levensverzekeringen
Re: levensverzekeringen
ik weet het, in princiepe is het een grote schande
(enkel voor mensen van 60 jaar valt er op heel korte termijn nog wel een klein voordeeltje uit te halen )
Heb ergens gelezen dat de Regering rekende op de domheid van de pensioenspaarders, maar dat er maar een heel beperkt percentage in hun val is getrapt.
Het zou zelfs een negatieve gevolgen hebben voor de begroting
(enkel voor mensen van 60 jaar valt er op heel korte termijn nog wel een klein voordeeltje uit te halen )
Heb ergens gelezen dat de Regering rekende op de domheid van de pensioenspaarders, maar dat er maar een heel beperkt percentage in hun val is getrapt.
Het zou zelfs een negatieve gevolgen hebben voor de begroting
Het antwoord dat ik kreeg van de fiscus:
Alleen nog niet duidelijk of dat kalenderjaren zijn of jaren dat het contract loopt.
Om zeker te zijn zou je dat dus best eens aan je controleur vragen voor een concreet geval.
Dus tijdens de laatste 10 jaar mag je het bedrag dus wel tijdelijk laten dalen en daarna weer verhogen tot het gemiddelde van de jaarpremies van de (maximaal) 5 jaren voor die 10 jaar.Mijnheer,
Op basis van de elementen die wij ontvingen, kunnen wij u het volgende antwoord geven.
Ik kan u enkel meer algemene informatie geven over de personenbelasting.
Ik veronderstel dat u aan voorwaarden voldoet van de belastingvermindering van het lange temijnsparen voor een levensverzekering in te brengen in het federale lange termijnsparen.
Ik veronderstel dat u een belastingvermindering lange temijnsparen voor dat contract genoten heeft.
Het gaat hier over een contract aangegaan voor de leeftijd van 55 jaar. De anticipatieve heffing zal in principe ingehouden worden op de leeftijd van 60 jaar.
Als de premie niet ten minste 10 jaar voor het verstrijken van het contract wordt verhoogd, zie de commentaar op het wetboek hier onder.
Ik veronderstel dat hier gaat over een levensverzekeringscontract met variabele premies.
Nummer 145/4/35 van de commentaar op het wetboek van de inkomstenbelasting 1992
Voor levensverzekeringscontracten met variabele premies wordt een verhoging van het bedrag van de premie, minder dan 10 jaar voor de vervaldag van het contract, niet met een nieuw contract gelijkgesteld :
- voor de contracten met een looptijd van 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het bedrag van de premie niet overtreft die gedurende het eerste jaar van het contract gestort werd;
- voor de contracten met een looptijd van meer dan 10 jaar : in de mate dat het jaarbedrag van de premie het gemiddelde niet overtreft van de premies gestort gedurende (maximum) de vijf jaren die voorafgaan aan de laatste 10 jaren van het contract.
De premie waarmee rekening kan worden gehouden voor de toepassing van de belastingvermindering wordt dan vastgesteld door indexatie van het gemiddelde, berekend zoals hierboven (of van de premie van het eerste jaar voor een contract met een looptijd van 10 jaar), alsof het om de basispremie ging.
Nummer 145/4/37 van de commentaar op het wetboek van de inkomstenbelasting 1992
In de "herwaardeerbare" levensverzekeringscontracten die voordelen bij leven bepalen, kan voor de aanvullende premies die voortvloeien uit de herwaarderingsclausule, de belastingvermindering slechts worden toegestaan indien de verhoging van de voordelen ten minste 10 jaar voor het vervallen van de bedoelde contracten heeft plaatsgehad.
De "herwaardeerbare" levensverzekering is een levensverzekeringscontract dat een clausule van "herwaardering" bevat van de verzekerde kapitalen en van de nog niet vervallen premies. Die herwaardering wordt verleend door een proportionele verhoging van de kapitalen en van de premies, zonder dat de verzekeringnemer een supplement voor de vervallen premies moet betalen.
Men mag de "herwaardering" waartoe door de verzekeraar werd besloten niet verwarren met de "indexatie" die erin bestaat het bedrag van de premie (of van de rente, of van het kapitaal) te koppelen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk.
Opgelet! Een definitief standpunt over een specifiek geval kan alleen maar worden ingenomen door de bevoegde dossierbeheerder.
Alleen nog niet duidelijk of dat kalenderjaren zijn of jaren dat het contract loopt.
Om zeker te zijn zou je dat dus best eens aan je controleur vragen voor een concreet geval.
zullen wel kalenderjaren zijn, want de fichen worden ook per kalendejaar opgesteld
maar het is wel een soep
maar het is wel een soep