Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Daimler ondertussen div yield van bijna 8%. Gezien de handelsoorlog blijf ik er voorlopig nog van weg maar voor zo'n degelijk bedrijf zo'n div yield zal sommigen mss interesseren?
BMW geeft trouwens div yield van 5,58% wat ook niet slecht is. Auto sector kreeg zoals gekend behoorlijk wat klappen.
BMW geeft trouwens div yield van 5,58% wat ook niet slecht is. Auto sector kreeg zoals gekend behoorlijk wat klappen.
Quality growth investor
Re: Koopwaardige aandelen
Eenmaal Trump, president af is. Kan BMW wel misschien terug naar €100.
Re: Koopwaardige aandelen
Eind 2024 is nog een eeuwigheid.
Re: Koopwaardige aandelen
Bij de autofabrikanten is het nog koffiedik kijken wie de race naar electrische wagens zal winnen.
Ik durf m'n geld nog niet op BMW te plaatsen... Volkswagen en Audi lijken me in dit opzicht al verder te staan...
Ik durf m'n geld nog niet op BMW te plaatsen... Volkswagen en Audi lijken me in dit opzicht al verder te staan...
Re: Koopwaardige aandelen
Als je een top 5 zou moeten geven van wie het verste staat met electrische wagens, hoe zou die eruit zien? Tesla nog steeds op 1? Die hebben bvb hun Gigafactory voor batterijen.
Quality growth investor
Re: Koopwaardige aandelen
Tesla heeft misschien wel een (steeds kleiner wordende) voorsprong op de technologie van elektrische aandrijving, etc. Maar ze lopen mijlenver achter in hun operationele capaciteit om een degelijke wagen te produceren in grote aantallen. Ik denk dat ze dit moeilijk gaan goedmaken vooraleer de andere grote fabrikanten hun technologie hebben ingehaald. De zakken van BMW e.d. zijn vele malen dieper dan die van Tesla.
Ik denk dat de vraag niet zozeer moet zijn wie er het verste staat in elektrische wagens, maar in zelfrijdende wagens. Dat wordt dé gamechanger van de autoindustrie (en alle toeleveranciers en bijhorende service providers). Ik denk dat er daar bij de service providers (gezien de switch naar minder auto’s in eigendom van consumenten) nog wel wat megawinsten te rapen vallen in de toekomst. Helaas beweegt er daar erg weinig voorlopig.
Ik denk dat de vraag niet zozeer moet zijn wie er het verste staat in elektrische wagens, maar in zelfrijdende wagens. Dat wordt dé gamechanger van de autoindustrie (en alle toeleveranciers en bijhorende service providers). Ik denk dat er daar bij de service providers (gezien de switch naar minder auto’s in eigendom van consumenten) nog wel wat megawinsten te rapen vallen in de toekomst. Helaas beweegt er daar erg weinig voorlopig.
Re: Koopwaardige aandelen
vergeet toyato niet! of een ander merk uit Azië
maar ik sta er ook niet van te kijken als waterstof straks op de markt komt dat de electrishe auto geen door ontwikkeling maakt.
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Re: Koopwaardige aandelen
Deed nisan het ook niet vrij goed op elektrisch vlak?
Meende gelezen te hebben dat die leaf als een van de beste uitkwam in verschillende vergelijkingen.
Meende gelezen te hebben dat die leaf als een van de beste uitkwam in verschillende vergelijkingen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Re: Koopwaardige aandelen
En welke toeleveranciers zullen al deze fabrikanten componenten aanleveren? Misschien is die vraag belangrijker.
Re: Koopwaardige aandelen
Niet alleen rechtstreekse leveranciers mss.
Kunnen we ook niet ruimer denken? Als we echt voluit elektrisch gaan rijden zal er meer nodig zijn.
Ik denk Maar aan:
-) meer laadpunten
-) vernieuwing van huidige tankstations
-) systemen om oogeslagen energie van de auto in huis te gebruiken
-€
-) ...
Kunnen we ook niet ruimer denken? Als we echt voluit elektrisch gaan rijden zal er meer nodig zijn.
Ik denk Maar aan:
-) meer laadpunten
-) vernieuwing van huidige tankstations
-) systemen om oogeslagen energie van de auto in huis te gebruiken
-€
-) ...
