Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Bon, ik zal de spits afbijten, ligt precies gevoelig.
Btw, gene portefeuille om jaloers op te zijn.
AB Inbev 77.3€ -18%
AMG 38.9€ -15.5%
Aumann AG 38.65€ -16%
Bpost 9.85€ -23%
PostNL 3.21€ -34.5%
Umicore 49.5€ -27%
Elk aandeel bedraagt ongeveer 1/6 van totaal, dat ga ik nu niet exact berekenen.
Ben van plan om eind februari / maart een cash injectie te doen als het er nog zo pover bij staat.
Nog een groentje op dit vlak, 1 jaar bezig met beleggen maar zoals je ziet kan ik best om met dompers en geloof ik dat het op de lange termijn wel kan keren.
Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek.
Btw, gene portefeuille om jaloers op te zijn.
AB Inbev 77.3€ -18%
AMG 38.9€ -15.5%
Aumann AG 38.65€ -16%
Bpost 9.85€ -23%
PostNL 3.21€ -34.5%
Umicore 49.5€ -27%
Elk aandeel bedraagt ongeveer 1/6 van totaal, dat ga ik nu niet exact berekenen.
Ben van plan om eind februari / maart een cash injectie te doen als het er nog zo pover bij staat.
Nog een groentje op dit vlak, 1 jaar bezig met beleggen maar zoals je ziet kan ik best om met dompers en geloof ik dat het op de lange termijn wel kan keren.
Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Inderdaad geen bemoedigende cijfers om mee van start te gaan, maar je mindset zit alvast goed. Op lange termijn kan/zal het zeker keren.
Heb je bewust gekozen om (actief) te beleggen in individuele aandelen?
Persoonlijk geloof ik in passief en breed gediversifieerd beleggen. Als je die afweging nog niet gemaakt hebt wil ik je gerust proberen te overtuigen van die aanpak.
Passief, dat kan ik niet. Volg het graag van dichtbij op. Als je natuurlijk in het dieprood staat kun je natuurlijk weinig doen buiten het uitzweten. Afgelopen jaar wel al eens AMG verkocht aan +11% en Nyrstar aan +16% en dividend opgestreken. Mijn gat wel al verbrand aan blockchain (op piek gekocht en met verlies verkocht aangezien het toekomstperspectief er in mijn ogen een beetje is in stilgevallen en koers maar bleef dalen, nu nog). Het was een goede les om niet in de hype mee te gaan.jvdc schreef: ↑13 december 2018, 14:39Inderdaad geen bemoedigende cijfers om mee van start te gaan, maar je mindset zit alvast goed. Op lange termijn kan/zal het zeker keren.
Persoonlijk geloof ik in passief en breed gediversifieerd beleggen. Als je die afweging nog niet gemaakt hebt wil ik je gerust proberen te overtuigen van die aanpak.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Als ik je argumenten om te kopen/verkopen lees in een andere thread dan basseer je je vooral op macro-trends (handelsoorlog etc.)? Je maakt je beslissingen dus niet zozeer op basis van gebeurtenissen van individuele aandelen? Misschien actief in ETF's beleggen? Dan kan je toch actief zijn, maar heb je tegelijkertijd meer diversificatie.BDE86 schreef: ↑13 december 2018, 14:48Passief, dat kan ik niet. Volg het graag van dichtbij op. Als je natuurlijk in het dieprood staat kun je natuurlijk weinig doen buiten het uitzweten. Afgelopen jaar wel al eens AMG verkocht aan +11% en Nyrstar aan +16% en dividend opgestreken. Mijn gat wel al verbrand aan blockchain (op piek gekocht en met verlies verkocht aangezien het toekomstperspectief er in mijn ogen een beetje is in stilgevallen en koers maar bleef dalen, nu nog). Het was een goede les om niet in de hype mee te gaan.jvdc schreef: ↑13 december 2018, 14:39
Inderdaad geen bemoedigende cijfers om mee van start te gaan, maar je mindset zit alvast goed. Op lange termijn kan/zal het zeker keren.
