Renta Opportunity - BKCP
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Renta Opportunity - BKCP
Wat is jullie menig over deze investering in obligaties
?
Dit produkt werd mij aangeboden bij BKCP als alternatief op de dalende rente.
Zou een looptijd hebben van 5 jaar met een jaarlijks coupon van 5% bruto of 4.25 % netto opbrengst.
Waarborg door Société Générale en Rabobank (onderliggend risico).
Inschrijvingsperiode zou lopen tot 16/01/2009.
Is dit een veilige en rendabele belegging ? Graag jullie mening.
Meer info over dit produkt is te vinden op de website van BKCP.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Dit produkt werd mij aangeboden bij BKCP als alternatief op de dalende rente.
Zou een looptijd hebben van 5 jaar met een jaarlijks coupon van 5% bruto of 4.25 % netto opbrengst.
Waarborg door Société Générale en Rabobank (onderliggend risico).
Inschrijvingsperiode zou lopen tot 16/01/2009.
Re: Renta Opportunity - BKCP
We zien dit soort producten meer en meer opduiken, waarbij je een dubbel risico loopt. Dit zijn producten waarbij de schuld van 1 partij (in dit geval Rabobank) opnieuw wordt verpakt en doorverkocht door een andere partij (Société Générale).Billyboy schreef:
Bij problemen of falen van 1 van beide kan je een deel van je kapitaal kwijtraken of zelfs alles verliezen.
Het risico ligt dus hoger dan bij andere producten die slechts 1 uitgever hebben. Dit is ook de reden van de relatief hogere rentevergoeding. Deze producten vallen ook niet onder de spaargarantie.
Aan u om te bepalen of u dit risico wil lopen.
U kunt een termijnrekening van 5 jaar bij Credit Europe (5,65%) en bij DHB bank (5,10%) kopen, die wel onder het garantiestelstel vallen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Schulden verpakken in effecten en doorverkopen, met winst en eveneens het risico doorverkopen.robokat schreef: ... Dit zijn producten waarbij de schuld van 1 partij (in dit geval Rabobank) opnieuw wordt verpakt en doorverkocht door een andere partij (Société Générale).
Niet zo lang geleden werd dit massaal gedaan met zogenaamde sub-prime leningen ...
Enfin, de grond van de zaak: 5% is veel te weinig voor het kredietrisico op Rabo.
Voor wie bereid is kredietrisico te lopen op Rabobank zijn er alternatieven (wel niet met een duurtijd van 5 jaar).
Zo is er een perpetual van Rabobank (Eeuwiglopende obligatie), te koop op Euronext Amsterdam. Nominale bruto intrestvoet: 7.375%. Let wel, dit is een achtergesteld produkt (Renta Opportunity is dit eigenlijk ook). Staat aan en koers van +/- 90%, wat het brutto rendemend op een 8.19% brengt.
Wel de prospectus lezen. Het gaat hier om een complex financieel product, net als Renta Opportunity. Diegene die zegt dat Renta opprtunity geen complex financieel product is: 385 paginas prospectus!
Een bijkomend nadeel van dergelijke BKCP producten is dat je je nu moet inschrijven, maar het product pas op 23/01/2009 begint te lopen. Als de kredietwaardigheid van SocGen en RaboBank intussen een deuk krijgt kan je niet annuleren. Het staat expliciet in de technische fiche. Moest BKCP enig vertrouwen hebben in dit product zouden ze toch een mogelijkheid moeten bieden om de inschrijving te annuleren.
Je kan het rendement van een perpetual nooit vergelijken met het rendement van een vastrentedraagend product.
Hierover zijn op spaargids reeds veel discussies gevoerd.
Indien je obligaties weet die 5% of meer opbrengen in de zelfde risicoklasse als dit SG/Rabo product mag je het steeds laten weten.
Rechtstreekse obligaties van Rabobank brengen een pak minder rente op.
