Niet werken en toch pensioensparen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Niet werken en toch pensioensparen?
Hallo,
Ik ben 37 jaar en kan niet werken omwille van een motorische handicap, ben dus een rolstoelgebruiker.
Nu is mijn vraag of aan pensioensparen doen verstandig is.
Bij deze weet ik dus dat ik geen recht heb op een belastingvermindering van 30 procent omdat ik niet werk.
Is dit uberhaupt mogelijk om te pensioensparen, wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Alvast bedankt
Groetjes
Ik ben 37 jaar en kan niet werken omwille van een motorische handicap, ben dus een rolstoelgebruiker.
Nu is mijn vraag of aan pensioensparen doen verstandig is.
Bij deze weet ik dus dat ik geen recht heb op een belastingvermindering van 30 procent omdat ik niet werk.
Is dit uberhaupt mogelijk om te pensioensparen, wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Alvast bedankt
Groetjes
Re: Niet werken en toch pensioensparen?
Het grote voordeel van pensioensparen is juist de belastingvermindering van 30 procent. Als je daar niet van kunt genieten heb je vooral nadelen: je geld staat vast tot je 60 jaar en je betaalt een hoge taks. Beleg dan liever in gewone aandelenfondsen bij de bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is dat zo?
Bij mijn weten kun je 30% van hetgeen je stort terugkrijgen als belastingsvermindering (in de personenbelastig).
Indien je dus belasting betaald kan je (een deel) terugkrijgen, onafhankelijk of de belasting koomt uit werken of niet
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
dat is zo - in die zin dat zelfs als het uit dop of ziekenkast voorkomt men het WEL kan aftrekken, maar als het belastbaar inkomen zo laag is dat men geen belastingen moet betalen men ze ook niet kan aftrekken
( er bestaan ook niet belastbare inkomsten bv, integratietegemoetkoming van het ministerie van sociale voorzorg )
men kan bv wel aan "langetermijnsparen" doen en als men dat nooit aftrekt, kan men later met een attest van de fiscus, ervoor zorgen dat er ook geen taksatie op het langetermijnsparen komt
er is wel een verschil tussen "pensioensparen " en " langetermijnsparen"
-
- VIP member
- Contacteer:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ndering#q3
Je kan inderdaad geen vermindering hebbenals je geen belasting betaalt
Das wat anders dan belastingskrediet, wat ook in sommige gevallen bestaat.
Alleen, staat “niet werken” gelijk aan “geen belasting betalen” ?
Een uitkering is toch ook een inkomen?
Geen idee of u belasting betaalt
Je kan inderdaad geen vermindering hebbenals je geen belasting betaalt
Das wat anders dan belastingskrediet, wat ook in sommige gevallen bestaat.
Alleen, staat “niet werken” gelijk aan “geen belasting betalen” ?
Een uitkering is toch ook een inkomen?
Geen idee of u belasting betaalt
Misschien kan het de andere kant op?
Kan je dividenden ontvangen ( en hoe dan ook al 192€ RV terugkrijgen die vrijgesteld zijn) maar daarna zeggen dat je eigenlijk met die 30% RV, teveel belastingen betaald hebt op je inkomen en een verlaging verkrijgen?
Kan je dividenden ontvangen ( en hoe dan ook al 192€ RV terugkrijgen die vrijgesteld zijn) maar daarna zeggen dat je eigenlijk met die 30% RV, teveel belastingen betaald hebt op je inkomen en een verlaging verkrijgen?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Natuurlijk staat niet werken niet gelijk aan geen belastingen betalen. We moeten niet vragen hoeveel inkomsten die heeft. Gewoon tax calculator gebruiken. Invullen zonder pensioen sparen, invullen met max aan pensioen sparen. invullen met iets er tussen in. uitkomsten vergelijken en je weet wat je moet doen.
Indien men geen inkomen heeft en bijhorende belasting betaalt is pensioensparen geld verliezen (bij wijze van spreken).
Men krijgt niet de 30% belastingsteruggave, maar op 60 jarige leeftijd voert men wel de belastingaanslag uit.
Echter, wat ik mij afvraag: als men bvb stopt met werken op 62 jaar en ten laste komt van echtgenoot, alsvorens men bvb op 65 jaar wel een pensioen kan krijgen. Dan is het onnodig de laatste twee jaar te betalen, daar men geen belastingsaftrok heeft (wel de voorziene intrest, die waarschijnlijk niet opweegt tegen de beheerskosten).
Kan men niet beter stoppen met betalen en de centen opvragen op zijn 62 jaar? (de voorwaarde van 10 jaar duur en 5x betalen is voldaan).
Wie weet raad?
Men krijgt niet de 30% belastingsteruggave, maar op 60 jarige leeftijd voert men wel de belastingaanslag uit.
Echter, wat ik mij afvraag: als men bvb stopt met werken op 62 jaar en ten laste komt van echtgenoot, alsvorens men bvb op 65 jaar wel een pensioen kan krijgen. Dan is het onnodig de laatste twee jaar te betalen, daar men geen belastingsaftrok heeft (wel de voorziene intrest, die waarschijnlijk niet opweegt tegen de beheerskosten).
Kan men niet beter stoppen met betalen en de centen opvragen op zijn 62 jaar? (de voorwaarde van 10 jaar duur en 5x betalen is voldaan).
Wie weet raad?