ETF fysiek goud
TIP
Re: ETF fysiek goud
Check de rendementen van Morningstar om het te weten:
4GLD 3y geannualiseerd: 0,96%
4GLD 5y geannualiseerd: 2,00%
XAD5 3y geannualiseerd: 0,75%
XAD5 5y geannualiseerd: 1,70%
PHAU 3y geannualiseerd: 0,63%
PHAU 5y geannualiseerd: 1,61%
Dus de 4GLD presteert het beste, misschien is de TER toch lager of zit er nog iets anders achter.
De 4GLD heb ik zelf in port btw.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
4GLD heeft een eigen website met informatie: www.xetra-gold.com
Onder FAQ en in de factsheet vindt men geen TER maar wel een safe custody cost: "fees amounting to 0.025 percent are charged monthly for safe custody; Clearstream Banking AG, the custodian, deducts these fees along with the securities account fees. Which of these fees (plus VAT) are passed on to investors depends on the contractual relationship between the buyers of Xetra-Gold and the bank maintaining their securities account."
Op jaarbasis komt dit op 0.3% ( plus VAT). Er staat wel dat die kosten worden doorgerekend samen met de "securities account fees". Ik ben helemaal niet zeker wat dit betekent. Zou het kunnen dat die kosten door je broker apart worden doorgerekend? Dit zou verklaren waarom 4GLD volgens M* beter presteert dan XAD5 met 0.25% TER... De koers van 4GLD zou wel eens zonder de safe custody costs kunnen noteren...?
@ reteiP, even je kosten checken?
Onder FAQ en in de factsheet vindt men geen TER maar wel een safe custody cost: "fees amounting to 0.025 percent are charged monthly for safe custody; Clearstream Banking AG, the custodian, deducts these fees along with the securities account fees. Which of these fees (plus VAT) are passed on to investors depends on the contractual relationship between the buyers of Xetra-Gold and the bank maintaining their securities account."
Op jaarbasis komt dit op 0.3% ( plus VAT). Er staat wel dat die kosten worden doorgerekend samen met de "securities account fees". Ik ben helemaal niet zeker wat dit betekent. Zou het kunnen dat die kosten door je broker apart worden doorgerekend? Dit zou verklaren waarom 4GLD volgens M* beter presteert dan XAD5 met 0.25% TER... De koers van 4GLD zou wel eens zonder de safe custody costs kunnen noteren...?
@ reteiP, even je kosten checken?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- PHAU: TER = 0.39%
- XAD5: TER = 0.25%
- 4GLD: TER = 0.36%
Hoezo 4GLD geen ETF volgens de UCITS regelgeving? Wel bizar dat de kosten van 4GLD hoger liggen, maar toch een hoger rendement haalt dan XAD5
- XAD5: TER = 0.25%
- 4GLD: TER = 0.36%
Hoezo 4GLD geen ETF volgens de UCITS regelgeving? Wel bizar dat de kosten van 4GLD hoger liggen, maar toch een hoger rendement haalt dan XAD5
Waarom denk je dat het wel een UCITS fonds zou zijn? Vermelden ze het in hun prospectus? in de fondsnaam? in de M* factsheet?
Er is zelfs maar een kleine kans dat het een ETF is, waarschijnlijk een ETN of ETC. Beschrijven zij zichzelf als een fonds?
Zowiezo moet je nadenken of je wil "beleggen" in iets waar je enkel winst kan halen indien je iemand vind die er meer voor betaald dan dat je zelf betaald hebt. Persoonlijk noem ik dit zelfs niet beleggen maar speculeren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Is dat niet het idee van elke belegging? Akkoord bij een aandelenfonds of losse aandelen ga je uit van waardecreatie; bij een belegging in (fysiek) goud is dit niet het geval. Ik wens dan ook niet te beleggen in goud om op speculatieve wijze een meerwaarde te creëren, maar wel om een deel van een portefeuille 'veilig' te stellen.B7H4long schreef: ↑13 november 2018, 12:26Waarom denk je dat het wel een UCITS fonds zou zijn? Vermelden ze het in hun prospectus? in de fondsnaam? in de M* factsheet?
Er is zelfs maar een kleine kans dat het een ETF is, waarschijnlijk een ETN of ETC. Beschrijven zij zichzelf als een fonds?
Zowiezo moet je nadenken of je wil "beleggen" in iets waar je enkel winst kan halen indien je iemand vind die er meer voor betaald dan dat je zelf betaald hebt. Persoonlijk noem ik dit zelfs niet beleggen maar speculeren.
Een bedrijf heeft als doel winst te maken. Als aandeelhouder "koop" je een deel van de winst.
Obligaties hebben een coupon. Als obligatiehouder "koop" je die coupon.
Als je in goud, e.d., belegd hoop je dat je, wanneer het algemeent slecht gaat, iemand kan vinden die je minstens evenveel geeft dan wat je er zelf voor betaald hebt.
Obligaties hebben een coupon. Als obligatiehouder "koop" je die coupon.
