Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Wil u nu eens echt ophouden met valse info te posten over de omega mixer zonder mijn toestemming om "jouw" bogle ports er beter te laten uitkomen. Ik heb dit reeds trouwens voorgaande in deze thread vermeld.B7H4long schreef: ↑23 december 2018, 14:43 YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ |
23/12 | 08/12 | 01/12 | 17/11 | 01/11 | 21/10 | 13/10 | 02/10 | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
-5,26% |-2,96% |-1,77% |-2,25% |-0,64% |-0,26% |-0,47% |-0,02% | Actieve O6 mixer - vandaag 75% in cash
De samenstelling was 20% CSPX + 15% CNDX + 65% cash. Ik weet dus niet waarom u valselijk beweert dat die 75% (!) cash zou aanhouden. Kan u niet rekenen misschien?
Edit: ik zie nu dat u die "75% cash" leugen stiekem heeft aangepast maar niet het resultaat van de omega mixer volgens mijn werkwijze wat genoeg aantoont wat voor vuile smeerlap u bent.
De 2018 return van de herziene variant met alleen ETFs en dus zonder fondsen kwam voor alle duidelijkheid uiteindelijk uit op +0,85% en dus zeker niet -5%.
Ik heb al meermaals uitgelegd dat de herziene versie van de omega mixer niks meer te maken heeft met de eerste die toen vooral als doel had zoveel mogelijk te behouden van mijnkapitaal voor wie die fondsen reeds gekocht had dus hou op die met mekaar te verstrengelen.
Als mijn werkwijze u niet aanstaat verwijder dan de lijn over de omega mixer uit uw resultaten maar hou op met elke vorm van actief beleggen hier af te kraken.
Zowel sinds begin dit jaar als (belangrijker) sinds januari 2007 doet de herziene samenstelling overigens veel beter dan IWDA/IEAG 50/50 met jaarlijkse herbalancering.
Hopelijk zijn bovenstaande correcte feiten tenminste voor de rest van het forum nu duidelijk.
Laatst gewijzigd door omega6 op 3 januari 2019, 13:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Hoe weet jij dat?
Nog belangrijker: gaat dat in de toekomst ook zo zijn?
(+ heb je daar bewijzen van en kan je dat ook eens doen met startdatum 2000?)
Beste omega,
Je hebt de Omegaportefeuille een paar maal aangepast dit jaar.
De meeste van de lezers van Spaargids hebben geen teletijdmachine en kunnen dus geen aankopen doen in het verleden.
De stand van de Omegaportefeuille hierboven is het resulaat dat de normale beleggers behaalden als ze jouw veranderingen volgden op het moment dat jij ze publiceerde. De belegportefeuille heeft nu een waarde van 9516 euro voor een inleg van 10000 euro in het begin van het jaar.
De meeste van de lezers van Spaargids hebben geen teletijdmachine en kunnen dus geen aankopen doen in het verleden.
De stand van de Omegaportefeuille hierboven is het resulaat dat de normale beleggers behaalden als ze jouw veranderingen volgden op het moment dat jij ze publiceerde. De belegportefeuille heeft nu een waarde van 9516 euro voor een inleg van 10000 euro in het begin van het jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@B7B7H4long schreef: ↑2 januari 2019, 19:38 Beste omega,
De lezers van spaargids hebben ook geen teletijdmachine om "uw" bogleheads 50/50 aan te kopen een jaar geleden gezien u deze port hier maar gelanceerd heeft begin april 2018 (zie startdatum uw eigen bogleheads thread).
Hou dus op met mijn omega mixer in uw subjectieve resultaten te vermelden als mijn werkwijze u niet aanstaat, anders vraag ik aan de moderator om dit te doen.
Laatst gewijzigd door omega6 op 2 januari 2019, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds enige maanden zijn er weinig lichtpunten, alleen maar meer en meer twijfels over een wereldwijde economische groeivertraging. Enkele cijfers wijzen daar met de regelmaat van de klok op (vb verlaagde groeicijfers). Daarnaast politieke onzekerheden die van die aard zijn dat ze een grote impact op de economie hebben (vb Trump en zijn handelsoorlog).
Tegelijk zijn er geen positieve verrassingen meer zoals er in 2017 waren waardoor de beurzen telkens weer hoger gingen.
Vandaar mijn verwachting (dit is geen absolute kennis maar ik blijf zeker nog meerdere maanden aan de kant staan) dat de beurzen op en neer gaan jo-jo'en in een dalende trend.
Begin 2018 was onderstaande iets in uw portefeuille dit volgen Piet piraatomega6 schreef: ↑2 januari 2019, 20:10@B7B7H4long schreef: ↑2 januari 2019, 19:38 Beste omega,
De lezers van spaargids hebben ook geen teletijdmachine om "uw" bogleheads 50/50 aan te kopen een jaar geleden gezien u deze port hier maar gelanceerd heeft begin april 2018 (zie startdatum uw eigen bogleheads thread).
Als u echt objectief wil vergelijken kan dit alleen door eenzelfde startdatum te nemen in de toekomst en dat u alle historische prestaties verwijdert.
Mag ik voor u noteren IWDA/IEAG 50/50? Ik laat u dan weten wat ik voor 2019 daar tegenover stel.
043,07
Aankoop- waarde
€ 5.384,44
Huidige waarde
-€ 658,63
Rendement
€ 5.400,36
Vorige slotkoers
-0,29%
Dag- rendement
-10,90%
- IWDA (Ishares) wereldwijd
- CSPX (iShares) S&P 500
- EMIM (iShares) emerging markets
- MEUD (Lyxor) Stoxx Europe 600
- ZPRS (SPDR) small caps wereldwijd
(- EAGG (SPDR) obligaties
Zal wel weer niet correct zijn
Schep nu eindelijk eens duidelijkheid met isin.
Waar Piet de laatste tijd op forum is gebleven. ( Trol ?)
Estate Guru believer.
Merk op dat:omega6 schreef: ↑2 januari 2019, 20:10@B7B7H4long schreef: ↑2 januari 2019, 19:38 Beste omega,
Hou dus op met mijn omega mixer in uw subjectieve resultaten te vermelden als mijn werkwijze u niet aanstaat, anders vraag ik aan de moderator om dit te doen.
- niet enkel ik het moeilijk heb om te volgen. Zie post hierboven.
- veel partijen in de financiële wereld een teletijdmachine denken te hebben, en ik dat een fundamenteel probleem vind.
- mijn antwoord blijft hetzelfde als enkele maanden geleden, en de keren ervoor.
Zij die mijn posts normaal volgen kunnen deze overslagen. Dit is een zoveelste herhaling.
B7H4long schreef: ↑6 november 2018, 20:37 Zij die mijn posts normaal volgen kunnen deze overslagen. Dit is een herhaling.
Lees mijn eerste post in deze tread van 1 januari nog eens na.
Lees deze post van April nog eens na.
Samenvatting:
De 50/50 IWDA/IEAG portefeuille komt overeen met de index die M* gedefineerd heeft voor de categorie "Mixfondsen EUR Neutraal wereldwijd", De categorie die MK zelf gekozen heeft om de Mixer te vergelijken in de grafieken die zij gebruiken in hun artikelen. Ikzelf heb dus niets gekozen.
Een lazy indexportefeuille als vergelijking voor de up-to-date MK mixer staat hier
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
@platin Pietpiraat was idd een trol en die cijfers kloppen dus niet.
Mijn omega mixer is bedoeld als alternatief voor de mijnkapitaal mixer. Daarom dat ik in mijn eerste versie van de omega mixer geprobeerd heb van zoveel mogelijk van die mijnkapitaal mixerfondsen te behouden er dus vanuitgaande dat men die al gekocht had op aanraden van mijnkapitaal. Men moet mij dus geen kosten gaan aanrekenen voor fondsen waar ik zelf met moeite achterstond. Terzijde, had je de distributie variant van al die fondsen en ook bij fondsen met apart statuut zoals Carmignac kan je trouwens uitstappen aan 0% beurstaks. Niet dat mij dit nu nog iets interesseert.
Uiteindelijk heb ik in mijn herziene omega mixer alle fondsen laten vallen en dus aangeraden van 20% CSPX + 15% CNDX + 65% cash te nemen als beter alternatief voor de mijnkapitaal mixer. Ik heb echter nooit gezegd wanneer men precies moet kopen. Dat moet je zelf bepalen en zal voor iedereen per definitie anders zijn afhankelijk wanneer met een port opstart. Ik gaf louter de tip om alleen (bij) te kopen bij dalingen wat trouwens zeker geen slecht advies was gezien hetgeen er nadien gebeurt is.
Daarnaast heb je nog @B7H4Long die zelf in mijn plaats arbitrair gaat bepalen wat de aan- en verkoopdata zijn van mijn omega mixer met bovendien allerlei foute kosten en taxen die hij zelf bepaalt maar wat dan vreemd genoeg niet van toepassing is bij de aankoop van zijn bogle port die hij hier pas publiceerde in april 2018 en dat alles dan in een zogezegd objectieve "vergelijking" bijhoudt.
Dus platin, begrijp goed dat ik hier zowel door mijnkapitalers, bogleheads als bankiers zwaar onder vuur genomen wordt om verschillende redenen. Daarom dat ik hier nog maar zelden post. Hopelijk nu wat duidelijker.
Mijn omega mixer is bedoeld als alternatief voor de mijnkapitaal mixer. Daarom dat ik in mijn eerste versie van de omega mixer geprobeerd heb van zoveel mogelijk van die mijnkapitaal mixerfondsen te behouden er dus vanuitgaande dat men die al gekocht had op aanraden van mijnkapitaal. Men moet mij dus geen kosten gaan aanrekenen voor fondsen waar ik zelf met moeite achterstond. Terzijde, had je de distributie variant van al die fondsen en ook bij fondsen met apart statuut zoals Carmignac kan je trouwens uitstappen aan 0% beurstaks. Niet dat mij dit nu nog iets interesseert.
Uiteindelijk heb ik in mijn herziene omega mixer alle fondsen laten vallen en dus aangeraden van 20% CSPX + 15% CNDX + 65% cash te nemen als beter alternatief voor de mijnkapitaal mixer. Ik heb echter nooit gezegd wanneer men precies moet kopen. Dat moet je zelf bepalen en zal voor iedereen per definitie anders zijn afhankelijk wanneer met een port opstart. Ik gaf louter de tip om alleen (bij) te kopen bij dalingen wat trouwens zeker geen slecht advies was gezien hetgeen er nadien gebeurt is.
Daarnaast heb je nog @B7H4Long die zelf in mijn plaats arbitrair gaat bepalen wat de aan- en verkoopdata zijn van mijn omega mixer met bovendien allerlei foute kosten en taxen die hij zelf bepaalt maar wat dan vreemd genoeg niet van toepassing is bij de aankoop van zijn bogle port die hij hier pas publiceerde in april 2018 en dat alles dan in een zogezegd objectieve "vergelijking" bijhoudt.
Dus platin, begrijp goed dat ik hier zowel door mijnkapitalers, bogleheads als bankiers zwaar onder vuur genomen wordt om verschillende redenen. Daarom dat ik hier nog maar zelden post. Hopelijk nu wat duidelijker.
Laatst gewijzigd door omega6 op 3 januari 2019, 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Nu ik alle cijfers heb, mijn resultaat voor 2018 is uiteindelijk gestrand op +3,2% met een 60/40 port met vooral aandelen en enkele trackers/aandeelfondsen en de rest op spaarrekening.
@B7 als je niet eens bent met werkwijze van omega6 heeft hij wel gelijk dat je dan zijn resultaten niet in jouw overzicht moet plaatsen wat neigt naar laster en je problemen zou kunnen geven met de moderator.
@B7 als je niet eens bent met werkwijze van omega6 heeft hij wel gelijk dat je dan zijn resultaten niet in jouw overzicht moet plaatsen wat neigt naar laster en je problemen zou kunnen geven met de moderator.
Quality growth investor
Mijn aandelenportefeuille is in 2018 op -10,6% gestrand.
Door een underweight VS-portefeuille aan te houden heb ik ook een underperform tov. de bogleheads modelportefeuille.
Wat omega zijn portefeuille betreft: als hij zelf geen aan- en verkoopdata wilt opgeven zou ik er inderdaad niet teveel woorden meer aan vuilmaken. De spaargidsers zullen zelf wel hun conclusies kunnen trekken?
Door een underweight VS-portefeuille aan te houden heb ik ook een underperform tov. de bogleheads modelportefeuille.
Wat omega zijn portefeuille betreft: als hij zelf geen aan- en verkoopdata wilt opgeven zou ik er inderdaad niet teveel woorden meer aan vuilmaken. De spaargidsers zullen zelf wel hun conclusies kunnen trekken?
De bedoeling van de omega mixer is alleen om aan te tonen dat je met een bewuste allocatie op basis van macro economie betere resultaten kan halen dan "het gemiddelde van de markt". Wanneer je koopt en verkoopt kan ik toch moeilijk voor jou gaan beslissen. Dat bogleheads nergens vermelden waneer zij hun trackers (bij)kopen en wat daarvoor de taksen en transactie kosten zijn lijkt u dat niet te storen?jvdc schreef: ↑3 januari 2019, 15:19 Mijn aandelenportefeuille is in 2018 op -10,6% gestrand.
