Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Als aandelen belegger neem je beslissingen op verschillende niveaus. Benchmarks kunnen je helpen om te beseffen of je goede beslissingen neemt.
Ik beschouw een all-cap, all-country cap weighted index als de absolute referentie. Dit is wat je zou hebben als je belegd zoals "alle" beleggers samen.
Je kan strategisch beslissen om enkel in de ontwikkelde markten te beleggen, emerging markets te volatiel?
Of enkel in large Cap, of small cap. Of je kan je regionaal ook beperken: Euro, België. Of zelfs ander criteria gebruiken om je universum te bepalen, stijgende dividenden, sector, waarde aandelen, aandelen van bedrijven die beginnen met een klinker,.....
Binnen die strategie kan je dan aan stockpicking doen.
Als je je strategische keuze wil benchmarken vergelijk je met de all-cap all-world index.
Als je je stockpicking wil valideren benchmark je met de meer gefocuste index.... Daar zou ik toch niet te beperkt gaan. Voor België zou ik niet kleiner gaan dan Belgium all shares. De BEL20 is echt geen goede index.
Stock Europe 600 vind ik nog een dimensie beter, maar nooit vergeten om ook te vergelijken met de hele wereld om te beseffen of je de regionale beperking die je jezelf oplegt een goede keuze is.
Ik beschouw een all-cap, all-country cap weighted index als de absolute referentie. Dit is wat je zou hebben als je belegd zoals "alle" beleggers samen.
Je kan strategisch beslissen om enkel in de ontwikkelde markten te beleggen, emerging markets te volatiel?
Of enkel in large Cap, of small cap. Of je kan je regionaal ook beperken: Euro, België. Of zelfs ander criteria gebruiken om je universum te bepalen, stijgende dividenden, sector, waarde aandelen, aandelen van bedrijven die beginnen met een klinker,.....
Binnen die strategie kan je dan aan stockpicking doen.
Als je je strategische keuze wil benchmarken vergelijk je met de all-cap all-world index.
Als je je stockpicking wil valideren benchmark je met de meer gefocuste index.... Daar zou ik toch niet te beperkt gaan. Voor België zou ik niet kleiner gaan dan Belgium all shares. De BEL20 is echt geen goede index.
Stock Europe 600 vind ik nog een dimensie beter, maar nooit vergeten om ook te vergelijken met de hele wereld om te beseffen of je de regionale beperking die je jezelf oplegt een goede keuze is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als het enkel belgische aandelen zijn neem dan de bell all share.
Ok ik snap je index liefde en meestal werk je die onderbouwd uit.
Vind het dan spijtig dat je bij het analyseren van andere stijlen zo kort door de bocht gaat.
Ok ik snap je index liefde en meestal werk je die onderbouwd uit.
Vind het dan spijtig dat je bij het analyseren van andere stijlen zo kort door de bocht gaat.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
I agree. Stockpicking van Belgische bedrijven is ook absoluut niet mijn voorkeursstrategie (en ik verbaas me erover dat zoveel forumleden die strategie toepassen), maar eens je voor die strategie gekozen hebt lijkt IWDA me geen goede benchmark. Als je je strategie wilt heroverwegen kan IWDA dan weer wel opnieuw een goede benchmark zijn, maar dus niet om te analyseren of je de juiste aandelen eruit hebt gepikt in België.
Als tegenvoorbeeld: als België in 2019 de wereld outperformt hoop ik alleszins dat de stockpickers dat in perspectief kunnen plaatsen en hun strategie niet als superieur zullen beschouwen aan een passieve wereldportefeuille.
Dat zegt B7 toch ook:jvdc schreef: ↑19 december 2018, 11:59I agree. Stockpicking van Belgische bedrijven is ook absoluut niet mijn voorkeursstrategie (en ik verbaas me erover dat zoveel forumleden die strategie toepassen), maar eens je voor die strategie gekozen hebt lijkt IWDA me geen goede benchmark. Als je je strategie wilt heroverwegen kan IWDA dan weer wel opnieuw een goede benchmark zijn, maar dus niet om te analyseren of je de juiste aandelen eruit hebt gepikt in België.
Als tegenvoorbeeld: als België in 2019 de wereld outperformt hoop ik alleszins dat de stockpickers dat in perspectief kunnen plaatsen en hun strategie niet als superieur zullen beschouwen aan een passieve wereldportefeuille.
B7H4long schreef: ↑19 december 2018, 11:16 Als je je strategische keuze wil benchmarken vergelijk je met de all-cap all-world index.
Als je ziet hoe groot de verschillen tussen landen onderling kunnen zijn is het niet zo simpel om juist te "benchmarken".
Wie zich voor 2018 tov de SPY wil meten heeft een heel moeilijke opdracht met een korf voornamelijk Europese aandelen.