Dan mag ik nog niet klagen:
39,09 Montea Comm.VA
33,18 Sofina SA
30,47 Warehouses De Pauw
25,72 Elia System Operator SA
6,88 Cofinimmo SA/NV
1,54 Lotus Bakeries NV
1,52 Fluxys Belgium SA
-4,72 Ackermans & Van Haaren NV
-6,04 Wereldhave Belgium
-6,08 GIMV NV
-7,67 Banque Nationale de Belgique SA
-10,16 Warehouses Estates Belgium SCA
-11,1 Groupe Bruxelles Lambert SA
Dit zijn enkel de aandelen, met fondsen erbij staat mijn port YTD op ong. -2%
39,09 Montea Comm.VA
33,18 Sofina SA
30,47 Warehouses De Pauw
25,72 Elia System Operator SA
6,88 Cofinimmo SA/NV
1,54 Lotus Bakeries NV
1,52 Fluxys Belgium SA
-4,72 Ackermans & Van Haaren NV
-6,04 Wereldhave Belgium
-6,08 GIMV NV
-7,67 Banque Nationale de Belgique SA
-10,16 Warehouses Estates Belgium SCA
-11,1 Groupe Bruxelles Lambert SA
Dit zijn enkel de aandelen, met fondsen erbij staat mijn port YTD op ong. -2%
Vandaag aandelenportefeuille
YTD: 2.97%
Met dank aan vooral: Sofina Elia, Anthem, Cisco, Unh, Cnc, Ericsson
YTD: 2.97%
Met dank aan vooral: Sofina Elia, Anthem, Cisco, Unh, Cnc, Ericsson
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Hier nog een beginner, te merken aan het resultaat voorlopig
Sinds opstart 26/1 een rendement van -21,3%, met kosten, taksen en dividenden meegeteld. Was in het begin gefocust op raad van familie en analisten met hun koersdoelen. Ook te vaak bezig met de koersenborden. Cocktail dus van slechte/verkeerde aandelen kiezen aan hoge koersen (MDxHealth, Celyad, Beter Bed) en te vroeg verkopen (Proximus €20, Galapagos €83).
Ik bekijk die eerste maanden als leergeld. Enkele belangrijke lessen op de harde manier geleerd. Gelukkig is het verloren bedrag maar ~50% van het maandelijkse sparen en dus snel gerecupereerd.
Als startdatum 'voor echt' neem ik nu 23/10, toen ik duidelijke regels voor mezelf heb opgesteld. Sindsdien -1,62%. Benieuwd wat het binnen een jaar zal geven.
Sinds opstart 26/1 een rendement van -21,3%, met kosten, taksen en dividenden meegeteld. Was in het begin gefocust op raad van familie en analisten met hun koersdoelen. Ook te vaak bezig met de koersenborden. Cocktail dus van slechte/verkeerde aandelen kiezen aan hoge koersen (MDxHealth, Celyad, Beter Bed) en te vroeg verkopen (Proximus €20, Galapagos €83).
Ik bekijk die eerste maanden als leergeld. Enkele belangrijke lessen op de harde manier geleerd. Gelukkig is het verloren bedrag maar ~50% van het maandelijkse sparen en dus snel gerecupereerd.
Als startdatum 'voor echt' neem ik nu 23/10, toen ik duidelijke regels voor mezelf heb opgesteld. Sindsdien -1,62%. Benieuwd wat het binnen een jaar zal geven.
YTD - 17% . Ondertussen posities uitgebreid en gemiddelden verlaagd. Uitschieters tot - 45% van hun top. Persoonlijk tevreden met de aandelen waar ik nu inzit. (Oa CPA/TGLS/ASR/NOK/TORM/EURN/GLNG...) . Tijdig afscheid genomen van AVH/SBS/LHA met mooie winsten tot 75% al waren enkelen tot meer dan 100% gestegen en gezien het risico was ik er slechts beperkt ingestapt. Sterke Dollar exposure, dat wel.
3 jaar (inclusief 2018) +43% .
Ondertussen beginnen dividenden langzaam signficant te worden in absolute waardes gerelateerd tot maandloon. Ga dus niet klagen.
@dezattenonkel, -20% dit jaar valt mee, althans vind ik toch.
3 jaar (inclusief 2018) +43% .
Ondertussen beginnen dividenden langzaam signficant te worden in absolute waardes gerelateerd tot maandloon. Ga dus niet klagen.
@dezattenonkel, -20% dit jaar valt mee, althans vind ik toch.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Portefeuille staat momenteel op -9,5%. Heb wel 3,5% dividendrendement, dus voorlopig een ongerealiseerd rendement van -6%. Portefeuille is opgestart in januari 2017, dit is de eerste serieuze correctie die ik onderga, dus ik denk dat ik niet mag klagen.
Ik plaats dit graag in perspectief.
De 1600 grootste vrij verkrijgbare aandelen van de ontwikkelde wereld hebben sinds 1 Januari een gemiddeld gewogen rendement van +0,40%. Dit is een "gewogen gemiddelde" over de aandelen, sommige stegen en anderen daalden.
Als je iets meer avontuurlijk was heb je misschien belegd in small caps van de ontwikkelde markt. Samen haalden de belangrijkste 3160 bedrijven hier een gemiddeld gewogen resultaat van -5,67%.
Zij die graag risico namen (nemen?) en in aandelen van Emerging markets belegden kunnen vergelijken met de gemiddeld gewogen -8,61% rendement voor de top 2000 aandelen in deze categorie.
Met een 70/20/10 weging vertegenwoordigen deze aandelen zo'n 98% van het vrij verhandelbare aandelenwaarde in de wereld.
