POZ
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
-
- VIP member
- Contacteer:
POZ
Van mijn Verzekeringsboer:
De wettekst rond de Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen (POZ) is op 30 maart 2018 verschenen in het Belgisch Staatsblad.
De wet gaat drie maanden na de verschijning, dus op 1 juli 2018 in voege. U kan echter nu al dit pensioenplan in de tweede pijler onderschrijven.
De POZ biedt de mogelijkheid om een comfortabel aanvullend pensioen in de tweede pijler op te bouwen, naast een geoptimaliseerde VAPZ.
Dit pensioenplan is gericht op zelfstandige natuurlijke personen zonder vennootschap:
zelfstandigen in hoofd- of bijberoep (behalve starters in bijberoep), op voorwaarde dat ze minstens de sociale bijdragen verschuldigd zijn van een zelfstandige in hoofdberoep;
meewerkende echtgeno(o)t(e) met maxistatuut;
zelfstandige helpers in hoofd- of bijberoep (behalve starters in bijberoep).
Met een POZ kunt u het bedrag van uw extralegaal pensioen (en dus van uw volledige pensioen) aanzienlijk verhogen en een zorgeloze, welverdiende rust voorbereiden.
En er is meer. De POZ biedt nog extra voordelen:
* U geniet 30 % belastingvermindering op de personenbelasting, mits naleving van de voorwaarden voor de belastingvermindering.
* Meewerkende echtgenoten met het maxi-statuut en zelfstandige helpers kunnen ook een POZ onderschrijven.
* U betaalt slechts 10 % belastingen op het kapitaal dat wordt gestort op het moment van uw pensioen.
* Met uw POZ kunt u een vastgoedproject financieren.
Eindelijk kunnen ook 1-manszaken wat meer aan pensioenopbouw doen. Ik vond dit een groot nadeel tov vennootschappen met hun IPT
De wettekst rond de Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen (POZ) is op 30 maart 2018 verschenen in het Belgisch Staatsblad.
De wet gaat drie maanden na de verschijning, dus op 1 juli 2018 in voege. U kan echter nu al dit pensioenplan in de tweede pijler onderschrijven.
De POZ biedt de mogelijkheid om een comfortabel aanvullend pensioen in de tweede pijler op te bouwen, naast een geoptimaliseerde VAPZ.
Dit pensioenplan is gericht op zelfstandige natuurlijke personen zonder vennootschap:
zelfstandigen in hoofd- of bijberoep (behalve starters in bijberoep), op voorwaarde dat ze minstens de sociale bijdragen verschuldigd zijn van een zelfstandige in hoofdberoep;
Met een POZ kunt u het bedrag van uw extralegaal pensioen (en dus van uw volledige pensioen) aanzienlijk verhogen en een zorgeloze, welverdiende rust voorbereiden.
* U geniet 30 % belastingvermindering op de personenbelasting, mits naleving van de voorwaarden voor de belastingvermindering.
* Meewerkende echtgenoten met het maxi-statuut en zelfstandige helpers kunnen ook een POZ onderschrijven.
* U betaalt slechts 10 % belastingen op het kapitaal dat wordt gestort op het moment van uw pensioen.
Eindelijk kunnen ook 1-manszaken wat meer aan pensioenopbouw doen. Ik vond dit een groot nadeel tov vennootschappen met hun IPT
Re: POZ
Voor zelfstandigen zonder vennootschap staat de POZ zeer laag in de fiscaal optimale pikorde. Eerst neem je best VAPZ, dan PSP, dan LTSP en als je nog cash hebt én je inkomen laat het bovendien toe (er is immers eenfiscale grens ifv inkomen) pas dan neem je POZ.reppiepeppie schreef:Van mijn Verzekeringsboer:
Lees tussen de regels...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Eerst LTSP voor POZ? Alé, das nieuw. En wat als je nog hypotheek hebt?
Het is in elk geval terug een stap dichter naar opheffen “discriminatie” tsn 1-manszaken en vennootschappen.
30% belastingsvermindering is mooi meegenomen.
Ik zag wel de fiche van n verzekeraar en net zoals bij PSP zijn de kosten niet min.
Het is in elk geval terug een stap dichter naar opheffen “discriminatie” tsn 1-manszaken en vennootschappen.
Ik zag wel de fiche van n verzekeraar en net zoals bij PSP zijn de kosten niet min.
-
- VIP member
- Contacteer:
“In de praktijk zal een POZ op z’n interessantst zijn als je tot een van de bovenstaande categorieën behoort, een minimaal netto jaarinkomen van 30.000 euro geniet en reeds over een VAPZ beschikt.”
Van de xerius site.
Van de xerius site.
Da's die fiscale pikorde dus. Indien er ruimte is voor LTSP, dan steek je je centen beter eerst in LTSP. Indien ruimte LTSP al opgevuld door iets anders, dan ga je niet nog eens een LTSP afsluiten, maar val je terug naar POZ.reppiepeppie schreef: ↑5 april 2018, 14:36 Eerst LTSP voor POZ? Alé, das nieuw. En wat als je nog hypotheek hebt?
De intentie is goed inderdaad!reppiepeppie schreef: ↑5 april 2018, 14:36 Het is in elk geval terug een stap dichter naar opheffen “discriminatie” tsn 1-manszaken en vennootschappen.
Zullen grosso modo zelfde produkten zijn meestal, maar in een ander fiscaal jasje.reppiepeppie schreef: ↑5 april 2018, 14:36 Ik zag wel de fiche van n verzekeraar en net zoals bij PSP zijn de kosten niet min.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ondertussen al paar offertes gekregen.
Nogal wat trachten me naar tak23 te sturen.