Indien je obligaties weet die 5% of meer opbrengen in de zelfde risicoklasse als dit SG/Rabo product mag je het steeds laten weten.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Mij hebben ze verteld dat dit produkt wel valt onder de spaargarantie ![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Tja wat moet ik nu doen, ik ben niet zo thuis in deze zaken en wil geen risico lopen. Een termijnrekening bij CE of DHB is een alternatief doch heb niet zo'n vertrouwen in deze banken![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Iemand een ander alternatief ?
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Tja wat moet ik nu doen, ik ben niet zo thuis in deze zaken en wil geen risico lopen. Een termijnrekening bij CE of DHB is een alternatief doch heb niet zo'n vertrouwen in deze banken
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Iemand een ander alternatief ?
Zelf ben ik naar obligatiefondsen naar het uitkijken en is mijn attentie gevallen op Reboco Lux-o-rente (via Keytrade). Lijkt me een degelijk alternatief voor de spaarcenten, of vergis ik me?
Buy bitcoin
Je kan "rechtstreekse obligaties" niet vergelijken met dit product, aangezien ze niet achtergesteld zijn, dit product wel. Bijkomend risico is Société général.Stier schreef: Je kan het rendement van een perpetual nooit vergelijken met het rendement van een vastrentedragend product.
...
...
Rabobank is zeer kredietwaardig vandaar dat de obligaties een lage opbrengst hebben.
Volgens mij zit een perp in dezelfde risicoklasse, maar dat is een andere discussie.Stier schreef: ...
Obligatie 5% of meer (minder riskant dan Rentadinges):
- obligatie SOCGEN, ISIN FR0000187643, 5.7%, Euronext parijs
Ik heb zelf geen flauw idee waar deze te kopen (Keytrade, Binck, Fortuneo, DB, ..) .
Maar het is gewoon een voorbeeld om aan te tonen dat 5% te weinig is voor het complexe product van BKCP.
De perpetual (die bovendien in USD is, vandaar slechts 8%) is dus ook gewoon een voorbeeld om aan te tonen dat de vergoeding voor het risico te laag is (bovendien is deze perp is USD).
Aan 7% zou ook ik het BKCP product serieus overwegen. Maar 5% terwijl we 5.75% kunnen krijgen op termijnrekeningen met Nederlandse staatsgarantie, of 16% op (risicovolle en complexe) perps van Fortis ....?
Waarbij aangetoond is hoe onbetrouwbaar en leugenachtig bankiers wel kunnen zijn.Billyboy schreef: Mij hebben ze verteld dat dit produkt wel valt onder de spaargarantie![]()
Dank zij de europese spaargarantie loopt je feitelijk geen risico indien je bij beide banken onder 50.000 euro blijft. Bij mijn weten zijn dit momenteel nog de enige manieren zonder al te veel risico meer dan 5% te halen.Tja wat moet ik nu doen, ik ben niet zo thuis in deze zaken en wil geen risico lopen. Een termijnrekening bij CE of DHB is een alternatief doch heb niet zo'n vertrouwen in deze banken
Talm echter niet te lang, het is goed mogelijk dat ook deze rentes binnen enkele dagen/weken sterk zullen dalen.
Deze obligatie van Socgen is inderdaad veel interessanter. Als je deze kan vastkrijgen tegen een redelijke kost kan je beter dit nemen dan het Renta product.ronnie schreef:
Obligatie 5% of meer (minder riskant dan Rentadinges):
- obligatie SOCGEN, ISIN FR0000187643, 5.7%, Euronext parijs
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
-
- Sr. Member
Het gaat om obligatieleningen! Neen dus, geen spaargarantie. Denk maar aan de obligatieleningen van Lehman Brothers die via Citibank en DB werden verkocht. De uitgever: failliet, de obligatiehouder: geld kwijt!robokat schreef:Billyboy schreef: Mij hebben ze verteld dat dit produkt wel valt onder de spaargarantie![]()