkomend: bij een pensioenspaarfonds mag je nog verder sparen tot je +100 jaar. Na je 60ste komt de fiscus niet meer langs met een eindbelasting, maar je kan wel je belastingvoordeel van 30% behouden na je 60ste ... bij pensioenspaarverzekeringen is dat niet mogelijk. Daar ligt de einddatum vast. Belangrijk: fiscale regels kunnen in de toekomst altijd wijzigen, dus ook het belastingvoordeel en de spelregels ivm eindbelasting.
In je pensioenspaarfonds kan je storten tot een maand voor je 65ste verjaardag, nadien niet meer.
1- niet zeker dat je in alle contracten voor pensioenspaarfondsen nog kan storten na je 65ste.glenn86 schreef: ↑29 november 2018, 10:50 Bijkomend: bij een pensioenspaarfonds mag je nog verder sparen tot je +100 jaar. Na je 60ste komt de fiscus niet meer langs met een eindbelasting, maar je kan wel je belastingvoordeel van 30% behouden na je 60ste ... bij pensioenspaarverzekeringen is dat niet mogelijk. Daar ligt de einddatum vast. Belangrijk: fiscale regels kunnen in de toekomst altijd wijzigen, dus ook het belastingvoordeel en de spelregels ivm eindbelasting.
2- je zal enkel belastingteruggave krijgen indien je belastingen betaald, met een klein pensioen kan het zijn dat je geen belastinge betaald, en kan je dus ook niets terugkrijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Inderdaad, Pricos houden na je 65e kan. Ook een deel houden kan.
Wat niet kan: een deel omzetten naar de defensieve versie want het is alles of niets.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)