POZ voor eenmanszaken
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
POZ voor eenmanszaken
Beste forumleden:
TOPIC: POZ voor eenmanszaken
POZ bestaat in tak 21, tak 23 en tak 23 met kapit bescherming.
ik veronderstel dat men bij een financiele instelling overzicht kan vragen van de onderliggende aandeelfondsen, waarin intern belegt wordt bij tak 23 en tak 23 versies.
en kan er gekozen worden uit diverse interne tak23 fondsen (zoals dat het geval is bij bv langetermijnsparen )?
Vraag: Kan men inleggen in meerdere aparte POZ (tak 23 , tak 23 met kapit bescherming, tak 21) contracten bij 1 instelling
of nog beter (?) in een contract met mogelijkheid tot switch binnen bepaalde onderliggende beleggingsproducten ?
Is het interessant gebruik maken van een combo (van tak 21, tak 23, tak 23 met kapit bescherming):
- niet alleen voor NIEUWE posities (keuze tussen POZs bij NIEUWE INLEG ieder jaar).
- maar OOK voor gebruik te kunnen maken van een mogelijkheid tot transfer/overhellen op bepaalde gunstigere periodes (net zoals bv in en uitschrijven van een nummerplaat winter/zomer)
=> bedoeling is dan:
Netto meer gewicht (bestaande inleg +nieuwe inleg) bij potentieel stijgende markt in tak 23/ aandeelfondsen.
netto meer gewicht (bestaande inleg+ nieuwe inleg) bij potentieel dalende markt in tak 21/ meer cash houden/defensiever. (ff uit de beurs blijven)
DUS een contract waarbij
-Mogelijkheid tot transfers van bestaande inleg bv tak 21, naar tak 23 bij stijgende markt.
-Mogelijkheid tot transfer van bestaande inleg tak 23, naar tak 21 bij dalende markt?
Anderzijds: mogelijk nog belangrijker is hoe de werking/ evolutie is van tak 21 vs tak 23 vs tak 23 met kapit bescherming.
Ik bedoel is het veilig te zeggen dat enkele eind en beginkoers telt?
STEL:
SITUATIE A: continu beleggen in tak 23 met op jaar 1 koers= 100 en op jaar 30 (pensioenleeftijd) koers is 1000
SITUATAIE B: continu beleggen in TAK 21 tijdens beursdalingen ( stel ik verwacht aandeel/beursdalingen gedurende komende 2-3 jaar)
Situatie C: beleggen bij markt/aandeelstijgingen in tak 23 en in tak 21, tak 23kapit behoud bij verwachte markt/aandeeldalingen
Welke is in the end het beste (EINDPUNT 30 jaar) in de veronderstelling dat de beuzen stijgen?
- in the end is situatie A beter dan situatie B (gezien 30 jaar belggingshorizon), maar is situatie B dan nog steeds beter dan situatie C ( gezien eindpunt>beginpunt)?
- is "uitstappen" in situatie C in cash/safe haven Beter dan continue gespreid inleggen in situatie A?
Welke experts kunnen hier adviseren? Ik ben benieuwd
Hartelijk dank mvg
ik veronderstel dat men bij een financiele instelling overzicht kan vragen van de onderliggende aandeelfondsen, waarin intern belegt wordt bij tak 23 en tak 23 versies.
en kan er gekozen worden uit diverse interne tak23 fondsen (zoals dat het geval is bij bv langetermijnsparen )?
Vraag: Kan men inleggen in meerdere aparte POZ (tak 23 , tak 23 met kapit bescherming, tak 21) contracten bij 1 instelling
of nog beter (?) in een contract met mogelijkheid tot switch binnen bepaalde onderliggende beleggingsproducten ?
Is het interessant gebruik maken van een combo (van tak 21, tak 23, tak 23 met kapit bescherming):
- niet alleen voor NIEUWE posities (keuze tussen POZs bij NIEUWE INLEG ieder jaar).
- maar OOK voor gebruik te kunnen maken van een mogelijkheid tot transfer/overhellen op bepaalde gunstigere periodes (net zoals bv in en uitschrijven van een nummerplaat winter/zomer)
=> bedoeling is dan:
Netto meer gewicht (bestaande inleg +nieuwe inleg) bij potentieel stijgende markt in tak 23/ aandeelfondsen.
netto meer gewicht (bestaande inleg+ nieuwe inleg) bij potentieel dalende markt in tak 21/ meer cash houden/defensiever. (ff uit de beurs blijven)
DUS een contract waarbij
-Mogelijkheid tot transfers van bestaande inleg bv tak 21, naar tak 23 bij stijgende markt.
-Mogelijkheid tot transfer van bestaande inleg tak 23, naar tak 21 bij dalende markt?
Anderzijds: mogelijk nog belangrijker is hoe de werking/ evolutie is van tak 21 vs tak 23 vs tak 23 met kapit bescherming.
STEL:
SITUATIE A: continu beleggen in tak 23 met op jaar 1 koers= 100 en op jaar 30 (pensioenleeftijd) koers is 1000
SITUATAIE B: continu beleggen in TAK 21 tijdens beursdalingen ( stel ik verwacht aandeel/beursdalingen gedurende komende 2-3 jaar)
Situatie C: beleggen bij markt/aandeelstijgingen in tak 23 en in tak 21, tak 23kapit behoud bij verwachte markt/aandeeldalingen
Welke is in the end het beste (EINDPUNT 30 jaar) in de veronderstelling dat de beuzen stijgen?
- in the end is situatie A beter dan situatie B (gezien 30 jaar belggingshorizon), maar is situatie B dan nog steeds beter dan situatie C ( gezien eindpunt>beginpunt)?
- is "uitstappen" in situatie C in cash/safe haven Beter dan continue gespreid inleggen in situatie A?