Als je in goud, e.d., belegd hoop je dat je, wanneer het algemeent slecht gaat, iemand kan vinden die je minstens evenveel geeft dan wat je er zelf voor betaald hebt.
@B7H4long: Wat is het verschil tussen een ETF en ETC?
Ik lees immers op onderstaande link dat 4GLD inderdaad een ETC is. De vraag is of dat iets uitmaakt.
https://www.justetf.com/uk/etf-profile. ... 000A0S9GB0
Ik lees immers op onderstaande link dat 4GLD inderdaad een ETC is. De vraag is of dat iets uitmaakt.
https://www.justetf.com/uk/etf-profile. ... 000A0S9GB0
UCITS is een Europese regelgeving die een heel deel verplichtingen oplegt aan de beheerders, in principe ter bescherming van de belegger.
Zoals altijd, lees de prospectus en alle documenten nauwkeurig. In dit geval zal je dit nog veel dieper moeten doen om goed te begrijpen hoe deze etc werkt en welke garanties etc je hebt. Succes.
Zoals altijd, lees de prospectus en alle documenten nauwkeurig. In dit geval zal je dit nog veel dieper moeten doen om goed te begrijpen hoe deze etc werkt en welke garanties etc je hebt. Succes.
Een ETC is een exchange-traded commodity. Die belegt onrechtstreeks in grondstoffen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/914 ... etp-of-etn
https://www.investopedia.com/articles/i ... tf-iau.asp
https://www.justetf.com/en/academy/what-is-an-etc.html
Thanks, beiden!
Als Europese beleggers (in goud) is PHAU wellicht toch de beste. Jammer dat IAU niet beschikbaar is; laagste kosten.
Als Europese beleggers (in goud) is PHAU wellicht toch de beste. Jammer dat IAU niet beschikbaar is; laagste kosten.
Weet er soms iemand een relatief veilige ETF die de prijs van goud en zilver fysiek volgt?
De reeds besproken ETF's PHAU, GDX, 4GLD en dergelijke heb ik de prospectussen wat doorgelezen en allen beleggen toch in een soort van derivaten constructie of gaan ze vooral aandelen gaan verhandelen die in de goud of zilver sector zitten.
Ik heb zitten zoeken maar vind er eigenlijk geen één die waar ik zou in beleggen. Ik heb onlangs een paar GLDM gekocht, maar als ik het nog eens goed doorlas heb ik er ook niet echt volle vertrouwen in en heb ik terug een verkooporder gezet. IK wil wel een risico nemen, maar zou graag een belegging doen die het dichtst aanleunt bij de prijs van de edelmetalen goud en zilver of alleen goud.
Weet iemand raad?
De reeds besproken ETF's PHAU, GDX, 4GLD en dergelijke heb ik de prospectussen wat doorgelezen en allen beleggen toch in een soort van derivaten constructie of gaan ze vooral aandelen gaan verhandelen die in de goud of zilver sector zitten.
Ik heb zitten zoeken maar vind er eigenlijk geen één die waar ik zou in beleggen. Ik heb onlangs een paar GLDM gekocht, maar als ik het nog eens goed doorlas heb ik er ook niet echt volle vertrouwen in en heb ik terug een verkooporder gezet. IK wil wel een risico nemen, maar zou graag een belegging doen die het dichtst aanleunt bij de prijs van de edelmetalen goud en zilver of alleen goud.
Weet iemand raad?
Code: Selecteer alles
ZKB Goud, en ZKB ZilverMaxwell35 schreef: ↑11 december 2018, 21:44 Weet er soms iemand een relatief veilige ETF die de prijs van goud en zilver fysiek volgt?
Weet iemand raad?
Je kan zelf fysiek goud kopen. De transactiekost is tegen de 3%, dacht ik. Dichter kan je niet gaan.Maxwell35 schreef: ↑11 december 2018, 21:44 Weet er soms iemand een relatief veilige ETF die de prijs van goud en zilver fysiek volgt?
Weet iemand raad?
Bedankt voor de tip Joost. Ik lees ook dat het om een zogenaamde GBF gaat, dus gemeenschappelijk beleggingsfonds, en daardoor moet je die dan ook in je belastingaangifte aangeven omdat de RV niet wordt afgehouden bij de bron. Je moet ook geen beurstaks betalen bij verkoop lees ik:Joost1000 schreef: ↑12 december 2018, 10:10Code: Selecteer alles
ZKB Goud, en ZKB ZilverMaxwell35 schreef: ↑11 december 2018, 21:44 Weet er soms iemand een relatief veilige ETF die de prijs van goud en zilver fysiek volgt?
Weet iemand raad?
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... =108&k=834
Ik heb nog niet echt beslist wat ik ga doen, ik ben nog steeds aan het kijken naar de PHAU, ook een fysische replicatie en niet synthetisch. Ik vraag me af hoe anderen beleggen in edelmetalen. Ik kan inderdaad ook fysisch goud gaan kopen maar dat ligt daar dan ook. In zo'n ETF kan je toch tenminste wat waarde creëren en makkelijker verkopen dan zo een staafje goud.