Als je voornamelijk Belgische aandelen in port hebt en je scoort YTD -15% is dat eigenlijk niet zo'n ramp.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dat zou inderdaad een appels met peren vergelijking zijn, maar ik denk niet dat iemand dit zou suggereren.
Indien ik dit jaar met mijn aandelen -15% zou staan zou ik dit wel een ramp vinden. Ik kan dan wel een goede stockpicking zijn maar de mand waaruit ik kies heeft enkel bedorven fruit, het fruit in manden ernaast lijkt beter. Misschien moet ik me niet beperken tot een mand.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Eurostoxx 50 is ook -13% dit jaar hoor. Dat is ook al een brede korf.
In IWDA, jouw benchmark, zit wel +50% VS
Als je gelooft in 'reverse to the mean' zal je Belgische mandje het ene jaar wat beter zijn en het andere jaar wat slechter. Op lange termijn zal het zichzelf wel min of meer uitvlakken? Persoonlijk kies ik ook voor een wereldindex, maar als je aan stockpicking doet is het logisch dat je eerst kijkt naar aandelen die je het beste kent?B7H4long schreef: ↑19 december 2018, 12:40Indien ik dit jaar met mijn aandelen -15% zou staan zou ik dit wel een ramp vinden. Ik kan dan wel een goede stockpicking zijn maar de mand waaruit ik kies heeft enkel bedorven fruit, het fruit in manden ernaast lijkt beter. Misschien moet ik me niet beperken tot een mand.
Klopt, maar de zin erna hamert hij er opnieuw op dat je met een wereldindex moet vergelijken.ignition schreef: ↑19 december 2018, 12:22Dat zegt B7 toch ook:jvdc schreef: ↑19 december 2018, 11:59
I agree. Stockpicking van Belgische bedrijven is ook absoluut niet mijn voorkeursstrategie (en ik verbaas me erover dat zoveel forumleden die strategie toepassen), maar eens je voor die strategie gekozen hebt lijkt IWDA me geen goede benchmark. Als je je strategie wilt heroverwegen kan IWDA dan weer wel opnieuw een goede benchmark zijn, maar dus niet om te analyseren of je de juiste aandelen eruit hebt gepikt in België.
B7H4long schreef: ↑19 december 2018, 11:16 Als je je strategische keuze wil benchmarken vergelijk je met de all-cap all-world index.
Ik denk niet dat je op basis van geboekte resultaten van één jaar kan oordelen welke de beste strategie is. Het ene jaar zal een Belgische index het beter doen dan de wereld, het andere jaar slechter. Betekent dat dat je strategie het ene jaar goed was en het andere jaar slecht? Nochtans zag ik B7 vergelijkingen maken op basis van YTD resultaten.
Dat gezegd zijnde ben ik een beetje advocaat van de duivel aan het spelen, want persoonlijk verkies ik ook B7 zijn strategie boven die van de Belgische stockpickers.
Als ik mijn aandelen portefeuille bekijk qua regionale spreiding kijk ik naar de omzet per regio van elk bedrijf. Zo kan Ahold Delhaize wel BE/NL zijn, maar 2/3 van de omzet wordt in USA gerealiseerd.
Vandaag zit ik dan als volgt:
68% EU
13% USA
13% Azië
6% Emerging
Als ik echter kijk naar de isin codes ziet het er anders uit:
93% EU
7% USA
Vandaag zit ik dan als volgt:
68% EU
13% USA
13% Azië
6% Emerging
Als ik echter kijk naar de isin codes ziet het er anders uit:
93% EU
7% USA
Een korf met 50 euro megacaps beschouw ik niet als "breed".
- het zijn maar 50 aandelen.
- de Euromarkt is maar 10% van de wereldmarkt.
"Maar" 50 aandelen? Of je er nu 50 neemt of 500, daar gaat op langere termijn amper een verschil opzitten. 50 aandelen is gigantisch veel.
'k Heb ooit eens een grafiek gezien, waarin duidelijk te zien was dat vanaf een bepaald punt het geen zin meer had om extra aandelen toe te voegen, om alzo de volatiliteit te doen dalen. 'k Kan hem helaas niet meer terugvinden, maar ik dacht dat het rond de 50 lag.
50 aandelen geloot uit een lijst van 500 zullen niet significant verschillen van de volledige 500, maar de grootste 50 uit een lijst van 500 wél (wegens tendens van kleinere aandelen om op langere termijn beter te presteren).
Wie denkt dat 500 aandelen wél significant meer spreiding bieden dan 50: plot eens een simpele exponentiëel dalende functie en kijk of er veel verschil tussen x = 50 en x = 500 zit. Voila, je hebt wiskundig aangetoond dat spreiding boven een paar tiental aandelen weinig zin heeft (mits die paar tiental evenwichtig gespreid zijn tussen regio's, sectoren en bedrijfsgroottes).