Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
TIP
Re: Zwak resultaat Mijnkapitaal Mixerfonds
Een aantal believers in de Mixer zijn ruw uit hun dromen ontwaakt. Het wordt voor meer en meer personen duidelijk dat MijnKapitaal dezelfde truken toepast als de grootbanken. Ze maken geen harde beloftes; ze spiegelen alleen maar mooie winsten voor. En de spaarder die denkt een veilig alternatief te hebben voor een spaarrekening, is de pineut.
Vraag van een zekere Nicole, vandaag op het forum van MijnKapitaal en de reactie van Robokat:
==============
Nicole:
Een vraag. Corrigeer mij als ik fout ben, maar begrijp ik het goed dat jullie met de mijnkapitaal mixer een return van 4% p.a. vooropstellen op een periode van minstens 5 jaar.
Nu wou ik echter vooral weten hoeveel maximum verlies per jaar jullie vooropstellen onder gewone en extreme omstandigheden? Hebben jullie dat ooit berekend en wat zijn daar jullie maatstaven?
Alvast bedankt.
==============
Robokat:
Wij voorspellen qua toekomstige rendementen helemaal niets. We weten ook niet wat de toekomst brengt. De consensus bij heel wat analisten is dat de komende 5 jaar erg magere jaren worden in vergelijking met de afgelopen 10 jaar. En dat iedereen zijn verwachtingen dus sterk naar beneden moet bijstellen.
==============
Nicole heeft nochtans niet helemaal ongelijk want dit zegt MijnKapitaal over de MK Mixer:
"Het MijnKapitaal MixerFonds is een selectie van zorgvuldig geselecteerde fondsen die je toelaten om op een defensieve (veiligere) manier te beleggen en een hoger rendement na te streven dan 4%."
Bij nader inzien vergist Nicole zich toch: het gaat niet over een rendement van 4%. Het gaat over een hoger rendement dan 4%. En bovendien: het is op een veiliger manier !
Nu ja, je kunt betogen dat "nastreven" een woord zonder betekenis is. Het is zoals nastreven dat je morgen Euromillions wint.
Maar waarom gebruikt MijnKapitaal het dan, als het een leeg woord is? En waarom zeggen ze 4%. Als het toch geen waarde heeft, dan hadden ze evengoed 6% kunnen zeggen of 20%?
Vraag van een zekere Nicole, vandaag op het forum van MijnKapitaal en de reactie van Robokat:
==============
Nicole:
Een vraag. Corrigeer mij als ik fout ben, maar begrijp ik het goed dat jullie met de mijnkapitaal mixer een return van 4% p.a. vooropstellen op een periode van minstens 5 jaar.
Nu wou ik echter vooral weten hoeveel maximum verlies per jaar jullie vooropstellen onder gewone en extreme omstandigheden? Hebben jullie dat ooit berekend en wat zijn daar jullie maatstaven?
Alvast bedankt.
==============
Robokat:
Wij voorspellen qua toekomstige rendementen helemaal niets. We weten ook niet wat de toekomst brengt. De consensus bij heel wat analisten is dat de komende 5 jaar erg magere jaren worden in vergelijking met de afgelopen 10 jaar. En dat iedereen zijn verwachtingen dus sterk naar beneden moet bijstellen.
==============
Nicole heeft nochtans niet helemaal ongelijk want dit zegt MijnKapitaal over de MK Mixer:
"Het MijnKapitaal MixerFonds is een selectie van zorgvuldig geselecteerde fondsen die je toelaten om op een defensieve (veiligere) manier te beleggen en een hoger rendement na te streven dan 4%."
Bij nader inzien vergist Nicole zich toch: het gaat niet over een rendement van 4%. Het gaat over een hoger rendement dan 4%. En bovendien: het is op een veiliger manier !
Nu ja, je kunt betogen dat "nastreven" een woord zonder betekenis is. Het is zoals nastreven dat je morgen Euromillions wint.
Maar waarom gebruikt MijnKapitaal het dan, als het een leeg woord is? En waarom zeggen ze 4%. Als het toch geen waarde heeft, dan hadden ze evengoed 6% kunnen zeggen of 20%?
Ik heb met mijn Mixer van MK na 4 jaar nog een rendement van 4,99 % !!
In het totaal.
Da's 1.22% per jaar, dus 1%. Niet slecht! Maar vergeet niet dat je bij verkoop nog een deel mag afdragen.
Helft van die fondsen van MK staan wankel! Alle berekeningen zijn gemaakt op cijfers uit het verleden. Ethna-Aktiv en Nordea Stable Return alsook de DNCA-fondsen zullen ook nog verdwijnen.
Jaja, maar zoals Al Fonds zegt: als je kijkt naar de cijfers uit het verleden dan hoef je met de kosten in de toekomst geen rekening meer te houden.
Al Fonds is alweer de trappers kwijt. Maar als je hele wereld ineenstort (meer dan 4% per jaar voorspiegelen (niet: "beloven"!) op een veilige manier en dan geconfronteerd worden met de keiharde realiteit) gebeuren dergelijke dingen ...
Hier een post van gisteren:
======================
Al Fonds (Marc Person)
Voor mijn part doe je wat je wil.
Zelfs met de huidige bewegingen blijven de fondsen in de Mixer heel wat minder volatiel dan 90% van de ETF-fondsen. Kom achteraf niet klagen want een verwittigd man/vrouw zou er twee moeten waard zijn.