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Re: Koopwaardige aandelen
Inderdaad, er zijn een pak Aziatische merken die je leiders zou kunnen noemen. Absolute nummer 1 is ongetwijfeld BYD.
Bij ons weinig bekend, maar in China een van de marktleiders in elektrische wagens en vooral wereldwijd met voorsprong de marktleider in elektrische bussen (vooralsnog veel succesvoller dan elektrische auto's, vooral omdat busuitbaters meer gevoelig zijn voor de lagere gebruikskosten van elektrische voertuigen).
Ook sterk verticaal geïntegreerd, maakt zijn eigen batterijen en dergelijke.
Verder was Renault-Nissan lang de onbetwiste nummer één in elektrische personenwagens, maar de concurrentie van onder meer Hyundai-Kia groeit sterk. Ook Toyota heeft heel wat ervaring in elektrische voertuigen. Ok, het zijn 'maar' hybrides, maar dat is op zich een complexere technologie dan puur elektrische wagens. Als ze er vraag naar zien kunnen ze snel een puur elektrisch voertuig uitbrengen.
Waterstof voor personenwagens zie ik nooit gebeuren. De kosten zullen altijd blijven tegenvallen in vergelijking met batterijen, simpelweg omdat je van nul alle infrastructuur moet uitbouwen (terwijl het stroomnet al vrij goed uitgebouwd is) en vooral omdat het energieverlies bij de productie en opslag van waterstof enorm is.
Re: Koopwaardige aandelen
Er verscheen hierover gisteren een interessant artikel in Knack over de chinese auto-industrie die volop door de regering gesteund wordt om op elektrisch vlak de wereldleiders te worden:
Enkele interessante stukken:
In een poging de import van auto's uit Europa, Japan en Zuid-Korea af te remmen en de eigen automerken te bevoordelen, voert de Chinese regering vanaf 2019 e-quota in. Importeert een niet-Chinees automerk 100.000 nieuwe wagens, moeten minstens 8.000 stuks zijn uitgerust met een elektrische motor. De 8 procentregeling zal in etappes worden opgetrokken tot 12 procent.
De merknamen BYD, Dongfeng, GAC, Geely, Lynck & Co, Nio, Singulato of Qoros zeggen u allicht weinig, maar weet dat die Chinese constructeurs duizend keer meer e-auto's verkopen dan de Europese merken én over eigen batterijfabrieken beschikken. Ten laatste in 2020 willen ze de Europese merken op hun thuismarkten aanvallen met e-auto's die naar schatting rond de 10.000 à 15.000 euro zullen kosten, wat voor sommige Europese constructeurs het begin van het einde zou kunnen betekenen van hun onafhankelijk bestaan. Kijk naar hetgeen is gebeurd met Volvo. De strategisch belangrijke beslissingen worden niet meer in het Zweedse Göteborg maar in het Chinese Hangzhou genomen.
Enkele interessante stukken:
In een poging de import van auto's uit Europa, Japan en Zuid-Korea af te remmen en de eigen automerken te bevoordelen, voert de Chinese regering vanaf 2019 e-quota in. Importeert een niet-Chinees automerk 100.000 nieuwe wagens, moeten minstens 8.000 stuks zijn uitgerust met een elektrische motor. De 8 procentregeling zal in etappes worden opgetrokken tot 12 procent.
De merknamen BYD, Dongfeng, GAC, Geely, Lynck & Co, Nio, Singulato of Qoros zeggen u allicht weinig, maar weet dat die Chinese constructeurs duizend keer meer e-auto's verkopen dan de Europese merken én over eigen batterijfabrieken beschikken. Ten laatste in 2020 willen ze de Europese merken op hun thuismarkten aanvallen met e-auto's die naar schatting rond de 10.000 à 15.000 euro zullen kosten, wat voor sommige Europese constructeurs het begin van het einde zou kunnen betekenen van hun onafhankelijk bestaan. Kijk naar hetgeen is gebeurd met Volvo. De strategisch belangrijke beslissingen worden niet meer in het Zweedse Göteborg maar in het Chinese Hangzhou genomen.
Re: Koopwaardige aandelen
Melexis is een grote speler in België....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "