Wat is uw YTD?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
3,3% YTD. De afgelopen dagen ook bijgekocht. En ik slaap goed.
YTD: 16,57%
Resultaat is vooral te danken aan Versarien en in mindere mate Fagron en Econocom.
Sinds november volgende aandelen toegevoegd: Deceuninck, Aryzta, Recticel en Resilux. Deze hebben logischerwijs weinig invloed gehad op de YTD
Resultaat is vooral te danken aan Versarien en in mindere mate Fagron en Econocom.
Sinds november volgende aandelen toegevoegd: Deceuninck, Aryzta, Recticel en Resilux. Deze hebben logischerwijs weinig invloed gehad op de YTD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een nieuw jaar, een nieuw begin, een nieuw geluid...
Toch even de balans van 2018 opmaken. In februari stond ik nog op +6%, gisteren op -19% excl. dividenden en vóór kosten en taksen.
In januari Aryzta gelukkig op tijd verkocht na forse bijstelling van mijn vrije kasstroom-prognoses. In april Intrum gekocht en al snel terug verkocht vanwege mijn ontoereikende berekening van investeringsuitgaven. Eveneens afscheid genomen van SES waar ik een mooie winst op behaald heb, Aecom en Neopost. Andere bedrijven die ik in 2018 (tijdelijk) in port gehad heb: IBM, ZEAL Network, UPM-Kymmene, Atlas Copco, Pandora (verlies van 38%), Lufthansa, Sydbank, Ahold Delhaize en TAKKT.
Belangrijke strategische wijzigingen: bepaalde sectoren vermijd ik voortaan: IT-beheerders, telecombedrijven, alles wat met post te maken heeft, retailers (excl. supermarkten en sommige discounters), luchtvaartmaatschappijen, banken, gokspelaanbieders, internetbedrijven, vastgoedontwikkelaars, mijnbouwers, olie- en gasbedrijven,... Ik wil mij voortaan hoofdzakelijk focussen op industriële bedrijven en zakelijke dienstverleners uit de eurozone. Het is geheel toevallig maar ik merk ook dat 9 van de 12 aandelen die ik nu heb een belangrijke referentie-aandeelhouder hebben.
Verder mijn multiples om een faire waarde te berekenen verlaagd van 18 naar 17,5 en van 21 naar 19,5.
Kortom, een jaar van veel experimenteren, en ben nog nooit zo tevreden geweest over de samenstelling van mijn port als vandaag. Transacties ga ik zo veel mogelijk proberen beperken, om de kosten te drukken.
Grafische evolutie van de waarde van mijn portefeuille van opstart in november 2008 t.e.m. december 2018
Toch even de balans van 2018 opmaken. In februari stond ik nog op +6%, gisteren op -19% excl. dividenden en vóór kosten en taksen.
In januari Aryzta gelukkig op tijd verkocht na forse bijstelling van mijn vrije kasstroom-prognoses. In april Intrum gekocht en al snel terug verkocht vanwege mijn ontoereikende berekening van investeringsuitgaven. Eveneens afscheid genomen van SES waar ik een mooie winst op behaald heb, Aecom en Neopost. Andere bedrijven die ik in 2018 (tijdelijk) in port gehad heb: IBM, ZEAL Network, UPM-Kymmene, Atlas Copco, Pandora (verlies van 38%), Lufthansa, Sydbank, Ahold Delhaize en TAKKT.
Belangrijke strategische wijzigingen: bepaalde sectoren vermijd ik voortaan: IT-beheerders, telecombedrijven, alles wat met post te maken heeft, retailers (excl. supermarkten en sommige discounters), luchtvaartmaatschappijen, banken, gokspelaanbieders, internetbedrijven, vastgoedontwikkelaars, mijnbouwers, olie- en gasbedrijven,... Ik wil mij voortaan hoofdzakelijk focussen op industriële bedrijven en zakelijke dienstverleners uit de eurozone. Het is geheel toevallig maar ik merk ook dat 9 van de 12 aandelen die ik nu heb een belangrijke referentie-aandeelhouder hebben.
Verder mijn multiples om een faire waarde te berekenen verlaagd van 18 naar 17,5 en van 21 naar 19,5.