Indien jouw resultaat beter was dan deze benchmarken mag je jezelf feliceteren met je goede keuzes, indien je onder de benchmark was, dan valt dit minder mee.
(referenties MSCI indexen)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
(aanvulling die nog op mijn laptop was blijven steken)
Een 100% aandelen portefeuille is natuurlijk agressief. De op en neer golven kunnen mensen ongerust maken.
Daarom is het best om dit te combineren met stabielere beleggingen zoals cash of een breed gespreide portefeuille van kwaliteits Euro obligaties.
Dit jaar kon je bijna niet verkeerd gaan in de eerste 350 dagen als je voor bewezen waarden koos: de Barclays Capital Euro Aggregate Bond Index staat positief, vandaag, voor de voorbije week, voor de voorbij maand, voor de voorbije 3 en 6 maand en ook YTD.
Eendert welke combinatie van large caps aandelen uit de ontwikkelde landen met Euro aggregate bonds staat positief YTD.
Als je tijdens het jaar regelmatig geld toevoegde met het doel om je Asset Allocatie% constant te houden, dan kocht je waarschijnlijk veelal aan een prijs onder de huidige en zal je rendement groter zijn dan de YTD zonder transacties.
Een 100% aandelen portefeuille is natuurlijk agressief. De op en neer golven kunnen mensen ongerust maken.
Daarom is het best om dit te combineren met stabielere beleggingen zoals cash of een breed gespreide portefeuille van kwaliteits Euro obligaties.
Dit jaar kon je bijna niet verkeerd gaan in de eerste 350 dagen als je voor bewezen waarden koos: de Barclays Capital Euro Aggregate Bond Index staat positief, vandaag, voor de voorbije week, voor de voorbij maand, voor de voorbije 3 en 6 maand en ook YTD.
Eendert welke combinatie van large caps aandelen uit de ontwikkelde landen met Euro aggregate bonds staat positief YTD.
Als je tijdens het jaar regelmatig geld toevoegde met het doel om je Asset Allocatie% constant te houden, dan kocht je waarschijnlijk veelal aan een prijs onder de huidige en zal je rendement groter zijn dan de YTD zonder transacties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vandaag op 3,07% dus ik blijf gelukkig wel beter doen dan de markt.
Ik eveneens. Na een nieuwe slide off gisteren nog steeds 1,05% positief
Veel van de beleggers op spaargids die kiezen voor individuele aandelen lijken enkel te beleggen in Belgische bedrijven. Persoonlijk denk ik dat het beter is om breder te diversifiëren, maar voor zij die die strategie toepassen lijkt de Bel20 me een betere benchmark dan pakweg IWDA?B7H4long schreef: ↑16 december 2018, 23:36Ik plaats dit graag in perspectief.
De 1600 grootste vrij verkrijgbare aandelen van de ontwikkelde wereld hebben sinds 1 Januari een gemiddeld gewogen rendement van +0,40%. Dit is een "gewogen gemiddelde" over de aandelen, sommige stegen en anderen daalden.
Als je iets meer avontuurlijk was heb je misschien belegd in small caps van de ontwikkelde markt. Samen haalden de belangrijkste 3160 bedrijven hier een gemiddeld gewogen resultaat van -5,67%.
Zij die graag risico namen (nemen?) en in aandelen van Emerging markets belegden kunnen vergelijken met de gemiddeld gewogen -8,61% rendement voor de top 2000 aandelen in deze categorie.
Met een 70/20/10 weging vertegenwoordigen deze aandelen zo'n 98% van het vrij verhandelbare aandelenwaarde in de wereld.
Indien jouw resultaat beter was dan deze benchmarken mag je jezelf feliceteren met je goede keuzes, indien je onder de benchmark was, dan valt dit minder mee.
(referenties MSCI indexen)
BEL20 is natuurlijk wel een index die uitsluitend uit largecaps bestaat, wat het voor de typische aandelenbelegger op dit forum niet de beste benchmark maakt (een kritiek die je ook op IWDA kunt geven overigens). De BEL20 heeft ook een serieuze sector-bias.jvdc schreef: ↑19 december 2018, 09:56
Veel van de beleggers op spaargids die kiezen voor individuele aandelen lijken enkel te beleggen in Belgische bedrijven. Persoonlijk denk ik dat het beter is om breder te diversifiëren, maar voor zij die die strategie toepassen lijkt de Bel20 me een betere benchmark dan pakweg IWDA?
Voor de typische belegger op dit forum is de ideale benchmark een index met aandelen van diverse groottes uit België of de Eurozone. Een Stoxx Europe 600 zou bv. een redelijke benchmark zijn. IWDA is alleszins compleet ongeschikt, aangezien die zowel qua geografie, valuta als gemiddelde bedrijfsgrootte mijlenver afstaat van een typische Eurocentrische actieve portefueille.