Discriminatie pensioensparen! : Niet voor wie geen familie heeft?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Discriminatie pensioensparen! : Niet voor wie geen familie heeft?
Op de duur loopt hier alles door mekaar.
Wat betreft het regime pensioensparen (3de pijler).
Wat zijn de gevolgen als je zo'n verzekering onderschrijft? Bij leven wordt je belast aan 8% op 60 jaar (huidig tarief), want ja... de polis voldeed toch formeel aan de gestelde voorwaarde qua begunstiging bij overlijden. Ik heb nog nooit een verzekeraar ontmoet die bij een vereffening van een "kapitaal bij leven" een onderzoek doet naar de familiale situatie gelinkt aan niet uit te voeren uitkering bij overlijden. No way. En bij overlijden keert de polis uit volgens de cascade die je voorzien hebt... met andere woorden gewoon aan de nalatenschap (*). Wat die dan ook moge zijn op dat moment. Ik zie niet in waarom (en hoe) er recup zou zijn van het door u genoten fiscaal voordeel op de premie.
Da's mijn mening op basis van de praktijk. Ik heb ze niet gedubbelchecked of rechtsbronnen geraadpleegd.
Wat betreft uw oude groepsverzekering (2de pijler).
Daar zijn er geen dergelijke voorwaarden voor begunstiging bij overlijden.
Als je nooit iets hebt laten wijzigen aan de standaardbegunstigingsclausule (zoals 99,9999% van de mensen) dan zal daar ook iets staan in de zin van: "mijn echtgenote / wettelijk samenwonende partner, bij onstentenis mijn kinderen in gelijke delen, bij onstentenis mijn ouders in gelijke delen, bij ontstentenis mijn nalatenschap".
(*) I know, ik ga kort door de bocht, dit is een forum en geen top notch advocatenkantoor
Wat betreft het regime pensioensparen (3de pijler).
- Je kan ofwel naar een bank stappen en een pensioenspaarfonds (pensioenspaarrekening) afsluiten.
Geen vereisten qua begunstiging, het is geen verzekering.
- Maar je kan evengoed een pensioenspaarverzekering via een bank/makelaar/agent/verzekeraar afsluiten.
Als begunstigde bij overlijden neem je - zoals 99% van de mensen - een tekst op in de zin van "mijn echtgenote / wettelijk samenwonende partner, bij onstentenis mijn kinderen in gelijke delen, bij onstentenis mijn ouders in gelijke delen, bij ontstentenis mijn nalatenschap". Volgens mij voldoe je daarmee aan de voorwaarde voor aftrekbaarheid v/d premie. Wat dan ook uw familiale situatie is.
Wat zijn de gevolgen als je zo'n verzekering onderschrijft? Bij leven wordt je belast aan 8% op 60 jaar (huidig tarief), want ja... de polis voldeed toch formeel aan de gestelde voorwaarde qua begunstiging bij overlijden. Ik heb nog nooit een verzekeraar ontmoet die bij een vereffening van een "kapitaal bij leven" een onderzoek doet naar de familiale situatie gelinkt aan niet uit te voeren uitkering bij overlijden. No way. En bij overlijden keert de polis uit volgens de cascade die je voorzien hebt... met andere woorden gewoon aan de nalatenschap (*). Wat die dan ook moge zijn op dat moment. Ik zie niet in waarom (en hoe) er recup zou zijn van het door u genoten fiscaal voordeel op de premie.
Da's mijn mening op basis van de praktijk. Ik heb ze niet gedubbelchecked of rechtsbronnen geraadpleegd.
Wat betreft uw oude groepsverzekering (2de pijler).
Daar zijn er geen dergelijke voorwaarden voor begunstiging bij overlijden.
Als je nooit iets hebt laten wijzigen aan de standaardbegunstigingsclausule (zoals 99,9999% van de mensen) dan zal daar ook iets staan in de zin van: "mijn echtgenote / wettelijk samenwonende partner, bij onstentenis mijn kinderen in gelijke delen, bij onstentenis mijn ouders in gelijke delen, bij ontstentenis mijn nalatenschap".
(*) I know, ik ga kort door de bocht, dit is een forum en geen top notch advocatenkantoor