Kortom, een jaar van veel experimenteren, en ben nog nooit zo tevreden geweest over de samenstelling van mijn port als vandaag. Transacties ga ik zo veel mogelijk proberen beperken, om de kosten te drukken.
Grafische evolutie van de waarde van mijn portefeuille van opstart in november 2008 t.e.m. december 2018
Laatst gewijzigd door gpv1 op 1 januari 2019, 15:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Balans voor 2018: YTD: -4.39% (Morningstar.be)
Mijn conclusie, de defensieve aandelen hebben de boel weeral een beetje gered (in 2011 en 2015 ook al) en grootste verlies in industrie en belegging fondsen KBC, Argenta die ik quasi opgedoekt heb….
2019 begint met:
Sofina 9%, Anthem, Elia, Nestlé, Cisco, UnitedHealth, ASML, Grieg Seafood, Edwards, Danaher, Swedish Orphan Biovitrum, Orsted, LHC Group, Mastercard, Illumina, Ericsson, SMH etf, Encompass Health, PHO etf, Centene, GN Store, AMG 1% , Cash 22%
Mijn conclusie, de defensieve aandelen hebben de boel weeral een beetje gered (in 2011 en 2015 ook al) en grootste verlies in industrie en belegging fondsen KBC, Argenta die ik quasi opgedoekt heb….
- Muntverdeling:
49% $, (beurs doet het er al jaren beter, ondanks China en Trump)
25% €
25% SEK, CHF, DKK en NOK (Europese vlucht aandelen….)
2019 begint met:
Sofina 9%, Anthem, Elia, Nestlé, Cisco, UnitedHealth, ASML, Grieg Seafood, Edwards, Danaher, Swedish Orphan Biovitrum, Orsted, LHC Group, Mastercard, Illumina, Ericsson, SMH etf, Encompass Health, PHO etf, Centene, GN Store, AMG 1% , Cash 22%
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
@GPV1
Debenhams en RPS zijn volgens Market Screener een Falling Knife…die nog niet op de bodem liggen... je moet maar durven
Debenhams en RPS zijn volgens Market Screener een Falling Knife…die nog niet op de bodem liggen... je moet maar durven
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
YTD 4,44% incl. dividenden & kosten (met een top van +32 % op 7 november )
Een groot deel van de daling komt door de terugval van AMG(turbo), Aecom & DXPE.
toppers;
SES (turbo volledig verkocht) Payton Planar, Vestas, Produce Investments
maar ook AMG & DXPE (winstnames op 51,x & 48,x)
floppers;
AMG, Aecom, Ter Beke, DXPE, Resilux, ...
Short op Colruyt kostte me 0,5%, gokje op Nyrstar ook zo'n 0,5%.
Een groot deel van de daling komt door de terugval van AMG(turbo), Aecom & DXPE.
toppers;
SES (turbo volledig verkocht) Payton Planar, Vestas, Produce Investments
maar ook AMG & DXPE (winstnames op 51,x & 48,x)
floppers;
AMG, Aecom, Ter Beke, DXPE, Resilux, ...
Short op Colruyt kostte me 0,5%, gokje op Nyrstar ook zo'n 0,5%.
Mojo Group rendement over 2018 = -0.35%
Valt al bij al zeer goed mee, wel net de 0 niet kunnen houden.
Er is ook een netto dividendrendement van 1.26% gehaald t.o.v. de portefeuille waarde op 31/12/2018.
Valt al bij al zeer goed mee, wel net de 0 niet kunnen houden.
Er is ook een netto dividendrendement van 1.26% gehaald t.o.v. de portefeuille waarde op 31/12/2018.
Port 1, obligaties samen met het aandeel Inbev: -0,68%
Port 2, obligaties samen met het aandeel Bpost: -7%
RBS heeft blijkbaar net een obligatie terug gekocht. Cashberg is dus nog groter geworden ...
Port 2, obligaties samen met het aandeel Bpost: -7%
RBS heeft blijkbaar net een obligatie terug gekocht. Cashberg is dus nog groter geworden ...
aandelengedeelte -14,8%
Ah, ok. Nu, ik denk dat je in de loop van het jaar zult blij zijn met je cash berg. We zijn nog niet aan de nieuwe patatjes op de beurzen.
