Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Hey Jens,
Ik wou eigenlijk vooral weten of je alleen naar p/fcf kijkt wat hier nogal vaak vermeld wordt en welke ratio en evolutie per jaar (%) je wil zien om goed te zijn, of kijk je ook naar andere zaken uit de balans, cash flow en income statements?
Quality growth investor
Bedrijven die onder hun theoretische boekwaarde noteren hé, dus vooral cyclische asset-heavy companies met wellicht lage marges
Het businessmodel moet mij liggen. De moat moet ofwel breed zijn of de prijs heel laag. Het management moet open en eerlijk zijn, op lange termijn denken en liefst skin in the game hebben, zoals bij de meeste familiebedrijven. Er mogen niet te veel schulden zijn en als er toch veel schulden zijn moeten de kasstromen hoog en stabiel zijn, dus geen zwaar geleveragede cyclicals. Qua waardering wil ik natuurlijk graag een hoge veiligheidsmarge t.o.v. de faire waarde, voorzichtig berekend op basis van verdisconteerde vrije kasstromen, gezuiverd voor investeringen in het werkkapitaal en de grote investeringen in de groei van het bedrijf. Die vrije kasstroom + net interest expense op ondernemingswaarde is eigenlijk de beste ratio voor mij. En vergeet dus die veiligheidsmarge niet. De laatste keer dat ik daaraan verzaakte, kocht ik AB InBev in de €90-100 range, wat toen een faire prijs was voor een in mijn ogen uitstekend bedrijf. Geen veiligheidsmarge = op de blaren zitten bij onvoorziene en onvoorzienbare tegenslagen. Als ik de Jens van 6 jaar geleden, toen ik begon, één tip had mogen geven: kwaliteit boven kwantiteit. De cijfers zelf zijn een eitje in vergelijking met wat niet in cijfers kan worden uitgedrukt.
Dat is geen antwoord op wat er nu allemaal in je port zit ?
Of is het soms alleen maar cash ?
Of is het soms alleen maar cash ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mss een leuk topic -idee mits een aantal voorwaarden:
Vaste template met:
- Aandeel / Gem. Aankoopprijs / gewicht in % t.o.v. totaal aandelen excl cash en andere / eventueel kolom met actie die kan duiden op verkoop of aankoop.
En een aantal belangrijke restricties:
- Er worden geen vragen gesteld, geen commentaren gegeven en geen analyses gemaakt - enkel je huidige port posten en eventueel updaten.
Vaste template met:
- Aandeel / Gem. Aankoopprijs / gewicht in % t.o.v. totaal aandelen excl cash en andere / eventueel kolom met actie die kan duiden op verkoop of aankoop.
En een aantal belangrijke restricties:
- Er worden geen vragen gesteld, geen commentaren gegeven en geen analyses gemaakt - enkel je huidige port posten en eventueel updaten.
Wat een aanvallen en aggressief gedoe hier. Doen jullie in het echte leven ook zo tegen anderen?
Waarom mag dat allemaal niet? Laat iedereen reageren zoals hij wil. Triestig hoor, als je zo regeltjes wil opleggen.contextbinder schreef: ↑12 december 2018, 15:33 En een aantal belangrijke restricties:
Ik begrijp dat je zo'n regeltjes zou opleggen om de thread leesbaar te houden, maar ik zou het ook jammer vinden moest er nergens commentaar mogelijk zijn.
Eventueel kan men in de openingspost een link maken naar een online document waar elke gebruiker zijn of haar port kan invullen, zonder enige randinformatie.
Discussies, vragen kunnen gerust in de thread zelf. Wie daar niet in geïnteresseerd is, kan zich beperken tot het online document.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zoals dw opmerkte idd om de thread leesbaar te houden, het Is maar een aanzet tot - beetje beroepsmisvorming van mijn kant. Suggesties zijn zeer welkom uiteraard.Yaris schreef: ↑12 december 2018, 17:03Waarom mag dat allemaal niet? Laat iedereen reageren zoals hij wil. Triestig hoor, als je zo regeltjes wil opleggen.contextbinder schreef: ↑12 december 2018, 15:33 En een aantal belangrijke restricties:
Misschien kan je jouw portefeuille posten als voorbeeld.contextbinder schreef: ↑12 december 2018, 15:33 Mss een leuk topic -idee mits een aantal voorwaarden:
Vaste template met:
Vraagje: wat doe je met de ontvangen dividenden, de kosten, de belastingen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
En vind je dat jouw inschatting van het risico "lager dan gemiddeld" correct blijkt tijdens deze correctie, speciaal vergeleken tov van de brede markten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zal asap een post opstarten met mijn port. Verder zou ik dividend, kosten en belastingen niet opnemen - dividend is variabel en kan makkelijk teruggevonden worden, kosten zijn afhankelijk van een aantal zaken ...
Aangezien ik expliciet zeg dat volatiliteit voor mij niet gelijk staat aan risico, hangt dat af van de resultaten die mijn bedrijven in de komende jaren zullen voorleggen, nietwaar?