Toevallig trouwens dat u underweight VS zat, terwijl ik al zeer lang in meerdere posts gezegd had van net volledig in de VS te zitten. Waarom denk je dat ik koos voor uitsluitend CSPX en CNDX? Dat is allemaal VS hé.
Hieronder een snippet uit een macro verslag van Blackrock. Het is al meer dan een jaar dat ze positieve outlook op de VS en negatieve outlook op Europa (en ook andere regio's) handhaven, vandaar dat ik IWDA steeds afgeraden heb.
Maar ja, liever mij hier altijd allemaal afbreken en domweg de bogleheads achterna lopen en dan verbaasd zijn dat ze het jaar afsluiten met -10%. Uw verdiende loon zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door omega6 op 3 januari 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
En hierboven de resulaten van B7H4Long. Zijn eigen port strandt op -4,3%. Daar hoor je hem niks over zeggen hé. Maar goed, loop allemaal maar de bogleheads achterna en blijf maar geld verliezen.B7H4long schreef: ↑23 december 2018, 14:43 YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ | YTD @ |
23/12 | 08/12 | 01/12 | 17/11 | 01/11 | 21/10 | 13/10 | 02/10 | Portefeuille
-----------------------------------------------------------------------------------
-8,65% |-3,03% |+0,22% |-0,25% |-0,23% |+0,20% |-0,54% | 7,82% | Aandelenfondsen in mijn persoonlijke portefeuille
-~4,3% |-~1,0% |+~0,1% |-~1,0% |~-0,4% |~-0,3% |~-0,6% | 4,95% | Mijn persoonlijke 60/40 portefeuille
@B7 In plaats van hier de grote jan uit te hangen en valse cijfers te posten over mijn omega mixer mss eerst eens naar uw eigen bankrekening kijken.
Ik meen wel dat hij eerder liet zijn dat hij verlies had.
Maar soit mss moeten jullie dit verder uitvechten op het draadje dat speciaal voo jullie discussie werd gemaakt.
Maar soit mss moeten jullie dit verder uitvechten op het draadje dat speciaal voo jullie discussie werd gemaakt.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Als je niet specificeert wanneer je koopt/verkoopt kan je toch niet aantonen dat je het gemiddelde verslaat? Iedereen weet dat de VS de laatste jaren beter gepresteerde dan de rest van de wereld, maar dat wilt toch niet zeggen dat ze dat ook in de toekomst zullen doen.omega6 schreef: ↑3 januari 2019, 16:04De bedoeling van de omega mixer is alleen om aan te tonen dat je met een bewuste allocatie op basis van macro economie betere resultaten kan halen dan "het gemiddelde van de markt".jvdc schreef: ↑3 januari 2019, 15:19 Mijn aandelenportefeuille is in 2018 op -10,6% gestrand.
Voor alle duidelijkheid en los van de historische prestaties, jij gelooft dus dat je begin 2019 nog steeds best overweight VS zit?
(Persoonlijk zit ik sinds 2015 underweight VS en blijf ik die strategie aanhouden. We zullen zien of ik de opgelopen achterstand van de laatste jaren terug zal inhalen)
Inderdaad mijn verdiende loon en ik wil gerust op de blaren zitten.omega6 schreef: ↑3 januari 2019, 16:04 Toevallig trouwens dat u underweight VS zat, terwijl ik al zeer lang in meerdere posts gezegd had van net volledig in de VS te zitten. Waarom denk je dat ik koos voor uitsluitend CSPX en CNDX? Dat is allemaal VS hé.
Hieronder een snippet uit een macro verslag van Blackrock. Het is al meer dan een jaar dat ze positieve outlook op de VS en negatieve outlook op Europa (en ook andere regio's) handhaven, vandaar dat ik IWDA steeds afgeraden heb.
Maar ja, liever mij hier altijd allemaal afbreken en domweg de bogleheads achterna lopen en dan verbaasd zijn dat ze het jaar afsluiten met -10%. Uw verdiende loon zou ik zeggen.
Daarentegen toch stipuleren dat er ook veel 'snippets' te vinden zijn die het tegenovergestelde voorspellen. Bovendien beleg ik voor de lange termijn, dus nog even afwachten wat de eindafrekening wordt.