Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Op 23/11 stond ik nog in het groen. PF hield redelijk stand. Maar sindsdien lijkt de bodem eruit geslagen. Vandaag alleen al -3% ondanks brede spreiding en lager dan gemiddeld risico imo. YTD -6 tot -8%. Precieze rekening maak ik pas op 31/12.
Ja dividenden horen bij het rendement, verminderd met RV en kosten.
Ook aankoop en verkoop kosten en belastingen hebben invloed op het rendement van je beleggingen, alsook het rendement van de cash "aan de zijlijn".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat neem je als referentie voor de "lager dan gemiddeld risico"?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
YTD van IWDA is maar 0,71%. Hoe kom jij dan aan 3,9% als passieve belegger?
Met mijn eigen 60/40 port YTD +5,3% maar daarvoor was alleen (bij)kopen bij dalingen wel cruciaal.
Quality growth investor
Leverage en market timing.
Ofwel was de koers op 1 december hoger dan die van vandaag.
Hoe heb je met IWDA leverage gebruikt? Het is een gewone 1x ETF.
Kan je ook wat uitleggen over de timing die je gebruikt hebt. Dacht dat bolgeheads dat niet deden maar soit.
Quality growth investor
Koers van IWDA op 1 Dec, het moment van de post van ignition, was 3,6% YTD. d
Dus als je belegd tijdens het jaar, als het geld beschikbaar komt, is 0,3% extra zeker niet ongewoon want de eerste 6 maand stond IWDA gevoelig lager dan op 1 Dec.
Ivm met je vraag over leverage op IWDA: met gewoon een margin account is dit mogelijk.
Zou het zelf niet doen maar ieder moet zijn risico bepalen.
Het is waarschijnlijk een goed idee om in de mate van het mogelijke je portefeuille te hedgen tegen barre tijden als deze.