De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Je bent geen fan blijkbaar van de Malthus theorie die stelde dat de bevolking exponentioneel toeneemt en de voedsel productie maar lineair waardoor er altijd hongersnood is voor een groot deel van de bevolking. Als ze tenminste niet in opstand komen waardoor er veel doden zijn waardoor het evenwicht hersteltsintorama schreef: ↑20 december 2018, 09:46Het merendeel van de wereldbevolking is arm tot extreem arm. Consumptie EN werelbevolking zal kan dus nog gigantisch toenemen. De wereldeconomie staat nog in zijn kinderschoenen.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 08:55 Een bevolking kan toch niet eindeloos meer blijven consumeren? Werknemers zullen niet jaar na jaar productiever blijven worden, bedrijfswinsten kunnen niet blijven stijgen, etc. Hoe zal dit zich in de toekomst vertalen naar de aandelenkoersen toe?
Juist wel Er zijn altijd natuurlijke resources die een beperking vormen (aardoppervlak, schone lucht, zuiver water,...). De maximale wereldbevolking hangt dus af van de mate waarin we economisch kunnen omspringen met deze beperkingen. Maar dat maximum is nog lang niet bereikt. En onderweg naar dat maximum is er nog heel veel potentieel voor economische groei. Eigenlijk zitten we nog maar in de middeleeuwen.NTO schreef: ↑20 december 2018, 11:23 Je bent geen fan blijkbaar van de Malthus theorie die stelde dat de bevolking exponentioneel toeneemt en de voedsel productie maar lineair waardoor er altijd hongersnood is voor een groot deel van de bevolking. Als ze tenminste niet in opstand komen waardoor er veel doden zijn waardoor het evenwicht herstelt
Zie de Kondratieff golven.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 08:55 Toch blij dat ik alle 'je kan de markt niet timen'-raad naast me heb neergelegd en geduldig heb gewacht tot het allemaal begon te zakken. Het zat eraan te komen, de waarderingen waren gewoon veel te hoog. Nu het kruit klaarzetten en binnenkort op jacht
Anderzijds stel ik me meer en meer de vraag of het klassieke beursliedje 'economische groei = stijging' niet stilaan kapotgedraaid is. Een bevolking kan toch niet eindeloos meer blijven consumeren? Werknemers zullen niet jaar na jaar productiever blijven worden, bedrijfswinsten kunnen niet blijven stijgen, etc. Hoe zal dit zich in de toekomst vertalen naar de aandelenkoersen toe? Iemand die hier wat beter over ingelicht is dan ik?
En we gaan weer naar boven. Net IWDA bijgekocht 43.02
Waarom kan productiviteit en/of consumptie niet blijven toenemen? Niet perse de kwantiteit moet toenemen, ook de kwaliteit/prijs kan stijgen. Bijvoorbeeld betere smartphones, craft beer, zelfrijdende auto's, energieneutrale woningen, geneesmiddelen tegen kanker, reizen in hyperloops onder de grond of met een raket in de ruimte... Er zullen altijd wel efficiëntiewinsten mogelijk zijn en als die er niet meer zijn vinden we wel nieuwe producten/behoeften uit.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 08:55 Anderzijds stel ik me meer en meer de vraag of het klassieke beursliedje 'economische groei = stijging' niet stilaan kapotgedraaid is. Een bevolking kan toch niet eindeloos meer blijven consumeren? Werknemers zullen niet jaar na jaar productiever blijven worden, bedrijfswinsten kunnen niet blijven stijgen, etc. Hoe zal dit zich in de toekomst vertalen naar de aandelenkoersen toe? Iemand die hier wat beter over ingelicht is dan ik?
Allemaal leuk, maar als het grootste deel van de bevolking ze niet kan kopen ben je er vet mee. Ik zie de (tegenwoordig steeds vaker alleenstaande) verplegers, kassabedienden, verkopers, agenten, leerkrachten en buschauffeurs met €1500-1800 netto niet direct een gloednieuwe auto of hyperloopticketje aanschaffen.
Even verder denken: efficiëntie kan hoger door bv. meer automatisatie/robothulp. Wat met de verloren jobs? Vanwaar halen de ontslagen werknemers hun mogelijkheid tot consumptie? "Goede vraag nonkel, maar de automatisatie creëert ook nieuwe jobs". Klopt, voor ingenieurs en technici. Probleem is dat de kassiersters en orderpickers nu niet direct geschikt zijn om die vacatures in te vullen.