Een YTD van -9% is nog altijd veel minder volatiel dan -8% op 3 maanden…
======================
Naast zijn typische denigrerende, arrogante en betweterige stijl blijkt hieruit dat hij zelf niet meer weet wat hij schrijft. Hij bedoelt dat de YTD van -9% van Carmignac Patrimoine minder erg is dan de pure aandeel- of index fondsen (-8% op 3 maanden).
Dat bewijst volgens hem dat de fondsen van de MK mixer veiliger zijn dan de pure aandeelfondsen. Nu, ik denk niet dat iemand zal betwisten dat gemengde fondsen in principe minder risicovol zijn dan pure aandelen.
Maar, en nu kom de kat op de koord, als je kijkt naar de evolutie van de MK Mixer, de tabel die Al Fonds zelf gemaakt heeft van 16/11/2018, dan zie je bij Patrimoine Carmignac: YTD -9,42% en 3 maanden evolutie: -7,93%.
Met andere woorden, wat Al Fonds slecht vindt (-8% in 3 maanden), is in de MK Mixer zelf te vinden. Wat Al Fonds blijkbaar niet weet, anders had hij niet geschreven "blijven de fondsen in de Mixer heel wat minder volatiel dan 90% van de ETF-fondsen".
Believers zullen zeggen: "ja, maar ze hebben CP buitengekieperd". Juist ja, … Keep on dreaming … Zoals anderen hierboven schreven: ze zullen er nog veel moeten buitenkieperen ...
Hier een post van gisteren:
======================
Al Fonds (Marc Person)
Voor mijn part doe je wat je wil.
Zelfs met de huidige bewegingen blijven de fondsen in de Mixer heel wat minder volatiel dan 90% van de ETF-fondsen. Kom achteraf niet klagen want een verwittigd man/vrouw zou er twee moeten waard zijn.
Een YTD van -9% is nog altijd veel minder volatiel dan -8% op 3 maanden…
======================
Naast zijn typische denigrerende, arrogante en betweterige stijl blijkt hieruit dat hij zelf niet meer weet wat hij schrijft. Hij bedoelt dat de YTD van -9% van Carmignac Patrimoine minder erg is dan de pure aandeel- of index fondsen (-8% op 3 maanden).
Dat bewijst volgens hem dat de fondsen van de MK mixer veiliger zijn dan de pure aandeelfondsen. Nu, ik denk niet dat iemand zal betwisten dat gemengde fondsen in principe minder risicovol zijn dan pure aandelen.
Maar, en nu kom de kat op de koord, als je kijkt naar de evolutie van de MK Mixer, de tabel die Al Fonds zelf gemaakt heeft van 16/11/2018, dan zie je bij Patrimoine Carmignac: YTD -9,42% en 3 maanden evolutie: -7,93%.
Met andere woorden, wat Al Fonds slecht vindt (-8% in 3 maanden), is in de MK Mixer zelf te vinden. Wat Al Fonds blijkbaar niet weet, anders had hij niet geschreven "blijven de fondsen in de Mixer heel wat minder volatiel dan 90% van de ETF-fondsen".
Believers zullen zeggen: "ja, maar ze hebben CP buitengekieperd". Juist ja, … Keep on dreaming … Zoals anderen hierboven schreven: ze zullen er nog veel moeten buitenkieperen ...
hier voeg ik graag aan toe: de MSCI world index staat vandaag nog altijd met een YTD > 0
Ik weet wel welke belegging mij beter lijkt.
Ik weet wel welke belegging mij beter lijkt.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 december 2018, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zoals aangegeven in de ander posts is dit je brutto rendement.
Om echt te weten hoeveel jouw rendement als belegger is moet je nog:
- de instapkosten in rekening brengen; indien je die betaald hebt
- de belastingen aftrekken die je jaarlijks via je belastingsbrief betaald hebt.
- de 1,35% 1,32% belasting bij verkoop aftrekken.
Al bij al zal je uitkomen op een rendement van minder dan 0,75% / jaar.
Ter vergelijking:
1- Als je 4 jaar geleden op een hoog rente spaarboekje gestort zou hebben zou je meer gehad hebben; zonder het risico
2- Als je vier jaar geleden op 30 November in de 50/50 IWDA/IEAG portefeuille belegd zou hebben, zou je 4 jaar later 22% winst gehad hebben; met een gelijkaardig risico en transactiekosten van een paar euro en 0,15% 0,12% belasting bij aankoop en verkoop.
Volgens MK-statistiek-met-enkel-hele-getallen kom je dan uit op Mixer: 0% en 50/50: 4% per jaar.
edit: Belastingspercentages beurstaks gecorigeerd. Met dank aan Jeky.
Als Buy & Hold belegger doe ik blijkbaar niet genoeg transacties om de percentages te herinneren.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 december 2018, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Enkele jaren geleden vergeleek MK hun rendementscijfers met referentie-indexen waarin de aandelen-dividenden niet meegerekend werden. Aangezien dit een zeer grove fout is voor iemand die financieel neutraal advies wil geven, heb ik MK toen al argwanend bekeken. Op zo'n manier kan men bewijzen wat men wil en het publiek zand in de ogen strooien.
Als ik google naar Patrimoine Carmignac, dan krijg ik als 1e resultaat een betaalde link naar een MijnKapitaal pagina.
Zoiets kost heel veel geld. Waar halen een paar goedbedoelende amateurs het geld om een website draaiende te houden en dure google advertenties te betalen, als ze door niemand betaald worden, ook niet voor de MeDirect advertenties op hun website?
Zoiets kost heel veel geld. Waar halen een paar goedbedoelende amateurs het geld om een website draaiende te houden en dure google advertenties te betalen, als ze door niemand betaald worden, ook niet voor de MeDirect advertenties op hun website?