Welke experts kunnen hier adviseren? Ik ben benieuwd
Hartelijk dank mvg
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: POZ voor eenmanszaken
Ben er ook mee bezig. Denk niet dat je kan switchen met het reeds ingebrachte kapitaal.
Toch zeker niet van ene naar andere tak.
In tak 23 wel veranderen van de fondsen.
Wat ik nog niet wist is dat er tak 23 zijn met kapitaalbescherming.
Wat ik nog niet wist is dat er tak 23 zijn met kapitaalbescherming.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
jadasus schreef: ↑21 november 2018, 14:44 Beste forumleden:
jadasus schreef: ↑21 november 2018, 14:44
zodra je voor een positie in T23 kiest, kies je ook beter voor maandelijkse stortingen
en dat geeft meteen ook antwoord op onderstaande vraag
Onthou ook dat verzekeraars niet voorzien zijn op dit soort (semi)actieve beleggers.dasus schreef: ↑21 november 2018, 14:44
=> bedoeling is dan:
DUS een contract waarbij
STEL:
-
- VIP member
- Contacteer:
Dus je zou je Tak21 na bvb 10j plots naar een tak23 kunnen overzetten? Ook alle reeds betaalde premies???
jazeker. Je kan telkens kiezen:reppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 19:41 Ben er ook mee bezig. Denk niet dat je kan switchen met het reeds ingebrachte kapitaal.
- bv. splitsing fonds 1 en fonds 2 en fonds 3 voor opgebouwde reserve
- fonds 4, fonds 5 en Tak21 voor toekomstige premies
Die zijn er niet. Er zijn wel T23 in 100% monetaire posities. Maar da's niet hetzelfde.reppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 19:41 Wat ik nog niet wist is dat er tak 23 zijn met kapitaalbescherming.
absoluutreppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 19:50 Dus je zou je Tak21 na bvb 10j plots naar een tak23 kunnen overzetten? Ook alle reeds betaalde premies???
-
- VIP member
- Contacteer:
Ok bedankt. Makelaar meldde me dat AG geen tak23 aanbiedt, enkel de winstdeling kan dan in tak23.
Klopt, mogelijks pas volgend jaar.reppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 20:18 Ok bedankt. Makelaar meldde me dat AG geen tak23 aanbiedt, enkel de winstdeling kan dan in tak23.
Wel bij Allianz, Axa (niet volledig zeker), Baloise, NN en Vivium.
Geen idee qua KBC, ING, Belfius, maar die ik zou niet overwegen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Fidea ook. Ik overweeg die. Maar tak21 omdat ik nog ganse premie moet betalen.
really? https://www.tijd.be/nieuws/archief/anba ... 58298.htmlreppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 20:26 Fidea ook. Ik overweeg die. Maar tak21 omdat ik nog ganse premie moet betalen.
Kan je daar eens een referentie van posten. Is dit enkel in POZ of algemeen?jutuiz schreef: ↑3 december 2018, 19:52absoluutreppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 19:50 Dus je zou je Tak21 na bvb 10j plots naar een tak23 kunnen overzetten? Ook alle reeds betaalde premies???
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik denk algemeen, da's niet nieuw voor POZ, dit was al zo bij PSP, LTSP, IPT, niet fiscaal beleggen. Maar dan weer niet voor het RIZIV of het VAPZ (wegens beperkt tot Tak21).
De voorwaarden waaronder je kan switchen hangen af van verzekeraar tot verzekeraar. Soms beperken ze zich tot één gratis switch per jaar, of ze leggen enkele voorwaarden op. Dat kan bv. zijn dat elk fonds moet minstens x% van het geheel bevatten, of x euro, of je kan max in y fondsen beleggen, of elke transfer moet over minstens z gaan. Als je ingezette som groot genoeg is er soms ook een dynamische stop loss mogelijk of dripfeeding van T21 naar T23.
-
- VIP member
- Contacteer:
So what? 1% gewaarborgd rendement plus winstdeling.jutuiz schreef: ↑3 december 2018, 20:31really? https://www.tijd.be/nieuws/archief/anba ... 58298.htmlreppiepeppie schreef: ↑3 december 2018, 20:26 Fidea ook. Ik overweeg die. Maar tak21 omdat ik nog ganse premie moet betalen.
Tak21 valt toch ook onder de waarborggarantie tot 100000eu
-
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Ook al wat folders doorgenomen. Maar wist niet dat het ook met de reeds betaalde premies kon.jutuiz schreef: ↑3 december 2018, 20:54Ik denk algemeen, da's niet nieuw voor POZ, dit was al zo bij PSP, LTSP, IPT, niet fiscaal beleggen. Maar dan weer niet voor het RIZIV of het VAPZ (wegens beperkt tot Tak21).
D
De voorwaarden waaronder je kan switchen hangen af van verzekeraar tot verzekeraar. Soms beperken ze zich tot één gratis switch per jaar, of ze leggen enkele voorwaarden op. Dat kan bv. zijn dat elk fonds moet minstens x% van het geheel bevatten, of x euro, of je kan max in y fondsen beleggen, of elke transfer moet over minstens z gaan. Als je ingezette som groot genoeg is er soms ook een dynamische stop loss mogelijk of dripfeeding van T21 naar T23.
En switchen vaak tot 10j voor einde contact.
De voorgestelde fondsen in tak23 bedroevende rendementen, loodzware instap en beheerskosten.
-
- VIP member
- Contacteer:
Stap gezet. AG tak 21.
Gewaarborgde bij fidea was ook 0,75.
Geen tak23, aangezien ik 1 grote betaling heb gedaan.
Gewaarborgde bij fidea was ook 0,75.
Geen tak23, aangezien ik 1 grote betaling heb gedaan.