Ik wijdt uit, maar het punt is gewoon dat er volgens mij een serieuze keerzijde is aan het onverzadigbare streven naar meer groei en winst. Milieuvervuiling is daar een deel van, maar ik denk dat het systematisch uitbuiten van de lagere sociale klassen zich uiteindelijk, vrij ironisch, zal laten voelen in exact die omzet/winstcijfers.
Of misschien is het allemaal doemdenkerij, en weten ze in Brussel, Berlijn en Parijs wel waar ze mee bezig zijn
Even verder denken: efficiëntie kan hoger door bv. meer automatisatie/robothulp. Wat met de verloren jobs? Vanwaar halen de ontslagen werknemers hun mogelijkheid tot consumptie? "Goede vraag nonkel, maar de automatisatie creëert ook nieuwe jobs". Klopt, voor ingenieurs en technici. Probleem is dat de kassiersters en orderpickers nu niet direct geschikt zijn om die vacatures in te vullen.
Ik wijdt uit, maar het punt is gewoon dat er volgens mij een serieuze keerzijde is aan het onverzadigbare streven naar meer groei en winst. Milieuvervuiling is daar een deel van, maar ik denk dat het systematisch uitbuiten van de lagere sociale klassen zich uiteindelijk, vrij ironisch, zal laten voelen in exact die omzet/winstcijfers.
Of misschien is het allemaal doemdenkerij, en weten ze in Brussel, Berlijn en Parijs wel waar ze mee bezig zijn
Loon voor niet-werkende die onder voorwaarde consumenten zijn van de binnenlandse producten. Opgelost.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 16:15 Allemaal leuk, maar als het grootste deel van de bevolking ze niet kan kopen ben je er vet mee. Ik zie de (tegenwoordig steeds vaker alleenstaande) verplegers, kassabedienden, verkopers, agenten, leerkrachten en buschauffeurs met €1500-1800 netto niet direct een gloednieuwe auto of hyperloopticketje aanschaffen.
The meek shall inherit the earth.
Loon voor niet-werkenden betaald door wie? Hoe controleer je die voorwaarden? Wat met boze wel-werkenden? Wat met wel-werkenden die dan maar liever niet-werkenden worden? En wie betaalt hun 'loon'?
Compleet kromme redenering.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 16:15
Automatisering vernietigd inderdaad arbeid. Daar dient het immers voor. Maar je hebt helemaal geen arbeid nodig om meerwaarde te creeeren. Sterke automatisering zal er toe leiden dat we met zijn allen minder gaan werken, maar wel nog over hetzelfde gemiddelde inkomen gaan beschikken. Er zijn alleen korte-termijn problemen zoals het feit dat aanbod en vraagzijde van de arbeidsmarkt niet op mekaar passen.
- door bedrijfswinsten te belasten
- door de belasting op het loon van werkenden
Eigenlijk exact hetzelfde als nu dus.
Hetzelfde als nu.
Hetzelfde als nu. Die stemmen op N-VA en klagen wat maar betalen uiteindelijk braaf hun belasting.
Hetzelfde als nu. Er zijn nu toch ook werkenden die een loon krijgen om te werken en niet-werkenden die een loon krijgen om niet te werken? Zolang er een onderscheid is tussen de 2 dat groot genoeg is, is er geen probleem.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 16:47Wat met boze wel-werkenden?
Wat met wel-werkenden die dan maar liever niet-werkenden worden? En wie betaalt hun 'loon'?
Wel werkende hebben 2-3-4x meer.DeZatteNonkel schreef: ↑20 december 2018, 16:47 Loon voor niet-werkenden betaald door wie? Hoe controleer je die voorwaarden? Wat met boze wel-werkenden? Wat met wel-werkenden die dan maar liever niet-werkenden worden? En wie betaalt hun 'loon'?
Wordt er volgende week (buiten Kerstdag) nog door institutionelen gehandeld op de beurs bij ons en in de VS of zijn de meesten dan al met eindejaarsverlof?
Quality growth investor
Daar gaat wall street
Als je de nieuwsberichten leest gaat het precies nu nog maar beginnen ...
En de VIX index, ..., hij ploegt voort