Fondsen met zware instap en beheerskosten.
En dakfondsen die echt wel zwak presteerden de laatste jaren
Enige “winst”: het belastingsvoordeel
Voordeel: belastingbesparing - virtueel te spreiden over alle jaren tot aan het pensioen
Nadelen: instapkosten, belastingen op premie, enkel fondsen met hoge jaarlijkste kosten, eindbelasting
Het voordeel is krachtig als je dicht bij je pensioen staat, "bijna verwaarloosbaar" als je aan het begin van je carriere staat.
Nadelen: instapkosten, belastingen op premie, enkel fondsen met hoge jaarlijkste kosten, eindbelasting
Het voordeel is krachtig als je dicht bij je pensioen staat, "bijna verwaarloosbaar" als je aan het begin van je carriere staat.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat van die fondsen dat klopt wel.reppiepeppie schreef: ↑20 november 2018, 12:21 Ondertussen al paar offertes gekregen.
Aan de andere kant
- zitten er zeer goed presterende bij, ook na de kosten die niet altijd up front zichtbaar zijn.
- kan je een diversificatie inbouwen die je elders niet altijd op dezelfde manier vindt of kan realiseren
Het is een goed idee om een deel van uw premie in die T23 te steken wil je geldontwaarding vermijden.
De belastingsbesparing - inderdaad dé reden om POZ te doen - is toch maar één aanslag verwijderd.B7H4long schreef: ↑20 november 2018, 12:54 Voordeel: belastingbesparing - virtueel te spreiden over alle jaren tot aan het pensioen
Waarom zou je dat moeten virtueel spreiden? Laat staan uitstellen tot later?
Axioma nr.1 van de fiscaliteit: stel een belastingsvoordeel dat je dit jaar kan realiseren, niet uit tot volgend jaar.
Aan de ene kant heb je een belastingteruggave na iets meer dan een jaar, aan de andere kant een eindbelasting op 60 jaar. Om het interne rendement van een storting te berekenen moet je de volgende elementen in rekening brengen :
storting, teruggave van 30%, eindresultaat ergens na 60ste verjaardag. Niet vergeten om op je 60ste de belasting van je kapitaal af te trekken.
Als je de rendementen voor verschillende leeftijden vergelijkt zal je zien dat het fiscaal voordeel voor een 30 jarige veel kleiner is dan het voordeel voor een 50 jarige, en zeker voor een persoon van boven de 60.
Vuistregel: je moet de winst van fiscale teruggave van 30% uitspreiden over de duur van de belegging.
- voor iemand in de 30 spreid je dit uit over 30 jaar en zal het fiscaal voordeel leiden tot een extra rendement van ongeveer 1% per jaar.
- voor iemand in de 50 spreid je dit uit over 10 jaar en zal het fiscaal voordeel leiden tot een extra rendement van ongeveer 3% per jaar.
storting, teruggave van 30%, eindresultaat ergens na 60ste verjaardag. Niet vergeten om op je 60ste de belasting van je kapitaal af te trekken.
Als je de rendementen voor verschillende leeftijden vergelijkt zal je zien dat het fiscaal voordeel voor een 30 jarige veel kleiner is dan het voordeel voor een 50 jarige, en zeker voor een persoon van boven de 60.
Vuistregel: je moet de winst van fiscale teruggave van 30% uitspreiden over de duur van de belegging.
- voor iemand in de 30 spreid je dit uit over 30 jaar en zal het fiscaal voordeel leiden tot een extra rendement van ongeveer 1% per jaar.
- voor iemand in de 50 spreid je dit uit over 10 jaar en zal het fiscaal voordeel leiden tot een extra rendement van ongeveer 3% per jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Correct ja, nu ben ik mee met je redenering.B7H4long schreef: ↑23 november 2018, 12:08 Vuistregel: je moet de winst van fiscale teruggave van 30% uitspreiden over de duur van de belegging.
-
- VIP member
- Contacteer:
Update: in december ingestapt in POZ bij AG.
Het voordeel is vooral de belastingsvermindering, zoals de 980eu pensioensparen die elke particulier kan doen.
Bijkomend eventueel voordeel: kan aangewend worden voor investeren in vastgoed
Het voordeel is vooral de belastingsvermindering, zoals de 980eu pensioensparen die elke particulier kan doen.
Bijkomend eventueel voordeel: kan aangewend worden voor investeren in vastgoed
Heeft iemand hier meer info? t.t.z.
Vorige jaar stapte ik in POZ bij de firma die ook mijn sociale bijdrage regelt, het aanbod POZ was toen zeer beperkt. Vandaag zie ik dat en meer aanbod is en zou een andere POZ willen.
Kan dit?
Vorige jaar stapte ik in POZ bij de firma die ook mijn sociale bijdrage regelt, het aanbod POZ was toen zeer beperkt. Vandaag zie ik dat en meer aanbod is en zou een andere POZ willen.
Kan dit?
-
- VIP member
- Contacteer:
Tuurlijk, waarom niet?
Je kan zoveel contracten starten als je wil. En bent niet veplicht premies te betalen.
Wel best je huidige niet overdragen, daar kunnen kosten aan verbonden zijn.
Je kan zoveel contracten starten als je wil. En bent niet veplicht premies te betalen.
Wel best je huidige niet overdragen, daar kunnen kosten aan verbonden zijn.
Ok, duidelijk.
Ik zie wel dat bij de contracten in de contractuele bepalingen sprake is van een minimaal jaarlijks te storten bedrag (bv 100€ & 500€)?
Ik zie wel dat bij de contracten in de contractuele bepalingen sprake is van een minimaal jaarlijks te storten bedrag (bv 100€ & 500€)?