Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Op 23/11 stond ik nog in het groen. PF hield redelijk stand. Maar sindsdien lijkt de bodem eruit geslagen. Vandaag alleen al -3% ondanks brede spreiding en lager dan gemiddeld risico imo. YTD -6 tot -8%. Precieze rekening maak ik pas op 31/12.
Ja dividenden horen bij het rendement, verminderd met RV en kosten.
Ook aankoop en verkoop kosten en belastingen hebben invloed op het rendement van je beleggingen, alsook het rendement van de cash "aan de zijlijn".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat neem je als referentie voor de "lager dan gemiddeld risico"?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
YTD van IWDA is maar 0,71%. Hoe kom jij dan aan 3,9% als passieve belegger?
Met mijn eigen 60/40 port YTD +5,3% maar daarvoor was alleen (bij)kopen bij dalingen wel cruciaal.
Quality growth investor
Leverage en market timing.
Ofwel was de koers op 1 december hoger dan die van vandaag.
Hoe heb je met IWDA leverage gebruikt? Het is een gewone 1x ETF.
Kan je ook wat uitleggen over de timing die je gebruikt hebt. Dacht dat bolgeheads dat niet deden maar soit.
Quality growth investor
Koers van IWDA op 1 Dec, het moment van de post van ignition, was 3,6% YTD. d
Dus als je belegd tijdens het jaar, als het geld beschikbaar komt, is 0,3% extra zeker niet ongewoon want de eerste 6 maand stond IWDA gevoelig lager dan op 1 Dec.
Ivm met je vraag over leverage op IWDA: met gewoon een margin account is dit mogelijk.
Zou het zelf niet doen maar ieder moet zijn risico bepalen.
Het is waarschijnlijk een goed idee om in de mate van het mogelijke je portefeuille te hedgen tegen barre tijden als deze.
Hedgen lijkt mij eerder samen te hangen met market timing, waar ik niet in geloof.
Omdat mijn PF veeleer bestaat uit voorzichtig geleide familiebedrijven met hoge kasstromen tegenover hun beurskapitalisatie, gezonde marges en weinig tot geen schulden.
Volatiliteit. Haha, nee grapje.
Omdat mijn PF veeleer bestaat uit voorzichtig geleide familiebedrijven met hoge kasstromen tegenover hun beurskapitalisatie, gezonde marges en weinig tot geen schulden.
Er bestaan asset classes die invers reageren tov aandelen. Niets met timing te maken.
Wat betreft timing ga je wel rekening moeten houden met de boekwaarde van je bedrijf vooraleer je koopt als je goede resultaten wil boeken.
Of je zou aan dollar cost averageing moeten doen...
Ga er anders vanuit dat ik niet weet wat hedging betekent.
Mijn aandelen zijn veel meer waard dan de koers waaraan ze noteren. Waartegen zou ik mij dan moeten indekken? Papieren verliezen? En hoezo niets met timing te maken? Als ze omgekeerd evenredig bewegen met aandelen, win je toch alleen wanneer die aandelen dalen? Kan jij zulke dalingen voorspellen?
De boekwaarde van een bedrijf kan me gestolen worden. Die van AB InBev ligt rond de €32. Veel succes om daar conclusies uit te trekken.
Mijn aandelen zijn veel meer waard dan de koers waaraan ze noteren. Waartegen zou ik mij dan moeten indekken? Papieren verliezen? En hoezo niets met timing te maken? Als ze omgekeerd evenredig bewegen met aandelen, win je toch alleen wanneer die aandelen dalen? Kan jij zulke dalingen voorspellen?
De boekwaarde van een bedrijf kan me gestolen worden. Die van AB InBev ligt rond de €32. Veel succes om daar conclusies uit te trekken.
Kan je zeggen in welke aandelen je zit. Als ze effectief ondergewaardeerd zijn heeft het inderdaad weinig nut om te gaan hedgen. Als het bovendien kleine bedrijven zijn die niet teveel in de grote indices voorkomen zou ideaal zijn want dan ben je minder afhankelijk van de markt in zijn geheel. Waarin zit je als ik mag vragen?
Quality growth investor
Barre tijden Wat stijgen en dalen hoort bij de beurs imho. Als ik zo'n dingen lees vraag ik mij altijd of beleggen dan wel iets voor de poster is.