Afsluiten pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Afsluiten pensioensparen
In 2019 ga ik met pensioen (65 jaar). Nu is mijn vraag of ik mijn pensioensparen kan opvragen vanaf 1/1/2019 daar er toch niet meer kan bijgestort worden met een fiscaal voordeel. Bij navraag bij de bank zeiden ze dat je moet wachten tot je 65 jaar geworden bent (Belfius).
Grtz
Grtz
Re: Afsluiten pensioensparen
U kunt aan uw centjes pas na uw 65 verjaardag.eddyl schreef: ↑9 december 2018, 09:16 In 2019 ga ik met pensioen (65 jaar). Nu is mijn vraag of ik mijn pensioensparen kan opvragen vanaf 1/1/2019 daar er toch niet meer kan bijgestort worden met een fiscaal voordeel. Bij navraag bij de bank zeiden ze dat je moet wachten tot je 65 jaar geworden bent (Belfius).
Grtz
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Foute gok. Je kan het opvragen van af 60 jaar. Bij mijn bank hadden ze liever dat ik het gewoon liet staan.platin schreef: ↑9 december 2018, 10:09U kunt aan uw centjes pas na uw 65 verjaardag.eddyl schreef: ↑9 december 2018, 09:16 In 2019 ga ik met pensioen (65 jaar). Nu is mijn vraag of ik mijn pensioensparen kan opvragen vanaf 1/1/2019 daar er toch niet meer kan bijgestort worden met een fiscaal voordeel. Bij navraag bij de bank zeiden ze dat je moet wachten tot je 65 jaar geworden bent (Belfius).
Grtz
Wanneer u uw kapitaal (of de afkoopwaarde ervan) niet opneemt vóór uw 60ste verjaardag zal uw bank of verzekeringsmaatschappij automatisch een taks op het lange termijnsparen inhouden, en dit in principe wanneer u de leeftijd van 60 jaar hebt bereikt, zelfs wanneer u op dat moment uw kapitaal (of de afkoopwaarde ervan) niet effectief opneemt.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nsparen#q3
Als je pas vanaf je 55e verjaardag of later aan pensioensparen doet, kun je nog storten tot en met het jaar waarin je 64 jaar wordt. In dat geval kun je de tegoeden van je pensioensparen tegen een fiscaal gunsttarief ten vroegste 10 jaar na de startdatum van je pensioenspaarcontract opvragen.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/spa ... paren.html
Terug in de tijd 2011
Vanaf 60 jaar kunt u het opgebouwde kapitaal opvragen, indien u al minstens 10 jaar spaart, aan een veel lager belastingtarief: 10% voor stortingen vanaf 1993 en 16,5% voor eerdere stortingen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20110401_124
Nu halen ze het geld op 60 jaar afhalen of niet.
Laatst gewijzigd door Nakal op 9 december 2018, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft er al iemand die 60 jaar geworden is zijn pensioensparen bij keytrade opgevraagd.
Kan je dat daar gewoon online opvragen, net zoals je daar aandelen verkoopt ?
Men kan vanaf die leeftijd ook een gedeelte opvragen, zodat men tot zijn 64 jaar nog kan blijven bijstorten
Heb onlangs een vraag gesteld aan een verzekering van langetermijnsparen
ik zou daar bv elk jaar ONMIDDELLIJK hetzelfde ( of een hoger of een lager ) bedrag mogen opvragen dat ik elk jaar bijspaar en het toch fiscaal aftrekken
( de verzekering looopt tot 99 jaar en ik ben 60 jaar geworden )
Kan je dat daar gewoon online opvragen, net zoals je daar aandelen verkoopt ?
Men kan vanaf die leeftijd ook een gedeelte opvragen, zodat men tot zijn 64 jaar nog kan blijven bijstorten
Heb onlangs een vraag gesteld aan een verzekering van langetermijnsparen
ik zou daar bv elk jaar ONMIDDELLIJK hetzelfde ( of een hoger of een lager ) bedrag mogen opvragen dat ik elk jaar bijspaar en het toch fiscaal aftrekken
( de verzekering looopt tot 99 jaar en ik ben 60 jaar geworden )
Denk niet dat het kan lees je overeenkomst. Kan wel met pensioensparen Je krijgt een attest van je stortingen, niet van je afhalingen.
Op het einde van de rit zal je jouw pensioenspaarpotje kunnen opnemen. Ook hier is er weer een verschil:
een pensioenspaarverzekering heeft een eindvervaldag, meestal jouw 65ste verjaardag. Je kan dan het beschikbare geld, ofwel in één keer, ofwel in maandelijkse renten, opvragen.
jouw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf jouw 60ste verjaardag brengt de verkoop van jouw pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. Je kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer je dat zelf wil.
https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
Op het einde van de rit zal je jouw pensioenspaarpotje kunnen opnemen. Ook hier is er weer een verschil:
een pensioenspaarverzekering heeft een eindvervaldag, meestal jouw 65ste verjaardag. Je kan dan het beschikbare geld, ofwel in één keer, ofwel in maandelijkse renten, opvragen.
jouw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf jouw 60ste verjaardag brengt de verkoop van jouw pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. Je kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer je dat zelf wil.
https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
als in het contract staat dat vervroegde ( gedeeltelijke ) afhalingen ( afkoop ) mogelijk zijn, dan kan het wel
staat het er niet in, dan kan het m.i. inderdaad niet
staat het er niet in, dan kan het m.i. inderdaad niet
-
- Newbie
- Contacteer:
Je kan ook afhalingen doen die niet voorzien zijn in het contract, daar betaal je dan iets meer belastingen op, maar het kàn.
Op 60 jaar is er effectief de heffing gebeurd en ik heb verder gestort tot en met dit jaar. Dus als ik het goed begrijp kan ik vanaf 1/1/2019 de uitbetaling vragen aan Belfius.
"dus als ik het goed begrijp kan ik vanaf 1/1/2019 de uitbetaling vragen aan Belfius."
dat mag je niet uit die antwoorden afleiden, dat hangt ervanaf hoe het in het contract met befluis staat
"bij navraag bij de bank zeiden ze dat je moet wachten tot je 65 jaar geworden bent (Belfius)."
heb een vermoeden dat je tot je 65 gaat moeten wachten
dat mag je niet uit die antwoorden afleiden, dat hangt ervanaf hoe het in het contract met befluis staat
"bij navraag bij de bank zeiden ze dat je moet wachten tot je 65 jaar geworden bent (Belfius)."
heb een vermoeden dat je tot je 65 gaat moeten wachten
Op het einde van de rit zal je jouw pensioenspaarpotje kunnen opnemen.
Ook hier is er weer een verschil:
De bron is https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
Ik heb het mijne verkocht na mijn 60ste . En ja aan het loket, dit bij 2 banken hebben ze ook geprobeerd me daarvan te laten afzien. Geen betere bestemming voor mijn centjes dan bij hen. Ik denk dat ze daar redelijk wat commissie op krijgen.
Ook hier is er weer een verschil:
De bron is https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
Ik heb het mijne verkocht na mijn 60ste . En ja aan het loket, dit bij 2 banken hebben ze ook geprobeerd me daarvan te laten afzien. Geen betere bestemming voor mijn centjes dan bij hen. Ik denk dat ze daar redelijk wat commissie op krijgen.
Bedankt @Nakal, dat is klaar en duidelijk (het gaat over een pensioenspaarfonds).