Mijn YTD is -6,62% (incl dividenden en kosten), geen vetpot dus, maar zeker ook geen drama. Ik beleg vooral voor dividenden en mijn inkomsten daaruit zijn met 16,76% gestegen tegenover het voorgaande jaar. Dus we mogen zeker niet klagen.
Mvg,
Geblin
Mvg,
Geblin
Hier een gelijkaardig beeld. Mijn YTD moet ik nakijken want de laatste beursdag heeft iets goedgemaakt, maar ik denk dat ik rond de -8% (excl dividend maar incl cashbuffer) ga eindigen. Mijn dividend inkomsten zijn met 40% gestegen (o.a. dankzij een belgging in Bpost). Voor volgend jaar zit dit ook snor omdat ik van de daling gebruik heb gemaakt om dividend-betalers te versterken. Vooral mijn positie in Apple stevig uitgebreid want aan de huidige waardering is dat toch ook al bijna 2% bruto. Met AB Inbev valt er helaas ook wel een dividend-cutter te betreuren.
(De vrijstelling van RV reken ik niet mee, ik kijk naar hetgeen rechtstreeks op de rekening verschijnt)
(De vrijstelling van RV reken ik niet mee, ik kijk naar hetgeen rechtstreeks op de rekening verschijnt)
YTD voor 2018 voor de reeks portefeuilles op 31 Dec.
Alle rendementen volgens M* Lange Termijn, behalve 75/25 (via XIRR) en O6 mixer
Tijdens het laatste kwartaal van 2018 zijn alle aandelen sterk naar beneden gegaan.
Het valt op te merken dat tijdens die periode een portefeuille van kwaliteits euroobligaties typisch omhoog ging.de ETF IEAG met bijna 1 percent.
In een goed doordachte portefeuille zorgde dit dus voor een tegengewicht voor de dalingen van de aandelen.
Code: Selecteer alles
YTD@ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ |
31/12 | 23/12 | 08/12 | 01/12 | 17/11 | 01/11 | 21/10 | 13/10 | 02/10 | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
-4,84%| -5,17% |+0,71% |+3,60% |+2,83% |+3,04% |+3,91% |+2,73% |+9,26% | iShares core MSCI world ETF (IWDA)
-7,44%| -8,65% |-3,03% |+0,22% |-0,25% |-0,23% |+0,20% |-0,54% | 7,82% | Aandelenfondsen in mijn persoonlijke portefeuille
Tbd | -5,19% |-0,76% |+1,97% |+0,19% |+0,45% |+1,17% |+0,31% | 5.66% | 75/25 "voorbeeld" portefeuille vd BHthread
-8,50%| -8,07% |-4,31% |-2,79% |-2,47% |-3,14% |-2,13%*|-2,12%*| 2,00% | MK Flexer portefeuille van actieve fondsen
-~3,4%| -~4,3% |-~1,0% |+~0,1% |-~1,0% |~-0,4% |~-0,3% |~-0,6% | 4,95% | Mijn persoonlijke 60/40 portefeuille
-2,83%| -3,50% |-0,09% |+1,89% |+1,10% |+1,48% |+1,81% |+0,99% | 5,26% | Lazy 60/40 IWDA/IEAG portefeuille
-1,99%| -2,20% |-0,08% |+1,74% |-0,99% |+1,34% |+1,57% |+0,68% | 4,00% | Lazy 50/50 IWDA/IEAG portefeuille
-6,48%| -6,63% |-4,53% |-3,25% |-3,33% |-3,34% |-2,37% |-2,90% |-0,60% | MK mixer portefeuille van aktieve fondsen
-4,84%| -5,26% |-2,96% |-1,77% |-2,25% |-0,64% |-0,26% |-0,47% |-0,02% | Actieve O6 mixer
Tijdens het laatste kwartaal van 2018 zijn alle aandelen sterk naar beneden gegaan.
Het valt op te merken dat tijdens die periode een portefeuille van kwaliteits euroobligaties typisch omhoog ging.de ETF IEAG met bijna 1 percent.
In een goed doordachte portefeuille zorgde dit dus voor een tegengewicht voor de dalingen van de aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.